Vertaistuesta

Aloitan ny aiheen liittyen tuohon vertaistuki asiaan, jota sivuttiin tuossa kuviteltu todellisuus ketjussa...jossa jo omana mielipiteenäni ilmaisin, että mielestäni...

"Noh, olen ennenkin maininnut ettei tämä palsta ole mikään hyvä vertaistukipalsta heille jotka oikeasti tarvitsevat tukea...

Syystä, että täällä kuka tahansa voi esittää olevansa mitä tahansa...ei voi koskaan tietää kenen/millaisen ihmisen kanssa keskustelee..."

Ja totesin myös itseeni liittyen, että

"Tässä kun tätä asiaa/vertaistuki mietin, niin en ainakaan itse usko kykenevä miksikään hyväksi vertaistukihenkilöksi kenellekkään täällä palstalla"

Että heitämpä pohdittavaksi ajatuksen, että millaista on ns. hyvä vertaistuki ja millainen ihminen olisi siihen kykenevä...

13

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystävä

      Narsistin haaviin jääneenä ja siitä hengissä selvinneenä voin kertoa, että paras tuki ja turva on ihminen, johon voi todella luottaa. En tarvinnut psykiatria enkä muutakaan hoitoa vaan ainoastaan liikuntaa ja vapaata keskustelua. Nimenomaan ihmisen kanssa, joka ei arvostele vaan kuuntelee. Siinä voi ystävyys mennä hetkeksi, mutta hyvä ystävyys kestää senkin.

    • afrobengali

      Olen itse saanut paljon tietoa täällä ihmisistä ja asioista jotka ovat lähellä omia kokemuk siani, mutta en ole välittänyt siitä onko täällä ihmiset sellaisia kun sanovat. Olkoon, Asia on se juttu mistä olen kiinnostunut en ihmisistä... jos laittaisin toivoni näihin ihmisiin saisin nenilleni, enkä luottaisi välttämättä enää keheenkään. Siksi minulle tärkeintä on pitää kiinni minusta...

      Vertaistuki täällä on niinkuin lapsi, joka kuvittelee pitävänsä jotakin toista kädestä ja saavansa tukea, vaikka itseasiassa pitääkin itseään toisesta kädestä kiinni.. Jos mielikuva auttaa lasta miksi se on väärin, kasvettuaan hän voi ottaa tukea äidistään tai nallestaan, kunhan hän kasvaa ja myöhemmin hän oppii luottamaan omaan itseensä ymmärtäen että pitää itseään vahvana. Tämä vertauskuvan nalle olkoon psykologi

      Minulla on huumorintajua ja ymmärrän että jotkut kirjoittavat "väliajallaan" tänne mutta minua ei häiritse mitä muut kirjoittavat muutenhan saisin olla koko ajan helisemässä. Narsistien ympäröimänä ollut ihminen voi lähestyä muita tätä kautta tarvitsematta liittää osoitteita yms.. mukaan ja siten olla vastuussa täällä olevista ihmisistä mikä on hyvin raskas taakka.

    • Samaisessa viestik.

      Samaisessa viesitketjussa, johon aloittaja viittaa, kävimmekin keskustelun väärinkäsityksestä, jossa hän ilmeisesti kuvitteli minun maininneen sanan -vertaistuki. Olen sensijaan puhunut vertaiskirjoittamisesta, mitä täällä käyty kirjoittelu ilman muuta mielestäni on.

      Miksi aloittaja haluat tietää, mikälainen olisi hyvä vertaistuki? Aiot vertaistukihenkilöksi?

      Omalla kohdallani: no ihan itseasiassa itse on ainoa henkilö, joka tekee aikuisena omat päätöksensä, joten kauhistus olisi sellainen, joka tunkisi jotenkin niskanpäälle!!!!

      Seuraavaksi kauhea olisi myös sellainen joka olisi seksuaalisesti niin estynyt, että ei pystyisi ymmärtämään seksuaalisuuden merkitystä tässä narsistin uhri asiassa, mikäli uhri on ollut seksisuhteessa narsistin kanssa. Kauhistus olisi myös sellainen, joka suhtautuisi seksiin kuin eiliseen leipään...

      Kauhistus olisi sellainen, joka pyrkisi ajamaan omia rajoittuneita näkemyksiään kuin käärmettä pyssyyn, eikä jättäisi sille huom! nimenomaan VERTAISELLE tilaa edes hengittää.

      Hyvin itsekeskeinen ihminen olisi kauhistus.

      Myös jonkinlaisen täydellisyyden saavuttanut ihminen olisi kauhistus. Sellainen, joka joistain ansioista käsin pyrkisi säätelemään muiden elämää.

      Ikävää vain on, että ne rajoittuneet ja itsekeskeiset eivät koskaan itseään sellaisina näe.

      Myös homoseksuaali ei olisi itselleni sopivaa vertaistukea, eikä sellainen, jolla olisi heikko suomenkieli.

      Mutta pelastukseksi: en haluakaan vertaistukea, riittää kun saan kirjoittaa vapaasti... ai niin, mutta kuinka se taas todellisuudessa olikaan...???

      • "Miksi aloittaja haluat tietää, mikälainen olisi hyvä vertaistuki? Aiot vertaistukihenkilöksi?"

        Niin, et vissiin lukenut aloittajan kirjoitusta ollenkaan...jossa jo lukee vastaus kysymykseesi, mutta kopioin sen ny tähänkin...

        "Tässä kun tätä asiaa/vertaistuki mietin, niin en ainakaan itse usko kykenevä miksikään hyväksi vertaistukihenkilöksi kenellekkään täällä palstalla"

        Mutta joo, narsistin uhrit kaipaisivat vertaistukea, enkä siihen suosittele tätä palstaa, kuhan ny vaan yritin herättää keskustelua hyvästä vertaistuesta...jolla ny tarkoitan muuta kuin ammattihenkilön antamaa terapiaa...

        Mutta mitä tulee tuohon sinun "vertainen" sanaan niin käsitän sen niin, että täällä palstalla ollaan ikäänkuin kaikki "samassa liemessä"...

        Mitä muuten tulee pohdintaasi, en ihan osaa samaistua noihin, en ole koskaan kokenut että joku olisi ns. niskan päällä tai pyrkisi säätelemään elämääni/kokisin että joku väen väkisin tyrkyttäisi näkemyksiään yms.

        Se että ihmiset ajattelevat/kokevat/arvottavat asioita eri tavalla, ei mielestäni mitenkään tarkoita, että hän jolla on erilainen mielipide/erilainen tärkeysjärjestys asioiden suhteen yms., että hän olisi jotenkin rajoittunut...

        Meitä ihmisiä on joka lähtöön ja juuri siitäkin syystä se kyky empatiaan on tärkeää, että kykenee jollain tasolla samaistumaan/ikäänkuin hetkeksi asettumaan hänen nahkoihinsa ja sitä kautta ymmärtämään sitä hyvin erilaisenkin ihmisen maailmankuvaa...


      • Gregson
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Miksi aloittaja haluat tietää, mikälainen olisi hyvä vertaistuki? Aiot vertaistukihenkilöksi?"

        Niin, et vissiin lukenut aloittajan kirjoitusta ollenkaan...jossa jo lukee vastaus kysymykseesi, mutta kopioin sen ny tähänkin...

        "Tässä kun tätä asiaa/vertaistuki mietin, niin en ainakaan itse usko kykenevä miksikään hyväksi vertaistukihenkilöksi kenellekkään täällä palstalla"

        Mutta joo, narsistin uhrit kaipaisivat vertaistukea, enkä siihen suosittele tätä palstaa, kuhan ny vaan yritin herättää keskustelua hyvästä vertaistuesta...jolla ny tarkoitan muuta kuin ammattihenkilön antamaa terapiaa...

        Mutta mitä tulee tuohon sinun "vertainen" sanaan niin käsitän sen niin, että täällä palstalla ollaan ikäänkuin kaikki "samassa liemessä"...

        Mitä muuten tulee pohdintaasi, en ihan osaa samaistua noihin, en ole koskaan kokenut että joku olisi ns. niskan päällä tai pyrkisi säätelemään elämääni/kokisin että joku väen väkisin tyrkyttäisi näkemyksiään yms.

        Se että ihmiset ajattelevat/kokevat/arvottavat asioita eri tavalla, ei mielestäni mitenkään tarkoita, että hän jolla on erilainen mielipide/erilainen tärkeysjärjestys asioiden suhteen yms., että hän olisi jotenkin rajoittunut...

        Meitä ihmisiä on joka lähtöön ja juuri siitäkin syystä se kyky empatiaan on tärkeää, että kykenee jollain tasolla samaistumaan/ikäänkuin hetkeksi asettumaan hänen nahkoihinsa ja sitä kautta ymmärtämään sitä hyvin erilaisenkin ihmisen maailmankuvaa...

        Päästäksemme hyvään lopputulokseen meidän tulee ottaa vastuu omasta paranemisestamme. Tähän pääsemiseen voimme käyttää hyödyksi kanssakirjoittajien ajatuksia ja pohdintoja.
        Paranemisprosesseja on ilo seurata!
        Joidenkin luonteelle toisen paraneminen on kauhistus, joka pitää jotenkin yrittää torpedoida. Merkillistä. Miksi ihminen ei haluaisi lähimmäiselle kaikkea hyvää?


    • mainosversio

      Kukkahattutätien vertaistukikeskustelupalsta ry

      Liity nyt ja saat seuraavan kauden maksuttomana ja suoraankannettuna kotiisi

      Tähän ilmoitukseen sinun ei tarvitse edes vastata

      Teemme kaiken puolestasi

      Tämä tarjous on hitaimmillekin ja voimassa rajoittamattoman ajan

      Liity nyt ja muuta elämäsi

      • : D : D. Voiko tuon

        : D : D. Voiko tuon putken välttää jotenkin? Jos tiedät että voi ja tiedät keinon niin kirjoita äkkiä.


      • tynnyrissä
        : D : D. Voiko tuon kirjoitti:

        : D : D. Voiko tuon putken välttää jotenkin? Jos tiedät että voi ja tiedät keinon niin kirjoita äkkiä.

        kasvaminen ja eläminen auttaisi


      • Gregson

        Entä tekokeskustelupalsta?

        Motto: ollaan keskustelevinamme. Ei asiaa, vaan ajankuluksi.

        Pääsyvaatimus: sitoutumiskyvyttömyys.


    • Noin kirjoittai al.

      "Niin, et vissiin lukenut aloittajan kirjoitusta ollenkaan...jossa jo lukee vastaus kysymykseesi, mutta kopioin sen ny tähänkin...

      "Tässä kun tätä asiaa/vertaistuki mietin, niin en ainakaan itse usko kykenevä miksikään hyväksi vertaistukihenkilöksi kenellekkään täällä palstalla""

      Noin kirjoitti aloittaja.

      Vastaan, että luin.

      Ja näin kirjoitin siis: "Miksi aloittaja haluat tietää, mikälainen olisi hyvä vertaistuki? Aiot vertaistukihenkilöksi?"

      En puhunut tästä palstasta mitään. Enkä puhunut yleensäkään mistään paikasta mitään. Ainoastaan aprikoin, aikooko aloittaja vertaistukihenkilöksi.

    • Cruella.De.Vil

      Gregson,
      Kannatan tekokeskustelupalstaa!

      • <3, kulta, kieli on


      • cruella.de.vitsi
        <3, kulta, kieli on kirjoitti:

        Kulta... kulta kulta.... älä taas alota, mä olen sanonut ennenkin, etten pidä läheisyydestä. pysytään nyt ihan tässä tekaistussa tarinassa, ok?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1773
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1168
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      997
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      881
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe