Teräskölin vaihto lyijyköliin

Aki_

Onko kellään kokemusta tällaisesta vaihtotyöstä, tai tiedossa venettä johon köli olisi näin vaihdettu.
Veneeni on Inferno 28. Ajattelin että kun kerran vene on hieman ylirikattu, niin saattaisi parantaa luoviominaisuuksia moinen vaihto. Luovikulmahan paranisi kun vene kulkisi pystymmässä, kölin painopisteen siirtyessä alemmaksi. Pieni syväyksen lisäyskään ei haittaisi kun on nykyään vielä maltilliset 150cm.

Toinen vaihtoehto olisi jatkaa köliä alaspäin joko teräksellä tai lyijyllä. Miten kiinnitys tällöin tulisi tehdä?

En kilpaile veneellä, mutta mitkä olisivat vaikutukset esim. Lys.iin?

22

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 234+op

      Ei ole olemassa ylirkattua venettä, koska purjeet säädetään keliin sopivaksi. Inferno 28:n lys on 1.12, joten löytyy herkempäkin veneitä kuten inferno 26. Jos isopurje on vanha ja pussikas, voi tuntua että kallistelee liikaa. Jos liikkien kiristäminen ei auta, niin uusi isopurje auttaa.

      • Aki_

        Onhan ne purjeet jo nähneet kolme kesää.... Mutta jos kölissä olisi enemmän " pitoa" ja kulku hieman pystymmässä, Ei kryssiessä tarvitsisi ottaa ekaa reiviä kun tuuli yltyy huimaan 6-7m/s.ssa. Kölin saisi muotoiltua kapeammaksi ja "pitävämmäksi"

        Mielestäni I28 ja I 26 ovat jo muutenkin täysin erilaisia veneitä joten turha kai niitä keskenään on verrata. Ja olet siis sitä mieltä että esim kolme metriä pidempi masto ja metri puomiin lisää olisi ihan ok kakskasissa, täysin purjein.....


      • genoavene28
        Aki_ kirjoitti:

        Onhan ne purjeet jo nähneet kolme kesää.... Mutta jos kölissä olisi enemmän " pitoa" ja kulku hieman pystymmässä, Ei kryssiessä tarvitsisi ottaa ekaa reiviä kun tuuli yltyy huimaan 6-7m/s.ssa. Kölin saisi muotoiltua kapeammaksi ja "pitävämmäksi"

        Mielestäni I28 ja I 26 ovat jo muutenkin täysin erilaisia veneitä joten turha kai niitä keskenään on verrata. Ja olet siis sitä mieltä että esim kolme metriä pidempi masto ja metri puomiin lisää olisi ihan ok kakskasissa, täysin purjein.....

        "Ei kryssiessä tarvitsisi ottaa ekaa reiviä kun tuuli yltyy huimaan 6-7m/s.ssa. Kölin saisi muotoiltua kapeammaksi ja "pitävämmäksi""

        Jos purjehdit rullagenoalla, siirry irtopurjeisiin. Fokkaa voi käyttää 6 m/s alkaen ja isopurjetta reivataan vasta noin 12 m/s tuulessa.


      • Aki-
        genoavene28 kirjoitti:

        "Ei kryssiessä tarvitsisi ottaa ekaa reiviä kun tuuli yltyy huimaan 6-7m/s.ssa. Kölin saisi muotoiltua kapeammaksi ja "pitävämmäksi""

        Jos purjehdit rullagenoalla, siirry irtopurjeisiin. Fokkaa voi käyttää 6 m/s alkaen ja isopurjetta reivataan vasta noin 12 m/s tuulessa.

        Purjehdin pääsääntöisesti fokalla. Et ilmeisesti ole purjehtinut Inferno 28.lla jos väität reivauskynnyksen olevan yli 10ms. kryssillä...


      • FF 27 Charlotta
        Aki- kirjoitti:

        Purjehdin pääsääntöisesti fokalla. Et ilmeisesti ole purjehtinut Inferno 28.lla jos väität reivauskynnyksen olevan yli 10ms. kryssillä...

        Millä tuulennopeudella alat päästä runkonopeuteen? Ei muista tarkkaa lukua, mutta purjeen trimmauksella voidaan vähentää kallistavaa voimaa yli 70 %. Itse sain nostettua reivikynnystä 2 m/s verran uusilla purjeilla, falleilla, vinssivapauttimilla ja oppimisella. Yhden kisapurjehtijan mukaan latistuksessa on vieläkin parantamisen varaa. Alavantteja täytyy hiukan vielä löysätä, jotta alaosa saadaan ihan levyksi.


      • ?????
        Aki- kirjoitti:

        Purjehdin pääsääntöisesti fokalla. Et ilmeisesti ole purjehtinut Inferno 28.lla jos väität reivauskynnyksen olevan yli 10ms. kryssillä...

        fokka ja isopurje ja pitää reivata 6-7 m/s tuulessa. Ei taida olla ihan purjeiden trimmi kohdalleen.


      • Anonyymi
        Aki_ kirjoitti:

        Onhan ne purjeet jo nähneet kolme kesää.... Mutta jos kölissä olisi enemmän " pitoa" ja kulku hieman pystymmässä, Ei kryssiessä tarvitsisi ottaa ekaa reiviä kun tuuli yltyy huimaan 6-7m/s.ssa. Kölin saisi muotoiltua kapeammaksi ja "pitävämmäksi"

        Mielestäni I28 ja I 26 ovat jo muutenkin täysin erilaisia veneitä joten turha kai niitä keskenään on verrata. Ja olet siis sitä mieltä että esim kolme metriä pidempi masto ja metri puomiin lisää olisi ihan ok kakskasissa, täysin purjein.....

        Opettele purjehtimaan ja sen jälkeen opettele ostamaan oikeita purjeveneitä jotka kantaa purjeitaan


    • kryssari

      Oman I28-kokemukseni perusteella heitän hieman toisenlaisen ehdotuksen: Maston vaihto hiilikuituiseksi. Maston keventäminen 20 kilolla vastaa noin 100 kg:n kölipainon lisäystä (vipuvarsien suhde arviolta 1,5m/7,5m). Samalla koko vene kevenee ja etenkin ylhäällä oleva paino, joka vaikuttaa aallokkokäyttäytymiseen, vähenee.

      Tietenkin hyvät purjeet, joita voi latistaa tarpeeksi, auttavat myös paljon.

      Alkuperäinen peräharuksen talja ei ollut tarpeeksi voimakas maston taivuttamiseen, tätäkin voi yrittää ja on kenties halvin keino.

      En tiedä mikä olisi hiilikuitumaston hinta verrattuna köliremppaan, mutta uskon että tulos olisi miellyttävämpi. I28:ssa on poikkeuksellisen korkea riki verrattuna vesilinjaan, jolloin maston keventäminen saattaa olla ihan hyvä veto.

      • Kävi kaverille

        Ennen noin radikaalia muutostyötä on syytä konsultoida ammattitaitoista venesuunnittelijaa. Jos kölipainoa lisätään, on vahvistettava rikiä. Jos profiili menee vaihtoon, tulee kalliiksi.


      • Anonyymi

        Itse purjehdin najadin barbadokselle, mites siellä emäsaloruntilla?


    • Lyijymies

      Vaihda venettä idiootti!

      • 18+12

        Tuttava on vaihtanut kölin. Hintaluokka taisi olla kymppitonnin luokkaa. Kölinvalmistaja on Pori-Rauma suunnalla, nimeä en muista. Kannataako infernoon sijoittaa kymppi?

        Veneensuunnittelijat on nihkeitä muuttamaan veneen kölipainoa tai maston pituutta. Yleensä ei taida parempaa tulla. Saman painoisen, mutta syvemmän bulbin voisi muuten tehdä, mutta kölin ja rungon välinen muoto eväkölissä ole järkevästi muutettavissa bulbikölin lyhyempään mittaan.


      • Rrk1

        Hohhoijjaa...


    • Bossu

      Kaipa tuota pitäisi kysyä joltain venesuunnittelijalta, ja pitäisi tarkkaan tutkia piirustuksia ja laskelmia. Kun yhtä asiaa muuttaa, se voi vaikuttaa moneen muuhun. Lopputulos yksinkertaisesti vaihtamalla rauta lyijyyn voisi olla pettymys. Ja tuossa hintaluokassa on niin paljon veneitä, että voisi olla helpointa vaihtaa venettä sellaiseen, joka sopii itselle paremmin.

    • reivikynnys 8 m/s

      Taitaa olla aika kalliita vaihtoehtoja nuo hiilikuitumastot etc., etenkin kun vaikutus lienee aika marginaalinen tässä tapauksessa. Puusta katsoen toteuttamiskelpoisimmalta ajatukselta kuulostaa tuo kölin jatkaminen alaspän/bulbin teko, 150 cm syväys on vielä aika maltillinen, joten esim. 20 cm lisää toisi varmasti parannusta. Jos oletetaan kölin olevan vaikkapa 1 m veneen pituussuunnassa ja 10 cm keskileveydeltään, saat 1 x 0.1 x 0.2 x 7800 = 156 kg lisää painoa köliin, ja tämän lisäpainon momenttivarsi on hyvä, 1.6 m vesilinjan korkeudesta. Tuo 156 kg nostaa vesilinjaasi varmaan muutamia senttejä (suuruusluokka-arvio).

      Toisaalta, olen kyllä sitä mieltä, että alhaisen reivikynnyksen vene on ihan kiva vaihtoehto meidän kevyisiin tuuliin. Tunnetusti tehoa voi aina ottaa pois purjeista, mutta lisääminen on vaikeampaa. Pitää olla vaan tehonvähennyskeinot kunnossa (latistus & reivaus). Joku Infernopurjehtija on muistaakseni täällä mainostanut ottavansa lähtökohtaisesti ykkösreivin aina käyttöön, ja jos keli mene kevyeksi, sitten avaa vasta koko ison. Saattaisi olla sinullekin halvin konsti vaivaasi...

      • Bossu

        Kuten täällä jo todettiin, isompi oikaisumomentti vaatii pienempää purjealaa tai vahvempaa rikiä. Pitäisi tietää alkuperäiset suunnitteluparametrit, jotta tietää, tuleeko liikaa rasituksia. Yksi keino lisätä jäykkyyttä voisi olla myös vesitankkien käyttö. Molemmilla laidoilla olisi vesitankit, nämä olisi yhdistetty isolla putkella ja ennen luovia avattaisiin venttiili ja päästettäisiin vesi laidalta toiselle. Tankkeja voisi pitää tyhjinä kevyellä kelillä.


      • reivikynnys 8 m/s
        Bossu kirjoitti:

        Kuten täällä jo todettiin, isompi oikaisumomentti vaatii pienempää purjealaa tai vahvempaa rikiä. Pitäisi tietää alkuperäiset suunnitteluparametrit, jotta tietää, tuleeko liikaa rasituksia. Yksi keino lisätä jäykkyyttä voisi olla myös vesitankkien käyttö. Molemmilla laidoilla olisi vesitankit, nämä olisi yhdistetty isolla putkella ja ennen luovia avattaisiin venttiili ja päästettäisiin vesi laidalta toiselle. Tankkeja voisi pitää tyhjinä kevyellä kelillä.

        Totta kyllä, mutta käytännössä tuskin mitoituspiste osuu juuri vanttien lujuuden ylärajalle. Täten rikissä on yleensä mitoituspisteeseen nähden reserviä. Jos muu rakenne on oikein mitoitettu, eli vantti katkeaa ensin, eikä rusti repeydy irti ennen sitä, on sielläkin varmuutta. Esimerkkinä: mitoitus vaatii 5.1 mm vantit. Suunnittelija laittaa veneeseen 6 mm vantit. Reserviä vanttien lujuudessa on karkeasti noin 30% mitoituskuormaan nähden.

        Kaikki ylläoleva toki spekulaatiota, ja voihan olla niin, että Infernossa on vantit valittu juuri optimilujuuteen ja vastaavat mitoituskuormaa...

        Jos tiedossa on veneen rikin mitat ja oikaiseva momentti, ei liene ylitsepääsemätön paikka laskea, missä todelisuudessa mennään.


      • 23+22
        Bossu kirjoitti:

        Kuten täällä jo todettiin, isompi oikaisumomentti vaatii pienempää purjealaa tai vahvempaa rikiä. Pitäisi tietää alkuperäiset suunnitteluparametrit, jotta tietää, tuleeko liikaa rasituksia. Yksi keino lisätä jäykkyyttä voisi olla myös vesitankkien käyttö. Molemmilla laidoilla olisi vesitankit, nämä olisi yhdistetty isolla putkella ja ennen luovia avattaisiin venttiili ja päästettäisiin vesi laidalta toiselle. Tankkeja voisi pitää tyhjinä kevyellä kelillä.

        "Yksi keino lisätä jäykkyyttä voisi olla myös vesitankkien käyttö. Molemmilla laidoilla olisi vesitankit, "

        28ft matkaperheveneen peräkajuuttaan kannattaa ennemminkin rakentaa meripunkat kerrosängyiksi, jos jotain rakentaa. Painolastitankit mahtuvat sisätiloja ahdistamatta yli 35 jalkaisiin veneisiin.


      • ei lisää vakavuutta!

        Hiilikuituriki on halvempi vaihtoehto kuin kölin uusiminen, ja rikin ja rustien vahvistaminen kestämään kasvanutta oikaisevaa momenttia.
        Lisäksi se johtaa nopeampaan ja paremmin käyttäytyvään veneeseen.

        Halvimmalla tosin pääsee vaihtamalla koko vene toiseen.


    • 2+16

      Vital / Inferno 26 Elvikseen on aikanaan vaihdettu köli. Tällainen myynti-ilmoitus löytyy vielä netistä:

      http://www.55mrc.com/elvis.pdf

      En tiedä kuinka vanha tuo on, mutta sitä kautta voi olla mahdollisuus jäljittää alkuperäisen muutoksen tehneet henkilöt, joilta voi kysellä kokemuksia. Muistaakseni vene vaikutta muutoksen tekemisen aikaan jossain pohjanlahdella ja myöhemmin pääkaupunkiseudulla.

    • Joakim_

      Eikö Infernossa ole vakiona lyijyköli? Ainakin SRS:n mukaan on: http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Inferno 28.pdf

      Pelkkä kölimateriaalin muutos ei vaikuta painopisteeseen eikä kallistuskäyttäytymiseen ellei painoa lisätä. Köli tietysti tulee hiukan hoikemmaksi, jolloin vastus hiukan pienenee.

      Jos kölin vaihtaa, kannattaa tietysti laittaa nykyaikaisen suunnittelun mukainen köli. Saisikohan vaikkapa FG28:n, Tempon tai Sera 29:n kölin ostettua valmiina? Saattaisi olla jossain ylimääräisenä. Nuo ovat hiukan kevyempiä, mutta hydrodynaamisesti parempia, syvempiä ja painopisteeltään paljon alempia. Kölin saisi varmasti halvalla, mutta puolet lyhyempi vastinpinta runkoon vaatisi huomattavaa lisäjäykistystä.

      Infernojen perussuunnittelu on kapeavesilinjainen, jolloin ne kallistuvat melko helposti. Sitä ei helpolla muuteta kölillä. Mainitun Vital 26 muutoksen idea oli nopeuttaa venettä. Kölistä tehtiin syvempi ja kevyempi. Eväosa oli lasikuitua.

      Luoviominaisuuksien pareantaminen sujuu helpommin huolehtimalla, että mastotrimmi (vantit, mastonjalka jne) on kunnossa, purjeet OK ja osaat säätää hyvin hekkiä (riittävä välitys) ja purjeita. Kyllä tuolla pitää pystyä luovimaan täydellä isolla hyvin ainakin 8-9 m/s tuuleen.

      Jos nyt kuitenkin haluat venettäsi vähemmän kallistusherkäksi, hyvä vaihtoehto on lisätä lyijyä pilssiin. Varsinkin noin matalalla kölillä vaikutus on melko lähellä sama kuin köliin lisätyllä painolla. Muutos on paljon halvempi ja helposti poistetavissa, jos lopputulos ei miellyttänytkään.

      Köleihin myös lisätään välillä lyijyä pohjaan, mutta Infernon kölimuoto on tuohon aika huono, sillä se on alhaalta varsin kapea.

      • Aki-

        Pirun ruostuvaa lyijyä ;) Eli tuossa taulukossa on käynyt fiba.
        Hieman jos nostaisi vesilinjaa ja kokeilisi painoa pilssissä. Joutunee siirtämään kaljat kylmään....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe