Homeesta haluan tietää

Anni

Jos homeitiöitä homeehtuneesta pinnasta,homerakenteesta tai homeitiöitä ulkoa joutuisi johonkin nestemäiseen aineeseen niin miten eri homeet reagoisivat näin yleisesti?Jos homeitiöitä pääsisi vähän(muutama) esim.pyykin huuhteluaineeseen (nestemäistä)niin alkaisiko home ns.kasvamaan nesteessä vai olisiko se vaan siellä vai kuolisiko?
Oli mikä nestemäinen tahansa niin mitä tapahtuu?

Kiinnostaa vaan.En nyt tarkoita vaan tätä vaan kiinnostaa homeen ns.käyttäytyminen.
Osaako Liisa kertoa asiasta tietävänä?

8

1030

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simo125

Sopivaan nesteeseen joutuessaan itiö voi alkaa kasvamaan. Toisessa nesteessä se taas kuolee. Veikkaanpa vahvasti emäksisen pesuaineen aika huonoksi elatusalustaksi homeille. Samoin kuin hyvin happamat nesteet. Mutta aina voi löytyä joku äärioloihin sopeutunut home, joka voi hyvin ja kasvaa muille homeille myrkyllisessä aineessa. Enpä tosin ole ikinä nähnyt homeista pesuainetta, vaikka muuten pilaantuneita (koostumus muuttunut kokkareiseksi tai vetiseksi pitkään säilytettynä) sen sijaan olen nähnyt.

Yleisesti ottaen kai nesteet eivät ole parhaita kasvualustoja homeille. Paremmin ne taitaa viihtyä vähän kiinteämmissä, mutta kosteissa aineissa. Harvemmin mehut homehtuu kovinkaan äkkiä jääkaapissa, kun taas jääkaapin perille unohtunut kastikkeen loppu on jo viikossa homeen peitossa. Toisaalta tarpeeksi kauan kun avattua mehupurkkia säilyttää jääkaapissa, niin ennen pitkää pinnalla on homekalvo. Puolukkamehu ei homehdu juuri koskaan, mutta mustikkamehupullon pinnalla olen hometta nähnyt. Johtunee happamuuserosta.

Kerran unohtu kossupullo halkopinon rakoon moneksi vuodeksi. Ei ollu kelvannu homeille, vaikka pullo oli avattu ja puoliksi juotu ;D

• Jussi

Ennen vanhaan, kun itse tehtiin hillot ja muut, niin laitettiin sellainen homesieppari hillopurkkiin päällimmäiseksi kerrokseksi. Se suojeli hyvin ja muut homeet ei päässeet sitten tämän homeen alle (tai läpi). Sitten vaan kauhottiin sieppari pois tieltä ja syötiin hillot parempiin suihin. Ja ei kauhisteltu yhtään, vaan pelkästään maiskuteltiin!

• Maqha

Alkoholihan on yksi parhaista (ellei paras) tunnetuista säilöntäaineista. Kannattaa vetää se Kossu loppuun, niin pysyy nuorena. :D

• T:ri

Liisa tietää, mutta on tällä hetkellä saamassa hoitoa ongelmaansa.

• mietityttää

Tohtorikin on näyttänyt karanneen jostakin

• vahaa päälle

• hometta kerrakseen
    • gfd fgfdgga

Mikrobit eivät kuole sen enempää happamassa kuin emäksisessäkään. Pesuaineessa on monia niille kelpaavia ravintoaineita, esim. booraksia sädesienet (bakteerit) käyttävät ravintona, kun se taas voi tappaa kasveja (sieniä), mistä syystä sitä käytetään virheellisesti "homeenestoaineena" jossain materiaaleissa. "Homeet" eivät siis ole sieniä vaan moni on bakteerikin.

Pyykki kuivaa sen verran nopeasti, että tuskin ehtii homehtua, paitsi tietysti jos on ollut jo hometalossa homehtumassa ennestään, jolloin kostuminen ruokkii jo olemassaolevia homeita.

Joka puolella on mikrobeja, mutta kaikki eivät ole haitallisia. Kosteusvaurioissa kasvavat mikrobit ovat pahoja siksi, että ne syrjäyttävät ne luonnon omat hyvät mikrobit. Vähän niin kuin on sairautta aiheuttava bakteeri ja toisaalta hyviä bakteereita, ja toivomme että jälkimmäiset pysyisivät vallitsevina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      132
      5381
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3862
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2480
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      38
      2044
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1753
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1704
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1640
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1608
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1463
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      38