huolettaa

b12vitamiini

B12 verikoe otettiin noin puoli vuotta sitten ja Se oli viite arvoilla. Verikoetuloksessa suositeltiin jatkotutkimuksia. Lääkärin mielestä en tarvinut kuitenkaan lisätutkimuksia tai seurantaa koska minulla ei ole anemiaa. Lihasheikkoutta ollut vuosia ja lieviä neurologisia oireita joita lääkäri piti luulotautina naureskellen. Olen pian 34 vuotias nainen syön kaikkea että ei pitäisi johtua ruokavaliosta. Pitäisikö hakeutua yksityiselle? Vai luottaa lääkäriin ettei tässä tarvi mitään tehdä?

6

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Ei kuulosta kovin ammattitaitoiselta lääkäriltä kun naureskeleekin vielä oireille.

En ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta olen lukenut että B12-vitamiinin puutos on tiedettyä yleisempää eikä ole pelkästään kasvisruokavaliota noudattavien ongelma. Juju on kuulemma siinä, että nykyinen ravintomme on yleensäkin ravinneköyhempää kuin muutama vuosikymmen takaperin. Englanninkielisiltä sivuilta löytää hyvin tietoa jos on kielitaitoa esim. b12 deficiency hakusanoiksi.

Oletko kokeillut mitään hyvin imeytyviä b12-ravintolisiä?

• b12vitamiini

Täytyypä googlettaa. Ostin apteekista b12 tabletteja joita aion ruveta syömään. Olisi vain kiva tietää vaikuttavatko.

• 3+3
      • b12vitamiini

Sen tiedän että keialiakiaa ei ole on testattu monesti ja tähystettt eikä maitoallergiaa/laktoosintoleranssia. Vatsan kanssa kyllä on usein ongelmia.
        en tiedä kuuluko väsymys oireisiin mutta kovin väsynyt olen nukkua voisin kellon ympäri. Iho on kyllä ihan siisti.
        Apteekista tosiaan löysin b12 vitamiini tabletteja ja päätin kokeilla niitä. En sitten tiedä mistä saan itselle lähetteen labraan että näkisi imeytyykö tabletit, kun lääkärin mukaan en tarvi jatkoja. Suvussa on Alzheimeria ja lapsiakin haluaisin niin Tää b12 vitamiini olisi aika tärkeä.

• viljat?
        b12vitamiini kirjoitti:

Sen tiedän että keialiakiaa ei ole on testattu monesti ja tähystettt eikä maitoallergiaa/laktoosintoleranssia. Vatsan kanssa kyllä on usein ongelmia.
        en tiedä kuuluko väsymys oireisiin mutta kovin väsynyt olen nukkua voisin kellon ympäri. Iho on kyllä ihan siisti.
        Apteekista tosiaan löysin b12 vitamiini tabletteja ja päätin kokeilla niitä. En sitten tiedä mistä saan itselle lähetteen labraan että näkisi imeytyykö tabletit, kun lääkärin mukaan en tarvi jatkoja. Suvussa on Alzheimeria ja lapsiakin haluaisin niin Tää b12 vitamiini olisi aika tärkeä.

Sinuna jättäisin viljat kokeeksi, kun muutakin oiretta on.

Jos ei auta, niin sitten maito. Syö kypsiä juustoja ja hapanmaitotuotteita. Eli älä juo maitoo.

Yksityisessä labrassa saa tuon B12 mitattua ilman lekurin lähetettä, kun sulla kerran on noin outo lekuri.

Ota verikoe joskus 1-3 kuukauden kuluttua.

• eloperäistä

Myös kananmunat ja liha on tarpeellisia ja hyviä B12 vitamiimin
      lähteitä. Tietääkseni!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      149
      4903
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      184
      3953
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      121
      3633
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      45
      2930
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1886
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1687
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1394
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      32
      1350
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1309
    10. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1271
    Aihe