Tökinkö vauvan kunnolla liikkeelle?

3444mude

Mua ahdistaa hirveästi kun meidän kymmenkuinen tyttö vain ryömii eikä edes ajattele nousta ylös. Konttausasentoa ottaa mutta ei pääse eteenpäin. Istuminenkin on huojuvaa eikä itse oikein nouse. Onko jotain vikaa? Jotkut tuonikäiset jopa kävelee. En oikein neuvolassakaan kehdannut sanoa, miten "myöhässä" neiti on. Miten teillä muilla? Voiko vauvaa "opettaa" nousemaan ja kävelemään?

4

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elä töki :)

Mieti mieten vauvan tähänastinen kehitys on kulkenut. Lähtikö hän esim ryömimään 5 kk vanhana ja nousiko konttausasntoon puolivuotiaana, jonka jälkeen yleensä lähdetään konttaamaan n. 6kk- 8kk iässä. Jos kaikki liikunnallinen kehitys on ollut hitaampaa, lapsi lähtee konttaamaan ja kävelemään omaa tahtiaan.

Oma kuopukseni ei kontannut lainkaan, vaan lähti 10 kk:n iässä kävelemään. Nousi siis sitä ennen ns. karhunkävelyyn kämmenet ja jalkapohjat lattiassa ja siitä sitten ylös.

• nicer dicer

Vauva oppii omaan tahtiinsa. Jos jokin asia huolestuttaa, niin ottaisit sen siellä neuvolassa esille, ei sitä hävetä tarvitse!
      Jos nimittäin jotain huolta on, niin osaavat sitten esim. antaa lähetteen vaikka fysioterapeutille.

• Anna Sanna

Jos 10 kk pääsee tavalla tai toisella eteenpäin niin ei ole huolta.
      Tottahan se on että monet jo kävelee tuon ikäisenä, siihen nähdenhän on kehitytty hitaammin, mutta onko sillä nyt niin väliä milloin sen kävelyn oppii kukakin?

Itseäni myös kyllä aika ajoin ahdisti oman lapsen hidas motorinen kehitys.
      Kääntyi 4 kk
      Oppi kierimään 7 kk
      Ryömi 9 kk
      Nousi istumaan ja oppi konttaamaan 11 kk
      Nousi tukea vasten seisomaan 13 kk
      Käveli kärryn kanssa ja yhdestä kädestä kiinni pitäen 14 kk
      Oppi kävelemään 17 kk eli 1v5 kk viimein
      2 v nyt ja jotenkuten horjuvasti juoksee, on silti selkeästi kömpelömpi kuin muut tai ainakin useimmat.

Ymmärrän jos turhauttaa, mutta kyllä varmaan oppii ainakin konttaamaan 1 vuoteen mennessä tai eihän sitä ikinä tiedä minkä spurtin ottaa:)

Ps. Ne muiden kyselyt vasta turhauttaakin!
      " eikö vieläkään liiku?" Eikö vieläkään seiso?" Eikö se jo kävele ?"

• 3444mude

Vaavi ryömii todella nopeasti jopa huoneesta toiseen, mutta oikeassa taidat olla. Kaikki oppii kävelemään ajallaan, ja nuo kyselyt äitikavereiden parissa saavat vain jotenkin kokemaan rimakauhua, kun aina toisen vauva osaa enemmän kuin oma :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1259
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1047
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1000
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      959
    5. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      933
    6. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      139
      900
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      846
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      761
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      695
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      694
    Aihe