Rabarberin aika taas

Ra-bar-ber

Oli taas aika kerätä rabarberisato, vuoden ensimmäinen. Kun kiisselit on tehty, piirasta mietitään, niin mieli halajaa jotain muuta - löysin mehunteko-ohjeen vanhasta keittokirjasta.
Sitten tutkailin nettiä ja löysin myös siman ohjeen rabarberista mutta sitä teen vasta seuraavasta sadosta.

Kumpaa palstan lukijat tykkäävät mieluimmin tehdä, jos ylipäätään tekevät?

Minun löytämä mehuresepti oli tämmöinen:

1 litra rabarberin keitinlientä
6 dl sokeria (laitoin 3, loput korvasin nestemäisellä sakariinilla)
3 rkl sitruunahappoa
i sitruuna lohkoina
Liotetaan 2-3 pvää, siivilöidään ja pullotetaan.

Olin vähän hukassa että mitä mä sille keitetylle rabarberille teen ja keräsin sen kuitenkin talteen ja pistin siihen hieman sokeria, kardemummaa ja kanelia ja purkitin. Mihin suosittelisitte sen? Tuoksahti jotenkin jouluiselta?

8

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..----..

Raparperistä olen tehnyt Mehu-Maijalla mehua.

• Eikös se raparperi ole myrkyllistä? Minä en ole koskaan tehnyt raparperistä mitään syötävää tai juotavaa. Ainakin olen kuullut jonkun vanhan neuvon että jos syö raparperiä pitää juoda myös maitoa päälle että se maito neutraloi myrkkyjä. Tiedä häntä varmaan jotain vanhoja luuloja ja uskomuksia...

• ----

Raparperissä on oksaalihappoa, joka suurina määrinä voi aiheuttaa luukatoa, haittaa myös kihtiä potevia.
        Siksi äiti aina lapsena juotti kiisselin kanssa lasillisen maitoa.
        Tuskinpa kukaan sitä jatkuvasti niin paljon syö tai juo, että haittaisi.

• ---- kirjoitti:

Raparperissä on oksaalihappoa, joka suurina määrinä voi aiheuttaa luukatoa, haittaa myös kihtiä potevia.

Ok. Vanhoja uskomuksia varmaan mulla toi raparperin välttely. Kerran meinasin tehdä jotain raparperistää, mutten tiennyt pitääkö ne kuoria. Yritin kuoria ja väkersin miistä pintaa pois ja tulin siihen tulokseen että liian vaikeaa hommaa tälle blondille.

• Ra-bar-ber
        miljoona kirjoitti:

Ok. Vanhoja uskomuksia varmaan mulla toi raparperin välttely. Kerran meinasin tehdä jotain raparperistää, mutten tiennyt pitääkö ne kuoria. Yritin kuoria ja väkersin miistä pintaa pois ja tulin siihen tulokseen että liian vaikeaa hommaa tälle blondille.

Kun rabarberin poimii riittävän varhain ettei se ole liian korkeaksi ja paksuksi kasvanut varreltaan, niin ei tarvitse kuoria. Ne vanhat, paksut ja pitkät pitää kuoria kun niille käy kuten porkkanoillekin, eli kuoreen tulee karvasaineiden maku. Rabarber kuoritaan niin että napataan jommastakummasta leikatusta päästä veitsellä kuorta sen verran auki että saa vedettyä semmoisen nauhamaisen suikaleen pois. Sillai ne lähtee helpoiten.
        Rabarberia löytyy nykyään jugurteista ja sekamehuistakin, veikkaanpa että on se nimimerkki Miljoonakin sitä syönyt/ juonut jossain vaiheessa elämäänsä.
        Se on 10 min. keittämisen jälkeen jo valmis kiisseliksi ja voi sitä makeutettuna ja jäähdytettynä laittaa vaniljajäätelönkin kanssa, on oikein hyvä yhdistelmä!
        Meillä syödään lättyjen ja kermavaahdon kanssa rababerisosetta huomenna :D

• Ra-bar-ber kirjoitti:

Kun rabarberin poimii riittävän varhain ettei se ole liian korkeaksi ja paksuksi kasvanut varreltaan, niin ei tarvitse kuoria. Ne vanhat, paksut ja pitkät pitää kuoria kun niille käy kuten porkkanoillekin, eli kuoreen tulee karvasaineiden maku. Rabarber kuoritaan niin että napataan jommastakummasta leikatusta päästä veitsellä kuorta sen verran auki että saa vedettyä semmoisen nauhamaisen suikaleen pois. Sillai ne lähtee helpoiten.
        Rabarberia löytyy nykyään jugurteista ja sekamehuistakin, veikkaanpa että on se nimimerkki Miljoonakin sitä syönyt/ juonut jossain vaiheessa elämäänsä.
        Se on 10 min. keittämisen jälkeen jo valmis kiisseliksi ja voi sitä makeutettuna ja jäähdytettynä laittaa vaniljajäätelönkin kanssa, on oikein hyvä yhdistelmä!
        Meillä syödään lättyjen ja kermavaahdon kanssa rababerisosetta huomenna :D

Kiitos ohjeista. Täytyypä kokeilla.

• näin kävi
        ---- kirjoitti:

Täytyy lisätä tähän, että mulla runsas raparperin käyttö pienen ajan sisällä taisi osaltaan vaikuttaa virtsakiven liikkeelle lähtöön. Ikävä vaiva, siksi hiukan hillitsen nykyisin raparperi-innostustani.
        Kohtuus kaikessa, niin hyviä kuin ne piiraat, kiisselit ja mehut onkin.

• Menni

Meillä raparperit eivät ihan vielä ole poimintakunnossa, Suomi on pitkä maa.

En erityisemmin rakasta raparperin makua, mutta kun niitä nyt tuolla kasvimaan laitamilla pari puskaa kasvaa, niin onhan sato talteen kerättävä. Ensimmäisistä teen kiisseliä. Raparperi muuten vaatii vähän enemmän perunajauhoja suurustuakseen kunnolla, johtuukohan niitten happamuudesta. Parasat kylmänä maidon kanssa.

Raparperimehua keitän myös, ja sosetta. Pakastan ja niitä voi myöhemmin käyttää mehukeitoksi ja piirakan päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1513
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      996
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    Aihe