Vaimollani on asuntolainaa jäljellä yhteisesti omistamastamme asunnosta (omistussuhde mies 60%, vaimo 40%). Olen nyt tilanteessa, jossa voisin maksaa vaimoni jäljelläolevan asuntolainan (n.30.000€) pois. Voinko maksaa sen noin vain pois, vai tuleeko veroseuraamuksia ?
Vaimolle lahjaveroa ? Pitääkö tehdä keskinäinen asuntokauppa, jossa muutetaan omistusosuuksia ja taas maksetaan varainsiirtoveroa ?
Osaisiko joku neuvoa ?
Puolison asuntolainan maksaminen: vero ?
4
1590
Vastaukset
- Lexis
Puolisoiden väliset lahjat ovat samalla tavalla lahjaverotuksen kohteena kuin toisilleen tuntemattomien osapuolten väliset lahjat. Vaimollenne tulee veroseuraumuksia.
Jos teette keskinäisen asuntokaupan, pitää maksaa varainsiirtoveroa ja mahdollisesti veroa myyntivoitosta. Jos myyntihinta on alle 3/4 käyvän hinnan, menee taaskin lahjaveroa. - vaimo
Teette velkairjan, jossa ilmoitat antavasi vaimolle lainaksi 30.000 euroa, lainaika vuosissa, takaisinmaksu määrä kuukaudessa tai vuodessa euroissa, mutta ilman korkoa sinulle. Nimet lainanantaja ja -saaja todistettava velkakirjassa.
Velakirjan mukaan tosite antamastasi lainarahasta ja ilmoitat sen verotuksessasi ja myös vaimo ilmoittaa velan verotuksessaan.
Vaimo lyhentää sinulle tuon velan kk /vuosi, kunnes se on maksettu kokonaan.
Näin ei tule mitään ylimääräisiä maksuja kummallekaan osapuolelle.
Lainan ehdoissa voi olla maininta, että laina voidaan maksaa pois ketasuorituksena. Tosite taasen verottajalle maksusta. - pts
Käytännössä voit maksaa vaimosi lainan pois eikä kukaan perään kysele perheen sisäisestä rahankäytöstä. Monessa perheessä vain toinen puoliso hoitaa yhteisen omasuuden rahoituskulut eikä sitä milloinkaan katsota minkäänlaiseksi lahjaksi puolisolta toiselle.
- löpö
Kaikkea sitä viestittää - häpeä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275