Pultit vanteissa löystyy itsestään?

JosJokuTietääpi

En mainitse nyt automerkkiä, ettei tämä mene merkkivertailuksi taas.

Eli asiaan: jouduin tänään kiristämään yhden vanteen pultteja kahdesti. Miten ne tuollain alkoivat yhtäkkiä löystyä?

Meneekö vanne (eli kaikki vanteet) uusiksi?
Aluvanteet kyseessä. Samoilla pulteilla olen jo aikaisemmin kiinnittänyt vanteet autoon. Eli mikään ei ole kompinaatiossa muuttunut ja nyt tänään kahdesti piti kiristää ne pultit. Enkä ole viime aikoina törmäillyt mihinkään.

25

11551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tms.

      Laita pultteihi hieman kiinnitys tervaa

    • Ehkä on

      Liian kireellä ja alu antaa myöden?
      Vanteet huonosti paikoillaan tai likaa/ruostetta välissä, painuu ja pultit löystyy?

    • jospa vaikka

      Väärät pultit? Siis pultin kartio ei ole sama kuin vanteessa -> syö koko ajan reikää/kartiota isommaksi...

      • Korkkiruuvi

        Kaikissa ei ole kartioita vaan tasainen lieriö...


    • huolimattomuutta.

      Jokin virhe asiassa on tullut tehtyä. Jos pultit sopivat vanteeseen, paikat puhdistettu ja kiristys momentissa, niin ei pitäsi löystyä

    • tietäjä

      Vanne on mennyt kieroksi eikä muuta apua ole näköpiirissä kuin uutta vannetta alle.

    • a(2)

      -Jos siellä on se muovinen keskitysrengas, se voi olla huonosti, ja mennyt sinne väliin, ja pilalle.
      -Jos siellä on vanteeseen sopimattomat pultit löystyy ne itsestään.
      -Jos ne on kiristetty johonkin älyttömään momenttiin, niin silloin voi vanne tai pulttikkin ruveta rikkoutumaan.
      -Jos se oli aluksi vaan jotenkin huonosti laitettu, ei välttämättä tarvitse enää tehdä mitään, mutta tarkastele nyt parikertaa niitä pulttien kireyksiä.

    • pulttinikkari

      Ethän vaan ole voidellut pultteja?

      • sitroen.

        Minä olen aina voidellut pultit molybdeenirasvalla. Jo 52 vuoden ajan. Autoilla ajettu yhteensä suunnilleen miljoona km. Koskaan ei ole pultit löystyneet. Kyseessä peltivanteet.


      • Anonyymi

        Voitelu ei löysytä pultteja.


    • bulttittttt

      Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. Tänään kiristin taas, samaisen renkaan pultit. Useimmat pulteista oli niin löysällä, että suorastaan ihm, että rengas kiinni vielä.
      Kun alunperin tänne kirjoitin kysymykseni, niin sen jälkeen uusin kesärenkaat (kumit) ja renkaat kiinnitettiin tällä kertaa liikkeessä. Itse ongelma se vaan jatkuu. Itse vanne on pysynyt samana, mutta renkaan kiinnitti tällä kertaa ammattilainen.

      Pultit olleet ihan samat kuin muissakin renkaissa, ei ainakaan ulkoisesti näytä erilaisilta. Olisikohan sitten tuo vanne kuitenkin vääntynyt tms.

      Talvirenkaat vaihtanen ensi viikolla alle, saa nähdä miten tapahtuuko samaa pulttien löystymistä, jos tapahtuu niin omat pultit voi vähän kiristyä. Autoilu on ihan kivaa :) Mutta kallista hommaa.

    • kyllä pultit

      kestää kiinni jos ne kunnolla kiristetään.

    • pulttipepa

      taitaa korvien välissä olla pultit löysällä..

    • Anonyymi

      Minulla myös löystyvät usean päivän kokeilun yulos. Mitä tehdä ?

      • Anonyymi

        Jos tuon saa muokattu, niin paras mennä rengasliikkeeseen.


    • Anonyymi

      itsellä kävi kerran yhden vanteen kanssa niin, että siinä pultit alkoivat löystymään. Syy oli se, että kyseessä kun oli jälkiasennus alumiinivanne, oli siitä yhdestä vanteesta kadonnut muovinen keskitysrengas. Kyseisellä renkaalla näyttää olevan ratkaiseva vaikutus renkaan pulttien kireänä pysymiseen, vaikka itse rengas onkin melko heppoisien oloista muovia. Uuden muutaman euron hintaisen sovitusrenkaan asentamisen jälkeen pultit eivät enää löystyneet.

    • Anonyymi

      Mulla oli aikoinaan samaa ongelmaa perävaunussa yhden paripyörän mutterien kanssa. Sitten vaihdettiin pyöränlaakeri, niin johan nuo pultit rupesivat pysymään kiinni. Voisko samaa vikaa olla sullakin?

      • Anonyymi

        Hihii, tuo oli hauska!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, tuo oli hauska!

        Rikkonainen pyöränlaakeri saattaa tietysti aiheuttaa pultteja löysäävää täristystä, kuten myös se yllä mainittu puuttuva keskiön sovitusrengas. Aivan mahdollinen skenaario. Mutta joidenkin mielestä pultti on vain löystynyt "itsekseeen" ja muut mahdollisuudet ovat vain hauskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikkonainen pyöränlaakeri saattaa tietysti aiheuttaa pultteja löysäävää täristystä, kuten myös se yllä mainittu puuttuva keskiön sovitusrengas. Aivan mahdollinen skenaario. Mutta joidenkin mielestä pultti on vain löystynyt "itsekseeen" ja muut mahdollisuudet ovat vain hauskoja.

        Tietenkin kannattaa tarkkailla ettei pultit ole katkeamassa tai venymässä jostakin syystä?


    • Anonyymi

      Kiristetty pilalle (rengaspajalla niin paljon kun koneesta lähtee). Näin käy kun pultin kiristää liikaa. Se alkaa venymään (löystyy siksi) venyy aikansa ja lopulta katkeaa.

      • Anonyymi

        Ristikolla aina pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikolla aina pärjää.

        Voisiko väärän auton pultit tehdä tuommoista


    • Anonyymi

      Ei oo koskaan löystynyt . Aina puhdistettu pinnat /vanne ja vedetty valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
      Ollut yli 70 autoa alla joten kokemusta varsin monista renkaan vaihdoistakin

    • Anonyymi

      Vanteen kartio ja pultin kartio pitää olla käypäyset toisiinsa. On näkynyt täysin vääriä pultteja joissa pieni osa kartiosta ottaa kiinni. Joskus on liian pienellä "halkaisijan" kartiolla olevia pultteja jotka uppoaa liian syvälle vanteen kartioon, siinäkin yksi.

      Tuolla pilataan alumiinivanteiden kartioita ja toiseksi pultti voi löystyä helpommin.

      Eli kannattaa autosta katsoa että pultit on vanteille oikeat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      67
      1390
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1072
    3. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      35
      944
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      54
      933
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      105
      855
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      57
      799
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      794
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      711
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      700
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      693
    Aihe