Toistaiseksi tuntemattomasta syystä järjestelmään on päässyt vettä ja kone sammui itsestään tankkauksen jälkeen. Vettä oli reilusti suotimen alakupissa.Sen tyhjentäminen ei auttanut.
Moottori on Sole 16, ajettu 350 h. Vene ja pa- tankki vanhat.
Miten kannattaisi toimia ?
Miten helpoimmin poistaa vesi polttoainejärjestelmästä ?
13
1889
Vastaukset
- Sy Möwe
Kyllä nyt on mentävä sinne alkulähteelle, tankin perusteellinen puhdistus siellä todennäköisesti olevasta bakteerikasvustosta(mustaa möhnää) ja vedestä.
Puhalla imuputki puhtaaksi ja sitten esisuodattimen eli ns. sakkakupin pesu.
Seuraavaksi hienosuodattimen vaihto. Hyvällä tuurilla tämä riittää ja kone lähtee pelaamaan, mutta jos paskat ovat päässeet syöttöpumpulle, sitten on kutsuttava ammattiapua paikalle.
Olen nähnyt kuinka veneisiin on asennettu hienoja RST- tankkeja ilman tarkastusluukkua ja/tai pohjaroppua. Sitten kun siellä on loiskelevy niin ei edes tankkausputken kautta pääse imemään rähmiä pois.
Jos satut omistamaan tälläisen järjestelmän niin suosittelen ottamaan koko linjan ulos ja laittamaan sen asianmukaiseen kuntoon, sillä tämä bakteeriongelma on vain pahenemaan päin ja pienikin vesimäärä siellä tankin pohjalla ruokkii sitä.
Laita iso läpinäkyvä sakkakuppi(esisuodatin) sillä siitä on helppo valvoa läpimenevän dieselin laatua ja pidä aina puhdas polttoainesuodatin mukana siltä varalta, että kuoppaisella kelillä törky saattaa lähteä liikkeelle ja voi tukkia suodattimen. Osaat varmaankin koneesi ilmausmenetelmät?
Tarkasta tankin korkki(tiiviste) ja sen ympäristö, ettei sieltä pääse sadevesi sisään. Toivottavast saat pelin soimaan.- vanha ohlson
Kiitos neuvoista, perusteellinen puhdistus lienee nyt se ainoa keino. Esisuodatn on mutta ei lasipohjalla.
Vene on itselle uusi ja koneen ja pa- järjestelmän opettelu alussa. Aiemmat kevään starttivaikeudet liittyvät varmaan systeemissä olleeseen veteen ja nyt kun tankki täytettiin niin pohjalla ollut vesi ja mahdollinen möhnä sekoittuivat kunnolla.
Ilmauksessa totesin että suuttimien juuresta ei tule kunnolla dieseliä ulos vaan veden sekaista "maitoa". - 234+32
vanha ohlson kirjoitti:
Kiitos neuvoista, perusteellinen puhdistus lienee nyt se ainoa keino. Esisuodatn on mutta ei lasipohjalla.
Vene on itselle uusi ja koneen ja pa- järjestelmän opettelu alussa. Aiemmat kevään starttivaikeudet liittyvät varmaan systeemissä olleeseen veteen ja nyt kun tankki täytettiin niin pohjalla ollut vesi ja mahdollinen möhnä sekoittuivat kunnolla.
Ilmauksessa totesin että suuttimien juuresta ei tule kunnolla dieseliä ulos vaan veden sekaista "maitoa".Hankittuani käytetyn vanhan dieselkoneen, ennen vesillelaskua:
- uusin peltisen esisuodattimen lasiseksi
- uusin hienosuodattimen
- putsasin tankin, vettä oli useita senttejä ja tahmaista mönjää oli tankin pohjalla.
- gsk90tt
Muista että pienikin vesimäärä ruostuttaa ruiskutuspumpun, eli moottoriin pitää saada puhdasta polttoainetta, vaikka kanisterista.
- Gggghgh
Vesi aiheuttaa tosiaankin ongelmia nykyisten diesellaatujen kanssa, bakteerikasvustoa muodostuu melko helposti tankkiin. Dieselin seassa kannattaisikin aina käyttää "bakteerin tappajaa" joka estää bakteereiden ja levän kasvua polttoaineen ja veden rajapinnassa.
Kunnollinen esisuodatin vedenerottimella on myös ehdoton varuste polttoainejärjestelmässä, Racor on varma valinta. Polttoainesuodattimia pitää myös aina olla varalla.
Esisuodattimessa ei todellakaan kannata säästää liikaa, siis ei missään tapauksessa mitään kiinankopioita tai bilteman "suodattimia"
- mahdollinen syy
Muutama vuosi sitten tuli minullekin vettä tankkiin, mutta lähdettä ei löytynyt, joten ainoa selitys tuntui olevan sen tulleen tankatessa. Kun seuraavana vuonna tankki vaihtui isompaan, piti täyttöletku irroittaa kansihelastakin ja vihdoin todellinen ongelma löytyi. Helan ja kannen välissä oli vuoto ja täyttöletkun kiristys helaan löystynyt. Helan juuresta vuotanut vesi siis valuikin tankkiin, eikä vuodosta päällepäin ollut pienintäkään havaintoa.
Klemmarina täyttöletkussa oli jopa kunnon pulttikiristeinen leveä klemmari, mutta helan kara vähän alimittainen.- vanha Ohlson
Tuota kannelta tulleen veden mahdollisuutta minäkin vielä hieman epäilen ja siksi että talvipressu ei ollut keulaan asti,jossa täyttöreikä. Syksyn sateet ja sulavat lumet ovat voineet tihkua tankkiin jos korkissa vuoto. Sinänsä korkki näytti ehjältä kyllä ja samoin tiiviste.
No, maanantaina tyhjätätään tankki ja katsotaan huoltoluukusta sisään mitä siellä pohjalla oikein on.
- seppomartti
Jos tankissa on senttien korkeudelle vettä, niin ongelma ei ole kondenssi, tankkauksen mukana tullut vesi, bakteerikasvu vaan jossain on vuoto. Täyttöhelan seutu on tietenkin todennäköisin kuten yllä on todettu.
Itse tankkasin kerran vettä jerrykannujen mennessä sekaisin. Tankin tyhjentäminen imuletkulla on aika hyvä, samoin valuttaminen sakkakupin kautta. Kaikki polttoaineputket tyhjäksi ja kaikkien filttereiden vaihto. Tämän jälkeenkin merenkäynnissä aina joskus löytyi vesihelmi tankista pysäyttämään moottorin ja aiheutti uudet filtterien putsaukset ilman muita toimenpiteitä kuin ilmauksen. Puhdistin filtterit huuhtelemalla polttoainekylvyssä. Vesiongelman poistuminen kesti muutaman viikon.- vanha ohlson
No niin pitkän päivän jälkeen kone käy kukkuu taas hienosti.
Otettiin ensin täydestä tankista erillisellä pa-pumpulla esisuotimen läpi noin 20 litraa dieseliä pois tankista. Sitten avattiin tankin huoltoluukku, jollainen luojan kiitos löytyi, ja imettiin pienellä pilssipumpulla aivan tankin alakulmasta viisi kahden litran kannullista dieseliä pois. Ensimmäisessä kannussa oli vettä noin kymmenesosa ja jotain möhnöä, kuin jäkälää...toinen ja kolmas kannu jo parempi mutta viides vasta puhtaan näköinen.
Sitten vaihdettiin esi- ja hienosuodatin, jotka olivat täyttyneet vesilitkudieselistä. Ahkeran ja pitkän ilmauksen jälkeen kone alkoi luvata ja vihdoin käydä.
Apuna olleet kaverit kertoivat, että eivät ole ostaneet dieseliä vuosiin kyseisestä rantahuoltiksesta, koska vettä on ollut ennenkin tarjolla... No, nytpä osaan minäkin varoa ja tulipa kone tutuksi.
- Seppomartti
Mikä "rantahuoltis" tai mikä on veneen kotipaikka- jos et uskalla nimetä epäiltyä firmaa?. Itse asiassa epäily pitäisi laverrella viranomaisille. Jos huoltiksen tankissa on vettä niin on ilmeinen riski dieselin katoamisesta pohjavesiin.
- vanha ohlson
Kauppiaalle kerrottiin asiasta kyllä mutta en halua tällä palstalla asiaa siltä osin enempää revitellä.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja hyviä purjetuulia ! - Sy Möwe
vanha ohlson kirjoitti:
Kauppiaalle kerrottiin asiasta kyllä mutta en halua tällä palstalla asiaa siltä osin enempää revitellä.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja hyviä purjetuulia !Hienoa että sait koneen pelaamaan. Minäkin kuulin erään veneilijän ikävän kokemuksen likaisesta dieselistä kauden alussa.
Näitä tapauksia on sen verran useasti tullut vastaan, että suosittelen kauden alussa ja lopussa hakemaan polttoaineen liikenneasemalta omilla jerryillä.
Bakteeri ja sienikasvuston estoaineita käytettäessä pitäisi tietää kuinka paljon siellä tankissa sitä vettä on, koska myrkyn annostusta ei voi määrittää ilman tuota tietoa. Eli paras keino pitää kone käynnissä on huolehtia tankin ja polttoaineen puhtaudesta. Hyvälaatuisella esisuodattimella on helppo valvoa linjan puhtautta ja sitten puuttua ajoissa jos siellä ilmenee jotakin epäilyttävää.
Syksyllä kannatta laittaa tankki täyteen ja myrkkyä(levän estoa) sisään, etenkin jos käy talvella lämmittämässä sisätiloja, sillä siten sinne syntyy kondenssivettä. Jos tankki on hyvin eristetyssä paikassa eikä paikkoja lämmitetä niin tankin täyttäminen ei ole välttämätöntä, myrkkyä olisi hyvä sinne kuitenkin laittaa. - vanha Ohlson
Sy Möwe kirjoitti:
Hienoa että sait koneen pelaamaan. Minäkin kuulin erään veneilijän ikävän kokemuksen likaisesta dieselistä kauden alussa.
Näitä tapauksia on sen verran useasti tullut vastaan, että suosittelen kauden alussa ja lopussa hakemaan polttoaineen liikenneasemalta omilla jerryillä.
Bakteeri ja sienikasvuston estoaineita käytettäessä pitäisi tietää kuinka paljon siellä tankissa sitä vettä on, koska myrkyn annostusta ei voi määrittää ilman tuota tietoa. Eli paras keino pitää kone käynnissä on huolehtia tankin ja polttoaineen puhtaudesta. Hyvälaatuisella esisuodattimella on helppo valvoa linjan puhtautta ja sitten puuttua ajoissa jos siellä ilmenee jotakin epäilyttävää.
Syksyllä kannatta laittaa tankki täyteen ja myrkkyä(levän estoa) sisään, etenkin jos käy talvella lämmittämässä sisätiloja, sillä siten sinne syntyy kondenssivettä. Jos tankki on hyvin eristetyssä paikassa eikä paikkoja lämmitetä niin tankin täyttäminen ei ole välttämätöntä, myrkkyä olisi hyvä sinne kuitenkin laittaa.Ennakointi ja mainitut varotoimet varmasti helpottavat elämää. Aikaisempi pitkä ja huoleton kokemus teki vain varomattomaksi ja niin "Murphy" pääsi iskemään....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841