Hei.
Löytyisiköhän tätä kautta apua. Olen yrittäny koluta nettiä läpi löytääkseni koiran ravintoneuvojan. Tarvitsisin apua jotta löytäisin koiralleni toisen, ravitsevamman nappulan/ruoan.
Olen monelle ravintoneuvojalle laittanut viestiä ja he vastaa kerran kaksi ja jättää siihen.
Olisiko suositella ketään joka voisi toimia sähköpostin ym median välityksellä tai jotakuta Kotkan - Porvoo - Loviisa akselilta :)
Kiitos!
Koiran ravintoneuvoja!!!
3
800
Vastaukset
- rthrdthth
Ravintoneuvojat eivät halua auttaa nappulamerkkien pläräämisessä. He joutuvat hankalaan väliketään ja kenen tahansa koiranomistajan pitäisi kyetä valitsemaan edes se kuivaruokamerkki ihan itse. Jos et lisäksi halua maksaa palvelusta, niin olet aika heikossa asemassa. Koiranruokinnan perusteet ovat
Vilja, peruna, riisi yms. = hyödynnettävissä olevaa vatsantäytettä
maissi = erittäin huonosti sulavaa vatsantäytettä (laihduttajalle yms.)
kananliha = vähärasvaista, ravitsevuudeltaan huonointa lihaa
kanannahka = todella rasvaista, usein sekaisin kananlihan kanssa, josta seurauksena erittäin rasvaista, huonosti ravitsevaa ruokaa
hevonen, lammas, riista = hyvin vähärasvaista, hyvää lihaa (laihduttajille yms.)
sika = rasvaisinta, hyvää lihaa (raskas liikunta yms.)
nauta = pidetään optimaalisena lihatyyppinä
kala = erittäin hyvää ravintoa, joskin koostuu koiranruuissa usein pelkistä vähäravinteisista osista (perkuujätteet eli pää, selkäruoto, evät yms.)
Koiranruuissa "lihaan verrattavissa olevien aineiden" nimellä voidaan kutsutaan sorkkia, rustoja, höyheniä yms.
Kaikki eksoottiset juurikkaat, apilajauheet yms. = myyntikeino, pitoisuudet yleensä riittämättömät
Lisäksi:
Rustot ovat ajanvietettä, eivät ravintoa.
Kokonaisessa luussa olevat kalsium yms. hyödylliset aineet ovat vaikeasti koiran elimistön käytettävissä.
Lihan tulee olla raaka-ainelistan ensimmäisenä ja sen tulee olla lihaa, ei esim. "lihaa ja eläinperäisiä tuotteita, joista lihaa väh 4%"
Valkuaispitoisuudella voidaan viitata myös kasviperäiseen valkuaiseen (ruuanostajia viilataan silmään)
Lihapitoisuudella voidaan viitata myös "muihin eläinperäisiin tuotteisiin" (ruuanostajia viilataan silmään)
Lihan valkuaista voidaan tuottaa myös keinotekoisesti, esim. auton yliajamista eläimistä, teurasjätteestä yms. Se on halvempaa kuin oikea liha ruokasäkissä, mutta ei tiedetä, kuinka käyttökelpoista eroteltu proteiini on (tuoteselosteessa ei voi lukea "sisältää hevosta, kissaa, koiraa").
Ruokien nimillä kaunistellaan totuutta (Vrt. J&V kana-riisi on sisällysluettelon perusteella kana-maissi).
Ruokinnasta väh 1/2 nappuloita, loput lihaa -> ei tarvita vitamiini- tai hivenainelisiä (tämän rajan jälkeen mm. kalkki pitää hankkia jostain erikseen)
Koira saa hivenaineet ja vitamiinit pääasiassa lihasta (kykenee hyödyntämään myös kasvikunnan tuotteita) ja energian eläinrasvasta (jonkin kykenee hyödyntämään myös kasvirasvoja). Alkukantaisten koirien ja vuosisadat hoveissa ruuantähteitä syöneiden koirien tarpeet voivat ymmärrettävästi poiketa. - Kissa mies
Etkö kerralla tai kahdella ymmärrä ? Koira ihminen...uah uah uaaaah !!!
Koira syö koiranruokaa jota voi ostaa alan kaupasta. Niin. Ihan niitä tavallisia tylsiä ja kuivia raksuja.
Koira tykkää ja on tyytyväinen. Ei se ymmärrä haluta sisäfilettä....noin luonnostaan.- ..pumpustin..
Siis ei jumalauta...
Oot sä kissamies kyllä omalaatunen..
Olipahan virhe kirjottaa tälle sivustolle tosiaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059