Suvivirsi koulussakin

ei vielä nälissään

Suvivirsi tuli vuoden 1701 virsikirjaan, siis suurten nälkävuosien jälkeen. Nuiva suhtautuminen suvivirteen kuvaa halveksivaa ja ylenkatseellista suhtautumista menneitten sukupolvien ponnisteluihin ja kärsimyksiin.

Suomessa ei tällä hetkellä suuremmalti kärsitä nälkää, mutta ottaen huomioon maailman väestökehitys ja väestöjen muuttopaineet niin on aivan varmaa, että näissä Suomenniemenkin maisemissa ei tulevaisuudessa nälkä ole oleva tuntematon ilmiö. Voi olla nälkäilmiön tuloa voi nopeuttaa tuonkaltaisilla hankkeilla kuin esim. suvivirren torjuminen.

11

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikasvattaja

      Suvivirren ympärillä vellova keskustelu kertoo siitä, että joillakin ihmisillä on liikaa aikaa ja energiaa hukattavaksi aivan omituisiin asioihin.

      Toiseksi, se kertoo myös medioiden alennustilasta. Se, että jutusta ylipäätään ottaen puhutaan iltapäivälehdissä on hullua.

      Kolmanneksi, yhteiskuntamme romahtamisesta kertoo se, että valtakunnan korkeimmat lainopilliset toimivat ottavat asiaan kantaa.

      Tämän aiheen tiimoilta muutama aktivisti on päässyt vaikuttamaan asioihin valtakunnallisella tasolla. Se on omituista.

    • Erkkaopetar

      Jos koulun kevätjuhlassa ei lauleta suvivirttä, tulee Suomessa ruuasta pulaa.

      Logiikkasi on vastaansanomatonta!

    • opex

      Tämä koko keskustelu on aivan kummallista haamunyrkkeilyä. Kukaan ei ole vaatinut Suvivirttä pois kevätjuhlista, ei myöskään apulaisoikeuskansleri keväisessä kannanotossaan. Kas kun ei joku ryhdy esimerkiksi vastustamaan maidon myynnin lopettamista Suomen kaupoissa. Olisi yhtä järjellisistä ja hyödyllistä toimintaa.

      En ole ikinä onnistunut kuulemaan, näkemään tai lukemaan yhtään kannanottoa, jossa vaadittaisiin jonkin yksittäisen laulun pannaan julistamista. Sen sijaan voi kysyä, pitääkö lukea yhteisessä juhlassa jouluevankeliumia, päästää lahkolaisia kouluun saarnaamaan, päästää ev.lut kirkon työntekijöitä pitämään uskonnollisia päivänavauksia, pakottaa oppilaat kirkkoon jne. Myös joidenkin opettajien uskonnonopetus saattaa olla opetussuunnitelman vastaista eli tunnustuksellista.

      Oppilaista noin neljäsosa ei kuulu ev.lut. kirkkoon ja vaikka suurin osa vielä kuuluukin, ei se mielestäni tarkoita, että koulussa pitäisi harjoittaa hartautta nykyiseen malliin. Koulun pitäisi olla uskonnollisesti neutraali työpaikka. Mutta Suvivirsi on tässä aivan sivuseikka.

    • Kuudes pykälä

      http://www.oikeuskansleri.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2014/okv_230_1_2013.pdf

      "Perusoikeusuudistusta koskevan hallituksen esityksen mukaan 6 §:stä seuraa julkisen vallan käyttöön kohdistuva velvoite kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia tai maailmankatsomuksellisia suuntauksia (HE 309/1993 vp, s. 55). Perustuslain 6 §:n 2 momentin mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä. Säännös yhdessä saman pykälän yhdenvertaisuusäännöksen kanssa korostaa aikuisten vastuuta lasten yhdenvertaisen kohtelun turvaamisessa. Lasten oikeuksia koskevan yleissopimuksen (16.8.1991/1130, SopS 60) 14 artiklan mukaan lapsen oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen on kunnioitettava.

      Julkisen vallan käyttäjä ei näin ollen saa profiloitua toiminnassaan niin, että neutraalisuus eri uskontoihin vaarantuisi. Näkemykseni mukaan negatiivisen uskonnonvapauden toteutumisen kannalta on merkityksellistä, miten yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus siinä toteutuvat. Valtion neutraliteettia ja lähtökohtaista pidättyväisyyttä kaikissa suoria uskonnollisia ja vakaumuksellisia ulottuvuuksia omaavissa kysymyksissä on pidettävä uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden
      keskeisimmin turvaavana periaatteena."

      • Kuudes pykälä

        "Vaikka perinteiden noudattaminen sinänsä voi olla arvokasta, laillisuusvalvonnassa lähtökohdaksi on otettava se, mikä on perinteen sisältö muun muassa perusoikeuksien näkökulmasta. Aamuhartauksien ja koulujen muiden juhlatilaisuuksien katsominen osaksi suomalaista kulttuuria
        ja perinnettä on omiaan luomaan niihin osallistumiseen myös painostuksellisen elementin. Koska opettajat ovat alaikäisiin oppilaisiin nähden auktoriteettiasemassa, tilanteissa saattaa korostua kyseinen painostuksellinen elementti esimerkiksi verrattuna tilaisuuksiin, joissa osallistujat ovat aikuisia. Painostuksellisuus voi ilmetä lapsen pelkona ryhmästä poissulkeutumisesta. On myös syytä kysyä, miksi koulun työskentelyn yhteiset juhla- tai päätöstilaisuudet halutaan edelleenkin nivoa uskonnon harjoittamiseen ja sen myötä rikkoa niiden yhteisöllisyys.

        Julkisen vallan tulee perustuslain 22 §:n mukaan turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen, joihin kuuluvat muun muassa yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus. Tämä julkiselle vallalle kuuluva turvaamisvelvoite menee perinnesyiden edelle. Tämä on erityisen tärkeää tässä yhteydessä, kun kyse on aikuisten valvontavallan ja auktoriteettiaseman piirissä olevista
        lapsista.

        Sekä positiivisen että negatiivisen uskonnonvapauden kannalta ja EIT:n oikeuskäytäntö huomioon ottaen kouluissa tehtäviä julkisen vallan neutraalisuuden ja uskonnonvapauden yhteensovittamiseen
        tähtääviä järjestelyitä perustellumpaa olisi se, että kouluissa ei lainkaan järjestettäisi opettajien tai muun koulun henkilökunnan taikka seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä. Näkemykseni mukaan kouluissa nykyisessä
        muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta. Sellaisia tilaisuuksia,
        joissa on esimerkiksi yhteisiä hiljentymishetkiä, joissa mikään uskonto tai vakaumus ei nouse opettajien johdolla erikseen esille, taikka muulloin kuin koulupäivän aikana järjestettäviä ja koulutyöhön liittymättömiä tilaisuuksia en kuitenkaan pidä edellä mainitulla tavalla ongelmallisina.

        Katson, että Opetushallituksen olisi aiheellista perus- ja ihmisoikeuksiin perustuvan uskonnonvapauden turvaamisen näkökulmasta harkita vuonna 2006 laatimansa tiedotteen tarkistamista siten, että edellä esittämäni näkökohdat otetaan huomioon."


    • Kenkku ope

      Kertakaikkisen uskomatonta potaskaa.

    • Humanistisesti

      Suvivirsi on siis aivan eri asia kuin kristillisen uskonnonharjoituttamisen, kuten jumalanpalvelusten tai aamuhartausten, lisääminen koulutyöpäivän ohjlemaan. Niitä on jo nyt enemmän kuin suomalaiseen kulttuuriin kuuluu.

      Kirkon tutkimuksen mukaan suvivirttä digataan, mutta samassa kyselyssä vain 27 % ruksasi uskovansa "kristinuskon opettmaan Jumalan". Ja vain alle 30 % käy ainakin kerran vuodessa kirkossa. Ja viikottain jumalapalveluksiin osallistuvien määrä on vain 1,8 % seurakuntalaisista.

      Niinpä ei ole oikein jos koulu vie oppilaita ev.lut. kirkon jumalanpalveuksiin, kun kerran oppilaiden vanhemmat eivät pidä tapanaan viedä. Jos koulu lopettaa kuskaamisen, ehkä jotkut seurakuntalaiset sitten aktivoituvat. Tiedä häntä.

      Siis kouluissa tulee vähemmän tunnustuksellista kristillistä uskonnonharjoitusta, toisin kuin Perussuomalaiset esitävät. Tai ei ollenkaan, koska uskonto on yksilöllinen ja seurakunnallinen asia, ei valtiollinen ja kunnan asia.

      • Humanistisesti

        Uskonnon harjoituttaminen kouluissa ei ole marginaalinen perusoikeusongelma

        Peruslakivaliokunnan ja apulaisoikeuskansleri Puumalaisen koulujen järjestämään uskonnon harjoittamiseen liittyvien päätösten jälkeen annettiin mm. Opetushallituksen taholta ymmärtää, että perustuslain vastainen uskonnonharjoituksen järjestäminen olisi marginaalinen ongelma suomalaisissa kouluissa. Puhuttiin, että ongelmia esiintyy vain hyvin harvassa koulussa. Nämä väitteet on nyt osoitettu vääräksi.

        Ylen eilen julkaisema tutkimus ja vapaa-ajattelijain saamat ja raportoimat havainnot todistavat, että koulut eivät ole kiinnostuneita oppilaiden oikeudesta päättää, haluavatko he osallistua uskonnon harjoittamiseen. Vain 40 % kouluista on järjestänyt vaihtoehtoista toimintaa uskonnon harjoittamisen ajaksi. Ongelma on laaja ja siihen on puututtava välittömästi.

        Ylen tutkimuksessa keskityttiin vain aamunavauksiin. Yhtä suuren ongelman niin ihmisten yhdenvertaisuuden ja yksityisyyden suojan kuin vaihtoehtoisten tilaisuuksien järjestämisen suhteen muodostavat koululaisjumalanpalvelukset. Samoin iso ongelma on uskonnonharjoituksen ja opetuksen integrointi, kuten virsivisat ja jumalanpalvelusten osien valmistelu tunneilla yms. Miten voidaan varmasti varmistaa, että kukaan ei joudu vasten tahtoaan osallistumaan uskonnon harjoittamiseen, jos koko koulu laulaa virsiä. On hyvä muistaa, että kirkon mielestä virsi on laulettu rukous.

        Opetushallituksen tulisi nyt pikaisesti laatia sellaiset ohjeet, että kaikkien koululaisten perustuslailliset oikeudet voidaan turvata olennaisesti aiempaa paremmin. Nyt ei voi enää paeta sen taakse, että ongelmia ei mukamas ole. On hyvä pitää mielessä, että perustuslaki toteaa, että kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantunnon vastaiseen uskonnon harjoittamiseen. On myös hyvä alkaa ottaa todesta, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan julkisen vallan ei tule pakottaa ihmisiä paljastamaan uskonnollisiä tai uskonnottomia katsomuksiaan. Selkein ratkaisu olisi, että koulut eivät enää järjestä yhden(kään) uskonnon tunnustuksellisia uskonnonharjoitustilaisuuksia. Sen sijaan eri katsomuksiin ja uskontojen tapoihin ja juhliin tutustuminen monipuolisesti ja tasapuolisesti on suotavaa

        Ylen uutinen aiheesta:
        http://yle.fi/uutiset/lahes_kaikissa_kouluissa_pidetaan_uskonnollisia_paivanavauksia/7252972
        ET-opetus.fi-projektin raportti:
        http://www.et-opetus.fi/images/raportit/et-ongelmat-raportti-2012-2013.pdf

        Kaikkia ihmisiä tulee kohdella yhdenvertaisesti uskonnollisesta tai uskonnottomasta katsomuksestaan riippumatta. Valtion tulee olla puolueeton suhteessa uskontoihin. Uskonto tai vakaumus on saatava pitää yksityisasiana, koska osa ihmisistä pitää katsomustaan arkaluontoisena tietona samoin kuin poliittista kantaansakin. Julkisen vallan ei tule pakottaa ihmisiä paljastamaan koko kouluyhteisön edessä suhtautumistaan tunnustuksellisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin.

        Nyky-Suomessa varsinkin evankelis-luterilaisella kirkolla on lukuisia valtiokirkollisia etuoikeuksia suhteessa muihin uskontoihin ja uskonnottomiin katsomuksiin. Kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö, eli sen katsotaan olevan osa julkista valtaa. Kirkon etuoikeudet loukkaavat uskonnottomien ja toisuskoisten ihmisoikeuksia. Kirkolta on poistettava valtionkirkollinen ja julkisoikeudellinen erityisasema, jotta kaikkia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti vakaumuksesta riippumatta. Tämän toteuttaminen edellyttää monien lakien muuttamista, myös perustuslain.

        Yhdenvertainen Suomi -kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707 . Kotisivu on http://yhdenvertainensuomi.fi/ .


    • Säälittäviä

      Me kaikki tarvitsemme uskontoa, oltiinpa mitä mieltä tahansa. Jossain vaiheessa elämää jokainen tulee sen huomaamaan.

      Ihminen "omassa viisaudessaan" halveksii asiaa, mutta ihmisen viisaus ei vedä vertoja Luojan töille.

      • Kuudes pykälä

        Saisiko ihminen itse (ja perheessä) löytää sen, vai pitääkö valtion ja kunnan ottaa kantaa yhden uskonnon suunnan puolesta?


    • Huhahahheijaaa

      Suvirirsi ei siis eräille riitäkään! Kun pitää laulattaa koko virsikirja ja vielä kisailla siinä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe