Himene matkalla

14+14

Kokkolasta on lähtenyt purjevene maailmanympäri reitille. Täällä on varmaan kokeneita valtameripurjehtijoita, joten kysyisin mitä tuollainen matka maksaa - olettaen että sopiva vene on jo valmiina?
Joskus tulee jonkinlainen lievä kaukokaipuu mieleen, joten on aika selvittää talousasiat ennenkuin aloittaa bunkrauksen.

26

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seilaaminen on tärkeintä

      Ennenkuin lähdet markettiin ruoka ostoksille kannattaa katsoa missä kunnossa vene on. Jos venettä on käytetty pääasiassa täällä kotivesillä on siihen tehtävä aika laajoja korjauksia, että sillä voi lähteä valtamerille.

      Runkoon kunnon primerit ja paras myrkky mitä täällä myydään, sitten peräsimen tarkastus ja tuuliperäsimen asennus.
      Rikin kiinteä sekä juokseva osuus kannattaa uusia ja vanhat staakit mukaan varalle.

      Monet vaihtavat uuden koneen ennen lähtöä, mutta se pitäisi testata kunnolla ennen lähtöä ettei asennusmokia tarvitsisi korjailla vieraissa paikoissa.
      Jos olet sinut koneiden kanssa niin peruskorjattu kone on ihan ok. Varaa muutamia yleisimpiä varaosia mukaan(huolto-osat, varalaturi, potkuri ym).

      Kunnollinen bimini on must siellä hepoasteilla seilatessa ja sinne katolle aurinkopaneleita sopivasti. Targakaareen myös aurinkopaneeli ja tuuligeneraattori sekä toinen VHF antenni (toinen on mastossa)

      Sähkön tai sen riittävyyden kanssa eläminen on nykyisin eräs hankalimmista haasteista kun liikutaan infran ulkopuolella. Monet pitävät kannettavaa pikku aggrekaattia parempana vaihtoehtona kuin kiinteästi asennettua yksikköä, sillä niiden huolto on osoittautunut aika vaikeaksi siellä exoottisissa paikoissa.

      Kovapohjainen kumivene ja vähintäin 10 hp mootori, mutta jos tila sallii niin 10 hp. Perämoottorille vahva teline taakse ja hyvä huppu aina päällä, sillä suolavesi pilaa sisuskalut äkkiä.

      Tässä on nyt sitten vasta karkeampi esittely valmisteluista. Tosiasia on että varusteltu vene on sitten "kallis vene" .
      Joskus kannatta vaihtaa venettä jos sopivasti rakennettu on tarjolla. Esim. on jo tehty kierros alla ja se on hyvä maineinen alus.
      Älä masennu vaan aloita suunnittelu ajoissa, koska sinne kannattaa lähteä mahdollisimman nuorena kun vielä taipuu konetilaan ja pääsee mastoon.
      Hyvää matkaa.

      • 1511

        Himene kohta Karibialla.
        Kateeksi käy kun joutuu täällä pimeässä odottamaan kesää.


    • NCskipper

      Täällä Lounais-Euroopassa kun katsoo etenkin ranskalaisten kalustoa, niin eipä voi muuta ohjetta antaa kuin että reissuun vaan. Suomalaisten venekanta on laadultaan ja etenkin ylläpidoltaan täysin ylivertaista useimpien ranskalaisten reissuveneisiin verrattuna.

      Jos ja kun jotain pulmaa kuitenkin eteen tulee, niin katsoo ratkaisut sitten silloin. Etukäteen on turha murehtia oikeastaan mistään. Varusteluun ja ennakointiin kuluva raha menee todennäköisesti valtaosaltaan hukkaan. Itse mietin että hankin jollan moottorin, taitettavan fillarin, tutkan, pelastuslautan, AIS:n, läjän merikarttoja ym. sitten matkan varrella jos tarvitaan.

      Paperit ja vakuutukset kuntoon, käsi VHF, mielellään ihan luvan kanssa, koneeseen uudet öljyt ja uusi impelleri, purjeet neulomon läpikäyntiin, Bauhausista parinkympin aurinkosuoja, vedet pois löpötankista ja matkaan.

      Saksalaisella purjehtijalla oli ihan kaikki, mitä veneeseen voi kuvitella voitavan asentaa. Vaimo lähti silti Porto'ssa menemään, joten kaikkeen ei voi varautua.

      • huom

        Monta uutta impelleriä matkaan mukaan, nykyiset "ympäristöystävälliset" impellerit eivät kestä mitään.


      • auinkosuoja

        Hei NC-skipper! Mikä tuo Bauhausin 20 euron aurinkosuoja on? Isonpurjeen, rullapurjeen, vai? Hinta kiinnostaa, mutta mikä tavara on?


      • Sps

        Lippalakki?


      • Nysäköli

        Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?


      • seppomartti
        Nysäköli kirjoitti:

        Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?

        Käsi- VHF on ollut oikein näppärä ja oikeastaan ainoa kommunikatiovälineeni marinoihin tullessa. Ostin toisen laitteen grab packiin, jos joutuisi poistumaan pelastuslauttaan niin ottsisin mukaan iridiumkännyn lisäksi. Kantavuus käsi-VHF:ĺä on useita maileja. Lähetys ehkä 4-5 ja vastaanotto kiinteän luokkaa puheella. Digitaalinen kantavuus olisi ilmeisesti hieman pitempi.


      • seppomartti

        Korjaanpa lausumaani lähetyksen ja vastaanoton etäisyyden isosta erosta ennen kuin joku vinoilee radiohorisontista. Vastaanotossakin etäisyys on lyhyempi kuin maston huipussa olevalla antennilla mutta lähettäjä lähettää 25W. Kun itse lähettää niin taitaa olla 5W. Käytännössä kuulee paljon kauempaa selvästi mutta oma lähetys ei mene perille.


      • NCskipper
        Nysäköli kirjoitti:

        Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?

        Useimpiin satamiin pyysin tuolla käsi -VHF:llä ajoluvat ja myös luvan Rotterdamin väylän poikkiajoon Maasmood Controlista. Etäisyyttä on mailitolkulla. Aika moni merellä muuten tehtävä rajaviranomaistsekkaus siirtyy pidettäväksi vasta maissa kun reippaasti vastaa rajavartioalusten kutsuihin. Helpompaa kaikille sillä tavalla. Kiinteää VHF:ää minulla ei ole lainkaan, koskaan ei ole ollut tarvetta.


      • Molemmat_ok

        Yllämainituissa tilanteissa käsi VHF toimii hyvin. Oma kokemus on että paljon yli mailia se kuuluvuus ei ole. Tosin minulla on vain 1w laite. Hätätilanteessa kauempana merellä pitää toivoa että muita veneitä on lähettyvillä, jotta saisi edes mayday relayn perille. Toki vhf on vaan rannikkolaite, mutta silti mielestäni olisi hyvä olla kapulan lisäksi 25w:n vehari. Itse olimme itämeren keskellä, n. 20 mailia gotska Sändöstä Utön suuntaa , kun Ruotsin goast guard kyseli peräämme ja määränpäätämme, varoitteli kovasta sumusta jne.. Käsikapulalla ei olisi onnistunut.


      • PanamaKanava

        Panaman kanavan suulla näyttää olevan.


    • Halvalla

      Liika varustelu on turhasta, jos ei lähde mihinkään kisaan, jossa on kiire. Remonttia voi tehdä matkalla ihan yhtä hyvin kuin täällä Suomessa ja yleensä paljon edullisemmin. Ei tulisi mieleenkään ruveta vaihtamaan hyvin toimivaa moottoria tai ehjiä köysiä.

      • Moneenjunaan

        Yhdet seilaavat yksikseen maailman ympäri, toiset keskustelevat netissä väistämissäännöistä. Meitä on moneen junaan, todella.


      • mihinjunaan

        kumpaan sinä kuulut?


      • JohtuukoSiitäEttä
        Moneenjunaan kirjoitti:

        Yhdet seilaavat yksikseen maailman ympäri, toiset keskustelevat netissä väistämissäännöistä. Meitä on moneen junaan, todella.

        Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.


      • vältän
        JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:

        Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.

        Pidä vaikka julkista väistämisvelvollisuusblogia kulkemisistasi.


      • Setuttutunne
        JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:

        Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.

        Ei johdu siitä.

        Väistämissäännöistä "keskustelu" johtuu siitä, että asian hallinta tuntuu tärkeältä ja ahdistaa. Onko sinullakin sellainen tunne? :-)


      • Suolitietää
        JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:

        Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.

        Tottakai.

        Kaikkien sääntöjen hallinta ylipäätään on paljon tärkeämpää kuin mikään purjehdus. Lue vaikka Suolesta, jos et usko ;-)


      • seppomartti

        "Remonttia voi tehdä matkalla ihan yhtä hyvin kuin täällä Suomessa ja yleensä paljon edullisemmin." Pääsääntöisesti tilanne on päin vastoin. Osia Euroopasta joutuu odottamaan ja tulee kalliiksi. Ammattitaitoa ei ole helppoa löytää. Turistia voi rokottaa surutta. Veneily on kallista muuallakin, jopa kalliimpaa.


    • atlantin_ylitys

      Suomesta Karibialle myös saapuneen Bavan lapioperäsimen vannasputki petti menomatkalla vuotaen vettä sisään vaikka eivät myrskyihin joutuneetkaan. Toivottavasti korjaukset onnistuivat hyvin eikä tule huonompia kelejä paluumatkalla.

    • SnoopyMatti

      2 henkeä tonni kummaltakin, mutta helposti saa kulumaan kolmekin tonnia tai enemmän, jos roikkuu satamissa, syö ravintoloissa ja käy ahkerasti excursioilla snoopy.fi

    • MatkaLoppui

      Matka päättyi rahojen loppumiseen jo viime vuonna. Unohtumaton kokemus varmasti siitä huolimatta.
      https://yle.fi/uutiset/3-9825973

      • Eräslähtijä

        Tärkeintä on matka, ei perillepääsy, jotkut sanovat...

        "– Vene tuli maksamaan 17 000 euroa, kunnostus 60 000, Markus muistelee."
        Tämän yritän pitää mielessä, kun veneen ostan!
        Eli kerralla isompi, uudempi ja varustellumpi.


      • kallistaoli

        Minun uudemman, hyvin varustellun varusteleminen valtamerille maksoi n. 30 000 €.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1690
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1132
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      161
      1044
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe