Hyundai Seasall 170 hv

Athene2600

Onko tässä foorumissa, vai tunnetko jonkun, joka on asentanut akselivetoiseen veneeseen Hyundai Seasall 170hv moottorin. Itselläni on sellainen moottori asennettuna Nimbus2600 akselivetoiseen veneeseen. Haluaisin kuulla sinun kokemuksia kyseisestä moottorista. Miten sinulla on esim. moottori/vaihdelaatikko toiminut, millainen on vene, polttoaineen kulutus kyseisellä veneellä, kauanko asennus kesti, maahantuojan palveuhalusta jne.

74

3230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näintäällätaas

      Yhtä varmaa kuin kesän koittaminen, on siiselidiiseli -miehen ilmestyminen palstalle omia tuotteitaan puffaamaan!

      • Athene2600

        Eipä ole tällä kertaa "siisselidiiseli-mies" puffaamaan mitään omaa tuotetta... vaan asiakas joka on asennuttannut kyseisen moottorin veneeseensä ja joka taistelee edelleen saadakseen toimivan paketin.


    • ABF

      Moottori on kiinnostava kyllä, mutta miten itselläsi nuo ominaisuudet sopivat omaan veneeseesi, kulutus, nopeus ym. ja oletko ollut tyytyväinen ?

      • Athene2600

        Moottori sopii Nimbuksen kaukaloon oikein hyvin. On hiljainen verrattuna vanhaan VP TAMD30. Matkanopeus nousi 13 solmusta noin 17 solmuun polttoainekulutuksen pysyessä vielä kohtuullisena. Huippua en itse ole mitannut mutta huomasin toisessa viestissä että maahantuoja kyllä osasi kertoa veneen huipusta tarkat lukemat.
        Tästä siitä lainaus "Nimbus 2600 huippunopeus Hyundai D 170 moottorilla on 23,9 solmua. Moottori otti 4.000 rpm eli vähän turhan paljon. Alla on nyt 18x17" 4-lapainen SRX potkuri. Kytkin ZF 45 A (2,04:1). Vaihdamme vielä 1" suurempinousuisen potkurin, niin tulokset hiemna paranevat. Marssiajon kierosluku oli 3.000 - 3.200. Kulutus n. 0,9 l/ Nm."
        Mikäli tässä on kyseessä oma veneeni, ja siitähän en voi olla varma, niin minullekin ehdotettin aikanaan isompaa potkuria kun valitin että kone menee helposti ylikierroksille. Ei ole vaan vielä näkynyt!? Se ensiasennus potkuri on kuulemma oikein sopiva (Helice 4 Palas "D" 18x17" 4-lapainen potkuri). Olenko ollut tyytyväinen... kyllä ja ei. Mutta se on jo toinen juttu ja aivan liian pitkä stoori tässä kerrottavaksi. Tekstin maksimimäärä 5000 merkkiä ei riittäisi.


    • ABF

      eli, koneeseen pääpiirteittäin olet tyytyväinen ja sopii veneeseesi - mutta "lastentautien" hoito taitaa olla sellaista "taattua" R-K-S tyyliä.

      Ei tarvitse palstalla kommentoida, jos ymmärsin oikein, asia on "vaiheessa ja työnalla" vielä :) Tsemppiä ja toivottavasti saatte asiat kuntoon.

    • Ärkooässä sucks

      Aika yleistä näkyy olevan, että heti kohta kun on kone vaihdettu hundaiksi, niin vene laitetaan kierrätykseen. Aivan varmaa on että esim 30 te sijoituksella veneen arvo nousee reilusti alle 20 te. Mahtaa (silmään p...ittyä ) harmittaa....

    • ABF

      Eihän veneenarvon nousua varten yleensä tuollaisia temppuja tehdä, kyllä siinä haetaan omaa mukavuutta ja käytettävyyttä paremmaksi.

      vanhan veneen arvoa kun ei mikään nosta. Moottorinvaihto helpottaa myyntiä, mutta ei juurikaan nosta hintaa :)

      • Athene2600

        Juuri näin. Tällainen ajatus minullakin oli että käytettävyys ja varmuus parantuisi. Mutta nyt 2 vuotta myöhemmin, tasitelun edelleen jatkuessa, mieli on muuttunut. Jos olis tuo kristallipallo ollut käytössä noin 3 vuotta sitten olisin päätynyt toiseen merkkiin. Helpommalla, paljon helpommalla olisin päässyt.


      • ABF
        Athene2600 kirjoitti:

        Juuri näin. Tällainen ajatus minullakin oli että käytettävyys ja varmuus parantuisi. Mutta nyt 2 vuotta myöhemmin, tasitelun edelleen jatkuessa, mieli on muuttunut. Jos olis tuo kristallipallo ollut käytössä noin 3 vuotta sitten olisin päätynyt toiseen merkkiin. Helpommalla, paljon helpommalla olisin päässyt.

        On aika erikoista "kauppiailta", että eivät hoida "jälkimarkkinointiaan" kuntoon. Varsikin tuntuu, että tuolla, nykyisin Hyundai-miehellä hommat tuppaavat jäämään hiukan "roikkumaan", ja asiakkaat - siis jo ex sellaiset, eivät hoida markkinointia toivotulla tavalla. Saa siis Hyundait jäädä, kuten sai FNM;t, ja on kai aiheellista pysytellä "valtavirran" mukana - eli edelleen Yanmar-miehenä :)

        Toivon kuitenkin, että hoitavat moottori-ongelmasi vihdoin säälliseen vaiheeseen, ja saisit nauttia veneilystä jatkossa.


      • ????
        ABF kirjoitti:

        On aika erikoista "kauppiailta", että eivät hoida "jälkimarkkinointiaan" kuntoon. Varsikin tuntuu, että tuolla, nykyisin Hyundai-miehellä hommat tuppaavat jäämään hiukan "roikkumaan", ja asiakkaat - siis jo ex sellaiset, eivät hoida markkinointia toivotulla tavalla. Saa siis Hyundait jäädä, kuten sai FNM;t, ja on kai aiheellista pysytellä "valtavirran" mukana - eli edelleen Yanmar-miehenä :)

        Toivon kuitenkin, että hoitavat moottori-ongelmasi vihdoin säälliseen vaiheeseen, ja saisit nauttia veneilystä jatkossa.

        Mitä tarkoitat sillä, että asiakkaiden pitäisi hoitaa markkinointi???


      • ABF
        ???? kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä, että asiakkaiden pitäisi hoitaa markkinointi???

        Tyytyväinen asiakas "myy" mielellään hyvää tuotetta ja palvelua eteenpäin, tyytymätön taas . . . . . ei !


      • Antti Louhivaara
        ABF kirjoitti:

        Tyytyväinen asiakas "myy" mielellään hyvää tuotetta ja palvelua eteenpäin, tyytymätön taas . . . . . ei !

        Näinhän se aina menee. Ja on tietysti ikävää jos hommat on hoidettu huonosti, mutta minun tapauksessa Tekno-Marine kyllä hoiti Hyundain merivesipumpun valmistusvian nopeasti ja ammattitaidolla. Tässä viittaan tuohon alempana esittelemääni Maxum 2700 veneeseen johon keväällä asennettiin Hyundain S250 moottori.

        Homma meni siten, että olimme juuri lähteneet Porvoosta kun kone alkoi jostain syystä ylikuumenemaan. Ei dramaattisesti mutta lämmöt pysyivät noin 10 astetta liian ylhäällä. Onneksi satuimme olemaan juuri Hamarin veneaseman kohdalla kun tämä huomattiin. Eikun bensiksen laituriin parkkiin ja ihmettelemään mikä vikana. Tarkistin itse sen mitä pystyin, mutta kun merivesipuolella ei ollut tukosta eikä toisiokierrossa näyttänyt olevan huomauttamista niin ei auttanut kuin jättää vene laituriin ja soittaa Tekno-Marineen.

        Seuraavan päivän aamuna Tekno-Marinesta tuli asentaja paikalle ja hän melko pian huomasi että merivesipumpun messinkinen "kampa" oli virheellinen. Se oli koneistamaton valun jäljiltä ja tämän vuoksi liukupinnaltaan täysin karkea. Tästä syystä se oli syönyt impellerin loppuun vähän yli 30 tunnin ajon jälkeen. Ihme että kesti niinkin kauan. Hämmästyttävä virhe Hyundailta, tai oikeastaan heidän alihankkijaltaan. Laadunvalvonnassa on hieman parantamisen varaa.

        Tekno-Marinea ei tästä kuitenkaan voida syyttää, he hoitivat tämän joka tapauksessa esimerkillisesti. Vika oli lisäksi aika hankala huomata ja tämä osoittaa asentajalta ammattitaitoa.

        Ainoa juttu jota jäin hieman kaipaamaan oli jonkinlainen hyvitys jonka Hyundain olisi ollut kohtuullista tarjota minulle. Tämä aiheutti kuitenkin edestakaista ajelua, vaivaa ja rahankin menetystä.

        Tekno-Marinen panokseen ja tapaan hoitaa tämä juttu olen kuitenkin tyytyväinen.


    • 120 euroa tunti

      Olisi varmaankin hyvä allekirjoittaa jokin selvä sopimus tilatun työn aluksi maksuposteista ja niihin liittyvistä työtehtävistä. Vai onko tässä nyt tullut jotain sellaista korjattavaa joka ei kuulukaan alkuperäiseen sopimukseen ja budjetti karkaakin käsistä tai jää sitten kesken joltakin osin?

      • ? ? ?

        ? ? ?


      • Athene2600

        Osa laskusta on edelleen maksamatta. Minulla on ollut sellainen onni että erään suuren veneliikkeen toimitusjohtaja on neuvonantajana ja asiantuntijana mukana jeesaamassa minua. Voin aina pyytää häneltä tuota "second opinionia" kun epäilen että kaikki ei ole kunnossa niinkuin on annettu ymmärtää. Ilman häntä olisin aika lailla heikoilla jäillä kun asiantuntemukseni on rajallinen.


      • ojillo
        Athene2600 kirjoitti:

        Osa laskusta on edelleen maksamatta. Minulla on ollut sellainen onni että erään suuren veneliikkeen toimitusjohtaja on neuvonantajana ja asiantuntijana mukana jeesaamassa minua. Voin aina pyytää häneltä tuota "second opinionia" kun epäilen että kaikki ei ole kunnossa niinkuin on annettu ymmärtää. Ilman häntä olisin aika lailla heikoilla jäillä kun asiantuntemukseni on rajallinen.

        Onko sulla rahat loppu vai mikä tässä nyt on ongelma, kun kehuit viestissä jo konetta?


      • Athene2600
        ojillo kirjoitti:

        Onko sulla rahat loppu vai mikä tässä nyt on ongelma, kun kehuit viestissä jo konetta?

        Kone on edelleen OK, mutta ZF45 merivaihdetta ei saada toimimaan koneen kanssa. Kun öljyt ovat kylmät vaihde toimii, pehmeästi kuten kuuluukin, mutta kun moottori saavuttaa käyntilämpötilansa niin silloin vaihdettaessa paukkuu aivan helvetisti. Sitä on nyt yritetty korjata erinäköisillä konsteilla kaksi vuotta ja nyt ollaan menossa kolmannelle. Viimeisin, mielestäni törkeä temppu oli viime syksyllä, veneen oltua Soukassa kuukauden päivät, vaihtaa ZF45 tilalle ZF25 kysymättä asiakkalta hänen mielipidettään. Asiantuntijani sanoi että Volvo käyttää ZF25 laatikkoa koneissa joiden teho on 75 - 110 hv ja nämä, Atoyn suostumuksella, laittoivat sen 170 hv koneen perään. Sitten todettiin että vika on korjattu ja perään lähetettiin lasku. Koin etten ole saanut tilattua pakettia enkä suostunut tehtyyn vaihtoon joten homma jatkuu taas tänä vuonna. Olen muuten tänään käynyt koeajamassa kahta kerhossa olevaa venettä, toisessa ZF65 ja toisessa ZF24 merivaihde ja ne ovat lähestulkoon äänettömiä vaihdettaessa. Olen myös sopinut näiden veneenomistajien kanssa uudesta koeajelusta jossa mukana olisi merivaihteen maahantuojan sekä asennusfirman edustajaa s-postitse. Eivät ole vaivautuneet vastamaan... että sillee.


      • muutama vaihtoehto
        Athene2600 kirjoitti:

        Kone on edelleen OK, mutta ZF45 merivaihdetta ei saada toimimaan koneen kanssa. Kun öljyt ovat kylmät vaihde toimii, pehmeästi kuten kuuluukin, mutta kun moottori saavuttaa käyntilämpötilansa niin silloin vaihdettaessa paukkuu aivan helvetisti. Sitä on nyt yritetty korjata erinäköisillä konsteilla kaksi vuotta ja nyt ollaan menossa kolmannelle. Viimeisin, mielestäni törkeä temppu oli viime syksyllä, veneen oltua Soukassa kuukauden päivät, vaihtaa ZF45 tilalle ZF25 kysymättä asiakkalta hänen mielipidettään. Asiantuntijani sanoi että Volvo käyttää ZF25 laatikkoa koneissa joiden teho on 75 - 110 hv ja nämä, Atoyn suostumuksella, laittoivat sen 170 hv koneen perään. Sitten todettiin että vika on korjattu ja perään lähetettiin lasku. Koin etten ole saanut tilattua pakettia enkä suostunut tehtyyn vaihtoon joten homma jatkuu taas tänä vuonna. Olen muuten tänään käynyt koeajamassa kahta kerhossa olevaa venettä, toisessa ZF65 ja toisessa ZF24 merivaihde ja ne ovat lähestulkoon äänettömiä vaihdettaessa. Olen myös sopinut näiden veneenomistajien kanssa uudesta koeajelusta jossa mukana olisi merivaihteen maahantuojan sekä asennusfirman edustajaa s-postitse. Eivät ole vaivautuneet vastamaan... että sillee.

        Nyt oli hyvä selitys ongelmista.

        25:n on liian pieni 36kg vääntävään koneeseen, ei pidäkkään hyväksyä.

        Kytkimen paukkuminen kytkiessä. Väärä vetolevy, liian suuret kytkentäkierrokset lämpimänä, väärät öljyt... nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Eihän noi ZF:t mitään velvettejä ole kytkentä ääneltä, mutta ihan siedettäviä kuitenkin.

        Poistuiko kytkimen paukahtaminen tuolla pienemmällä kytkimellä? Eli tuliko ääni kytkimestä vai jostain muualta? Onko koitettu toista 45:ta ettei ole viallinen/väärin säädetty yksilö?


      • Athene2600
        muutama vaihtoehto kirjoitti:

        Nyt oli hyvä selitys ongelmista.

        25:n on liian pieni 36kg vääntävään koneeseen, ei pidäkkään hyväksyä.

        Kytkimen paukkuminen kytkiessä. Väärä vetolevy, liian suuret kytkentäkierrokset lämpimänä, väärät öljyt... nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Eihän noi ZF:t mitään velvettejä ole kytkentä ääneltä, mutta ihan siedettäviä kuitenkin.

        Poistuiko kytkimen paukahtaminen tuolla pienemmällä kytkimellä? Eli tuliko ääni kytkimestä vai jostain muualta? Onko koitettu toista 45:ta ettei ole viallinen/väärin säädetty yksilö?

        Siihen ensimmäiseen kommenttiisi olen täysin samaa mieltä, ja niin oli moni muukin veneenfirman mies. Oma asiantuntijan tyrmäsi sen siltä seisomalta, ihmetteli miten voidaan tehdä näin!
        Ei ole ole oikea merivaihde tuolle koneelle, vaikka Atoy niin väittääkin... oikein taulukoita ja virallisia papereita esittämällä. Kuten sanottua en hyväksynyt vaihtoa ja nyt odotan uutta 45:a johon on tehty seuraavanlaisia muutoksia: Tässä lainaus TM s-postista "kytkimen öljypumppua on muutettu siten, että paineennousukäyrä on hieman loivempi". Mielenkiintoista nähdä miten tuo muutos toimii! Toivottavasti toimii! Sama muutos on tehty samantyyppiseen veneeseen Vaasassa ja siellä tulokset ovat rohkaisevia. Menen torstaina koeajelulle.
        Joka tapauksessa, reklamoituani TM vaihtoi ensitöikseen uuden 45:n alkuperäisen tilalle. Sama juttu, paukkui kun lämmöt nousivat. Sitten vaihtoivat ATF öljyn tilalle tavallista moottoriöljyä, ei vieläkään muutosta. Seuraavaksi vaihdettiin "control block", ilmeisesti venttiilipesä pienempään. Ei vaikutusta. Sitten vaihdettiin pehmeämpi kytkinlevy ym. ym. Voisin jatkaa vielä pitkään luettelemalla mitä kaikkea on tehty mutta jääköön tähän.
        Pienemmän kytkimen kanssa kolina "ehkä" vaimeni jonkun verran. Sanon ehkä, meteliä on aika vaikeata sillä lailla vertailla keskenään. DB mittarikaan kun ei kerro koko totuutta.
        Tuliko ääni kytkimestä vai jostain muualta? Väittivät että kytkimessä ei ole mitään vikaa, vaan ääni johtui polttoainetankin tuennasta ja irrallisista pelleistä kaasu-uunissa. No joo, kaikupohjaa siinä tankissa varmasti on, mutta ei se voi olla tankin vika, kirkon kellokin kaipaa sitä kolkutinta ennen kuin se ääntä pitää. Huono vertauskuva...
        Vielä siihen TM aikaisempaan kommenttiin (minun?) veneestä. " Vaihdamme vielä 1" suurempinousuisen potkurin, niin tulokset hiemna paranevat" Saa nähdä vaihtavatko potkurin kun ensi viikon maanantaina tulevat rannassa käymään, ovat kyllä oikeassa sanoessaan että aavistuksen liian pieni se potkuri on... näin minulle sanoi myös "oma asiantuntijani"! Oma veikkaukseni on että ovat "unohtaneet" koko jutun. Kerron sitten lisää...


      • muutama ajatus
        Athene2600 kirjoitti:

        Siihen ensimmäiseen kommenttiisi olen täysin samaa mieltä, ja niin oli moni muukin veneenfirman mies. Oma asiantuntijan tyrmäsi sen siltä seisomalta, ihmetteli miten voidaan tehdä näin!
        Ei ole ole oikea merivaihde tuolle koneelle, vaikka Atoy niin väittääkin... oikein taulukoita ja virallisia papereita esittämällä. Kuten sanottua en hyväksynyt vaihtoa ja nyt odotan uutta 45:a johon on tehty seuraavanlaisia muutoksia: Tässä lainaus TM s-postista "kytkimen öljypumppua on muutettu siten, että paineennousukäyrä on hieman loivempi". Mielenkiintoista nähdä miten tuo muutos toimii! Toivottavasti toimii! Sama muutos on tehty samantyyppiseen veneeseen Vaasassa ja siellä tulokset ovat rohkaisevia. Menen torstaina koeajelulle.
        Joka tapauksessa, reklamoituani TM vaihtoi ensitöikseen uuden 45:n alkuperäisen tilalle. Sama juttu, paukkui kun lämmöt nousivat. Sitten vaihtoivat ATF öljyn tilalle tavallista moottoriöljyä, ei vieläkään muutosta. Seuraavaksi vaihdettiin "control block", ilmeisesti venttiilipesä pienempään. Ei vaikutusta. Sitten vaihdettiin pehmeämpi kytkinlevy ym. ym. Voisin jatkaa vielä pitkään luettelemalla mitä kaikkea on tehty mutta jääköön tähän.
        Pienemmän kytkimen kanssa kolina "ehkä" vaimeni jonkun verran. Sanon ehkä, meteliä on aika vaikeata sillä lailla vertailla keskenään. DB mittarikaan kun ei kerro koko totuutta.
        Tuliko ääni kytkimestä vai jostain muualta? Väittivät että kytkimessä ei ole mitään vikaa, vaan ääni johtui polttoainetankin tuennasta ja irrallisista pelleistä kaasu-uunissa. No joo, kaikupohjaa siinä tankissa varmasti on, mutta ei se voi olla tankin vika, kirkon kellokin kaipaa sitä kolkutinta ennen kuin se ääntä pitää. Huono vertauskuva...
        Vielä siihen TM aikaisempaan kommenttiin (minun?) veneestä. " Vaihdamme vielä 1" suurempinousuisen potkurin, niin tulokset hiemna paranevat" Saa nähdä vaihtavatko potkurin kun ensi viikon maanantaina tulevat rannassa käymään, ovat kyllä oikeassa sanoessaan että aavistuksen liian pieni se potkuri on... näin minulle sanoi myös "oma asiantuntijani"! Oma veikkaukseni on että ovat "unohtaneet" koko jutun. Kerron sitten lisää...

        Tuo kysymykseni pienemmän kytkimen vaikutuksesta kolahteluun, oli just se että tuleeko kolahtaminen muualta kuin kytkimestä. Alkaa vain vahvasti epäilyttämään että ääni ei tulisi kytkimestä, vaan jostain muualta esim. koneen heilataminen kytkiessä saa aikaan jonkun kohdan kiinni ottamisen runkoon? Liian löysät vetolevyn jouset pohjaa kytkiessä?

        Paljonko on koneen tyhjäkäyntikierrokset kylmänä/lämpöisenä?

        Rauhallisempi paineennousu voi hyvinkin poistaa kolahduksen, vaikka vika ei olisi ollutkaan kytkimessä.


      • Athene2600
        muutama ajatus kirjoitti:

        Tuo kysymykseni pienemmän kytkimen vaikutuksesta kolahteluun, oli just se että tuleeko kolahtaminen muualta kuin kytkimestä. Alkaa vain vahvasti epäilyttämään että ääni ei tulisi kytkimestä, vaan jostain muualta esim. koneen heilataminen kytkiessä saa aikaan jonkun kohdan kiinni ottamisen runkoon? Liian löysät vetolevyn jouset pohjaa kytkiessä?

        Paljonko on koneen tyhjäkäyntikierrokset kylmänä/lämpöisenä?

        Rauhallisempi paineennousu voi hyvinkin poistaa kolahduksen, vaikka vika ei olisi ollutkaan kytkimessä.

        Tuo Hyundain tyhjäkäynti oli sellainen asia johon Atoyn puuttui, väitti että 786 rpm olisi liian korkea ja sen vuoksi kytkin nappaa ja laatikko kolisee. Pari puhelinsoittoa ja sain pian selville että esim. Yanmar 4LHA:n tyhjäkäynti on 750 /- 25%, ja suurinpiirtein samoissa tyhjäkäynti lukemissa oli Volvo ja Vetus. Tämän jälkeen tyhjäkäynnistä ei enään keskusteltu.


    • Niinvarmaanjoo

      Aikamoista tarinaa...

      Jos nyt oletetaan tarinan olevan edes osittain totta, niin en oikein usko, että vaihteiston maahantuoja olisi hyväksynyt ZF25 asennusta 170hv moottoriin, siinä ei vaan olisi mitään järkeä maahantuojan kannalta. Moottorimyyjä sen sijaan saattaisi niin tehdäkin...

      Kolahduskin kuuluu hyvin luultavasti jostain ihan muualta kuin vaihteistosta, koska vaihteistossa ei oikeastaan ole mitään mikä kolahtaisi kytkentähetkellä. Kaikki muut irralliset romut sensijaan heilahtaa mikä mihinkin suuntaan kun vaihde kytketään, kone heiluu kumityynyjen varassa jne... Ja voi se kolina kuulua Hyundaistakin.

      Venekavereidesi ZF24 ja ZF65 ovat mielikuvituksen tuotetta, sellaisia ei ole olemassakaan.

      • Athene2600

        Aikamoista tarinaa joo! Noissa ZF:n numeroissa on minulla käynyt näppihäiriö, sorry siitä. Lady Cruiserissa on omistajan mukaan ZF 25 ja venekerhon Birchwood merkkisessä veneessä on omistajan mukaan juuri tuo 65 kahden Volvo 200 perässä. Näin minulle kerrottiin.
        Minun puolesta saat vapaasti olettaa ihan mitä lystäät, minulla on sähköpostit hyvässä tallessa jossa maahantuojan edustaja sanoo että ZF25 voi huoletta laittaa 170 perään.


      • Jgjgkdlh
        Athene2600 kirjoitti:

        Aikamoista tarinaa joo! Noissa ZF:n numeroissa on minulla käynyt näppihäiriö, sorry siitä. Lady Cruiserissa on omistajan mukaan ZF 25 ja venekerhon Birchwood merkkisessä veneessä on omistajan mukaan juuri tuo 65 kahden Volvo 200 perässä. Näin minulle kerrottiin.
        Minun puolesta saat vapaasti olettaa ihan mitä lystäät, minulla on sähköpostit hyvässä tallessa jossa maahantuojan edustaja sanoo että ZF25 voi huoletta laittaa 170 perään.

        Kaikesta päätellen vika on koneessa eikä kytkimessä tai sitten joku muu on irti tai kumityynyn pultti on kierretty liian syvällle ja aiheuttaa kolahduksen.


      • ei ennenkuulumatonta

        Ei olisi mikään kovinkaan suurikaan yllätys, vaikka olisi hyväksynytkin. huvikäytössä, pienellä tuurilla tuo vaihteisto kestää, ja jos menee rikki, voi maahantuoja vedota siihen, että asiakas on tietoisesti hyväksynyt liian pienen vaihteiston.

        Kolahtelun syyn, luulisi olevan jotenkin paikallistettu vaihteistoon, muuten tuntuu aika erikoiselta lähteä vaihteistorumbaan.

        No, noita kirjaimia ja numeroita nyt niin . . . ZF25 ja ZF63 riittävän lähellä nuo kerrotut maallikon käsittelyssä.


    • 12+12

      Väärin säädettynä kolisee, siis jos kierrokset nousee ennen kuin vaihde kytkeytyy.

      Jos kone meinaa sammua kun vaihde kytketään tyhjäkäynnillä on välitys tai potkuri väärin valittu.

    • jksdfgjksdfgue

      Alkaa juttu kiinnostaa. Onko kyse yhdestä kolahduksesta vaihtamisen yhteydessä vai pitempikestoisesta kolinasta?

      • Athene2600

        Kyse on yhdestä kolauksesta. Vaihdettaessa vapaalta eteenpäin tai vapaalta taaksepäin niin kolisee. Ajossa ei mitään ongelmia.


      • 12345625
        Athene2600 kirjoitti:

        Kyse on yhdestä kolauksesta. Vaihdettaessa vapaalta eteenpäin tai vapaalta taaksepäin niin kolisee. Ajossa ei mitään ongelmia.

        Ei vaikuta vaihteistovialta. Suurella todennäköisyydellä kone heilahtaa kytkettäessä ja kolahtaa johonkin, tyyny rikki tai väärin asennettu tms. Tai kierrokset nousee ennen kuin vaihde kytkeytyy.

        Jos olisi vaihteistovika, niin kolahdus olisi poistunut vaihteistoa vaihtamalla mutta kun ei ole poistunut.

        Jos olisi kyse vaihteiston ominaisuudesta, niin silloin sama kolahdus kuuluisi kaikista ZF45 vaihteistoista mutta kun ei kuulu eikä kolahda.


      • Athene 2600
        12345625 kirjoitti:

        Ei vaikuta vaihteistovialta. Suurella todennäköisyydellä kone heilahtaa kytkettäessä ja kolahtaa johonkin, tyyny rikki tai väärin asennettu tms. Tai kierrokset nousee ennen kuin vaihde kytkeytyy.

        Jos olisi vaihteistovika, niin kolahdus olisi poistunut vaihteistoa vaihtamalla mutta kun ei ole poistunut.

        Jos olisi kyse vaihteiston ominaisuudesta, niin silloin sama kolahdus kuuluisi kaikista ZF45 vaihteistoista mutta kun ei kuulu eikä kolahda.

        En tiedä enkä lähde arvailemaan missä vika on, se on toisten viisaampien miesten tehtävä. Joka tapauksessa tänään käytiin irroittamassa ZF25 ja tyhmänä kuvittelin että alkuperäinen ZF45 olisi laitettu paikoilleen heti perään. Mutta kuinkas ollakkaan, laittoivat vaihteen auton lavalle ja sanoivat lähtiessä "tosin pilke silmäkulmassa" että nähdään sitten syksyllä. Saa nähdä miten kauan tämä toimenpide sitten kestää tällä kertaa. Kuten aikaisemmassa vietissä kerroin viime syksyllä vene oli siellä kuukauden päivät.
        Kävin viikonloppuna Vaasassa koeajamassa venettä jossa oli sama moottori/vaihteisto kuin omassa veneessä. Oli kuulemma alussa samanlaisia ongelmia kun itselläni. Omistaja kuitenkin kertoi että vika oli korjattu TM toimesta. Eipä vaan olllut, samanlaista kolinaa kuin omassani. Asia jäi siihen että kaveri etsii kerhostaan akselivetoista venettä jossa on ZF45 ja vertaa laatikoiden kytkentä-ääniä keskenään.


      • Toimiiko jo?
        Athene 2600 kirjoitti:

        En tiedä enkä lähde arvailemaan missä vika on, se on toisten viisaampien miesten tehtävä. Joka tapauksessa tänään käytiin irroittamassa ZF25 ja tyhmänä kuvittelin että alkuperäinen ZF45 olisi laitettu paikoilleen heti perään. Mutta kuinkas ollakkaan, laittoivat vaihteen auton lavalle ja sanoivat lähtiessä "tosin pilke silmäkulmassa" että nähdään sitten syksyllä. Saa nähdä miten kauan tämä toimenpide sitten kestää tällä kertaa. Kuten aikaisemmassa vietissä kerroin viime syksyllä vene oli siellä kuukauden päivät.
        Kävin viikonloppuna Vaasassa koeajamassa venettä jossa oli sama moottori/vaihteisto kuin omassa veneessä. Oli kuulemma alussa samanlaisia ongelmia kun itselläni. Omistaja kuitenkin kertoi että vika oli korjattu TM toimesta. Eipä vaan olllut, samanlaista kolinaa kuin omassani. Asia jäi siihen että kaveri etsii kerhostaan akselivetoista venettä jossa on ZF45 ja vertaa laatikoiden kytkentä-ääniä keskenään.

        Joko on kunnossa?


      • kiinnostaa..
        Toimiiko jo? kirjoitti:

        Joko on kunnossa?

        Miten tämä homma etenee?


      • R K-S
        kiinnostaa.. kirjoitti:

        Miten tämä homma etenee?

        Tuo ZF 25 merikytkin korjattiin jo syyskuussa 2103 kuntoon. Sen jälkeen sinne vaihdettiin takaisin alkuperäinen ZF 45 kytkin, johon tehtiin vastaava muutos. Se toimii moitteettomasti myös omistajan omasta mielestä. Siitä minulla on jopa video todisteena.
        Se ZF 25 kytkin on asennettu toiseen Hyundai U 125 moottoriin ja toimii siinä hyvin.
        Koko jutun ydin oli siinä, että Nimbus 2600 veneen polttoainetankki on kiinnitetty jäykästi konehuoneen seinään kiinni. Kun vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa nykäyksen, niin tankin kansi "lämähtää" ja voimistaa äänen moninkertaiseksi.
        Eli ZF kytkimen kytkentä ei ole kovin pehmeä, mutta toisaalta ei siinä ole vikaakaan.
        Aina pitäisi ottaa huomioon kokonaisuus.
        Olisi mukava jos veneen omistaja kertoisi myös siitä, että asia on korjattu.


      • korjaantuiko?
        R K-S kirjoitti:

        Tuo ZF 25 merikytkin korjattiin jo syyskuussa 2103 kuntoon. Sen jälkeen sinne vaihdettiin takaisin alkuperäinen ZF 45 kytkin, johon tehtiin vastaava muutos. Se toimii moitteettomasti myös omistajan omasta mielestä. Siitä minulla on jopa video todisteena.
        Se ZF 25 kytkin on asennettu toiseen Hyundai U 125 moottoriin ja toimii siinä hyvin.
        Koko jutun ydin oli siinä, että Nimbus 2600 veneen polttoainetankki on kiinnitetty jäykästi konehuoneen seinään kiinni. Kun vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa nykäyksen, niin tankin kansi "lämähtää" ja voimistaa äänen moninkertaiseksi.
        Eli ZF kytkimen kytkentä ei ole kovin pehmeä, mutta toisaalta ei siinä ole vikaakaan.
        Aina pitäisi ottaa huomioon kokonaisuus.
        Olisi mukava jos veneen omistaja kertoisi myös siitä, että asia on korjattu.

        Omistajan 2.6 2014 lähettämässä viestissä hän on kuitenkin eri mieltä, joten mielellään kuulisin sieltä miten tuo etenee.


      • R K-S
        korjaantuiko? kirjoitti:

        Omistajan 2.6 2014 lähettämässä viestissä hän on kuitenkin eri mieltä, joten mielellään kuulisin sieltä miten tuo etenee.

        Tuo koeajo tehtiin heinäkuussa yhdessä Finnboatin venetarkastajan kanssa. Siinä tilanteessa yhdessä totesimme asian olevan kunnossa. Tämä ääni on sikäli vaikea asia, että sitä ei voinut mitata. dB mittari ei reagoinut siihen lainkaan. Eli kyseessä on "miltä se tuntuu" asia. Silloin se on myös paljolti kuuntelijan korvien välissä. Jokuta se häiritsee, toista taas ei. Emme ole muissa veneissä samalla moottori/vetoalite yhdistelmällä havainneet mitään ongelmaa.


    • Antti Louhivaara

      Itselläni on kyllä varsin positiivinen kokemus Hyundain merimoottorista. Keväällä ostettuun Maxum 2700 veneeseen asennettiin Kivenlahdessa Hyundain S250 kone veneessä olleeseen Bravo III vetolaitteeseen. Koska välityssuhde oli alkuperäiseen bensakoneeseen tarkoitettu 2.2:1 eli hieman hidas dieselille, vaihdettiin alkuperäisten 22" potkurien tilalle 26" potkurit. Paketti toimii varsin hyvin vaikka optimaalinen tilanne olisi hieman nopeampi välitys (1.8:1) ja alkuperäiset 22" potkurit. Nyt edullisin matkanopeus on 24 solmua moottorin kiertäessä 3300 r/min jolloin kulutus on noin 34 litraa tunnissa. Huippuja Maxum ottaa hieman yli 31 solmua kierrosten ollessa 3900 paikkeilla. Vene painaa noin 3500 kg.

      Kone on hiljainen, värinätön ja vääntää laajalla alueella. Plaaniin vene nousee vaivattomasti oli kuorma millainen tahansa. Hyundai on autopuolella putsannut viime vuosina pöydän japanilaisten edestä kun puhutaan luotettavuustilastoista. Ja koska yritys on kaiken lisäksi eräs maailman suurimpia merimoottorivalmistajia ammattipuolella, en epäröinyt yhtään hankkia kyseistä konetta veneeseemme.

      Osaavat hekin tosin tehdä virheitä. Merivesipumpussa oli valmistusvirhe ja uutta osaa odotellaan lähipäivinä. Tästä huolimatta en epäröi hankkia seuraavaankin veneeseen Hyundain konetta.

      • Juuri niin

        Reklam rules !


      • Antti Louhivaara
        Juuri niin kirjoitti:

        Reklam rules !

        Mitähän mahdat tarkoittaa?

        Esiinnyn täällä omalla nimelläni ja minuutin googlauksella sinullekin selviäisi että minä saan elantoni aivan muualta kuin mistään veneilyyn liittyvästä.

        Ajattelitko itse kirjoittaa jonain päivänä oikealla nimelläsi?

        Loppuun sanottakoon että Hyundai on tullut kehiin kovalla panostuksella ja se näkyy positiivisesti monessa paikassa. Tosin myös kokemattomuus huvivenekoneista näkyy paikka paikoin.


      • Juuri niin
        Antti Louhivaara kirjoitti:

        Mitähän mahdat tarkoittaa?

        Esiinnyn täällä omalla nimelläni ja minuutin googlauksella sinullekin selviäisi että minä saan elantoni aivan muualta kuin mistään veneilyyn liittyvästä.

        Ajattelitko itse kirjoittaa jonain päivänä oikealla nimelläsi?

        Loppuun sanottakoon että Hyundai on tullut kehiin kovalla panostuksella ja se näkyy positiivisesti monessa paikassa. Tosin myös kokemattomuus huvivenekoneista näkyy paikka paikoin.

        Mahdan tarkoittaa sitä, että kirjoitat joko myynninedistämistarkoituksessa tai tilanteessa, jossa et voi muuta esittää.
        Tarkemmin, kun olet päätynyt ratkaisuusi, sinun on puolustettava sitä faktoista riippumatta, ettet leimautuisi tyhmäksi ja huijatuksi, eli objektiivista tai vertailevaa tietoa on turha odottaa.

        Ei mitään henkilökohtaista, näin me ihmiset toimimme, ammatistamme riippumatta.


      • Antti Louhivaara
        Juuri niin kirjoitti:

        Mahdan tarkoittaa sitä, että kirjoitat joko myynninedistämistarkoituksessa tai tilanteessa, jossa et voi muuta esittää.
        Tarkemmin, kun olet päätynyt ratkaisuusi, sinun on puolustettava sitä faktoista riippumatta, ettet leimautuisi tyhmäksi ja huijatuksi, eli objektiivista tai vertailevaa tietoa on turha odottaa.

        Ei mitään henkilökohtaista, näin me ihmiset toimimme, ammatistamme riippumatta.

        Jep jep, pitäisihän minun tajuta että tämä on Suoli24- foorumi...

        Nykyisen veneeni tulen pitämään niin kauan kunnes minulla on varaa isompaan, eli muutaman vuoden nyt ainakin. Ja kuten sanoin, niin Hyundai on vahvoilla seuraavaankin veneeseen, ellei jotain mielenkiintoisempaa ole tuolloin tarjolla.


      • Veneilijä_

        Muutaman vuoden ne kaikki varmaan kestää! Mutta ajetaanko näillä 25-30v niin kuin Volvon koneilla todennäköisesti ei ! Itsellä on kanssa koneen ja vetolaitteen vaihto mielessä hinta on houkutteleva mutta mites mahtaa olla kestävyys pitemmällä ajalla ? Mistä olette muuten ostaneet huolto-osia näihin koneisiin siis suodattimet yms. Ja mitä ne maksaa? Sain hyvän tarjouksen 250hv koneesta ja Bravo 1 vetolaitteesta vaihdossa menis vanha Volvo 200hv .


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Muutaman vuoden ne kaikki varmaan kestää! Mutta ajetaanko näillä 25-30v niin kuin Volvon koneilla todennäköisesti ei ! Itsellä on kanssa koneen ja vetolaitteen vaihto mielessä hinta on houkutteleva mutta mites mahtaa olla kestävyys pitemmällä ajalla ? Mistä olette muuten ostaneet huolto-osia näihin koneisiin siis suodattimet yms. Ja mitä ne maksaa? Sain hyvän tarjouksen 250hv koneesta ja Bravo 1 vetolaitteesta vaihdossa menis vanha Volvo 200hv .

        Eipä ajeta Volvonkaan D3-nykydieseleillä. Samanlainen korkeaviritteinen kierrosdiesel kuin Huyndaikin.


      • Better_Than_Life
        Veneilijä_ kirjoitti:

        Muutaman vuoden ne kaikki varmaan kestää! Mutta ajetaanko näillä 25-30v niin kuin Volvon koneilla todennäköisesti ei ! Itsellä on kanssa koneen ja vetolaitteen vaihto mielessä hinta on houkutteleva mutta mites mahtaa olla kestävyys pitemmällä ajalla ? Mistä olette muuten ostaneet huolto-osia näihin koneisiin siis suodattimet yms. Ja mitä ne maksaa? Sain hyvän tarjouksen 250hv koneesta ja Bravo 1 vetolaitteesta vaihdossa menis vanha Volvo 200hv .

        Kyllä nuo korkeaviritteiset nykydieselit vähintään sen 2000 - 3000 tuntia kestävät asiallisesti huollettuina. Omilla ajomäärillä tuohon tuntimäärään kuluisi 40 vuotta. Siinä ajassa ehtii tapahtua muutenkin kaikenlaista...esim omat hautajaiset melko todennäköisesti...


      • Veneilijä_

        Mulla tulee noin 100H/kausi . Edellinen kone oli Mercruiser 1,7 DTI joka on myös autonkoneesta marinoitu ja se kesti 400H ja sit poksahti turbo joten ei kauheesti ole luottoa noihin uusiin koneisiin. Tämä volvo on vm89 ja siinä on vielä alkuperäinen turbo tunteja noin 2300 ja ikää 25v . Eihän ne turbot tahdo nykyään kestää edes autoissakaan .


      • Better_Than_Life

        Hyundain 250-heppainen dieseli oli kestänyt venetaksikäytössä 3400 tuntia joten siitä varovasti arvelin että pitäisi kestää se 2000-3000 tuntia nyt ainakin. Tuo 1,7DTI Merkku oli kestotestissä kestänyt 1400 tuntia joten sulla on ollut vähän huono tsägä tuon turbon kanssa.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Mulla tulee noin 100H/kausi . Edellinen kone oli Mercruiser 1,7 DTI joka on myös autonkoneesta marinoitu ja se kesti 400H ja sit poksahti turbo joten ei kauheesti ole luottoa noihin uusiin koneisiin. Tämä volvo on vm89 ja siinä on vielä alkuperäinen turbo tunteja noin 2300 ja ikää 25v . Eihän ne turbot tahdo nykyään kestää edes autoissakaan .

        Väittäisin, että turbo sinulla olisi ehdottomasti jo vaihdon/rempan tarpeessa. Taitaa olla moottorissasi tehot aikalailla alamaissa "uudella" turbolla varutettuun verattaessa. Samojen fysiikanlakien pohjalta ne Volvotkin ponnistaa.


      • Veneilijä_

        No juu niin olis ja ruiskutuspumppu ! Siks tässä nyt puntaroin sitä ,että pistänkö vanhan remppaan muutaman tonnin ja toivon ,että pysyy kasassa vai vaihdanko uuteen Hynyyn tehoja tulis lisää mikä ei ole ollenkaan huono asia ja samalla vetolaite vaihtuis parempaan ja varmasti kulutus putois! Volvon kulutus on parhaimmillaankin ollut noin 1,5L/NM !Nyt on nenny välillä yli 2L/NM ! Uudella 250hv Hynyllä vois päästä sinne 1,2-1,3L/NM kulutuksiin! Jos sillä pääsee 8m jenkki veneessä jossa syvä V-pohja 1,4L/NM ! Näin ollen tankillinen riittäis noin 40-50 merimailia pidemmälle kuin ennen.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        No juu niin olis ja ruiskutuspumppu ! Siks tässä nyt puntaroin sitä ,että pistänkö vanhan remppaan muutaman tonnin ja toivon ,että pysyy kasassa vai vaihdanko uuteen Hynyyn tehoja tulis lisää mikä ei ole ollenkaan huono asia ja samalla vetolaite vaihtuis parempaan ja varmasti kulutus putois! Volvon kulutus on parhaimmillaankin ollut noin 1,5L/NM !Nyt on nenny välillä yli 2L/NM ! Uudella 250hv Hynyllä vois päästä sinne 1,2-1,3L/NM kulutuksiin! Jos sillä pääsee 8m jenkki veneessä jossa syvä V-pohja 1,4L/NM ! Näin ollen tankillinen riittäis noin 40-50 merimailia pidemmälle kuin ennen.

        Tulee kallista säästöä, jos tosiaan muutamalla tonnilla Volvo kohtalaiseen iskuun. Mikäli se on nyt ollut riittävä veneseen, pumppu ja turborempan jälkeen riittää taas vuosiksi eteenpäin. Eikö nuo Huyndain päristimetkään niin pienellä liiku.

        Siis tuskinppa Huyndaissa mitään vikaa on, sen enempää kuin muissakaan nykylaitteissa.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        No juu niin olis ja ruiskutuspumppu ! Siks tässä nyt puntaroin sitä ,että pistänkö vanhan remppaan muutaman tonnin ja toivon ,että pysyy kasassa vai vaihdanko uuteen Hynyyn tehoja tulis lisää mikä ei ole ollenkaan huono asia ja samalla vetolaite vaihtuis parempaan ja varmasti kulutus putois! Volvon kulutus on parhaimmillaankin ollut noin 1,5L/NM !Nyt on nenny välillä yli 2L/NM ! Uudella 250hv Hynyllä vois päästä sinne 1,2-1,3L/NM kulutuksiin! Jos sillä pääsee 8m jenkki veneessä jossa syvä V-pohja 1,4L/NM ! Näin ollen tankillinen riittäis noin 40-50 merimailia pidemmälle kuin ennen.

        Tuollaisessa jenkissä 19 asteen pohjakulmalla, joka ihan keskitasoa, vanha Volvo menisi varmaan samalla 1.4 litralla. Lehdessä oli miten uudessa Beikku Ciera 8 4.5 litran bensakoneella meni matkaa 1.7 litralla. Mihin veneeseen tuo Hyundai olisi tulossa?


      • Veneilijä_
        ABF kirjoitti:

        Tulee kallista säästöä, jos tosiaan muutamalla tonnilla Volvo kohtalaiseen iskuun. Mikäli se on nyt ollut riittävä veneseen, pumppu ja turborempan jälkeen riittää taas vuosiksi eteenpäin. Eikö nuo Huyndain päristimetkään niin pienellä liiku.

        Siis tuskinppa Huyndaissa mitään vikaa on, sen enempää kuin muissakaan nykylaitteissa.

        Nii varmaan tulis johonkin kuntoon mutta on vaan ollu vähän ongelmia koneen ja vetolaitteen kanssa oikeastaan haluaisin eroon noista Volvon vehkeistä. Vene on Maria 750 . Messuilta sain hyvän tarjouksen .


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Nii varmaan tulis johonkin kuntoon mutta on vaan ollu vähän ongelmia koneen ja vetolaitteen kanssa oikeastaan haluaisin eroon noista Volvon vehkeistä. Vene on Maria 750 . Messuilta sain hyvän tarjouksen .

        Pakko kyllä todeta, että se Huyndain V6 olisi kyllä tuohon veneeseen enemmän kuin oikean kokoinen mitoiltaan ja painoltaan, tehoa hiukan turhan paljon, mutta mielummin liian paljon kuin liian vähän. Ja mikäli sellaisen kykenee ilman suurempia murheita hankkimaan, niin mikä ettei. Onhan uusi aina uusi. Tapauksessasi myös veneesi paranee kokonaisuudessaan jos parisatakiloa perästä häviää.


      • ABF kirjoitti:

        Pakko kyllä todeta, että se Huyndain V6 olisi kyllä tuohon veneeseen enemmän kuin oikean kokoinen mitoiltaan ja painoltaan, tehoa hiukan turhan paljon, mutta mielummin liian paljon kuin liian vähän. Ja mikäli sellaisen kykenee ilman suurempia murheita hankkimaan, niin mikä ettei. Onhan uusi aina uusi. Tapauksessasi myös veneesi paranee kokonaisuudessaan jos parisatakiloa perästä häviää.

        Niin jäi edellisestä pois, 170 hp. on liian heikkotehoinen tuohon veneeseen. On lyhyt ja leveä, eli lauttamainen ja vaatii siksi enemmän tehoa.


      • Veneilijä_
        ABF kirjoitti:

        Pakko kyllä todeta, että se Huyndain V6 olisi kyllä tuohon veneeseen enemmän kuin oikean kokoinen mitoiltaan ja painoltaan, tehoa hiukan turhan paljon, mutta mielummin liian paljon kuin liian vähän. Ja mikäli sellaisen kykenee ilman suurempia murheita hankkimaan, niin mikä ettei. Onhan uusi aina uusi. Tapauksessasi myös veneesi paranee kokonaisuudessaan jos parisatakiloa perästä häviää.

        Painon pudotus on veneessä aina hyvä asia kyllä se Hynyn paketti on ainakin sata kiloa kevyempi. Volvo ei tahdo oikeen riittää kun ottaa 4ihmistä niiden tavarat kyytiin ja löpö vesitankit täynnä . Ja onhan uusi CRDI 24v kone aivan eri mailmasta kun tuo ikivanha Volvo ja niinkauan kun siinä on vielä vaihtoarvoa 7T€ on aika lähellä ,että vaihdan. Siis tuo kone johon ajattelin vaihtaa ei ole aivan pakasta revitty vaan sillä on ajettu jotain 30H ja hinta on kaukana uuden hinnasta kun ottaa huomioon ,että paketti on uudella vetolaitteella.


      • Jos tuo on se uudelleen maalattu 250 hv niin aika monet messut se on ehtinyt näkemään... Minusta se oli Turussa viime vuonna 3-4 te halvempi kuin nyt keväällä Hesassa.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Painon pudotus on veneessä aina hyvä asia kyllä se Hynyn paketti on ainakin sata kiloa kevyempi. Volvo ei tahdo oikeen riittää kun ottaa 4ihmistä niiden tavarat kyytiin ja löpö vesitankit täynnä . Ja onhan uusi CRDI 24v kone aivan eri mailmasta kun tuo ikivanha Volvo ja niinkauan kun siinä on vielä vaihtoarvoa 7T€ on aika lähellä ,että vaihdan. Siis tuo kone johon ajattelin vaihtaa ei ole aivan pakasta revitty vaan sillä on ajettu jotain 30H ja hinta on kaukana uuden hinnasta kun ottaa huomioon ,että paketti on uudella vetolaitteella.

        Eikä muuta kuin kiinni kuin "sika limpuun" ja Marialle kyytiä ;D


      • Veneilijä_
        SRD kirjoitti:

        Jos tuo on se uudelleen maalattu 250 hv niin aika monet messut se on ehtinyt näkemään... Minusta se oli Turussa viime vuonna 3-4 te halvempi kuin nyt keväällä Hesassa.

        Niin mitä sitten? Takuu siinäkin on.


      • Veneilijä_
        Veneilijä_ kirjoitti:

        Niin mitä sitten? Takuu siinäkin on.

        Vai onko siinä joku vika? Ei tollasia koneita nyt ihan joka päivä ostella. Itekkin olen hautonu ajatusta jo toista vuotta!


      • Better_Than_Life
        Veneilijä_ kirjoitti:

        Vai onko siinä joku vika? Ei tollasia koneita nyt ihan joka päivä ostella. Itekkin olen hautonu ajatusta jo toista vuotta!

        Olikohan tämä se tapaus jossa tuota konetta kokeiltiin liian isossa veneessä johon se ei lopulta ihan riittänyt? Jouduttiin vaihtamaan tilalle isompi kone.
        Ei tuossa mitään vikaa pitäisi olla. Ehkä joku muistaa paremmin?


      • Veneilijä_

        Noitahan on laitettu 10m ja suurempiinkin veneisiin . Jotain semmosta messuilla selittivät syyksi oli vaihdettu Hynyn 270hv malliin joka on sama kone muuten mutta turbossa ja softassa eroa 250hv mallia ei enää tehdä. On sitte ollu aikas iso vene kyseessä. Uuteen 270hv pakettiin joutuu laittamaan varmasti 10T€ lisää tuohta tiskiin. Noin vähän ajettu kone voi herättää ihmisissä epäluuloja ja sitä ei uskalleta ostaa. Muistaakseni sitä kaupattiin Turun messuilla ilman vetolaitetta ja nyt siinä on uusi Bravo 1 .


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Noitahan on laitettu 10m ja suurempiinkin veneisiin . Jotain semmosta messuilla selittivät syyksi oli vaihdettu Hynyn 270hv malliin joka on sama kone muuten mutta turbossa ja softassa eroa 250hv mallia ei enää tehdä. On sitte ollu aikas iso vene kyseessä. Uuteen 270hv pakettiin joutuu laittamaan varmasti 10T€ lisää tuohta tiskiin. Noin vähän ajettu kone voi herättää ihmisissä epäluuloja ja sitä ei uskalleta ostaa. Muistaakseni sitä kaupattiin Turun messuilla ilman vetolaitetta ja nyt siinä on uusi Bravo 1 .

        Hmmmm. Omassa veneessä 2 x 260 hp. Volvo KAMD44 sisämoottorit.


      • Veneilijä_

      • Better_Than_Life

        Hivenen on liian iso vene tuossa tapauksessa. Vähän äärirajoilla mennään ja tuskin kestää isompaa kuormaa. Mulla tuo sama kone on 9-metrisessä veneessä jonka kuivapaino on 3300 kg. Huiput on vähän yli 32 solmua kierroksilla 4000 rpm ja kierroksilla 3200 kulkee noin 24 solmua ja kuluttaa 32 litraa/h.



      • Veneilijä_
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Hivenen on liian iso vene tuossa tapauksessa. Vähän äärirajoilla mennään ja tuskin kestää isompaa kuormaa. Mulla tuo sama kone on 9-metrisessä veneessä jonka kuivapaino on 3300 kg. Huiput on vähän yli 32 solmua kierroksilla 4000 rpm ja kierroksilla 3200 kulkee noin 24 solmua ja kuluttaa 32 litraa/h.

        Jaa että 1,3L/NM 3300kg:n paatille tuntuu aika pieneltä kulutukselta! Mikä vene?


      • Better_Than_Life

        Vene on 29-jalkainen jenkkipaatti jossa vain 16 asteen pohjakulma eli aika loiva jenkiksi. Vene on kuitenkin 2,9m leveä.
        Tuo mittaus saatiin keväällä vesillelaskun jälkeen kahden aikuisen kuormalla ja 1/4 tankeilla joten oli aika kevyt. Isommalla porukalla ja täydemmillä tankeilla menee muutama litra enemmän, ehkäpä 34-36 litraa tunnissa samalla nopeudella.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Jaa että 1,3L/NM 3300kg:n paatille tuntuu aika pieneltä kulutukselta! Mikä vene?

        Aikalailla samankokoinen ja painoinen kuin Maria, varsinkin jos teet "kuitujatkeet" perään. Sillä lailla saat kantoa lisää ja pienemmillä kierroksilla plaaniin.


      • SR305SB kirjoitti:

        Aikalailla samankokoinen ja painoinen kuin Maria, varsinkin jos teet "kuitujatkeet" perään. Sillä lailla saat kantoa lisää ja pienemmillä kierroksilla plaaniin.

        Siis tuon Better_Than_Lifen Maxumin kanssa.


      • Veneilijä_
        SR305SB kirjoitti:

        Aikalailla samankokoinen ja painoinen kuin Maria, varsinkin jos teet "kuitujatkeet" perään. Sillä lailla saat kantoa lisää ja pienemmillä kierroksilla plaaniin.

        Marian paino kuivana on jossain 2800kg:n hujakoissa joten kyllä se sun paatti on aika lailla painavampi. Mulla ei ole yläohjaamoa eikä peränjatkeita ja Maria on perästään aika loiva V . Veikkaampa ,että vois päästä 23-24solmun matkavauhdilla allekkin ton 1,3L ja huiput olis varmaan 35solmun luokkaa riippuen tietty potkurista!


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Marian paino kuivana on jossain 2800kg:n hujakoissa joten kyllä se sun paatti on aika lailla painavampi. Mulla ei ole yläohjaamoa eikä peränjatkeita ja Maria on perästään aika loiva V . Veikkaampa ,että vois päästä 23-24solmun matkavauhdilla allekkin ton 1,3L ja huiput olis varmaan 35solmun luokkaa riippuen tietty potkurista!

        Siis tuohon tuon Better_Than_Lifen Maxumin kanssa, jossa tuo 3300 kg;n paino tuntuu hiukan kovalta, epäilen että lähempänä 3000 kg on sellainen oikea paino.

        Tuossa Mariassasi ongelmana se, että se on lyhyt ja leveä, 2 jalkaa molemmin puolin perälaitetta lisää runkoa, menosta tulee huomattavasti rauhallisempaa "nyökkimisenkin" suhteen.

        Ensi syksynä omaan veneeseen tarkoitus laittaa 3 ft. lisää runkoa, sillä tuossa omassa Sea Rayssä sama ongelma, että on lyhyt ja leveä (3,70), painoa Volvojen kanssa n. 6000 kg.


      • Better_Than_Life

        Isolohkon kanssa kuivapaino on 7475 lbs eli 3390 kg. Ja tämä paino on siis ilman targakaarta. En tiedä mitä targakaari painaa mutta Hyundai on hieman yli 100 kg isolohkoa kevyempi, mutta vastaavasti targakaarikin painaa hyvin äkkiä sen sata kiloa.

        Tuo 3300 kg on ehdottomasti alakanttiin, todellisuus on lähempänä 3400 kiloa.


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Noitahan on laitettu 10m ja suurempiinkin veneisiin . Jotain semmosta messuilla selittivät syyksi oli vaihdettu Hynyn 270hv malliin joka on sama kone muuten mutta turbossa ja softassa eroa 250hv mallia ei enää tehdä. On sitte ollu aikas iso vene kyseessä. Uuteen 270hv pakettiin joutuu laittamaan varmasti 10T€ lisää tuohta tiskiin. Noin vähän ajettu kone voi herättää ihmisissä epäluuloja ja sitä ei uskalleta ostaa. Muistaakseni sitä kaupattiin Turun messuilla ilman vetolaitetta ja nyt siinä on uusi Bravo 1 .

        Minusta setti on ollut vetolaitteella pakettina myynnissä pari vuotta ainakin. Maalit oli RKSn mukaan kesinyt pois virheen takia ja kone vaihdettu ja tämä korjausmaalattu. Mahtaisiko Bravo2 olla sopivampi vetolaite Marian painoon ja vauhtiin nähden? Kannattaa kysellä liikkeistä.


      • raunoks
        Veneilijä_ kirjoitti:

        Nii varmaan tulis johonkin kuntoon mutta on vaan ollu vähän ongelmia koneen ja vetolaitteen kanssa oikeastaan haluaisin eroon noista Volvon vehkeistä. Vene on Maria 750 . Messuilta sain hyvän tarjouksen .

        Hyundai S 250 on varmasti sopiva kone Maria 750:een. Kevyt, tehokas, hiljainen ja taloudellinen. Bravo 1 vetolaite riittää tuohon veneeseen. Jos 3 lapaisella potkurilla ei saavuteta riittävää kuorman kestoa, niin on saatvana myös 4-lapaisia.


    • Veneilijä_

      En nelos konetta huolis muutenkaan kyllä sen kuutonen täytyy olla mieluiten V-kone. Noi Merkkarin uudet V6 dieselit kun on VW:n käsialaa niihin en sekaannu niissä kun ei suuttimet kestä edes autoissa.

    • akselilla

      Voisiko olla potkuriakselissa tai painelaakerissa päittäisvälystä josta kolaus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1884
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      236
      1555
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      243
      1507
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1406
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1338
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1189
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1142
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      154
      1139
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1133
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe