Kystia maksassa

syöpääkö

Miehelläni löydettiin sivulöydöksenä maksassa muutoksia. Odottaa tällä hetkellä pääsyä ultraäänitutkimukseen. Onko kenelläkään kokemuksia maksassa olevista muutoksista ja ovatko ne aina pahanlaatuisia/syöpää?Ikää on reilu 50 ja käyttää alkoholia kohtuudella.

12

20811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovidiu

Otsikossasi mainitset kystat, itse tekstissä kirjoitat muutoksista. Kystat käsittääkseni ovat hyvänlaatuisia. Löydöksiä tehdään enemmän, kun kuvantamismenetelmät parantuvat. Vaikea tuohon miehesi tilanteeseen on ottaa kantaa. Ovatko maksa-arvot koholla, onko muita muutoksia kuin kystat, miten muutokset löydettiin jos UÄ on vasta edessä jne.?

• syöpääkö

Löydökset mainittiin röntgenlääkärin lausunnossa, joka oli annettu selän magneettikuvauksen yhteydessä. Myös joku maksa-arvo on kohollaan yli 300 ja pitäisi olla alle 100. Lääkäri oli epäillyt liiallista alkoholin käyttöä mistä ei kuitenkaan ole kysymys. Selkää hoitanut ortopedi ei niistä kuitenkaan ollut maininnut vaan asia tuli ilmi kuin vahinkossa kun saimme lääkäreiden lausunnoista kopiot kotiin...Kommentteja

• Ovidiu
        syöpääkö kirjoitti:

Löydökset mainittiin röntgenlääkärin lausunnossa, joka oli annettu selän magneettikuvauksen yhteydessä. Myös joku maksa-arvo on kohollaan yli 300 ja pitäisi olla alle 100. Lääkäri oli epäillyt liiallista alkoholin käyttöä mistä ei kuitenkaan ole kysymys. Selkää hoitanut ortopedi ei niistä kuitenkaan ollut maininnut vaan asia tuli ilmi kuin vahinkossa kun saimme lääkäreiden lausunnoista kopiot kotiin...Kommentteja

Ok, jokin arvoista on koholla. Rasvaista ruokaa ja alkoholia runsaasti käyttävien GT-arvo voi hyvinkin olla koholla. Alkon käytöstä ei siis kertomasi mukaan ole kyse.

En nyt vieläkään saanut viestistäsi selvää, mitä "löydökset maksasta" olivat. Jos muutokset on diagnosoitu kystiksi, niin ei kenties kauhean huolissaan pitäisi olla. UÄ selvittänee asiaa.

Koska UÄ:tä ei otettu heti, niin sekin kertoo mielestäni jotakin: jos MRi:ssä olisi näkynyt jotain erittäin vakavaa, olisi kaiketi asia tutkittu heti ultraäänellä...?

• Kystat hyvälaatuisia aika p...

Jokainen pienikin muutos maksassa tai toiminnallinen häiriö tuppaa ainakin jotain arvoa helposti nostamaan. Ainut mitä voi sanoa on että maksa-arvon nousu 300 on paljon oli kyseessä mikä arvo tahansa. Jokaisen normaaliarvon kun kuuluisi olla aika järjestelmällisesti alle 50, tuollainen 40 useimmiten on normaali viitearvo. (Niitä on monenmoisia, pitkäaikaista, lyhytaikaista yms. rasituksia osoittamaan).

Jos maksa on tarpeeksi sairas tai häiriötilassa niin arvot voivat pienestäkin nousta korkealle. Hyvälaatuiset kystatkin riittävät siihen kyllä mutta yhtäkaikki ei tuohon kukaan osaa mitään sanoa ennen ultraääntä ym. kokeita vaikka odottavan aika pitkä onkin. Oletan että nyt otettu arvo on ollut jokin ASAT, tai AFOS, ilmeisesti sellainen että joka on otettu kokeeksi vain yksittäiskappaleena. Jos olisi otettu useampia niin suurella todennäköisyydellä yhden ollessa noin koholla, olisi ollut muutoksia muissakin.

Siinäpä nyt kaikki mitä kukaan osaa toistaiseksi sanoa, ainakaan maallikko.

• syöpääkö

Kiitokset asiallisista vastauksista. Ensi viikolla on uusinta veriarvoista ja tänään saatiin selville että UÄ olisi 27.10. Mies näytti myös masennukseen määrätyn lääkkeen infopaperia ja siinä mainittiin että lääkettä ei pidä käyttää jos on maksasairauksia eli kaiketi lääke rasittaa maksaa. Jos kohonneet arvot johtuvat tästä ne kaiketi palautuvat jos käyttö lopetetaan. Onko tietoa korjautuuko viottunut maksa?

• Ovidiu
        syöpääkö kirjoitti:

Kiitokset asiallisista vastauksista. Ensi viikolla on uusinta veriarvoista ja tänään saatiin selville että UÄ olisi 27.10. Mies näytti myös masennukseen määrätyn lääkkeen infopaperia ja siinä mainittiin että lääkettä ei pidä käyttää jos on maksasairauksia eli kaiketi lääke rasittaa maksaa. Jos kohonneet arvot johtuvat tästä ne kaiketi palautuvat jos käyttö lopetetaan. Onko tietoa korjautuuko viottunut maksa?

...maksan vioittuminen yleensä keskeytyy, kun vioittumista aiheuttava tekijä poistetaan. Ja esim. rasvamaksasta on vielä mahdollista päästä eroon elintapoja muuttamalla. Kirroosi ja syöpä ovatkin sitten pahempia.

• pelokas
        syöpääkö kirjoitti:

aivan vaaraton patti. Minulla oli sellainen noin 20 v. sitten. Se näkyi ainoastaan ultralla, ei kerros-tai muilla kuvuksilla. Kuitenkin se oli vaaraton ja hävisi muutamssa vuodessa. Ainoa oli, että oli käytävä ultrassa pari kertaa vuodessa. kyllä lääkkeetkin maksaan vaikuttaa, mutta en usko että patteja tekee. Ole miehesi tukena, sillä minä ainakin olin hermoraunio, kun kerrottiin vielä juuri joulunalla. Eli tsemmppiä teille.

• odottavan aika on pi
        pelokas kirjoitti:

aivan vaaraton patti. Minulla oli sellainen noin 20 v. sitten. Se näkyi ainoastaan ultralla, ei kerros-tai muilla kuvuksilla. Kuitenkin se oli vaaraton ja hävisi muutamssa vuodessa. Ainoa oli, että oli käytävä ultrassa pari kertaa vuodessa. kyllä lääkkeetkin maksaan vaikuttaa, mutta en usko että patteja tekee. Ole miehesi tukena, sillä minä ainakin olin hermoraunio, kun kerrottiin vielä juuri joulunalla. Eli tsemmppiä teille.

mulla on ollut oikeassa maksalohkossa nestekysta, joka löydettiin ultrakuvauksessa 1.5v sitten ja on vaaraton, siellähän möllöttää, vaan nyt löytyi muiden tutkimusten sivulöydöksenä tt-kuvissa vasemman lohkon verisuonten takaa "joku" löydös, ja siitä lähti nyt sitten pyyntö magneettikuvantamiseen. Nyt vähän hirvittää ja pelottaa, kun ensiksi löydetystä ei ole jatkotutkimuksia ja tämä on kuulemma erilainen. Tästä uudempi ei ole ainakaan keväällä näkynyt ultrassa, tai on sitten tullut myöhemmin.

• kystapommi
        odottavan aika on pi kirjoitti:

mulla on ollut oikeassa maksalohkossa nestekysta, joka löydettiin ultrakuvauksessa 1.5v sitten ja on vaaraton, siellähän möllöttää, vaan nyt löytyi muiden tutkimusten sivulöydöksenä tt-kuvissa vasemman lohkon verisuonten takaa "joku" löydös, ja siitä lähti nyt sitten pyyntö magneettikuvantamiseen. Nyt vähän hirvittää ja pelottaa, kun ensiksi löydetystä ei ole jatkotutkimuksia ja tämä on kuulemma erilainen. Tästä uudempi ei ole ainakaan keväällä näkynyt ultrassa, tai on sitten tullut myöhemmin.

Olin vuosi sitten sappileikkauksessa ja maksassa ei silloin ollut mitään epänormaalia.
        Noin kuukausi sitten minulla todettiin monilokeroinen kysta ja joku muu ? nestekysta ultratutkimuksessa. Oireina terävää kipua oikealla ylävatsassa. Olen nyt jonossa maksan ultratutkimukseen joka tehdään varjoaineen kanssa.
        Onko kellään tietoa voiko kirvelevä kipu keskellä ylävatsaa liittyä samaan, että siis kuuluuko oireisiin?
        Närästystä ja paineen tunnetta on myös, mutta ne ainakin "kuuluu kuvioon".
        Pelkään että jospa on jotain pahempaa, vai olisiko näkynyt tuossa ensimmäisessä ultrassa...?
        Mahtaako tuo magneettikuvaus olla tarkempi kuin ultra varjoaineen kanssa johon olen jonossa?
        Voiko joku maksakystien "onnellinen omistaja" kertoa miten kystien kanssa elämä sujuu???
        -masentaa

• Anonyymi
        kystapommi kirjoitti:

Olin vuosi sitten sappileikkauksessa ja maksassa ei silloin ollut mitään epänormaalia.
        Noin kuukausi sitten minulla todettiin monilokeroinen kysta ja joku muu ? nestekysta ultratutkimuksessa. Oireina terävää kipua oikealla ylävatsassa. Olen nyt jonossa maksan ultratutkimukseen joka tehdään varjoaineen kanssa.
        Onko kellään tietoa voiko kirvelevä kipu keskellä ylävatsaa liittyä samaan, että siis kuuluuko oireisiin?
        Närästystä ja paineen tunnetta on myös, mutta ne ainakin "kuuluu kuvioon".
        Pelkään että jospa on jotain pahempaa, vai olisiko näkynyt tuossa ensimmäisessä ultrassa...?
        Mahtaako tuo magneettikuvaus olla tarkempi kuin ultra varjoaineen kanssa johon olen jonossa?
        Voiko joku maksakystien "onnellinen omistaja" kertoa miten kystien kanssa elämä sujuu???
        -masentaa

Hei. Mulla on maksassa myös useita kystiä. Suurin 13 cm halkasijaltaan. Ajoittain kirvelevää kipua ylävatsalla ja paineen tunnetta. Uä tehty ja TT varjoaineella. Kystat rauhallisia nyt. Kokeile Litalgin lääkettä, voi auttaa. Ei kuulemma vaadi toimenpiteitä.

• Anonyymi

Minulla maksakydtä 12 cm,löytyi ultrassa. Onko vaarallinen.

• Anonyymi

Minullakin kysyä maksassa 12 cm, onkohan vaarallinen. Vähän hengästyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe