Tökinkö vauvan kunnolla liikkeelle?

3444mude

Mua ahdistaa hirveästi kun meidän kymmenkuinen tyttö vain ryömii eikä edes ajattele nousta ylös. Konttausasentoa ottaa mutta ei pääse eteenpäin. Istuminenkin on huojuvaa eikä itse oikein nouse. Onko jotain vikaa? Jotkut tuonikäiset jopa kävelee. En oikein neuvolassakaan kehdannut sanoa, miten "myöhässä" neiti on. Miten teillä muilla? Voiko vauvaa "opettaa" nousemaan ja kävelemään?

4

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elä töki :)

Mieti mieten vauvan tähänastinen kehitys on kulkenut. Lähtikö hän esim ryömimään 5 kk vanhana ja nousiko konttausasntoon puolivuotiaana, jonka jälkeen yleensä lähdetään konttaamaan n. 6kk- 8kk iässä. Jos kaikki liikunnallinen kehitys on ollut hitaampaa, lapsi lähtee konttaamaan ja kävelemään omaa tahtiaan.

Oma kuopukseni ei kontannut lainkaan, vaan lähti 10 kk:n iässä kävelemään. Nousi siis sitä ennen ns. karhunkävelyyn kämmenet ja jalkapohjat lattiassa ja siitä sitten ylös.

• nicer dicer

Vauva oppii omaan tahtiinsa. Jos jokin asia huolestuttaa, niin ottaisit sen siellä neuvolassa esille, ei sitä hävetä tarvitse!
      Jos nimittäin jotain huolta on, niin osaavat sitten esim. antaa lähetteen vaikka fysioterapeutille.

• Anna Sanna

Jos 10 kk pääsee tavalla tai toisella eteenpäin niin ei ole huolta.
      Tottahan se on että monet jo kävelee tuon ikäisenä, siihen nähdenhän on kehitytty hitaammin, mutta onko sillä nyt niin väliä milloin sen kävelyn oppii kukakin?

Itseäni myös kyllä aika ajoin ahdisti oman lapsen hidas motorinen kehitys.
      Kääntyi 4 kk
      Oppi kierimään 7 kk
      Ryömi 9 kk
      Nousi istumaan ja oppi konttaamaan 11 kk
      Nousi tukea vasten seisomaan 13 kk
      Käveli kärryn kanssa ja yhdestä kädestä kiinni pitäen 14 kk
      Oppi kävelemään 17 kk eli 1v5 kk viimein
      2 v nyt ja jotenkuten horjuvasti juoksee, on silti selkeästi kömpelömpi kuin muut tai ainakin useimmat.

Ymmärrän jos turhauttaa, mutta kyllä varmaan oppii ainakin konttaamaan 1 vuoteen mennessä tai eihän sitä ikinä tiedä minkä spurtin ottaa:)

Ps. Ne muiden kyselyt vasta turhauttaakin!
      " eikö vieläkään liiku?" Eikö vieläkään seiso?" Eikö se jo kävele ?"

• 3444mude

Vaavi ryömii todella nopeasti jopa huoneesta toiseen, mutta oikeassa taidat olla. Kaikki oppii kävelemään ajallaan, ja nuo kyselyt äitikavereiden parissa saavat vain jotenkin kokemaan rimakauhua, kun aina toisen vauva osaa enemmän kuin oma :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      86
      6023
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      325
      5201
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2658
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2605
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1842
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1669
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      111
      1531
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      120
      1420
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    Aihe