Sain lainaan laajakuvalinssin 14mm kroppikameraan. Jos kuvaan maisemia, niin mihin kannattaa tarkentaa vaikka maisemakuvassa järven rannalla? Entä jos haluun myös rannassa olevia kiviä tarkaksi? Linssissä on tarkentamista varten asteikko, johka viimeinen luku on 2m ja sitte jo ääretön. Jos valitsen ääretön, niin onko kaikki kahdesta metristä eteenpäin tarkkaa? eli jos rantakivi on 2,5 metrin päässä, niin myös se tulisi tarkaksi?
Millä aukolla kannattaa maisemia kuvata? f8 ?
Maisemakuvaus?
8
158
Vastaukset
- sgsag
Voit laskeskella itse http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Ei kannata tarkentaa äärettömään kuin hyvin harvoin.
Esim 14mm ja f8 niin tarkennus on paljon parempi siinä tarkaksi halutussa kohteessa, esim 2m päässä olevissa kivissä. Kaikista eniten tarkkaa aluetta kuvaan saa tarkentamalla 1,2 metrin päähän. Tälläistä tarkennusta kutsutaan hyperfokaalitarkennukseksi.- lkdsjfkls
Eli jos otan vaikka järvimaisemasta kuvan, niin kannattaa tarkentaa mielummin rantakiviin kuin äärettömään? Mutta eikös "itse maisema" tule silloin epätarkaksi?
- sgsag
lkdsjfkls kirjoitti:
Eli jos otan vaikka järvimaisemasta kuvan, niin kannattaa tarkentaa mielummin rantakiviin kuin äärettömään? Mutta eikös "itse maisema" tule silloin epätarkaksi?
Jos sulla on polttovälinä 14mm ja aukkona 8, niin rantakiviin tarkentaessa myös maisema on tarkka. Syväterävyys pitää tästä huolen.
- fldjgködlfjg
sgsag kirjoitti:
Jos sulla on polttovälinä 14mm ja aukkona 8, niin rantakiviin tarkentaessa myös maisema on tarkka. Syväterävyys pitää tästä huolen.
Okei. Mutta jos tarkennan äärettömään, niin rantakivet eivät ole silloin välttämättä tarkkoja?
Mitä toi äärettömään tarkennus oikeastaan tarkoittaa ja koska sitä kannattaisi käyttää?
Tarkennusrenkaassa mulla asteikossa lukee 2mm jälkeen ääretön. Kuvittelin, että jos tarkentaa äärettömään, niin kaikki 2m päästä äärettömään olevat kohteet tulisivat tarkkoina? - sgsag
fldjgködlfjg kirjoitti:
Okei. Mutta jos tarkennan äärettömään, niin rantakivet eivät ole silloin välttämättä tarkkoja?
Mitä toi äärettömään tarkennus oikeastaan tarkoittaa ja koska sitä kannattaisi käyttää?
Tarkennusrenkaassa mulla asteikossa lukee 2mm jälkeen ääretön. Kuvittelin, että jos tarkentaa äärettömään, niin kaikki 2m päästä äärettömään olevat kohteet tulisivat tarkkoina?Jos välttämättä haluat tarkentaa äärettömään 14mm polttovälillä ja käytät aukkoa 8, niin rantakivet ovat edelleen tarkkoja, koska syväterävyys on niin suuri.
Itse olen käyttänyt tarkennusta äärettömässä ainoastaan tähtitaivaan kuvaamisessa.
Joissain vanhoissa objektiiveissa oli rungossa väreillä eri aukkoarvoille esitettynä terävyysalueet.
Kuvittelit ihan oikein. Se ei vaan välttämättä liity siihin tarkennusrenkaan asteikkoon. Jos haluat laskeskella optimi tarkennusetäisyyksiä eri aukkoarvoille niin laskuri löytyy aiemmasta viestistä. - L-n
sgsag kirjoitti:
Jos välttämättä haluat tarkentaa äärettömään 14mm polttovälillä ja käytät aukkoa 8, niin rantakivet ovat edelleen tarkkoja, koska syväterävyys on niin suuri.
Itse olen käyttänyt tarkennusta äärettömässä ainoastaan tähtitaivaan kuvaamisessa.
Joissain vanhoissa objektiiveissa oli rungossa väreillä eri aukkoarvoille esitettynä terävyysalueet.
Kuvittelit ihan oikein. Se ei vaan välttämättä liity siihin tarkennusrenkaan asteikkoon. Jos haluat laskeskella optimi tarkennusetäisyyksiä eri aukkoarvoille niin laskuri löytyy aiemmasta viestistä.Ihan ensin kannattanee selvittää millä aukolla tuo objektiivi piirtää parhaiten ja käyttää sitä maisemakuvauksessa. Arvaan, että se voisi olla f/4–f/5,6.
Tarkennusrengas kannattanee asettaa noin 2m ja äärettömän puoliväliin.
Noin lyhyellä polttovälillä syväterävyyslaskelmilla ei ole mitään merkitystä maisemakuvuksessa. Pidä kamera riittävän alhaalla ja mieti horisontin korkeutta (kokeile erilaisia) fldjgködlfjg kirjoitti:
Tarkennusrenkaassa mulla asteikossa lukee 2mm jälkeen ääretön. Kuvittelin, että jos tarkentaa äärettömään, niin kaikki 2m päästä äärettömään olevat kohteet tulisivat tarkkoina?Käytä sitä laskuria, joka annettiin! Aukolla f/8 hyperfokaalinen etäisyys on 1,3 metriä. Siis jos tarkentaa 1,3 metriin on kaikki 0,65 metristä äärettömään tarkkaa. Jos tarkentaa äärettömään on kaikki 1,3 metristä äärettömään tarkkaa. Toki tarkka on aina suhteellinen ja riippuu kuvan koosta, joten jos haluaa olla varma ottaa pikkasen varaa. Jos kuvaa katsoo näytöllä 1:1 koossa niin eihän syväterävyyslaskut silloin pidä paikkaansa. Tosin jos kivet on 2 metrin päässä, niin sitä on jo tuossa. Tarkenna siihen 2 metrin ja äärettömän väliin ja olet turvassa.
Syväterävyyslaskureita saa myös kännykkään.
- jfhhgf
Eikös siinä ole syväterävyysasteikko, kuten vanhaan hyvään aikaan, josta heti näki millä alueella mikin aukko teki terävää.
Ellei ole, niin etsimessä näkee terävyysalueen himmennetyllä aukolla.
Asteikon voi myös helposti laatia terävyysaluelaskurin antamilla arvoilla ja piirtämällä ne vaikka paperiliusklle ja teippaamalla objektiivin kylkeen.
Esimerkki asteikosta vanhassa Pentax objektiivissa.
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://4.bp.blogspot.com/-ailPsaeVSyY/T5W8H05wheI/AAAAAAAAAGM/fLu-Sx3lUWA/s1600/pentax1.JPG&imgrefurl=http://blogi.penan.net/2012/04/sumeaa.html&h=936&w=941&tbnid=XGNh_lRfwVeplM:&zoom=1&docid=IUqMq-kIEn9XlM&itg=1&ei=5I14U4vcLsjc4QTT64GoAg&tbm=isch&client=firefox-a&ved=0CFYQMygDMAM&iact=rc&uact=3&dur=682&page=1&start=0&ndsp=30
Maisemakuvauksessa voidaan ääretön laittaa käytössä olevan aukkoarvon kohdalle asteikossa äärettömän puolella, niin pienempien etäisyyksien puolinen merkki näyttää lähimmän terävän pisteen etäisyyden etäisyysasteikolla.
Asteikko on edelleen olemassa kiinteäpolttovälisissä objektiiveissa.
Zoomeissa se on vaikea toteuttaa, ellei zoomi ole pumppumallinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384330Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3342169Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32044Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481871- 1061790
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4791604MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571429Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4761330Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316