Tahtoisin kysyä.... Miten he ovat saaneet katkaistua välit perheeseenne ja ystäviinne??? Siis jos hyväksikäyttö on mennyt näin pitkälle.
Moni kertoo tarinaa, että lopulta heidän itsetuntonsa oli mennyt ja kaikki välit ystäviin ja sukulaisiin.
Miten tämä on mahdollista?
Itse olin suhteessa miehen kanssa, jolla on paaaljon narsistisia piirteitä.
Siltikin, häntä ei kiinnostanut ystäväni tai perheeni ja sain tehdä vapaasti mitä halusin.
Hän ei tuntenut mustasukkaisuutta ikinä, se vähän ihmetytti. Olinko niin samantekevä, vai eikö hän vain ymmärtänyt koko tunnetta?
Tosin joskus hän saattoi kysellä miksi olen niin usein yhteydessä sisaruksiini ja miksi lähettelen koko ajan viestejä serkkujeni kanssa.
Hän itse ei pitänyt aktiivisesti yhteyttä perheeseensä
En tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin jatkanut hänen kanssaan. Luultavasti hän olisi kyseenalaistanut vahvemmin tarpeeni olla yhteydessä läheisiini.
Hän ei ymmärtänyt miksi joku haluaa olla kontaktissa toiseen viestien välityksellä.<
Esim. tämän takia laitoin välit poikki. Häneen oli vaikeaa olla yhteydessä luontevasti.
Kyykytykseen Ei Saa suostua, ja oikeuksistaan täytyy pitää kiinni vaikka olisi suhteessa.
Johtaako sokea rakkaus siihen että hyväksytään kaikki rajoitukset toiselta, vai mitä ihmettä? Miten toinen ihminen saa sinun suhteesi katkeamaan??
Hei, te jotka olette kokeneet narsistin suhteen
43
783
Vastaukset
- lottamari<3
Paljon kysymyksiä...joihin kukaan ei voi varmaksi vastata.
Sinun tapauksessasi on saattanut kysymyksessä olla joku muu parisuhdejuttu. Ehkä olit vain ystäväsuhteessa, et rakkaussuhteessa. Silloin ei tunneta niin vahvaa mustasukkaisuutta, mutta omistushalua kuitenkin. Miksi epäilet, että kumppanisi oli narsisti? Monilla ihmisillä on lukuisia narsistisia piirteitä, mutta narsistin tunnistaa vaan siitä, että hän on aina aluksi liian hyvää ollakseen totta, mutta kyllästyttyään lähteeseensä hänen todellinen luonteensa tulee esiin, joka on havaittavissa empaattomana käyttäytymisenä kumppania kohtaan.
Yleensähän narsisti sitoo kumppanin täysin itseensä ja haluaa olla kumppanille se kaikki, hän yksin riittää eikä muita tarvita. Kaikki muualle annettu huomio on poissa narsistilta. Vähän epäilen, että et ole ollut suhteessa narsistin kanssa vaan jostain muusta on kysymys.
Rakastuminen on todella sokaisevaa..se saa ihmiset tekemään kummallisia asioita, koska se on vahva riippuvuus ja huume, joka antaa huippuhyvän tunteen ja sen vuoksi on valmis tekemään mitä vain, että se tunne säilyisi.- carmiina
Tämä ei nyt vastannut mun kysymykseen suoranaisesti mutta kiitos kuitenkin!
Juu-u, tuota asiaa olen pähkäillytkin jonka otit esille. Hän selvästi ei ollut ainakaan omistuhaluinen, saati kiinnostunut asioistani riittävästi. Rakkautta ei tosiaan ollut, koska hän ei osaa rakastaa.
Rakkaus on hänelle heikkoutta ja naiiviutta.
Miksi määrittelen hänet narsistiksi? En muutakaan voi. Ehkä narsistisia piirteitä omaava olisi myös käypä.
Mutta hän oli juuri tuollainen kuin kuvailit: oikea luonto tuli esiin vasta myöhemmin ja vain minun seurassani. Hän todella yritti olla erityinen minulle.
Tosin hänen epävarmuutensa sai esityksen rakoilemaan ja lipsautteli mitä ihmeellisimpiä asioita. Nämä asiat loukkasivat minua paljon, mutta hän ei ymmärtänyt sitä ollenkaan. Sanoi kuulemma vitsillä niitä asioita.
Oli sitten narsisti tai ei, niin KAIKKi hänen oudot luonteenpiirteensä viittaavat narsismiin. Ostelu (vaikka ei edes rahaa), raivokohtaukset, tuntemattomien mielistely, minun alistamiseni, ylitsepursuava negatiivisuus.
Osaisitko sinä sanoa mitä hän voisi edustaa?
Hänellä siis kaikki klassisen narsistin piirteet, mutta silti hän ei takertunut minuun.
Paitsi eron hetkellä.... vaikka kaikki syyt eroomme ovat hänessä, hän ei suostunut uskomaan, vaan vika piti löytää minusta. Sen kun, ihan sama. Ei se mua liikuta.
- Oma narsisti-psykop.
Oma narsisti-psykopaattini voisi ehkä olla jonkun kanssa juuri tuollainen. Vaihtaa roolia ja asua tarpeen mukaan. Minun kanssani oppi käyttäytymään iisisti, mutta oli silti toisinaan impulsiivisen mustasukkainen, toisinaan taas unohti minut aivan.
Varsinaisen seurustelun aikana hän oli erittäin kiinni minussa ja erittäin mustasukkainen ja erittäin kaikkea... Sitten se muuttui kokonaan toisenlaiseksi. Minä muutuin toissijaisesta lähteestä ensisijaiseksi lähteeksi.
Uskon, että hänellä on monenlaisia suhteita tosiaan ihan tarpeen mukaan. Yksi voisi olla vaikka tuollainen kuin teillä. Ihan hyvin, ihan hyvin. Ei niille sen kummempia selityksiä löydy välttämättä. Jotain tekemistä on kuitenkin sen kanssa, mitä toivoo toiselta saavansa, tai oikeammin sanottuna kuinka paljon toivoo saavansa... Raha on narsistille mieleen ja on hänen ainoa todellinen rakkautensa, ehkä.- carmiina
Hei! Hyvää pohdintaa.
Hän oli sellainen ihminen, että vihasi mustasukkaisuutta ja takertumista.
Tarvitsi aivan älyttömästi omaa aikaa.
Tämä omissa oloissaan haahuilu ja tapaamisten kontrollointi on tietääkseni narsistista käytöstä. Nähtiin vasta silloin kun hänelle sopi ja hänet edes tavoitti.....
Viestit olivat toteavia, ikinä ei kysynyt mitään tai neuvotellut. Otti todella päähän tuo "kommunikointi". Hän ei osannut ajatella mun näkökulmasta Mitään. Tai jos osasi, niin oletti jotain omaansa.
Onpas inhottavaa että hän on ollut noin mustasukkainen! En kestäisi hetkeäkään.
Miten se tapahtui että muutuit eri lähteeksi? Mistä huomasit sen?
Olen samaa mieltä. Ihmiset ovat erilaisia, jopa narsistisesti oireilevat. Luulen etteivät kaikki ole takertuvaa sorttia. Riippuu kuinka viisas tai huoleton tyyppi on luonteeltaan.
En osaa sanoa tuohon raha-asiaan. Narskullani oli siitä aina lähinnä pulaa. Rahankäyttö yleensäkin holtitonta.
Itse taisin olla se toissijainen lähde, kun ei ole päälleni erityisesti perustanut. :D
Ensisijainen lähde on narskullani päihteet, pelit ja kaverit. - Ensisijainen lähde
carmiina kirjoitti:
Hei! Hyvää pohdintaa.
Hän oli sellainen ihminen, että vihasi mustasukkaisuutta ja takertumista.
Tarvitsi aivan älyttömästi omaa aikaa.
Tämä omissa oloissaan haahuilu ja tapaamisten kontrollointi on tietääkseni narsistista käytöstä. Nähtiin vasta silloin kun hänelle sopi ja hänet edes tavoitti.....
Viestit olivat toteavia, ikinä ei kysynyt mitään tai neuvotellut. Otti todella päähän tuo "kommunikointi". Hän ei osannut ajatella mun näkökulmasta Mitään. Tai jos osasi, niin oletti jotain omaansa.
Onpas inhottavaa että hän on ollut noin mustasukkainen! En kestäisi hetkeäkään.
Miten se tapahtui että muutuit eri lähteeksi? Mistä huomasit sen?
Olen samaa mieltä. Ihmiset ovat erilaisia, jopa narsistisesti oireilevat. Luulen etteivät kaikki ole takertuvaa sorttia. Riippuu kuinka viisas tai huoleton tyyppi on luonteeltaan.
En osaa sanoa tuohon raha-asiaan. Narskullani oli siitä aina lähinnä pulaa. Rahankäyttö yleensäkin holtitonta.
Itse taisin olla se toissijainen lähde, kun ei ole päälleni erityisesti perustanut. :D
Ensisijainen lähde on narskullani päihteet, pelit ja kaverit.Ensisijainen lähde ei tarkoita tässä tapauksessa, että olisi toissijaista tärkeämpi. Eikä päinvastoin. Nostan sinulle luettavaksi sellaisen ketjun kuin "Eroon narsistista". Siinä on tarinani suurinpiirtein. Kirjoittelen täällä aika paljon, vähän riippuu miten ehtii. Kirjoitan vaihtuvalla nimimerkillä joka tulee tekstin alun kertaamisesta, eli ns. kaikualku.
Suosittelen sinulle Vaknin tekstejä... Laitan tähän linkin, joka käsittelee lähteitä. Ne tekstit ovat helppolukuisia ja asiantuntevia.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html - 2+5=?
Ensisijainen lähde kirjoitti:
Ensisijainen lähde ei tarkoita tässä tapauksessa, että olisi toissijaista tärkeämpi. Eikä päinvastoin. Nostan sinulle luettavaksi sellaisen ketjun kuin "Eroon narsistista". Siinä on tarinani suurinpiirtein. Kirjoittelen täällä aika paljon, vähän riippuu miten ehtii. Kirjoitan vaihtuvalla nimimerkillä joka tulee tekstin alun kertaamisesta, eli ns. kaikualku.
Suosittelen sinulle Vaknin tekstejä... Laitan tähän linkin, joka käsittelee lähteitä. Ne tekstit ovat helppolukuisia ja asiantuntevia.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.htmlItse olen ymmärtänyt tuon lähdejutun näin kuten se on ilmaistu tässä blogissa eli toissijainen lähde on aina jokin ihminen (lähteen hankkija) ja ensisijainen pelkkä asia (lähde).
--Toissijaisten narsististen lähteiden, eli narsistin sosiaalisen piirin ihmisten (perhe, työyhteisö, yhteisö, seurakunta, organisaatio, media ja yleensäkin ihmiset kaikissa muodoissaan) tehtävänä on tuottaa narsistille ensisijaisia narsistisia lähteitä; ihailua, arvostusta, huomiota, kuuluisuutta, palvontaa, korkeaa statusta, rahaa, valtaa, narsistin mielijohteiden ja tavoitteiden mukaista palvelusta, idealisoitua rakkautta, idealisoitu perhe, arvostettuja tavaroita, jne. Narsistin sosiaalisen piirin ihmisten tehtävänä on säädellä ja pitää yllä ensisijaisten narsististen lähteiden virtausta narsistille.
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/03/narsistit-narsismi-ja-narsistinen.html - carmiina
Ensisijainen lähde kirjoitti:
Ensisijainen lähde ei tarkoita tässä tapauksessa, että olisi toissijaista tärkeämpi. Eikä päinvastoin. Nostan sinulle luettavaksi sellaisen ketjun kuin "Eroon narsistista". Siinä on tarinani suurinpiirtein. Kirjoittelen täällä aika paljon, vähän riippuu miten ehtii. Kirjoitan vaihtuvalla nimimerkillä joka tulee tekstin alun kertaamisesta, eli ns. kaikualku.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html- Ensisijainen lähde
Kiitos, olen lukeutkin sinun juttujasi täällä. En välttämättä juuri tuota ketjua. Sanavalinnoista olen tunnistanut ja tuosta nimimerkistä. :)
Olen tutustunutkin noihin Vaknin juttuihin.
Ei se mitään jos en nyt ymmärrä ihan kaikkea. Sinun ja minun tarinani vain todistavat sitä miten erilaisia jopa narskut voivat olla. :) Täälläkin joillain ihmisillä näyttäisi olevan joku tietty kuva heistä.
Muuta se kuvahan muuttuu joka ihmsen kohdalla kenet he tuntevat.... miten se voisikaan olla sama?
- pseudo
Ystävistä pääsee eroon vihjailemalla että nämä ovat outoja. Yhteydenpitoa ei suoraan kielletä, mutta siitä seuraa aina jokin pikku draama tai kiukuttelu joka ajaa pikkuhiljaa välttelemään yhteydenpito, sitä kiukuttelua ei vaan aina jaksa. Ehdollistaminen toimii ihmisiinkin.
Jos ystäväsi tarvitsee sinua, tarvitsee yllättäen narsistikin, kumpi menee edelle? Se narsistin ex, joka oli aivan hirveä, antoi ystävien hyppyyttää itseään ja laittoi nämä parisuhteen edelle, ethän sinä ole samanlainen? Sinähän olet parempi, eikö?
Jos ystävät alkavat kyseenalaistamaan suhdettanne, narsisti kääntää asian niin että he ovat kateellisia koska teillä on elämää suurempi rakkaustarina. Itse asiassa niin suuri ettei elämäänne tarvita ketään muuta.
Aina voi vaikka hiukan keksiä juoruja ystävistä, ikäviä puheita,,,Ja hyvä keino on tuputtaa näitä tarinoita sinulle niin että lopulta erehdyt kertomaan eteenpäin, juoruamaan ystävästäsi. Kohta et enää edes kehtaa kohdata ystävääsi.
Kun tällaista manipulointia jatketaan vuodesta toiseen, se tehoaa kummasti.- carmiina
Oikeesti! No toi selvitti jo jotain mulle.
Jos toinen keksii juoruja sulle ystävistä, niin silloinhan ne pitäisi aina erikseen selvittää itse ovatko ne totta. Mutta jos pitää kumppaniaan (vielä siinä vaiheessa) luotettavana, niin helposti saattaa uskoa lievemmät tarinat.
Mun narsku ei tuntenut kavereitani juurikaan (häntä ei kiinnostanut), mutta omista kavereistaan selitti usein jotain negatiivita. Kysyin ihan suoraan, etkö mitään hyvää sanottavaa keksi. Hän ei osannut vastata siihen.
Ymmärrän tuon "olethan sinä parempi" ajatuksen.
Koko suhde yleensä perustuu sille että ollaan vähän parempia kuin muut.
muut ihmiset on tyhmiä ja heikkoja. Eihän Me vaan olla. - trivial
carmiina kirjoitti:
Oikeesti! No toi selvitti jo jotain mulle.
Jos toinen keksii juoruja sulle ystävistä, niin silloinhan ne pitäisi aina erikseen selvittää itse ovatko ne totta. Mutta jos pitää kumppaniaan (vielä siinä vaiheessa) luotettavana, niin helposti saattaa uskoa lievemmät tarinat.
Mun narsku ei tuntenut kavereitani juurikaan (häntä ei kiinnostanut), mutta omista kavereistaan selitti usein jotain negatiivita. Kysyin ihan suoraan, etkö mitään hyvää sanottavaa keksi. Hän ei osannut vastata siihen.
Ymmärrän tuon "olethan sinä parempi" ajatuksen.
Koko suhde yleensä perustuu sille että ollaan vähän parempia kuin muut.
muut ihmiset on tyhmiä ja heikkoja. Eihän Me vaan olla.Jo suhteen alussa narsisti kertoili kovasti kaikki viat ex:issään, kuinka nämä ovat pettäneet, kuinka nämä ovat käyttäytyneet huonosti, kuinka nämä ovat sanoneet narsistille ikäviä asioita, jopa luetteli asiat joista häntä on moitittu. Täysin syyttä tietysti. Perään hän totesi, monen todistajan kuullen, kuinka on nyt hienoa kun ei tarvitse pelätä että tämä uusi rakas toimisi samoin. Vihdoinkin hänellä on kunnon mies, hänellä joka on niiiin paljon joutunut kärsimään kaikenlaisten sikojen takia. Rima oli siis asetettu, ja toki tämä uusi rakas, hullaantumisen alussa, otti puheet vakavasti ja halusi olla se kunnon mies joka tämän prinsessan loppuelämän pelastaa.
Ajan kanssa mies alkoi huomata että ne exien ilkeät puheet eivät ehkä olleetkaan ihan tuulesta temmattuja. Naisesta alkoi paljastua vähemmän mukavia piirteitä, mutta mies ei uskaltanut sanoa mitään. Nainen oli jo ehtinyt kaksoisviestinnällään ja manipuloinnillaan itsetuntoa nakertaa niin ettei mies uskaltanut luottaa omiin tuntemuksiinsa. Entäpä jos hän on vain ymmärtänyt väärin, osasihan nainen olla välillä aivan ihana. Ehkä hänen vain itsensä pitäisi yrittää muuttua....
Nainen vei suhdetta vauhdilla eteenpäin: kihlat, häät, lapsi. Miestä vietiin kuin metrin mittaa, ja hän huomasi lopulta että ex:t olivat olleet täysin oikeassa. Hän vain oli jo niin tiukasti pallo jalassa, ja naisella oiva ase kiristää lapsella, että mies alistui kohtaloonsa. - lottamari<3
trivial kirjoitti:
Jo suhteen alussa narsisti kertoili kovasti kaikki viat ex:issään, kuinka nämä ovat pettäneet, kuinka nämä ovat käyttäytyneet huonosti, kuinka nämä ovat sanoneet narsistille ikäviä asioita, jopa luetteli asiat joista häntä on moitittu. Täysin syyttä tietysti. Perään hän totesi, monen todistajan kuullen, kuinka on nyt hienoa kun ei tarvitse pelätä että tämä uusi rakas toimisi samoin. Vihdoinkin hänellä on kunnon mies, hänellä joka on niiiin paljon joutunut kärsimään kaikenlaisten sikojen takia. Rima oli siis asetettu, ja toki tämä uusi rakas, hullaantumisen alussa, otti puheet vakavasti ja halusi olla se kunnon mies joka tämän prinsessan loppuelämän pelastaa.
Ajan kanssa mies alkoi huomata että ne exien ilkeät puheet eivät ehkä olleetkaan ihan tuulesta temmattuja. Naisesta alkoi paljastua vähemmän mukavia piirteitä, mutta mies ei uskaltanut sanoa mitään. Nainen oli jo ehtinyt kaksoisviestinnällään ja manipuloinnillaan itsetuntoa nakertaa niin ettei mies uskaltanut luottaa omiin tuntemuksiinsa. Entäpä jos hän on vain ymmärtänyt väärin, osasihan nainen olla välillä aivan ihana. Ehkä hänen vain itsensä pitäisi yrittää muuttua....
Nainen vei suhdetta vauhdilla eteenpäin: kihlat, häät, lapsi. Miestä vietiin kuin metrin mittaa, ja hän huomasi lopulta että ex:t olivat olleet täysin oikeassa. Hän vain oli jo niin tiukasti pallo jalassa, ja naisella oiva ase kiristää lapsella, että mies alistui kohtaloonsa.Liian kilttien ihmisten ongelma on törmätä näihin narsisteihin, koska he hyväuskoisuudessaan ovat hyvin usein läheisriippuvia, rakkautta janoavia, oikeaa ja aitoa tunnetta hakevia. On shokki huomata vasta jälkeenpäin kuinka hyväuskoinen ja sinisilmäinen sitä olikaan, siitä alkaa myöskin itsesyyttely ja itsensä soimaaminen miksi antoi itseään huijata.
Joillakin miehillä vain on niin heikko itsetunto, että antavat kaiken elämänsä hallinnan ja vallan naisen käsiin ja luulevat, että nainen hoitaa,hoivaa ja välittää äidillisesti aina. Totuus on että narsistisia naisia taitaa löytyä yhtä paljon kuin miehiäkin, mutta naisten narsistisuus hyväksytään paremmin tai se jää näkymättömäksi, jos se laitetaan muiden naisille tyypillisten ongelmien alle. - trivial
lottamari<3 kirjoitti:
Liian kilttien ihmisten ongelma on törmätä näihin narsisteihin, koska he hyväuskoisuudessaan ovat hyvin usein läheisriippuvia, rakkautta janoavia, oikeaa ja aitoa tunnetta hakevia. On shokki huomata vasta jälkeenpäin kuinka hyväuskoinen ja sinisilmäinen sitä olikaan, siitä alkaa myöskin itsesyyttely ja itsensä soimaaminen miksi antoi itseään huijata.
Joillakin miehillä vain on niin heikko itsetunto, että antavat kaiken elämänsä hallinnan ja vallan naisen käsiin ja luulevat, että nainen hoitaa,hoivaa ja välittää äidillisesti aina. Totuus on että narsistisia naisia taitaa löytyä yhtä paljon kuin miehiäkin, mutta naisten narsistisuus hyväksytään paremmin tai se jää näkymättömäksi, jos se laitetaan muiden naisille tyypillisten ongelmien alle.Monelle nainen on oletusarvoisesti hankala, epäjohdonmukainen ja ailahtelevainen, vaikka sellaista käytöstä ei pitäisi hyväksyä tietenkään keneltäkään. Tuolla ajattelulla oikeutetaan naisten väheksyminen. Ja tuolla ajattelulla nainen oikeuttaa itselleen vastuuttomuuden, luvan jäädä pikkutytöksi.
Ja yksi naisen vahva ase on äitiys. Harva mies uskaltaa kyseenalaistaa yhdenkään naisen äitiyttä. Narsistinen äiti on äideistä se kaikkein äidein, jonka äitiyden edessä miehen sopii vain vaieta ja kumartaa. Vaikka mies järjen tasolla ymmärtää että esim. lapsia kohdellaan kaltoin, moneltakaan ei löydy rohkeutta lähteä sotaan tuota äitiyden ylijumalatarta vastaan. Mies on niin helposti tyrmättävissä, eihän hän ole, eikä voi olla äiti. - carmiina
trivial kirjoitti:
Jo suhteen alussa narsisti kertoili kovasti kaikki viat ex:issään, kuinka nämä ovat pettäneet, kuinka nämä ovat käyttäytyneet huonosti, kuinka nämä ovat sanoneet narsistille ikäviä asioita, jopa luetteli asiat joista häntä on moitittu. Täysin syyttä tietysti. Perään hän totesi, monen todistajan kuullen, kuinka on nyt hienoa kun ei tarvitse pelätä että tämä uusi rakas toimisi samoin. Vihdoinkin hänellä on kunnon mies, hänellä joka on niiiin paljon joutunut kärsimään kaikenlaisten sikojen takia. Rima oli siis asetettu, ja toki tämä uusi rakas, hullaantumisen alussa, otti puheet vakavasti ja halusi olla se kunnon mies joka tämän prinsessan loppuelämän pelastaa.
Nainen vei suhdetta vauhdilla eteenpäin: kihlat, häät, lapsi. Miestä vietiin kuin metrin mittaa, ja hän huomasi lopulta että ex:t olivat olleet täysin oikeassa. Hän vain oli jo niin tiukasti pallo jalassa, ja naisella oiva ase kiristää lapsella, että mies alistui kohtaloonsa.Trivial, tuo tarinasi kuulostaa kyllä kamalalta. :/
Joo, mä ymmärrän ton, että sä halusit auttaa häntä. Näköjään näiden "ujojen tai kärsineiden" narsistien kohdalla kumppanit haluavat antaa heille paremman tulevaisuuden, itse tietämättä kuinka he juottavat aliravittua narsistia.
Mulle kävi kans näin. Tyyppi sai voimaa musta ja eka mä olin hänestä ylpeä, mut huhhuh kun se ego pääsi kukoistukseensa.....
Toi on paha jos toinen hämärtää ajatukset niin ettei enää luota omiin tuntemuksiin.
Siinä tarvii olla vahva ihminen (minä onneksi olin).
Narsku voi saada aikaan sen, että sä alat kyseenalaistaa kaikki omat ajatukses, kun se ajattelee aina paremmin. Sit pitää vaan nähdä sen paskan syötön läpi..... Että MINÄKIN voin olla oikeassa. :) Ja aivan varmasti olen.
Pääsikö mies naisesta eroon? :// Siis ihan hirveetä. Tais olla sit aika hyväuskoinen tapaus. Nainen koitti saada asiat nopeasti hoitoon jotta saa miehen liekaansa.
Se on jännä, miten jo alussa on kaikki merkit ilmoilla (nainen itse kertoi noista haukuistaan) ja piiiiitkään kestää ennen kuin tajuaa, että 1 1 1 1=narsku. Asiat loksahtaa paikoilleen.
En kyllä syyllistä. - carmiina
carmiina kirjoitti:
Trivial, tuo tarinasi kuulostaa kyllä kamalalta. :/
Joo, mä ymmärrän ton, että sä halusit auttaa häntä. Näköjään näiden "ujojen tai kärsineiden" narsistien kohdalla kumppanit haluavat antaa heille paremman tulevaisuuden, itse tietämättä kuinka he juottavat aliravittua narsistia.
Mulle kävi kans näin. Tyyppi sai voimaa musta ja eka mä olin hänestä ylpeä, mut huhhuh kun se ego pääsi kukoistukseensa.....
Toi on paha jos toinen hämärtää ajatukset niin ettei enää luota omiin tuntemuksiin.
Siinä tarvii olla vahva ihminen (minä onneksi olin).
Narsku voi saada aikaan sen, että sä alat kyseenalaistaa kaikki omat ajatukses, kun se ajattelee aina paremmin. Sit pitää vaan nähdä sen paskan syötön läpi..... Että MINÄKIN voin olla oikeassa. :) Ja aivan varmasti olen.
Pääsikö mies naisesta eroon? :// Siis ihan hirveetä. Tais olla sit aika hyväuskoinen tapaus. Nainen koitti saada asiat nopeasti hoitoon jotta saa miehen liekaansa.
Se on jännä, miten jo alussa on kaikki merkit ilmoilla (nainen itse kertoi noista haukuistaan) ja piiiiitkään kestää ennen kuin tajuaa, että 1 1 1 1=narsku. Asiat loksahtaa paikoilleen.
En kyllä syyllistä.Sori, siis Trivial.
Ensin puhun sinusta, sitten lopussa jostakusta miehestä.
En saanut selvyyttä oliko tämä sinun tarinasi, vai jonkun tuntemasi henkilön. :)
Siitä tuo sekoilu. - carmiina
lottamari<3 kirjoitti:
Liian kilttien ihmisten ongelma on törmätä näihin narsisteihin, koska he hyväuskoisuudessaan ovat hyvin usein läheisriippuvia, rakkautta janoavia, oikeaa ja aitoa tunnetta hakevia. On shokki huomata vasta jälkeenpäin kuinka hyväuskoinen ja sinisilmäinen sitä olikaan, siitä alkaa myöskin itsesyyttely ja itsensä soimaaminen miksi antoi itseään huijata.
Joillakin miehillä vain on niin heikko itsetunto, että antavat kaiken elämänsä hallinnan ja vallan naisen käsiin ja luulevat, että nainen hoitaa,hoivaa ja välittää äidillisesti aina. Totuus on että narsistisia naisia taitaa löytyä yhtä paljon kuin miehiäkin, mutta naisten narsistisuus hyväksytään paremmin tai se jää näkymättömäksi, jos se laitetaan muiden naisille tyypillisten ongelmien alle.Lottamari, juurikin näin. Jokaisella omat motiivinsa roikkua toisessa ihmisessä. itsekin olen siihen sortunut.
"""Totuus on että narsistisia naisia taitaa löytyä yhtä paljon kuin miehiäkin, mutta naisten narsistisuus hyväksytään paremmin tai se jää näkymättömäksi, jos se laitetaan muiden naisille tyypillisten ongelmien alle."""
Hmm, aikamoinen ajatus. Voihan tuo olla totta. Usein joku nainen vaan määritellään "hyvin hankala tapaus". Naiselle diivailu ja määräily on sallitumpaa kuin miehelle.
Kyllähän tämä "laitetaan tyypillisten ongelmien alle" pätee ihan kaikkiin narskuihin. Alussa ei voi mitenkään tietää onko sen kummallinen käytös ihan vaan normaalia sekoilua ja ohimenevää (kaikillahan on huonot puolensa).
"Miehet on kaikki egoisteja"
"Miehet nyt vaan on huonoja pitämään yhteyttä"
"Toiset nyt vaan tarvii enemmän omaa aikaa"
"Kaikki miehet on tuollaisia kaikkitietäviä"
"Ehkä se siitä muuttuu, suhde on alussa usein vähän tollasta"
"Kaikilla menee joskus huonosti"
Huohh. Tavallisia välittäviä ja tuntevia miehiä on maailma väärällään. Ei pidä jäädä narskun kumppaniksi vain siksi että joku toinenkin mies jossain on ollut vähän tunteeton.
Kuka tahansa ansaitsee parempaa. - ....................
trivial kirjoitti:
Nainen vei suhdetta vauhdilla eteenpäin: kihlat, häät, lapsi. Miestä vietiin kuin metrin mittaa, ja hän huomasi lopulta että ex:t olivat olleet täysin oikeassa. Hän vain oli jo niin tiukasti pallo jalassa, ja naisella oiva ase kiristää lapsella, että mies alistui kohtaloonsa.Kyllä se myös joskus menee noinkin, että exät voineet kohdella huonosti. Ei siinä tarvitse silti narsku olla. Onhan hän voinut itse aina rakastua vaikkapa juuri näihin narsku miehiin. Heihinhän on helppo rakastua...
- jotain jotain
Mää nyt en ole lääkäri niin en sano että olen kohdannut narsisteja, mutta ylipäänsä kyllä ihmisiä jotka yrittävät rajoittaa toisen sosiaalista elämää. Tuossa yllä tulikin kyllä jo jotain siitä, miten se tehdään, mutta sanon omalle kohdalleni tulleita esimerkkejä.
- "Olen työssäni nähnyt niin paljon just tollasia ihmisiä kuin tuo kaverisi. Kyllä sä ennen pitkää tulet huomaamaan että ei kannata olla sen kaveri."
- "Sä vietät tuon kanssa ihan liikaa aikaa, mä joudun täällä odottamaan ja miettimään sydän syrjällään että kuinka sä pärjäät!"
- "Eikö sun tullut pieneen mieleenkään ajatella mua kun tuolla olit noin kauan?"
- "Sä voisit kyllä rajoittaa tota yhteydenpitoa tohon ihmiseen, etkö tajua että se hyppyyttää sua kuinka tahtoo."
- "Siis eihän tuo kaverisi ole minkäänlainen. Ei säväyttänyt yhtään. Mä huomasin kyllä että mulle se yritti flirttailla koko ajan kun sä et katsonut. Ihan täysin pihkassa muhun oli. Mä en halua mennä sinne enää ikinä."
- "Katso nyt hyvä ihminen, minä ymmärrän tilanteesi paljon paremmin kuin sinä. Sinä hakeudut sellaisten ihmisten seuraan jotka vihaavat ja hyväksikäyttävät sinua, koska sinä vihaat itseäsi alitajuisesti ja ajattelet että ansaitset tulla hyväksikäytetyksi. Etkä sinä huomaa sitä itse mutta minä näin sen heti."
Ja just se, että jos joku ystävä alkaa kyseenalaistamaan suhdetta, niin toinen selittää sen kateellisuudella, tai sillä että ystävä on umpipihkassa häneen ja sen takia koittaa erottaa.
Njoo, kyllähän tommonen käytös liian voimakkaana liian pian on niin läpinäkyvää, että ei tollasia tyyppejä kovin kauan kattele. Taitavampi tekee sen hienovaraisemmin. :/ - peuraajovaloissa
Tätä kysymystä olen narsistista eroon päästyäni kysynyt itseltäni monta kertaa: miten hän onnistui eristömään minut ja lähes hylkäämään kaikki ystäväni?
Avainsana on syyllistäminen. RANKKA syyllistäminen. Aika ja huomio jonka annoin ystävilleni, oli aina häneltä pois. Hän oli varma, että puhuin hänestä pahaa ja että halusin hänen luotaan tarkoituksella pois ja siitä hän minua syytti JOKA KERTA jos jonnekin lähdin. Toinen asia oli Ystävien ja sukulaisten jatkuva moittiminen ja vihjailu siitä, että he käyttävät minua hyväkseen, jopa niin pitkälle että aloin itsekin uskoa siihen!!! Jos lähdin ystävän luokse esim.kahville/kutsuille, hän olisi aina halunnut mukaan. Jos ei voinut tulla tai en halunnut häntä mukaan, seurasi syvä loukkaantuminen ja perään soittelu alkoi jo vartin päästä. Puheluita tuli niin paljon, että kerran eräs sanavalmis ystäväni otti puhelimen kädestäni ja sanoi exälleni että nyt riittää. Hän myös avasi silmäni sille, ettei käytös ollut tervettä. Ex osasi perustella toimintansa aika pitkälle tunteisiin vedoten, myöhemmin seurasivat vihanpuuskat, rankat syyllistävät loukkaantumiset, jotka saattoivat kestää viikkoja ja uuvuttivat minut täysin. jotenkin siinä sitten kävi niin, että aloin vältellä tilanteita joissa hän saattaisi loukkaantua, eli eristäydyin.
Kilttinä alistuvana ihmisenä yritin tehdä kaikkeni, ettei hän suuttuisi tai hermostuisi ja kiduttaisi minua sitten henkisesti taas päiväkausia mykkäkoululla ja vihanpidolla. Asioista ei voinut keskustella, hän määritteli itse koska "ylitin rajan" ja mikä oli sopiva rangaistuksen mitta. Sitten vihanpito saattoi loppua yhtäkkiä, alkaakseen taas uudelleen esim. jos pyysin laittamaan ulko-oven kiinni koska sisälle tulee kylmää (itku tulee kun näitä muistelen, olin kuin nurkkaan ajettu jänis...)
Oikea narsisti on äärimmäisen laskelmoiva ja taitava. Hän tietää koska hän on saanut saalinsa kiinni, ennemmin hän ei aloita hyväksikäyttöään. Hän hurmaa ja valloittaa, koukuttaa ja sitoo uhrinsa niin kiinni (henkisesti ja taloudellisesti, perheen ja rahan kautta), että irtipääsy on valtavan vaikeaa. Minulla irtipääsy vaati 2 vuotta, lähestymiskiellon, valtavan määrän tuskaa ja psykologin jatkuvan tuen. Vieläkin saan ahdistuskohatuksia, kun muistot palaavat, vaikka jo neljä vuotta on kulunut.- irtipäästänyt
Minulla on myös sen jälkeen kun erosin mielestäni narsistisesta tai muuten häiriintyneestä miehestä ollut sellainen olo kuin olisin joku nurkkaan ajettu eläin. Kun hän alkoi sen häiriintyneen ja pelottavankin käytöksen aika varhain ja vaikka yritin lähteä suhteesta pois niin en pystynyt koska olin niin koukuttunut häneen ja epävarma siitä että pärjäisin yksin. Aloitin suhteen kun olin heikoimmillani ja hän käytti tätä hyväkseen, mursi vähäisenkin itsetuntoni ja kesti aika kauan että pääsin tästä koukusta irti... Koukuttuvat sen ihmisen heihin kiinni ja sekoittavat pääsi. Vielä eronkin jälkeenkin yritti tunkeutua takaisin elämääni ja pitää kontrollia yllä. Välillä pelottaa että kuinka kauan kestää että pääsen hänestä ihan kokonaan irti. Välillä tuntuu etten ikinä... Varmaan menee vielä muutama vuosi että voin hengittää kunnolla. Nyt en sitä voi tehdä, jatkuva ahdistus ja stressi päällä. :(
- irtipäästänyt
irtipäästänyt kirjoitti:
Minulla on myös sen jälkeen kun erosin mielestäni narsistisesta tai muuten häiriintyneestä miehestä ollut sellainen olo kuin olisin joku nurkkaan ajettu eläin. Kun hän alkoi sen häiriintyneen ja pelottavankin käytöksen aika varhain ja vaikka yritin lähteä suhteesta pois niin en pystynyt koska olin niin koukuttunut häneen ja epävarma siitä että pärjäisin yksin. Aloitin suhteen kun olin heikoimmillani ja hän käytti tätä hyväkseen, mursi vähäisenkin itsetuntoni ja kesti aika kauan että pääsin tästä koukusta irti... Koukuttuvat sen ihmisen heihin kiinni ja sekoittavat pääsi. Vielä eronkin jälkeenkin yritti tunkeutua takaisin elämääni ja pitää kontrollia yllä. Välillä pelottaa että kuinka kauan kestää että pääsen hänestä ihan kokonaan irti. Välillä tuntuu etten ikinä... Varmaan menee vielä muutama vuosi että voin hengittää kunnolla. Nyt en sitä voi tehdä, jatkuva ahdistus ja stressi päällä. :(
Vaikka siis yhteydenpidon olen jo lopettanut mutta silti joutuu elämään koko ajan pelko perseessä että milloin se yrittää taas ottaa yhteyttä muhun ja kuinka pitkälle menee.
- carmiina
irtipäästänyt kirjoitti:
Vaikka siis yhteydenpidon olen jo lopettanut mutta silti joutuu elämään koko ajan pelko perseessä että milloin se yrittää taas ottaa yhteyttä muhun ja kuinka pitkälle menee.
Ei se mene sen pidemmälle kuin mitä sinä annat sen mennä.
Et saa näyttää minkäänlaisia tunteita. Et edes pelkoa tai epävarmuutta.
Mitä neutraalimpaa, sen parempi.
Narsistia ei kannata alkaa syyttelemään. Se ohjailee itse itseään ja vetää omat johtopäätöksensä ihan mitä tahansa sä sanot.
Vastaile lyhyesti ja ytimekkäästi. Anna ymmärtää että sinulla ei ole mitään sanottavaa hänelle. Ei mitään annettavaa.
Jos hän loukkaa tai mielistelee, et vastaa näihin yrityksiin millään tavalla. Sivuutat ne.
Parastahan on, jos et vastaa enää ikinä ollenkaan. Ja haet lähestymiskieltoa, jos yhteydenottoja tulee liiaksi.
Voimaaa sinulle!!
- carmiina
Kiitos hyvistä vastauksista!
Näistä voi löytää pääpiirteet tuohon kysymykseeni, miten vieroittaminen on mahdollista.
Syyllistäminen, valehtelu toisten asioista, kiukuttelu.
Ex-kumppaneiden huonoon käytökseen vetoaminen,
"totuuksien" laukominen (ystäväsi käyttävät sinua hyväksi)
Tästä päästään sitten mun lempiaiheeseen, eli OMANARVON TUNTOON
ja Itsensä puolustamiseen.
Muistetaan seuraava:
- tiedät itse omat asiasi aina parhaiten
- osaat itse määritellä paljonko ystäväsi tarvitsevat aikaasi
- jos kuulet negatiivisia juoruja läheisistäsi, ota selvää pitävätkö ne paikkaansa ennen kuin uskot.
Kaikkea hyvää teille!!! Olette vahvoja kun olette päässeet irti.
Kiltteys on hyvästä, mutta kaikille ei aina tarvitse olla yhtä kiltti.....
(minullakin ollut tämä läksy opittavana)
Ei anneta muiden määräillä elämäämme.
Tasa-arvoa, arvostusta ja rakkautta.- Kaikki olikin hyvin
Kaikki olikin hyvin tuolla saralla niin kauan kuin narsisti astui elämääni. Ne on ne valtavat tunteet, jotka alkavat vaikuttamaan siihen, miten ITSE HALUAN tehdä... Ne vanhat ystävät ei tietenkään ole samalla radalla kuin uusi huikaiseva rakkaus...
Ei sillä taida olla järjen kanssa paljoakaan tekemistä. Siinä vaiheessa, kun narsisti alkaa näyttämään oikeita karvojaan, vasta astuu se uhrin järki esiin. Se siellä kaiken sekamelskan alla kyllä tiedottaa että nyt kaikki ei ole ok...
- Death'nLove
Tällaista settiä tuli:
1. ''Ei vittu tuota sinun kaveriasi, hänellä on lapsi ja kaikkea ja ryyppää. Sääliksi käy lasta.''
2. ''Tosi kivoja kavereita sulla kun puhuu susta seläntakana, ethän sä voi edes luottaa häneen niin mitä sä teet sen kanssa?''
3. ''Etkö sä nyt huomaa että se yrittää saada sut tekemään sitä ja tätä tai saada sulle alemman aseman ja päästä itse hyötymään?''
4. ''Olen huolissani susta, koska vietät aikaa sellasen ihmisen kanssa jonka kanssa ei pitäisi.''
5. -Istun kaverin kanssa iltaa,puhelin soi-: ''Koska sä tulet tänne? Mehän sovittiin/sä lupasit (Vaikken todellakaan ollut luvannut ja joskus menin sekaisin että olinko vaiko enkö luvannut) että sä tulet tänne?!? Eikö mun seura enään kiinnosta, vai? Tule nyt kun ei ole ketään muutakaan ketä lähtisi!! Sä tulet!!'' Kun kielsin tulemasta: '' Ahah, jaaha ei sitte tartte soitella/Ei sitte mitään enään.'' ja jos olin sanomassa jotakin niin vastaus oli: ''Ei enään _MITÄÄN_.!!!'' Ja luurit päälle.
6. ''Kui edes olet sen kanssa kun puhut siitä paskaa kokoajan??''
7. ''Me mennään porukalla sinne ja tänne, sun on kyl pakko tulla. MÄ EN LÄHDE ILMAN SUA!'' (Käytti tilanteissa hyväkseen sitä kun sai näin ärsytettyä kumppaninsa ja sitten viha siirtyi minulle kun alkoivat tivaamaan minua lähtemään vain siksi että narsisti lähtisi ja toimisin hänen jatkeenaan, koska jatke on aina jatke ja hänen miehensäkin sen kyllä tiesi mutta silloin en sitä ymmärtänyt.)
8. ''Tuleks mun ja tän kanssa mökille?'' Vastaan ettei huvittaisi/epäröin. Häneltä: ''Tule nyt kun ei olla pitkäänaikaan nähty, voitais käydä uimassa ja saunassa ja ottaa arskaa ja vaan jutella.'' Jos kieltäydyin: ''Ei sitten, sua ei siis kiinnosta. Sä voit sanoa sen ihan suoraan kyllä jos mun seura ei kelpaa.'' -Mikä parasta, jos satuin lähtemään... Puhe oli muutamasta päivästä siellä landella, no.. Me olimme siellä viikon! Ja itsellänihän ei ollut kyytiä pois sieltä ja kun hän sai minut sinne, ei häntä kiinnostanut vittujakaan enään muu, siellä rämmein kun olisin halunnut viettää aikani jollakin muulla tavalla. Kusipää mikä kusipää. - ejkrg
Kaksi vuotta kulunut tapahtumista ja tämä perkele monta kertaa tullut uniinkin silloin tällöin, mutta tällä viikolla kaksi kertaa oikeastaan koko yön varsin miellyttävässä osassa vieläpä. Mikä sadistinen mieli pitää olla itselläkin, että tältä ei saa rauhaa öisinkään... Eiköhän kaksi vuotta kärvistelyä ja asian vatvomista ala riittää. Monta kertaa tehnyt mieli ottaa itse yhteyttä ja koittaa selvittää asiat, mutta se nyt olisi viimeinen virhe...
- hirveävirhe
Alkuperäiseen kysymykseen: Minun eksä se ei mitenkään kieltänyt minua näkemästä ystäviäni tai perhettäni. Eikä heitä haukkunut koskaan, päin vastoin oikeastaan, heidän edessään heitä kovasti mielisteli ja likkakavereilleni flirttaili mun läsnäollessa. Syyllisti mua kuitenkin, kun halusin jatkaa normaalia yhteydenpitoa heihin, koska se kuulemma kertoi hänelle, etten välitä hänestä kun vietän mielummin aikaa jossain muualla kuin kotona hänen kanssaan. Viimeisen seurusteluvuoden aikana kävin kerran vierailulla; kummipoikani synttäreillä. Mykkäkoulua ja syyllistämistä tuonkin tapauksen jälkeen kesti päiväkausia.
Huh, nousee niskavillat pystyyn kun mieleen palaa ne ajat. Onneksi pidin puoleni ja olin tarpeeksi vahva pistämään hänet pihalle. Mutta vieläkin välillä järkyttää, että sellaisia ihmisiä voi olla olemassa. Yritti jopa myrkyttää mun koiran, koska oli siitäkin ajasta katkera, jonka vietin eläimen kanssa...
- Anonyymi
Tämä narsu ei ole sinusta ollut oikeasti kiinnostunut. On saanut susta ehkä jotain pelikenttää irti mutta ei ole sua oikeasti halunnut. Kun tapaat sellaisen sitten ymmärrät
- Anonyymi
Ei narskuja kiinnosta muut ihmiset, oma itse on tärkein.
He vain käyttävät muita omien tarpeidensa täyttäjinä, enimmäkseen henkisesti.
Tunteetonta touhua.
- Anonyymi
Mutta yleensä se tapahtuu niin että narsu alkaa kertoa sinulle miksi olet tai olisit yhteydessä tähän ja tuohon sanoja esim lopeta hänestä puhuminen en halua kuulla koska se on mitätön ihminen tai vain haukkuu kys sukulaista tai ystävääsi. Manipulointia. Lopulta tajuat että hän on eristänyt sinut. Kun lopulta olet kaikkesi antanut. Ikään kuin makaat maassa ja olet puollustus kyvytön. Hoet sydän kipeänä rakastavasi. Hän jättää sinut siihen palamaan. Kuin tuhkaläjän! Nämä ihmiset on energia syöppöjä. Ne syö kauniit kiltit rohkeat ahkerat koska heillä on itsellään huono itsetunto. Näistä ihmisistä saa pahan olon. Pitkäksi aikaa.
- Anonyymi
Omaa aikaa ei ollut. Omia tekemisiä ei saanut olla. Ajatuksiakin pyrki vahtimaan. Jos katsoin lempisarjaa läppäriltä, narsumies tuli kyselemään että taasko mesettelen muille miehille. Joita ei koskaan ollut.
- Anonyymi
Narsisti vain ottaa eikä lopulta anna mitään. Tajuat kun 🌪 on mennyt päältäsi
- Anonyymi
Se on ihan totta narsisti ei osaa antaa periksi oma ego on heillä niin suuri eivät tajua omaa tyhmyyttä
- Anonyymi
Narsisti manipuloi, narsisti pyrkii rikkomaan puolisonsa itsetunnon.
Ja kun toisen itsetunto on alhaalla, narsistin on helpompi hallita häntä.
Narsismi on pahimmanlaatuinen, suurta tuhoa aiheuttava sairaus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsismi on pahimmanlaatuinen, suurta tuhoa aiheuttava sairaus.Narsisti käyttää naista vain tyydytyksensä välineenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsisti käyttää naista vain tyydytyksensä välineenä.
On olemassa myös naispuolisia narsisteja, eivät kaikki ole ainoastaan miehiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsismi on pahimmanlaatuinen, suurta tuhoa aiheuttava sairaus.Narsumies vähätteli kykyjäni ja naiseuttani ja huoritteli päivittäin. Olin roteva, läski huora sika paranoidi kuivavittu huumorintajuton jonka kaikki tekemiset olivat tylsiä ja huonoja muun muassa. Säännöllisesti. Edellinen vaimonsa oli mursu. Sellainen mukava kaikkien rakastama huumorimies!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsumies vähätteli kykyjäni ja naiseuttani ja huoritteli päivittäin. Olin roteva, läski huora sika paranoidi kuivavittu huumorintajuton jonka kaikki tekemiset olivat tylsiä ja huonoja muun muassa. Säännöllisesti. Edellinen vaimonsa oli mursu. Sellainen mukava kaikkien rakastama huumorimies!
Itse hän oli mielestään legendaarinen super jättipotti mies.
- Anonyymi
Suurin osa on miehiä ja useimmat tekevät seksuaalirikoksia. Näin myös exäni. Pahoinpiteli jatkuvasti ja pakotti.
- Anonyymi
Ystävät manipuloidaan mustamaalaamalla uhri. Siihen narsumies todella käyttää aikaa.
- Anonyymi
Itse haluan pysyä ystäväni puolella, kun hän sattui eksymään narsistin matkaan. Narsisti ei minua manipuloi, siinä mielessä voin sanoa olevani aika kova pala. On se elämä minuakin kovettanut ja opettanut.
Harmittaa ja tuntuu pahalta ystävän puolesta, mitä hän joutuu kokemaan.
Ja totta kai ystävyyskin on alkanut rakoilemaan, vaikuttaa, ettei tämä narsisti päästä ystävää elämään omaa elämää, tai ainakin rajoittaa sitä kovasti.
Toki tulee mietittyä myös ystävää, hänen asennettaan ja suhtautumistaan parisuhteeseensa.
Ulkopuolelta huomaa, että hänellä ei todellakaan ole hyvä olla, ahdistunut, itsetunto murentunut entisestään hauraammaksi.
Kun asiasta keskustellaan, hän ymmärtää myös suhteen ongelmat, senkin jollain tavalla miten narsisti käyttäytyy, ja että kohtelee häntä huonosti, mutta sitten se toinen puoli, ystävä kuitenkin puolustelee " mutta kun...", kumppani on silti niin ihana, kun se auttaa jne..
Miten tuohon nyt tulisi suhtautua, kun itsestä tuntuu pahalta, enkä voi mitenkään auttaa ?
Olen empaattinen ihminen, eikä se ihan aina ole hyvä juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse haluan pysyä ystäväni puolella, kun hän sattui eksymään narsistin matkaan. Narsisti ei minua manipuloi, siinä mielessä voin sanoa olevani aika kova pala. On se elämä minuakin kovettanut ja opettanut.
Harmittaa ja tuntuu pahalta ystävän puolesta, mitä hän joutuu kokemaan.
Ja totta kai ystävyyskin on alkanut rakoilemaan, vaikuttaa, ettei tämä narsisti päästä ystävää elämään omaa elämää, tai ainakin rajoittaa sitä kovasti.
Toki tulee mietittyä myös ystävää, hänen asennettaan ja suhtautumistaan parisuhteeseensa.
Ulkopuolelta huomaa, että hänellä ei todellakaan ole hyvä olla, ahdistunut, itsetunto murentunut entisestään hauraammaksi.
Kun asiasta keskustellaan, hän ymmärtää myös suhteen ongelmat, senkin jollain tavalla miten narsisti käyttäytyy, ja että kohtelee häntä huonosti, mutta sitten se toinen puoli, ystävä kuitenkin puolustelee " mutta kun...", kumppani on silti niin ihana, kun se auttaa jne..
Miten tuohon nyt tulisi suhtautua, kun itsestä tuntuu pahalta, enkä voi mitenkään auttaa ?
Olen empaattinen ihminen, eikä se ihan aina ole hyvä juttu.Valitettavasti ystävääsi auttaa vain se että hän lähtisi suhteesta ja senkin jälkeen rakastamisen. syyllistymisen ja pelon ristiriita repii vuosia hänen mieltään. Ja narsistin ”ystäväpiirin” harjoittama vaino ja eristäminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti ystävääsi auttaa vain se että hän lähtisi suhteesta ja senkin jälkeen rakastamisen. syyllistymisen ja pelon ristiriita repii vuosia hänen mieltään. Ja narsistin ”ystäväpiirin” harjoittama vaino ja eristäminen.
Onkin helpommin sanottu kuin tehty, kun toinen ei halua lähteä suhteesta.
En vain jaksa ymmärtää, miksi haluaa altistua kaikkeen ikävään ja pahaan.
Tiedän myös, että edellinen suhde oli ollut myös vaikea, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, päihteitä.
Miksi ihmisen täytyy toistaa samaa kaavaa, luulisi, että kerrasta oppisi ?
Onko itsetunto jo niin alhaalla, että miettii ansainneensa toiselta huonon ja aliarvostavan käytöksen ja kohtelun ?
- Anonyymi
Tässä yksi tarina https://narsistinensuhde.blogspot.com/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v13978Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3721837Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2421621Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281609Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2491197- 731033
- 581004
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60775- 47756
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25719