B12 verikoe otettiin noin puoli vuotta sitten ja Se oli viite arvoilla. Verikoetuloksessa suositeltiin jatkotutkimuksia. Lääkärin mielestä en tarvinut kuitenkaan lisätutkimuksia tai seurantaa koska minulla ei ole anemiaa. Lihasheikkoutta ollut vuosia ja lieviä neurologisia oireita joita lääkäri piti luulotautina naureskellen. Olen pian 34 vuotias nainen syön kaikkea että ei pitäisi johtua ruokavaliosta. Pitäisikö hakeutua yksityiselle? Vai luottaa lääkäriin ettei tässä tarvi mitään tehdä?
huolettaa
6
86
Vastaukset
- ...
Ei kuulosta kovin ammattitaitoiselta lääkäriltä kun naureskeleekin vielä oireille.
En ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta olen lukenut että B12-vitamiinin puutos on tiedettyä yleisempää eikä ole pelkästään kasvisruokavaliota noudattavien ongelma. Juju on kuulemma siinä, että nykyinen ravintomme on yleensäkin ravinneköyhempää kuin muutama vuosikymmen takaperin. Englanninkielisiltä sivuilta löytää hyvin tietoa jos on kielitaitoa esim. b12 deficiency hakusanoiksi.
Oletko kokeillut mitään hyvin imeytyviä b12-ravintolisiä?- b12vitamiini
Täytyypä googlettaa. Ostin apteekista b12 tabletteja joita aion ruveta syömään. Olisi vain kiva tietää vaikuttavatko.
- 3+3
Puutoksella on aina syynsä?
Olisiko keliakia tai yliherkkyys viljoille tai jotain?
http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm#B12-vitamiini
Outo lekuri sulla.
ONko mitään muuta oiretta?
Suolisto, iho tai jotain?- b12vitamiini
Sen tiedän että keialiakiaa ei ole on testattu monesti ja tähystettt eikä maitoallergiaa/laktoosintoleranssia. Vatsan kanssa kyllä on usein ongelmia.
en tiedä kuuluko väsymys oireisiin mutta kovin väsynyt olen nukkua voisin kellon ympäri. Iho on kyllä ihan siisti.
Apteekista tosiaan löysin b12 vitamiini tabletteja ja päätin kokeilla niitä. En sitten tiedä mistä saan itselle lähetteen labraan että näkisi imeytyykö tabletit, kun lääkärin mukaan en tarvi jatkoja. Suvussa on Alzheimeria ja lapsiakin haluaisin niin Tää b12 vitamiini olisi aika tärkeä. - viljat?
b12vitamiini kirjoitti:
Sen tiedän että keialiakiaa ei ole on testattu monesti ja tähystettt eikä maitoallergiaa/laktoosintoleranssia. Vatsan kanssa kyllä on usein ongelmia.
en tiedä kuuluko väsymys oireisiin mutta kovin väsynyt olen nukkua voisin kellon ympäri. Iho on kyllä ihan siisti.
Apteekista tosiaan löysin b12 vitamiini tabletteja ja päätin kokeilla niitä. En sitten tiedä mistä saan itselle lähetteen labraan että näkisi imeytyykö tabletit, kun lääkärin mukaan en tarvi jatkoja. Suvussa on Alzheimeria ja lapsiakin haluaisin niin Tää b12 vitamiini olisi aika tärkeä.Sinuna jättäisin viljat kokeeksi, kun muutakin oiretta on.
Jos ei auta, niin sitten maito. Syö kypsiä juustoja ja hapanmaitotuotteita. Eli älä juo maitoo.
Yksityisessä labrassa saa tuon B12 mitattua ilman lekurin lähetettä, kun sulla kerran on noin outo lekuri.
Ota verikoe joskus 1-3 kuukauden kuluttua.
- eloperäistä
Myös kananmunat ja liha on tarpeellisia ja hyviä B12 vitamiimin
lähteitä. Tietääkseni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418