ahdistuksesta rinnan puristusta

hkr1984

Hei. Kirjoittelen saadakseni tietää muista samasta vaivasta kärsiviltä!

Tiivistettynä: sairastuin maaliskuussa ahdistukseen ja sain muutama paniikkikohtausta myös, niitä ei ole enää ollut. Kärsin ahdistuksesta paljon silloin ja edelleen mutta lievemmin. Nyt eniten häiritsee jatkuva 24/7 rinnassa tuntuva kireys, jännity, kolotus, paino, ahdistus. . En osaa oikein kuvailla edes sitä tunnetta mutta nuo kuvaa parhaiten. Samalla myös lapaluiden välissä on kipua ja puutumistA.

Onko muilla ollut tai parhaillaan on samoja ongelmia? Mikä niihin auttaisi ja mistä ne voi johtua? Mieli kuitenkin pirteä ja en enää ajattele mitään kauheuksia mutta tuo rinnan olo vain vaivaa suuresti!

Kiitoksia kaikille lukeneille ja vastanneille :) samalla voi myös kertoa oman tarinan ja miten olet siitä selvinnyt :) saisi itse myös toivoa huomisesta!

16

10222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

Mulla alkoi samoilla oireilla ahdistus/paniikki. Elimistö oli ylikiihtyneessä tilassa ja huimasi. Jos oireet pahoja, kannattaa käydä lääkärissä. Aiheuttaa yleensä pitkittynyt stressireaktio.

Liikunta, jooga(hengitys, venytys, rentoutuminen), ruokavalio, empaattinen kanssa käyminen ihmisten kanssa, mukavat harrastukset, turha kiire pois, riittävä yöuni. Fyysinen ja henkinen puoli kulkee käsi kädessä. Jos vaikutut fyysiseen puoleen myös henkinen puoli paranee. Syyt ahdistukseen on selvitettävä ja alettava sen jälkeen toimiin. Nämä keinot auttavat varmasti ahdistukseen/masennukseen! Jotkut tarvitsevat lisäksi lääkitystä ja mahdollisesti terapiaa. Mutta kyllä ahdistuksen voi paranemaan saada.

• Jatkuiko sulla myös samoilla oireilla? Kävin maaliskuussa heti ensimmäisen paniikkikohtauksen jälkeen lääkärissä ja sain ahdistuslääkkeet. Ja käyn joka toinen viikko mielen terveydenhoitajalla juttelemassa. Vaikka olo on kaikin puolin helpottunut siitä mitä se oli kun kaikki alkoi niin silti tuo ärsyttävä tunne jatkuu ja itse en enää keksi miksi tai miten sen saisi pois (välillä se tiettty on lievempi ja välillä pahempi).

Aloitin 3viikkoa sitten kurssin joka on oloihini auttanut mutta kovin väsynyt oon päivän päätteeksi kun sitä ennen ollut 7vuotta vain kotona lapsen kanssa.

• artsi7

Vuosi on mennyt ja edelleen lievää huimausta ja rinnassa ajoittain ahdistusta. Toivottavasti kesän jälkeen olo normalisoituu. Ei kannata murehtia, näitä oireita on todella monella täällä suoritusyhteiskunnassa ja kyllä niitä saa vähintään lievennettyä omilla toimilla.

• Rintakehää juu

Mulla tuo on kans ollut yksi rassaavimpia oireita. Vaikka miten pystyisi analysoimaan ahdistuksen syyt, kohtaamaan tunteet, jne., tuo oire on hankalimpia kaataa. Siihen sertraliini puri hyvin, mutta nyttemmin en enää käytä lääkettä, enkä pidä sitä ratkaisuna kohdallani paitsi jos menee kovin pahasti kierteeseen, että rintakehää puristaa, unet menee jne., ja lopulta mieliala laskee, sitten toki harkitsen uudestaan lääkejaksoa, en muuten.

Täytyy myös rehellisyyden nimissä sanoa, että yksi parhaimpia täsmälääkkeitä tuohon on ollut myös alkoholi. Mutta sitä en itsekään ajattele lääkkeenä, enkä missään nimessä suosittele sitä kellekään, mutta aikoina jolloin olen käyttänyt alkoholia kohtalaisesti, noita oireita on vähemmän. Kai se katkoo ajatuksia ja keloja ja myös turruttaa sen verran, että siitä efekti. Nykyään kyllä käytänkin taas kuukausien tauon jälkeen alkoholia kerran, pari viikossa keskimäärin, enkä tiedä, onko se yksi syy siihen että rintaa puristaa vähemmän. Siltikin, ihan muilla konsteilla poistan (terapia), ja pitää yrittää poistaa syitä, täsmälääkitys vain turruttaa hetkeksi, oli se sitten rauhoittava lääke tai alkoholi tai mikä vaan, ja huonossa tapauksessa pam, sinulla on ahdistuksen lisäksi myös alkoholiongelma. :)

• artsi7

Jooga(hengitysharjoitus rentoutus venytys) saa rinnan puristusta helpotettua. Myös liikunta ja hieronta auttaa. Käsittääkseni kehon jännitystilan laukaisu auttaa.

• Ok "kiva" kuulla etten ole ainoa :) mieli jne on tosiaan normaali mutta tuo rintaoire vaan on ja pysyy.. välillä lievempi ja välillä pahempi.. fysioterapialla ja hieronnassa käyty ja molemmat sanonu et kireyttä on mutta muuten ei suurta apua oo tuonu. Mutta ehkäpä se siitä ajan kanssa lievenee ja poistuu kun saa tekemistä ja päiviin vähän mielekkyyttä :)

• Täysinsamaa

Mites nykyään? Täällä kärsii samoista oireista 19v miehen alku, jo 3kk tätä helvettiä jatkunut!

• Lievempää nykyään :) mutta silti läsnä... luottavaisena ollaan :) millaisia oireita sulla on?

• håånå happi
        hkr1984 kirjoitti:

Lievempää nykyään :) mutta silti läsnä... luottavaisena ollaan :) millaisia oireita sulla on?

Eilen illalla nukkumaan käydessäni ilmaantui sydämen rytmihäiriöstä tuttua tiheää sykehäiriötä. Muistin vanhan keinon ohjata huono syke hengityksen mukana pois. Näin se tapahtuu:
        Levätään mukavasti selällään. Muunnetaan olemus virtuaalisesti pitkäksi magneettineulaksi. Pää oletetun auringon suunnalla. Hengitellään tasaisesti jokaisella uloshengityksellä huonoa sykettä pois. TOIMI!

• håånå happi kirjoitti:

Eilen illalla nukkumaan käydessäni ilmaantui sydämen rytmihäiriöstä tuttua tiheää sykehäiriötä. Muistin vanhan keinon ohjata huono syke hengityksen mukana pois. Näin se tapahtuu:
        Levätään mukavasti selällään. Muunnetaan olemus virtuaalisesti pitkäksi magneettineulaksi. Pää oletetun auringon suunnalla. Hengitellään tasaisesti jokaisella uloshengityksellä huonoa sykettä pois. TOIMI!

Hyvä ohje ihmisille, jotka ovat valmiita näkemään vaivaa opiskellakseen mm. hengitysharjoituksia. Ponnistelin, jopa satsasin rahaa kokonaisterveyteni eteen.
        Opiskelin reikimeditaatiomenetelmää. Harjoitukseen mennessäni pulssi on hiukan epävakaa. Se tasaantuu tunnin aikana. Optimaalisen pulssin vallitessa ei tunnu mitään fyysisiä tai henkisiä kipuja.

• Artsi7

Joo kyllä hengitysharjoutusten ja joogan avulla mielenrauhan voi saavuttaa ja ahdistuksen pois.

• Täysinsamaa

Hei, olin totaalisesti unohtanut kirjoittaneeni tännekin..
      Vuoden päivät ollaan kohta menty ja rintakipu (ahdistus) on päivittäistä, lääkkeenä toimii tällä hetkellä paroxetin 20mg krt/pv, mutta tuntuu että vittuakos kyseinen lääke mitään toimi, en vain pysty sitä lopettamaankaan kun alkaa järkyttävät huimaukset (sivuoireita selvästi) Toivoisin tämän helvetin vain loppuvan, enää ei onneksi mieli ole niin paljon mukana tuossa kipuilussa kuin vaikka 6kk sitten, paniikkikohtaukset ovat myöskin kaikonneet.
      Ainoa lääke tai mistä olen apua saanut on Kannabis, ja ennenkuin te kukkatädit rupeatte torumaan. Tiedän että pitkällä tähtäimellä kannabis vain pahentaa oireita MUTTA mitä itse tekisit jos saisit ahdistuksen pois edes 10minuutiksi?`
      En toivo tätä kipua kenellekkään, olen aivan puhki. Koulussa en pysty keskittymään edes kunnolla jatkuva pelko kuolemasta/sydän sairaudesta pyörii mielessäni.

• neuvoton_myös

Ethän tiedostamattasi stressaa parisuhdetta, työelämää tms? Itselläni samoja oireita ja tiedän että johtuvat parisuhteen asioista. Käy läpi elämäsi kaikki alueet; missä klikkaa tai joku asia ei tunnu hyvältä?

• artsi7

Paljonko olette ulkona päivän aikana ja paljonko harrastatte hikiliikuntaa viikossa?

• eev93

Mullakin rinnan puristusta. Tuntuu itsellä kylmältä. Yhtäkkiä sydäntä painaa ja pusertaa, ihan kuin se kramppaisi. Tunne muistuttaa lapsuuden ajalta pelkoa siitä, että oli jäänyt jostain tyhmästä kiinni vanhemmille, esim. jos olin lintsannut koulusta. Yhdistän siis pelkoon/paniikkiin/ahdistukseen tämän...

Nyt jatkunut muutamia päiviä tämä. Yleensä tällainen olo tulee lähinnä juuri ennen jännittävää hetkeä; luennolla puheen pitämistä, tenttiä, ym... Mutta tosiaan nyt neljättä päivää jatkuvasti kärsinyt tästä. Välillä mietin, onko tää vaan joku rytmihäiriö, vai ihan vaan stressiä. Stressiä on opiskelun puolesta jatkunut syksystä asti ja nyt joulun jälkeen se on vaan kasvanut entisestään. Olen yrittänyt kehittää ajattelumalleja, joiden avulla stressi vähenisi, ja kuvittelin onnistuneeni siinä. Näköjään en.

Ikää on 21 vuotta ja taustalla on masennusta ja paniikkihäiriötä. Masennus on ollut poissa jo vuosia, mitä nyt yhä lannistun herkästi ja tarkkailen jatkuvasti mielialaani masennuksen merkkien suhteen. Paniikkihäiriö on helpottanut paljon. Silloin tällöin kohtauksia tulee kuitenkin yhä. Viimeksi sain paniikkikohtauksen juuri torstaina, jonka jälkeen tätä rinta"kipua" on sitten ollut.

Harrastan itse aktiivisesti liikuntaa 5 kertaa viikossa. Liikunta kyllä auttaa aina, viimeksikin paniikkihäiriön jälkeen menin salille ja murheet sai taas vähän etäännytettyä itsestään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe