Suvivirsi tuli vuoden 1701 virsikirjaan, siis suurten nälkävuosien jälkeen. Nuiva suhtautuminen suvivirteen kuvaa halveksivaa ja ylenkatseellista suhtautumista menneitten sukupolvien ponnisteluihin ja kärsimyksiin.
Suomessa ei tällä hetkellä suuremmalti kärsitä nälkää, mutta ottaen huomioon maailman väestökehitys ja väestöjen muuttopaineet niin on aivan varmaa, että näissä Suomenniemenkin maisemissa ei tulevaisuudessa nälkä ole oleva tuntematon ilmiö. Voi olla nälkäilmiön tuloa voi nopeuttaa tuonkaltaisilla hankkeilla kuin esim. suvivirren torjuminen.
Suvivirsi koulussakin
11
116
Vastaukset
- Ammattikasvattaja
Suvivirren ympärillä vellova keskustelu kertoo siitä, että joillakin ihmisillä on liikaa aikaa ja energiaa hukattavaksi aivan omituisiin asioihin.
Toiseksi, se kertoo myös medioiden alennustilasta. Se, että jutusta ylipäätään ottaen puhutaan iltapäivälehdissä on hullua.
Kolmanneksi, yhteiskuntamme romahtamisesta kertoo se, että valtakunnan korkeimmat lainopilliset toimivat ottavat asiaan kantaa.
Tämän aiheen tiimoilta muutama aktivisti on päässyt vaikuttamaan asioihin valtakunnallisella tasolla. Se on omituista. - Erkkaopetar
Jos koulun kevätjuhlassa ei lauleta suvivirttä, tulee Suomessa ruuasta pulaa.
Logiikkasi on vastaansanomatonta! - opex
Tämä koko keskustelu on aivan kummallista haamunyrkkeilyä. Kukaan ei ole vaatinut Suvivirttä pois kevätjuhlista, ei myöskään apulaisoikeuskansleri keväisessä kannanotossaan. Kas kun ei joku ryhdy esimerkiksi vastustamaan maidon myynnin lopettamista Suomen kaupoissa. Olisi yhtä järjellisistä ja hyödyllistä toimintaa.
En ole ikinä onnistunut kuulemaan, näkemään tai lukemaan yhtään kannanottoa, jossa vaadittaisiin jonkin yksittäisen laulun pannaan julistamista. Sen sijaan voi kysyä, pitääkö lukea yhteisessä juhlassa jouluevankeliumia, päästää lahkolaisia kouluun saarnaamaan, päästää ev.lut kirkon työntekijöitä pitämään uskonnollisia päivänavauksia, pakottaa oppilaat kirkkoon jne. Myös joidenkin opettajien uskonnonopetus saattaa olla opetussuunnitelman vastaista eli tunnustuksellista.
Oppilaista noin neljäsosa ei kuulu ev.lut. kirkkoon ja vaikka suurin osa vielä kuuluukin, ei se mielestäni tarkoita, että koulussa pitäisi harjoittaa hartautta nykyiseen malliin. Koulun pitäisi olla uskonnollisesti neutraali työpaikka. Mutta Suvivirsi on tässä aivan sivuseikka. - Kuudes pykälä
http://www.oikeuskansleri.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2014/okv_230_1_2013.pdf
"Perusoikeusuudistusta koskevan hallituksen esityksen mukaan 6 §:stä seuraa julkisen vallan käyttöön kohdistuva velvoite kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia tai maailmankatsomuksellisia suuntauksia (HE 309/1993 vp, s. 55). Perustuslain 6 §:n 2 momentin mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä. Säännös yhdessä saman pykälän yhdenvertaisuusäännöksen kanssa korostaa aikuisten vastuuta lasten yhdenvertaisen kohtelun turvaamisessa. Lasten oikeuksia koskevan yleissopimuksen (16.8.1991/1130, SopS 60) 14 artiklan mukaan lapsen oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen on kunnioitettava.
Julkisen vallan käyttäjä ei näin ollen saa profiloitua toiminnassaan niin, että neutraalisuus eri uskontoihin vaarantuisi. Näkemykseni mukaan negatiivisen uskonnonvapauden toteutumisen kannalta on merkityksellistä, miten yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus siinä toteutuvat. Valtion neutraliteettia ja lähtökohtaista pidättyväisyyttä kaikissa suoria uskonnollisia ja vakaumuksellisia ulottuvuuksia omaavissa kysymyksissä on pidettävä uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden
keskeisimmin turvaavana periaatteena."- Kuudes pykälä
"Vaikka perinteiden noudattaminen sinänsä voi olla arvokasta, laillisuusvalvonnassa lähtökohdaksi on otettava se, mikä on perinteen sisältö muun muassa perusoikeuksien näkökulmasta. Aamuhartauksien ja koulujen muiden juhlatilaisuuksien katsominen osaksi suomalaista kulttuuria
ja perinnettä on omiaan luomaan niihin osallistumiseen myös painostuksellisen elementin. Koska opettajat ovat alaikäisiin oppilaisiin nähden auktoriteettiasemassa, tilanteissa saattaa korostua kyseinen painostuksellinen elementti esimerkiksi verrattuna tilaisuuksiin, joissa osallistujat ovat aikuisia. Painostuksellisuus voi ilmetä lapsen pelkona ryhmästä poissulkeutumisesta. On myös syytä kysyä, miksi koulun työskentelyn yhteiset juhla- tai päätöstilaisuudet halutaan edelleenkin nivoa uskonnon harjoittamiseen ja sen myötä rikkoa niiden yhteisöllisyys.
Julkisen vallan tulee perustuslain 22 §:n mukaan turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen, joihin kuuluvat muun muassa yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus. Tämä julkiselle vallalle kuuluva turvaamisvelvoite menee perinnesyiden edelle. Tämä on erityisen tärkeää tässä yhteydessä, kun kyse on aikuisten valvontavallan ja auktoriteettiaseman piirissä olevista
lapsista.
Sekä positiivisen että negatiivisen uskonnonvapauden kannalta ja EIT:n oikeuskäytäntö huomioon ottaen kouluissa tehtäviä julkisen vallan neutraalisuuden ja uskonnonvapauden yhteensovittamiseen
tähtääviä järjestelyitä perustellumpaa olisi se, että kouluissa ei lainkaan järjestettäisi opettajien tai muun koulun henkilökunnan taikka seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä. Näkemykseni mukaan kouluissa nykyisessä
muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta. Sellaisia tilaisuuksia,
joissa on esimerkiksi yhteisiä hiljentymishetkiä, joissa mikään uskonto tai vakaumus ei nouse opettajien johdolla erikseen esille, taikka muulloin kuin koulupäivän aikana järjestettäviä ja koulutyöhön liittymättömiä tilaisuuksia en kuitenkaan pidä edellä mainitulla tavalla ongelmallisina.
Katson, että Opetushallituksen olisi aiheellista perus- ja ihmisoikeuksiin perustuvan uskonnonvapauden turvaamisen näkökulmasta harkita vuonna 2006 laatimansa tiedotteen tarkistamista siten, että edellä esittämäni näkökohdat otetaan huomioon."
- Kenkku ope
Kertakaikkisen uskomatonta potaskaa.
- Humanistisesti
Suvivirsi on siis aivan eri asia kuin kristillisen uskonnonharjoituttamisen, kuten jumalanpalvelusten tai aamuhartausten, lisääminen koulutyöpäivän ohjlemaan. Niitä on jo nyt enemmän kuin suomalaiseen kulttuuriin kuuluu.
Kirkon tutkimuksen mukaan suvivirttä digataan, mutta samassa kyselyssä vain 27 % ruksasi uskovansa "kristinuskon opettmaan Jumalan". Ja vain alle 30 % käy ainakin kerran vuodessa kirkossa. Ja viikottain jumalapalveluksiin osallistuvien määrä on vain 1,8 % seurakuntalaisista.
Niinpä ei ole oikein jos koulu vie oppilaita ev.lut. kirkon jumalanpalveuksiin, kun kerran oppilaiden vanhemmat eivät pidä tapanaan viedä. Jos koulu lopettaa kuskaamisen, ehkä jotkut seurakuntalaiset sitten aktivoituvat. Tiedä häntä.
Siis kouluissa tulee vähemmän tunnustuksellista kristillistä uskonnonharjoitusta, toisin kuin Perussuomalaiset esitävät. Tai ei ollenkaan, koska uskonto on yksilöllinen ja seurakunnallinen asia, ei valtiollinen ja kunnan asia.- Humanistisesti
Uskonnon harjoituttaminen kouluissa ei ole marginaalinen perusoikeusongelma
Peruslakivaliokunnan ja apulaisoikeuskansleri Puumalaisen koulujen järjestämään uskonnon harjoittamiseen liittyvien päätösten jälkeen annettiin mm. Opetushallituksen taholta ymmärtää, että perustuslain vastainen uskonnonharjoituksen järjestäminen olisi marginaalinen ongelma suomalaisissa kouluissa. Puhuttiin, että ongelmia esiintyy vain hyvin harvassa koulussa. Nämä väitteet on nyt osoitettu vääräksi.
Ylen eilen julkaisema tutkimus ja vapaa-ajattelijain saamat ja raportoimat havainnot todistavat, että koulut eivät ole kiinnostuneita oppilaiden oikeudesta päättää, haluavatko he osallistua uskonnon harjoittamiseen. Vain 40 % kouluista on järjestänyt vaihtoehtoista toimintaa uskonnon harjoittamisen ajaksi. Ongelma on laaja ja siihen on puututtava välittömästi.
Ylen tutkimuksessa keskityttiin vain aamunavauksiin. Yhtä suuren ongelman niin ihmisten yhdenvertaisuuden ja yksityisyyden suojan kuin vaihtoehtoisten tilaisuuksien järjestämisen suhteen muodostavat koululaisjumalanpalvelukset. Samoin iso ongelma on uskonnonharjoituksen ja opetuksen integrointi, kuten virsivisat ja jumalanpalvelusten osien valmistelu tunneilla yms. Miten voidaan varmasti varmistaa, että kukaan ei joudu vasten tahtoaan osallistumaan uskonnon harjoittamiseen, jos koko koulu laulaa virsiä. On hyvä muistaa, että kirkon mielestä virsi on laulettu rukous.
Opetushallituksen tulisi nyt pikaisesti laatia sellaiset ohjeet, että kaikkien koululaisten perustuslailliset oikeudet voidaan turvata olennaisesti aiempaa paremmin. Nyt ei voi enää paeta sen taakse, että ongelmia ei mukamas ole. On hyvä pitää mielessä, että perustuslaki toteaa, että kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantunnon vastaiseen uskonnon harjoittamiseen. On myös hyvä alkaa ottaa todesta, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan julkisen vallan ei tule pakottaa ihmisiä paljastamaan uskonnollisiä tai uskonnottomia katsomuksiaan. Selkein ratkaisu olisi, että koulut eivät enää järjestä yhden(kään) uskonnon tunnustuksellisia uskonnonharjoitustilaisuuksia. Sen sijaan eri katsomuksiin ja uskontojen tapoihin ja juhliin tutustuminen monipuolisesti ja tasapuolisesti on suotavaa
Ylen uutinen aiheesta:
http://yle.fi/uutiset/lahes_kaikissa_kouluissa_pidetaan_uskonnollisia_paivanavauksia/7252972
ET-opetus.fi-projektin raportti:
http://www.et-opetus.fi/images/raportit/et-ongelmat-raportti-2012-2013.pdf
Kaikkia ihmisiä tulee kohdella yhdenvertaisesti uskonnollisesta tai uskonnottomasta katsomuksestaan riippumatta. Valtion tulee olla puolueeton suhteessa uskontoihin. Uskonto tai vakaumus on saatava pitää yksityisasiana, koska osa ihmisistä pitää katsomustaan arkaluontoisena tietona samoin kuin poliittista kantaansakin. Julkisen vallan ei tule pakottaa ihmisiä paljastamaan koko kouluyhteisön edessä suhtautumistaan tunnustuksellisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Nyky-Suomessa varsinkin evankelis-luterilaisella kirkolla on lukuisia valtiokirkollisia etuoikeuksia suhteessa muihin uskontoihin ja uskonnottomiin katsomuksiin. Kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö, eli sen katsotaan olevan osa julkista valtaa. Kirkon etuoikeudet loukkaavat uskonnottomien ja toisuskoisten ihmisoikeuksia. Kirkolta on poistettava valtionkirkollinen ja julkisoikeudellinen erityisasema, jotta kaikkia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti vakaumuksesta riippumatta. Tämän toteuttaminen edellyttää monien lakien muuttamista, myös perustuslain.
Yhdenvertainen Suomi -kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707 . Kotisivu on http://yhdenvertainensuomi.fi/ .
- Säälittäviä
Me kaikki tarvitsemme uskontoa, oltiinpa mitä mieltä tahansa. Jossain vaiheessa elämää jokainen tulee sen huomaamaan.
Ihminen "omassa viisaudessaan" halveksii asiaa, mutta ihmisen viisaus ei vedä vertoja Luojan töille.- Kuudes pykälä
Saisiko ihminen itse (ja perheessä) löytää sen, vai pitääkö valtion ja kunnan ottaa kantaa yhden uskonnon suunnan puolesta?
- Huhahahheijaaa
Suvirirsi ei siis eräille riitäkään! Kun pitää laulattaa koko virsikirja ja vielä kisailla siinä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892