Tervehdys kaikille. Olen ostamassa uutta venettä ja siitä syystä pohdiskelen sopivaa plotterivalintaa. Eli mitä mieltä arvon kanssaveneilijät ovat plottereiden ominaisuuksista ja minkälaisia kokemuksia seuraavista asioista:
- Miten iso plotteri kannattaa/pitää laittaa liukuvaan moottoriveneeseen? Tarkoitus ajella noin 20...25 kts nopeutta. Riittääkö 800 x 480 vai kannattaako olla isompi?
- Onko kosketusnäytöstä paljonkin iloa? En kuitenkaan halua pelkällä kosketusnäytöllä varustettua plotteria, kyseeseen tulee ns. hybridimallit.
- Tarvitseeko kaikua käytännössä minkä verran? En kalasta ja tarkoituksena on lähinnä ajella väylillä ja avomerellä. Edellisessä veneessä oli kaiku integroituna pikkuplotteriin, mutta enpä sitä juurikaan koskaan oikeasti tarvinnut. Tuleeko mieleen poikkeustilanteita, joissa laite oikeasti tarpeen?
- Tuleeko mieleen, mistä saisi ns. vanhanaikaisen kaiun eli sellaisen, jossa olisi pelkkä numeronäyttö syvyydelle?
- Muita ajatuksia aiheesta?
Kiitoksia etukäteen näkemyksistä.
Plotteri uuteen veneeseen.
34
2705
Vastaukset
- liukuva paatti
mitä isompi sen parempi, jos vaan mahtuu kojelaudalle ja lompakossa riittää tuohta, miniminä itselleni pitäisin 9 tuumaa, 12 olis jo hyvä, varsinkin jos aikoo käyttää jaettua ruutua, kartta/tutka/kaiku/moottoridata tms.
hybridi on paras.
kaiku on ihan kiva tieto ja ehkä hyödyllinenkin esim ankkuroitaessa. yleensä mukana myös veden lämpötilan joka itselleni on jopa "hyödyllisempi" tieto. - ideariihikuiva
Miten olisi 8 " tabletti 170 euroa ja navionics sailmate ohjelmisto kartta 60 euroa siihen päälle?
Miksi hassata 500 - 2000 euroa laitteeseen jos...- Muutama syy
Plotteria ei tarvi buutata niin useasti, plotterissa on teline, plotteri kestää vene olosuhteet, plotteriin saa kytkettyä tutkan joka on tärkeämpi kuin kartat ;), plotterissa on parempi näyttö ja kirkkauden säätö jne.
- muutama syy joo
Muutama syy kirjoitti:
Plotteria ei tarvi buutata niin useasti, plotterissa on teline, plotteri kestää vene olosuhteet, plotteriin saa kytkettyä tutkan joka on tärkeämpi kuin kartat ;), plotterissa on parempi näyttö ja kirkkauden säätö jne.
Buutata ?! ei se mitään buuttaa.
sisätilassa jos on ohjaamo niin tabletti kestäää yhtälailla kun matkustajien matkapuhelimetkin. Vai onko jollain tapana lähtiessä sanoa vieraille : ei kannata ottaa kännykkää mukaan, ne ei kestä venereissua...
tutka on yli 10 metristen vauraampien veneiden juttuja, pienen porukan intressipiiri,lähinnä ammattikalastajat ja laivat
plotterin näytöt kulkee 5 - 10 vuotta takajunassa teräväpiirtoplottereihin nähden
kirkkauden säätö on ollut viimeiset 20 vuotta tietokoneiden ominaisuus joten... - Aloittajalta
Joo, tuo tabletti ei ole huono idea ja muutamakin softa on tullut padiin ostettua. Vene on kuitenkin mallia avonainen, joten padissa ei oikein kirkkaus ehkä riitä. Muutenkin tuo pelkkä kosketus käyttöliittymänä ei oikein houkuta. Osa plottereista, esim Raymarinet voidaan myös 'heijastaa' padille, jota olenkin ajatellut kokeilla.
- Lisää etuja
muutama syy joo kirjoitti:
Buutata ?! ei se mitään buuttaa.
sisätilassa jos on ohjaamo niin tabletti kestäää yhtälailla kun matkustajien matkapuhelimetkin. Vai onko jollain tapana lähtiessä sanoa vieraille : ei kannata ottaa kännykkää mukaan, ne ei kestä venereissua...
tutka on yli 10 metristen vauraampien veneiden juttuja, pienen porukan intressipiiri,lähinnä ammattikalastajat ja laivat
plotterin näytöt kulkee 5 - 10 vuotta takajunassa teräväpiirtoplottereihin nähden
kirkkauden säätö on ollut viimeiset 20 vuotta tietokoneiden ominaisuus joten...Olen joutunut buuttaamaan plotterin pariin kertaan, kerran käyttämään kortinkin ulkona. Tabletin buuttaaminen sujuu jo rutiinilla, sitä saa tehdä sen verran useasti ;). Buuttaamisella tarkoitan sitä toimen pidettä kun laittesta otetaan virratpois toiminta häiriön takia, yleensä laite vain lopettaa reagioinnin käskyihin.
Tutka ei ole mikään ylellisyys varuste vaan tärkeä navigointi laite. Itse hankin tutkan ennen gps laitetta.
Tabletin näyttöä ei saa riittävän kirkkaaksi auringonpaisteessa eikä riittävän himmeäksi pimeällä. Ainakaan tästä samsungista ;(.
Lisäksi vielä plottereita saa vielä nappuloilla, kosketusnäytöt on todella syvältä heiluvassa veneessä.
Tabletin etu on hinta, yli 10"(käytännössä minimi koko) plotterien hinta on käsittämätön, kuten myös plotteri karttojen.
- Tutustu karttoihin
Plotterimerkit ja kartta-aineistot ovat toisiinsa sidoksissa. Jos Raymarine kiinnostaa, suosittelen lukemaan purjehdus-palstalla olevaa keskustelua Navionics-karttojen ongelmista. Omassa veneessäni on hyvin toimiva Raymarinen plotteri, jonka käyttökelpoisuus meni pilalle Navionicsin karttapäivityksen seurauksena. Jos haluat nähdä esimerkiksi linjataulut plotteristasi yli yhden meripeninkulman päästä, se ei ainakaan viime vuoden karttaversiolla onnistu läheskään kaikissa paikoissa. Myös viitoitusten ja jopa syvyystietojen kanssa on vastaavia ongelmia, jotka liittyvät kartan väärin asetettuun skaalaukseen. Korjaus kartta-aineistoon on ilmeisesti tulossa joskus, sillä valmistaja tietää ongelmasta. Täksi kevääksi sitä ei kuitenkaan ole saatu valmiiksi.
- gdkio09
Ensiksi valitset kartan ja kartan ylläpitäjän ja selvitä onko kartta ja päivitykset vielä saatavilla 7 vuoden kuluttua. Tämän jälkeen valitset laitteen jolla katselet ko kartta dataa.
Tuossa nopeusluokassa karttanäytön koko 15" tai enemmän.
Minulla on Loisto PC'ssä ja siihen voi kytkeä rinnakkais näytön.- hulluks menny touhu
Ja mihin hittoon tarvitset 15" näytön? Onko vikaa taidoissa vai näössä?
- mihinsemahtuu?
15" ihan minimi. On se niin hurja nopeus.
Autossa käytän moottoritiellä 45-tuumaista navigaattoria.
- Lotteriet
7" näyttö on ok mikäli käyttää pelkää karttaa. Kaiku on enempi kalamiesten hommia. Jos paljon harrastaa luonnonsatamia niin sitten pitääkin jo hankkia erillinen eteenpäinnäyttävä kaiku. Yhdistelmänäyttöjä ei kannata alle 10" näyttöihin tunkea.
- ei plotterille
Itsellä oli keskinkertainen blotteri, kallis ominaisuuksiin nähden, myin pois. Olen päätynyt käyttämään 10,5" 3G tablettia, on parempi näyttö, monipuoliset säädöt ja hyviä edullisia karttoja (itsellä loisto, päivittyy automaattisesti). Vesitiivis tablettilaukku ei maksa paljoa, voi ottaa vaikka uimareissulle.
- 13+20
ei plotterille kirjoitti:
Itsellä oli keskinkertainen blotteri, kallis ominaisuuksiin nähden, myin pois. Olen päätynyt käyttämään 10,5" 3G tablettia, on parempi näyttö, monipuoliset säädöt ja hyviä edullisia karttoja (itsellä loisto, päivittyy automaattisesti). Vesitiivis tablettilaukku ei maksa paljoa, voi ottaa vaikka uimareissulle.
purjeveneen kaiussa on pelkät numerot. Halvin vaihtoehto on Nasa Clipper noin 150e.
- 19+4
ei plotterille kirjoitti:
Itsellä oli keskinkertainen blotteri, kallis ominaisuuksiin nähden, myin pois. Olen päätynyt käyttämään 10,5" 3G tablettia, on parempi näyttö, monipuoliset säädöt ja hyviä edullisia karttoja (itsellä loisto, päivittyy automaattisesti). Vesitiivis tablettilaukku ei maksa paljoa, voi ottaa vaikka uimareissulle.
Lisäksi hyvinä ominaisuuksina sijainti laahaa jäljessä 25solmua ajellessea... Tabletti on hyvä siellä kotona sohvan vieressä minne se on tarkoitettukin...
- mddmdldl
19+4 kirjoitti:
Lisäksi hyvinä ominaisuuksina sijainti laahaa jäljessä 25solmua ajellessea... Tabletti on hyvä siellä kotona sohvan vieressä minne se on tarkoitettukin...
Kosketusnäytölliset plotterit ja tabletit ovat hankalia käyttää heiluvassa ja hyppivässä veneessä, komennot saa tarkemmin perille oikeiden namiskojen kautta. Ja hyvä muistaa sekin että jos kyseessä avovene, venettä ajaessa usein kädessä hanskat joilla kosketusnäytöllistä laitetta hyvin hankala käyttää. Tokijos veneilee vin heinäkuun pläkähelteillö niin tämä ei ongelma
- Aloittajalta
mddmdldl kirjoitti:
Kosketusnäytölliset plotterit ja tabletit ovat hankalia käyttää heiluvassa ja hyppivässä veneessä, komennot saa tarkemmin perille oikeiden namiskojen kautta. Ja hyvä muistaa sekin että jos kyseessä avovene, venettä ajaessa usein kädessä hanskat joilla kosketusnäytöllistä laitetta hyvin hankala käyttää. Tokijos veneilee vin heinäkuun pläkähelteillö niin tämä ei ongelma
Joo, nämä ovat kyllä hyviä pointteja. Siksi olen ajattelut, että plotterin pitäisi olla täyshybridi tai pelkästään napeilla ohjattava.
Mielipiteitä kosketusnäytön eduista? Helpottaako ja/tai ilahduttaako jotenkin oleellisesti jossain tilanteissa?
Itsellä yleensä ajattelu painottuu siihen 'huonompaan' tilanteeseen: Kylmää, tuulta ja vesisadetta. Tapana kun ei todellakaan ole veneillä vain heinäkuussa auringonpaisteessa tyynellä kelillä :) - sim ja navionics
Aloittajalta kirjoitti:
Joo, nämä ovat kyllä hyviä pointteja. Siksi olen ajattelut, että plotterin pitäisi olla täyshybridi tai pelkästään napeilla ohjattava.
Mielipiteitä kosketusnäytön eduista? Helpottaako ja/tai ilahduttaako jotenkin oleellisesti jossain tilanteissa?
Itsellä yleensä ajattelu painottuu siihen 'huonompaan' tilanteeseen: Kylmää, tuulta ja vesisadetta. Tapana kun ei todellakaan ole veneillä vain heinäkuussa auringonpaisteessa tyynellä kelillä :)Käytössä ei nappi ja hybridillä olejuuri eroa. Plotteria ei näpelöidä jatkuvasti. Kosketusnäyttö on hankala jos vene keinuu paljon. Suosittelen simradin nss8 plotteria, siinä on kaikki tämän päivän härpäkkeet. Koko on sopiva ja suojaukset asialliset.
Vaikka yksi valittikin navionicsin karttaa, ostaisin silti sen koska luettavuus on erinomainen. Se, että eri zoomauksilla näkyy eri asioita, on ominaisuus. Sen ymmärtäminen ei yleensä vaadi kuin kertasanomisen, mutta on joitakin, jotka jäävät siihen jumiin eivätkä opi käyttämään koskaan. - 56jk
Aloittajalta kirjoitti:
Joo, nämä ovat kyllä hyviä pointteja. Siksi olen ajattelut, että plotterin pitäisi olla täyshybridi tai pelkästään napeilla ohjattava.
Mielipiteitä kosketusnäytön eduista? Helpottaako ja/tai ilahduttaako jotenkin oleellisesti jossain tilanteissa?
Itsellä yleensä ajattelu painottuu siihen 'huonompaan' tilanteeseen: Kylmää, tuulta ja vesisadetta. Tapana kun ei todellakaan ole veneillä vain heinäkuussa auringonpaisteessa tyynellä kelillä :)Itsellä ollut Samsung 10" tabletti 'kakkoslaitteena' pienempinäyttöisen plotterin kanssa. Plotterin näyttö toimii aurinkoisessa säässä hieman paremmin, TFT-näytössä kuviot näkyvät periaatteessa aina.
Mutta tabletin kosketusnäytön käytettävyys zoomailuun ja kartan siirtelyyn on kyllä ylivoimainen verrattuna näppylätekniikkaan, joten sillä reitin suunnittelu tai jonkun kohteen tarkastelu on paljon helpompaa. - Tutustu karttoihin
sim ja navionics kirjoitti:
Käytössä ei nappi ja hybridillä olejuuri eroa. Plotteria ei näpelöidä jatkuvasti. Kosketusnäyttö on hankala jos vene keinuu paljon. Suosittelen simradin nss8 plotteria, siinä on kaikki tämän päivän härpäkkeet. Koko on sopiva ja suojaukset asialliset.
Vaikka yksi valittikin navionicsin karttaa, ostaisin silti sen koska luettavuus on erinomainen. Se, että eri zoomauksilla näkyy eri asioita, on ominaisuus. Sen ymmärtäminen ei yleensä vaadi kuin kertasanomisen, mutta on joitakin, jotka jäävät siihen jumiin eivätkä opi käyttämään koskaan.Olen ilmeisesti se ainoa "yksi", joka valitteli navionicsista. Oma kokemukseni on valitettavasti se, että kartta-aineisto ei näytä enää viittoja, linjatauluja eikä syvyystietoja järkevällä tavalla.
Erilaisilla zoomaustasoilla tarkkuus tietysti muuttuu, mutta ajatellaanpa ihan käytännön tilannetta. Normaalisti viitoitus ja varsinkin linjataulut näkyvät luonnossa joitakin meripeninkulmia. Siksi olisi luontevaa, että ne näkyisivät myös plotterissa vähintäänkin yhtä paljon etukäteen. Valitettavasti ne tulevat nykyisin navionicsilla luotettavasti esille vasta niin suurta mittakaavaa käytettäessä, että plotteri näyttää eteenpäin pahimmillaan alle yhtä meripeninkulmaa.
Aikaisemmin viittaamani viestiketjun perusteella virhe on ilmaantunut vuonna 2012. Siitä tulee valitettavasti esille myös se, että en todellakaan ole ainoa kyseisestä ongelmasta kärsijä. - Ruutu ja asento
Tutustu karttoihin kirjoitti:
Olen ilmeisesti se ainoa "yksi", joka valitteli navionicsista. Oma kokemukseni on valitettavasti se, että kartta-aineisto ei näytä enää viittoja, linjatauluja eikä syvyystietoja järkevällä tavalla.
Erilaisilla zoomaustasoilla tarkkuus tietysti muuttuu, mutta ajatellaanpa ihan käytännön tilannetta. Normaalisti viitoitus ja varsinkin linjataulut näkyvät luonnossa joitakin meripeninkulmia. Siksi olisi luontevaa, että ne näkyisivät myös plotterissa vähintäänkin yhtä paljon etukäteen. Valitettavasti ne tulevat nykyisin navionicsilla luotettavasti esille vasta niin suurta mittakaavaa käytettäessä, että plotteri näyttää eteenpäin pahimmillaan alle yhtä meripeninkulmaa.
Aikaisemmin viittaamani viestiketjun perusteella virhe on ilmaantunut vuonna 2012. Siitä tulee valitettavasti esille myös se, että en todellakaan ole ainoa kyseisestä ongelmasta kärsijä.Ilmeisesti ongelmasi on liian pieni plotteri.
Käännä kartta suunta ylös ja aseta vene alaosaan, niin näky´mä paranee huomattavasti.
7-8" ruutu on pienin järkevä ilman karttaa. - Tutustu karttoihin
Ruutu ja asento kirjoitti:
Ilmeisesti ongelmasi on liian pieni plotteri.
Käännä kartta suunta ylös ja aseta vene alaosaan, niin näky´mä paranee huomattavasti.
7-8" ruutu on pienin järkevä ilman karttaa.Plotteri on kyllä riittävän suuri, mutta navionicsin nykyisellä esitystavalla plotterin koosta ei ole enää hyötyä. Olen kokeillut myös näkymän jakamista kahteen erilaiseen mittakaavaan, mutta Navionicsin ongelmaa ei silläkään saanut korjattua. Tuloksena oli laajempi näkymä, jossa kaikkia kohteita ei nähnyt, ja sitten se riittävän tarkaksi säädetty näkymä, joka ulottui parhaimmillaankin vajaan meripeninkulman eteenpäin. Kummastakaan ei siis nähnyt läheskään kaikkia yli meripeninkulman päässä olevia luotoja, matalikkoja, viittoja, poijuja tai linjatauluja.
Karttakuvan keskipisteen siirto on tuttu asia, ja meillä se on asetettu näyttämään selvästi eteenpäin. Itä-länsi-suuntaan kuljettaessa se näyttää siis enemmänkin kuin ehdottomallasi tavalla. Muutenkin tuntuu oudolta ajatus, että plotterin kartta olisi muussa asennossa kuin pohjoinen ylöspäin. Pyöritteletkö paperikarttojakin karttapöydällä kulkusuunnan mukaan?
- tablettionnykypäivää
Markkinoiden paras tabletti Ipad air heijastuksen esto kalvolla ja vedenpitävällä suojakuorella on todella kova ratkaisu tänä päivänä.
Tähän sitten Seapilot navigointi ohjelmisto Suomen virallisilla merikartoilla.
Pulpettiin ram-tabtite teline ja lataus tupakansyttyttimestä.
Koko paketti noin 800€. ja voit käyttää konetta sitten myös kotona läppärin korvikkeena. Ipad air pesee tuon Samsungin mennen tullen prosessori tehollaan ja luotettavuudellaan.
https://www.seapilot.com/- vanhaa tietoa
Androidi ei ole varsinaisesti tietokone koska se ei tue moniajoa. Sitä ei voi verrata ominaisuuksien eikä hintansakaan puolesta ipadiin tai windows tablettiin. Mutta hintakin on eri.
Sen verran pitää korjata tuohon zoomakseen, että simradilla on uusissa kosketusnäytöissä nipistyszoomaus ja uusissa ja vanhoissa kaikissa laitteisa zoomaus kiertämällä potikkaa. Zoomausta ei ole tarvinut tehdä vuosiin näpyttelemällä. - Mace66
vanhaa tietoa kirjoitti:
Androidi ei ole varsinaisesti tietokone koska se ei tue moniajoa. Sitä ei voi verrata ominaisuuksien eikä hintansakaan puolesta ipadiin tai windows tablettiin. Mutta hintakin on eri.
Sen verran pitää korjata tuohon zoomakseen, että simradilla on uusissa kosketusnäytöissä nipistyszoomaus ja uusissa ja vanhoissa kaikissa laitteisa zoomaus kiertämällä potikkaa. Zoomausta ei ole tarvinut tehdä vuosiin näpyttelemällä.Ipad ei moniaja. Microsoftin/Nokian tabletit ovat varmaan jatkossa kova sana oikealla moniajolla, usb-liitännöillä yms. kun sovelluksia olisi vaan tarpeeksi, aidolle Windowsille tietysti on. Nokian laitteissa on ylivoimainen näkyvyys auringossa ja toimivat myös käsineillä.
Ipadin hinnalla saa android tabletin ja lisäksi 3 samanlaista varalle. Vanhemmista iPadeista ei näe auringossa muuta kuin oman naamansa. - Aloittajalta
Tuo Seapilot on tuttu ja löytyy itse asiassa jo Padilta, johon sen kokeilumielessä ostin taannoin talven hiljaisina hetkinä.
Mutta mikä voisi olla paras heijastuksenestokalvo ja minkälaisia kokemuksia moisista?
Riittävä vaihtoehto on myös paperikartta ja 5" plotteri.
Tällaisesta pikkuplotterista näkee missä mennään, ja paperikartalta voi katsella, mihin pitäisi olla menossa ja millaisia merimerkkejä on matkan varrella.
Niitä värikkäitä kaikuluotaingraafeja ei tarvitse matkan aikana, joten ruutua ei ole tarpeellista jakaa plotterin ja kaiun välillä. Sitten kun ankkuroidut, voit valita kaiun koko näytön kokoiseksi.- Aloittajalta
Joo, tällä on menty tähän saakka. Nyt kuitenkin ajatuksena se, että olisi plotteri josta saisi edes jonkinlaista kokonaiskuvaa matkanteosta. Varsinkin pidempään ajaessa (riittävän) ison plotterin tuoma mukavuushyöty voisi olla merkittävä. Erityisesti yksin hiukan isommassa aallokossa. Tai näin siis olen asian ajatellut.
Myös tilanteessa, jossa on jostain syystä hiukan kiirettä (keli heikkenee, moottorihäiriö jne jne), voisi kuvitella että nopeasti saatavasta kokonaiskuvasta voisi olla hyötyä.
Nyt siis pohdinnan alla miten valtavan suuri pitää plotterin olla, jotta siitä olisi yllä kuvattua hyötyä ja iloa. Lähinäkö sinänsä minulla on varsin hyvä, joten tuumakoko ei ole uskoakseni niin ratkaiseva, vaan pikseleiden lkm on tärkeämpi.
- ipadveneessä
Perus heijastuksenesto kalvo ipadissa toimii ainakin ht-veneessä tarpeeksi hyvin. tuleva ios8 tuo jaetunruudun moniajon, ipadiin. Ipad air on täydellinen laite ainakin ht veneeseen. Eihän nyt herranjumala millään 5" näytöllä surkealla resoluutiolla tee nykypäivänä mitään kun on edullisesti saatavilla huippulaatua.
http://taskumuro.com/huhu-ios-8-tuo-jaetun-ruudun-moniajon-ipadiinVenemessuilla käpistelin Garminin 5" laitetta, gpsmap 527. Kyllä siinä oli riittävän terävä kuva. 640 x 480 pikseliä siinä taitaa olla, ja pieneen ruutuun se on riittävä.
Miten niin ei nykypäivänä tee mitään? Ihan hyvin näkee vielä ensi vuonnakin veneen sijainnin siitä.
Olen kerran ollut kyydissä, kun isoa plotteria tuijottaen on lateraali ajettu väärältä puolelta ja täräytetty kiville. Vaikka olisi mimmoiset ruudut ja systeemit, käytän paperikarttaa aina. Silloin pienikin plotteri riittää, vaikka saahan sitä itse kukin tehdä niin kuin parhaaksi näkee.
- Nopeus on tärkein
5" plotteri saattaa riittää, jos näkö on hyvä. Tällaiselle ikänäöstä kärsivälle se on liian pieni.
Veneen nopeus tietenkin vaikuttaa asiaan. Hitaalla veneellä riittää pienempi ruutu ja paperikartta. Tosin en ymmärrä mihin plotteria tarvitaan, jos kartta on kuitenkin esillä. En katsoisi silloin plotterista mitään - tai ehkä varmistaisin veneen asennon jossain mutkassa.
Päivitysnopeudesta ei ole puhuttu mitään, mutta ainakin vanhemmissa pikkuplottereissa, kuva vaihtui jatkuvasti niin, ettei karttaa näkynyt kuin hetki kerrallaan.
Myös GPS-kompassi vaikuttaa ratkaisevasti käytettävyyteen. Sekunnin virkistystaajuudella ei tee mitään, 10x sekunnissa on minimi, jos ajattelee vaikka tutkaa jossain vaiheessa. - Hehee..
Samsung xCover :
Marine Europe 29eur
Marine Traffic Ais 3,99eur
Toimii ja pelittää !- ojwgwighwghwh
Varmaan pelittää mutta on kyllä melko ankeaa tuollaisesta tihrustella.
- työkalu/lelu
Varmaan toimii ja pelittää, mutta on plotterina umpisurkea. Edes parikymppiä lisää ja saa Navionicsin HD-version. Samalla hinnalla voi kartat ladata sitten tablettiinkin, joka on jo plotterin köyhä versio.
Jos ostaa uutta venettä, ei plotterin hinta voi olla enää edes avoveneen hinnassa se oleellinen juttu. - Plotteri
työkalu/lelu kirjoitti:
Varmaan toimii ja pelittää, mutta on plotterina umpisurkea. Edes parikymppiä lisää ja saa Navionicsin HD-version. Samalla hinnalla voi kartat ladata sitten tablettiinkin, joka on jo plotterin köyhä versio.
Jos ostaa uutta venettä, ei plotterin hinta voi olla enää edes avoveneen hinnassa se oleellinen juttu.En ole ihan vakuuttunut siitä, että avoveneeseen oikea hankinta on mikään muu kuin kiinteä plotteriksi tarkoitettu vehje integroidulla GPS antennilla. Ne on tehty kestämään vettä, tärinää, lämpötilan vaihteluita ja jonkin verran iskujakin. Myös taustavalo riittää aurinkoisina päivinä katseluun.
Erilaisia ratkaisuja löytyy tietenkin tabletin kiinnittämiseen ja suojaamiseen, mutta niiden rakenne ei silti vastaa plotteria.
Plottereihin saa kiinni myös kaiun ja ainnin ym...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804073Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303139- 1502524
- 141825
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281472Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39953Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852