Sellaiseen tuli kirjeenä käsky mennä. Jotain ihmeryhmiä siinä on eka viikko ja sitten lukee että jollain valmentajalla käyntiä enintään 14 tuntia.
Minkälainen on joku työkkärin "uraohjaus"
22
525
Vastaukset
- mikä lie.
Ja tuli myös mieleen kysyä jos on hakenut toimeentulotukea jo näille kuukausille ja saanut päätöksen. Peritäänkö se takaisin ?
Ja mitä rahaa kyseiseltä ajalta siis saa työmarkkinatuen lisäksi ? - Gusetusta
HuuHaa uraohjausta....
9 euroa niiltä päiviltä
sen jälkeen etsit/etsivät sulle orjapaikan 3-6kk. - hyväjuttu
Uraohjauksessa opastetaan työnhaku ihan kädestä pitäen. Valmentaja tulee mukaan työhaastatteluun, kun on sopivalta vaikuttava työpaikka löytynyt.
Useimmiten työ löytyy ja hakija saa paikan, vaikka yrittäisi piiloutua pöydän alle. Paljonkohan tuollaisellekin pitäisi maksaa? Mutta silti ihan oikeasti moni on tullut tyytyväiseksi. - mikä lie.
Mitenkäs on nyt tuon laita kun on jo toimeentulotukea hakenut noille kuukausille ?
- Raportti
Ensinnäkään tuo ei vaikuta toimeentulo- eikä mihinkään muuhunkaan tukeen yhtään mitenkään. Siitä tulee jokaiselta päivältä jopa hieman ekstraa tt-tuen päälle.
Tampereella nuo hoidetaan TAKK:ssa, jossa pieneen tilaan on ahdettu n. 20 paikkaa siten, että suurin osa osallistujista on vastakkain. Tämä yhdistettynä pieneen (tosin hyvin ilmastoituun) tilaan laukaisee herkästi paniikkikohtauksen niillä, joilla siihen on taipumusta.
Kouluttaja kertoikin, että yleensä kun täältä lähdetään pois kesken päivän pois, kyseessä on paniikkikohtaus. Eli lienee suht yleistä.
Siellä kun pitää sitten ensi kerralla esittäytyä kaikelle kansalle omalla vuorollaan, kertoa nimi, ammatti ja taustoja niin paljon kuin kehtaa. Varmaan AA:ssa on sama tyyli.
Koulutuksessa on muutamia vierailuja työkkäriin ja mm. vuokratyötä välittäviin yrityksiin, mutta pääasiassa päivät koostuvat erilaisista ryhmätyöskentelyistä. Pohditaan mm. porukalla, että minkälainen on hyvä työntekijä/työnantaja jne jne..
Pari päivää varattaneen cv-nettiin tutustumiseen ja sen täyttämiseen.
Tuosta yleisestä osasta ei ole kyllä yhtään mitään muuta hyötyä, kuin se, että sieltä porukka lähtee paniikissa pois, joten taustalla lieneekin ajatus, että luodaan sellainen tilanne ahtaisiin tiloihin, että saadaan jyvät erotettua akanoista.
TAKK:ssa taatusti olisi suurempiakin tiloja tuohon käyttöön.
Yksilötapaamiset on ihan ok, sieltä voi jotain apua saadakin.- mikä lie.
Joutuuko siellä todellakin käymään juttelemassa omista asioistaan jopa 14 tuntia!! ? Eli viikko ryhmää. Ja sitten ravata joka viikko sen valmentajan luona vai ? Lapussa luki myös että tuo koko homma kestää 2-3 kk. Ja jos tulee työkokeilu sen kesto 6 kk. Onko työkokeiluun pakko suostua ?
Ja pitääkö tässä allekirjoittaa tietojen luovutus/vaihtolupaa ? Olisiko tuonne saanut virkailija laittaa edes kysymättä ? - Raportti
mikä lie. kirjoitti:
Joutuuko siellä todellakin käymään juttelemassa omista asioistaan jopa 14 tuntia!! ? Eli viikko ryhmää. Ja sitten ravata joka viikko sen valmentajan luona vai ? Lapussa luki myös että tuo koko homma kestää 2-3 kk. Ja jos tulee työkokeilu sen kesto 6 kk. Onko työkokeiluun pakko suostua ?
Ja pitääkö tässä allekirjoittaa tietojen luovutus/vaihtolupaa ? Olisiko tuonne saanut virkailija laittaa edes kysymättä ?Kyllä siellä joutuu ramppaamaan sen aikaa, kunnes tuo 14h on täynnä. Ellei sitten aiemmin tule löytäneeksi töitä. Tai mikäli ohjaaja näkee, että pystyt kyllä itsekin hoitamaan loput, niin tällöin voi olla, ettei paria viimeistä tuntia tarvi käydä.
Siellä on porukkaa parikymmentä henkeä, joten yhdelle ohjaajalle riittää työsarkaa tapaamisten parissa, joten 2-3 kk on ihan hyvä arvio tuosta kestosta. Tapaamisten välillä voi kuitenkin olla vaikka parikin viikkoa, joten ei se välttämättä ole jokaviikkoinen riesa.
Lisäksi on sovittavissa (ainakin meillä oli sellainen mahdollisuus), että voi käyttää vaikka yhtenä päivänä 6h, seuraavalla kerralla toiset 6h, niin tällöin lopputunnit yksilötapaamisissa on aika vähissä.
Eli viikko tosiaan ryhmäsessiota ja sen lisäksi nuo yksilötapaamiset. Niistä ei ole mahdollista luistaa, tai muuten uhkana on etuuksien leikkaus.
En tiedä onko työkokeiluun pakko suostua, itse kyllä suostuisin sellaiseen, mutta eipä ole löytynyt sellaistakaan paikkaa, puhumattakaan palkkatukipaikasta.
Jokainen, joka sinne on ilmoitettu on laitettu työkkärin toimesta, ei kukaan ole niin hullu, että vapaaehtoisesti menee tuollaiselle kyykytyskurssille. (Poislukien nuo yksilötapaamiset, joita en pitänyt ollenkaan pahana.) Mutta täysjärkiselle ihmiselle tuo ryhmäsessio on täysin turhaa.
En tiedä, mitä tarkoitat tietojen luovutus/vaihtoluvalla, itse en ainakaan allekirjoittanut mitään. - noisat
mikä lie. kirjoitti:
Ja pitääkö tässä allekirjoittaa tietojen luovutus/vaihtolupaa ? Olisiko tuonne saanut virkailija laittaa edes kysymättä ?"Onko työkokeiluun pakko suostua ?"
Miksi et suostuisi? Mitä tärkeämpää tekemistä sinulla olisi? Normaalit ihmiset käyvät töissä monta kymmentä vuotta. Ei se ole vaikeaa, kun pääsee vaan alkuun. Uraohjaus juuri auttaa alkuun.
Usein unohdetaan, että Suomessa jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itse itsensä. Lapset, sairaat ja vanhukset ovat tästä poikkeus. - mikä lie.
noisat kirjoitti:
"Onko työkokeiluun pakko suostua ?"
Miksi et suostuisi? Mitä tärkeämpää tekemistä sinulla olisi? Normaalit ihmiset käyvät töissä monta kymmentä vuotta. Ei se ole vaikeaa, kun pääsee vaan alkuun. Uraohjaus juuri auttaa alkuun.
Usein unohdetaan, että Suomessa jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itse itsensä. Lapset, sairaat ja vanhukset ovat tästä poikkeus.No kun työkokeilu eroaa siitä muiden työssäkäynnistä niin että siitä ei saa palkkaa. Ja on moraalisesti väärin viedä toisten työpaikkoja. Ja myöskin teetättää tällaisia orjatöitä. Eivätkä ne hyödytä mitään.
- sairas työtön
noisat kirjoitti:
Usein unohdetaan, että Suomessa jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itse itsensä. Lapset, sairaat ja vanhukset ovat tästä poikkeus.Eipä muuten ole sairaat tässä poikkeus. Minut laitettiin tuollaiseen ryhmään vaikka ole tuon 300 päivää ollut sairauspäivärahalla ja nyt oottelen eläkepäätöstä. Sanoivat että työnhaku katkeaa jos en mene. Työkyvyttömäksi monessa paikassa minut todenneet.
- köyhä
noisat kirjoitti:
Usein unohdetaan, että Suomessa jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itse itsensä. Lapset, sairaat ja vanhukset ovat tästä poikkeus.Yleensä työstä on tapana saada palkaa, eli toisinsanoen päästä pois köyhyysloukusta työn kautta. Ei työtä tulisi teettää ilman oikeaa rahallista vastinetta.
- mikä lie.
Tuota. Ihmettelen vain sitä että onko ne yksityiset keskustelut työttömän henkilökohtaisesta elämästä ? Ei kai kenenkään ole pakko kertoa omasta henkilökohtaisesta elämästään edes 14 minuuttia ?
- oikeinihemtelen
Omasta elämästä tietysti. Ihan normaalisti. Vai Venäjän ja Putinin asioistako haluaisit keskustella? Mikä kauhun paikka se voi olla, jos sanot nimesi? Ja jos vastaat, kun kysytään, mitä outoa siinä olisi? Ei siellä esitelmiä tarvitse pitää. Kaikki siitä ovat selviytyneet, kyllä sinäkin.
Ja kuinka se voi olla niin vaikeaa, jos joutilas ihminen käyttää muutaman tunnin ajastaan elämänsä järjestämiseen? Ei ole kaikki kotona semmoisella, joka siitä ison numeron tekee. - mikä lie.
oikeinihemtelen kirjoitti:
Omasta elämästä tietysti. Ihan normaalisti. Vai Venäjän ja Putinin asioistako haluaisit keskustella? Mikä kauhun paikka se voi olla, jos sanot nimesi? Ja jos vastaat, kun kysytään, mitä outoa siinä olisi? Ei siellä esitelmiä tarvitse pitää. Kaikki siitä ovat selviytyneet, kyllä sinäkin.
Ja kuinka se voi olla niin vaikeaa, jos joutilas ihminen käyttää muutaman tunnin ajastaan elämänsä järjestämiseen? Ei ole kaikki kotona semmoisella, joka siitä ison numeron tekee.Jos sinä haluat huudella virkamiehille kaiken yksityiselämästäsi. Niin siinä kun huutelet. Ei kuulosta minusta tervejärkiseltä touhulta se. Minä en niin tee. Ja 14 tuntia en todellakaan sitä tekisi. Saati sitten 14 minuuttia. Ja siihen minulla on myös oikeus lain mukaankin.
- mikä lie.
mikä lie. kirjoitti:
Jos sinä haluat huudella virkamiehille kaiken yksityiselämästäsi. Niin siinä kun huutelet. Ei kuulosta minusta tervejärkiseltä touhulta se. Minä en niin tee. Ja 14 tuntia en todellakaan sitä tekisi. Saati sitten 14 minuuttia. Ja siihen minulla on myös oikeus lain mukaankin.
Ps. 14 tuntia ei ole muutama tunti. Mutta en tekisi sitä todellakaan muutamaakaan tuntia. Siinä jos missä ei ole niin minkäänlaista järkeä ja loogisuutta.
- mikä lie.
oikeinihemtelen kirjoitti:
Ja kuinka se voi olla niin vaikeaa, jos joutilas ihminen käyttää muutaman tunnin ajastaan elämänsä järjestämiseen? Ei ole kaikki kotona semmoisella, joka siitä ison numeron tekee.Ps. Merkonomi tuskin osaa toisen elämää järjestellä.
- Raportti
Tämä seuraava tuossa ryhmäsession ensitapaamisessa:
Ainakin nimi pitää kertoa. Ja mielellään ammatti. Mutta ei ole pakko muuta kertoa, tosin aika moni kertoi jotain perustietoja itsestään. Jotkut pidemmänkin kaavan kautta, työhistoriat, henk. koht. tilanne, lapsien määrä jne jne..
Mä en sanonut kuin nimeni ja ammattini ja annoin kohteliaasti puheenvuoron seuraavalle. Mun asiat kun ei kuulu muille. :D
Siis tämä tuossa ryhmäsession ensitapaamisessa. Jota et kyllä edes kysynyt, mutta selvensin vielä. Joillekin voi olla täyttä tuskaa kertoa omasta elämästään muiden kuullen.
Yksityiset keskustelut näissä yksilötapaamisissa eivät koske pääsääntöisesti henkilökohtaista elämää, vaan siellä pyritään löytämään joko työ- tai koulutuspaikka tai työkokeilupaikka. Toki ohjaaja saattaa jotain henkilökohtaisesti tilanteestakin kysyä, mutta se on oma asia mitä haluaa kertoa. Kai se vähän riippuu niistä henkilökemioistakin.
Ei ne henkilökohtaiset tapaamiset ole mitään pahoja, ihan leppoisa tunnelma siellä ainakin mulla on ollut. Katotaan että CV on kunnossa, osaa tehdä työhakemuksen, sitten mietitään yhdessä jatkosuunnitelmia, haetaan työpaikkoihin jne jne.
Tietysti, jos ei ole aikomustaakaan työllistyä tai kouluttautua, niin sitten voi mennä hieman hankalaksi... - Itseohjautuva
Jos menet joskus ammatinvalintapsykologille, niin älä odota liikoja. Itse joskus kävin ja totesin pestin täysin turhaksi. Ei siis mitään kykyä ohjata mihinkään ja mahdollisimman nopeasti vaan ulos huoneesta.
- turustahelsinkiin
Miksi tähänkin on täytynyt lisätä työharjoittelu orjatöitä. Eikö voi pitää vaan sinä mikä se on eli siellä saisi apua uravalinnan tekemiseen. Ärsyttävää. Onko muuten raporttien tekijältä tietoa koskien että miten pakollinen toimenpide tuo orjatyö on? Voiko siitä luistaa jotenkin?
- Raportti
No tuo taitaa riippua kovasti asiakkaan taustoista. Itse pääsin melko vähällä kaikesta, koska valmentaja koki, että olen kykeneväinen itsenäiseen työnhakuun; tiedot ja taidot tällä saralla on kohdallaan, enkä tarvitse ohjausta enempää. Eli en ollut lähelläkään tuota 14 tuntia valmentajan pakeilla.
Käytiin kyllä läpi erilaisia vaihtoehtoja, mutta ei minua kyllä mihinkään työkokeiluun pakotettu, ei pienintä vihjaustakaan siihen suuntaan. Kannustettiin vaan jatkamaan omatoimista työnhakua jne..
Mutta tod. näk. tuo riippuu valmentajasta ja asiakkaan taustoista. Voi olla, että jonkun toisen kohdalla asia menee aivan toisin. - Raportti
Kannattaa muuten tehdä CV etukäteen valmiiksi, niin pääsee paljon vähemmällä. Ja niissä tapaamisissa kannattaa ottaa sellainen asenne, että on kovasti hakenut töitä olla muutenkin yhteistyökykyinen, niin voi olla, ettei nakki napsahda.
Jos asenne on sellainen, että mikään ei kiinnosta ja kaikki on persiistä, niin voisin kuvitella, että orjatyö kutsuu helpommin.
Siellä tehdään loppulausunto vielä TE-keskukseen, joten sinne lähtee lausunto, minkälainen tapaus on kyseessä - yhteistyökyvytön/yhteistyökykyinen, sosiaalinen, töitä itsenäisesti hakeva jne..
- ei ne pakota
Raportti...
Te toimistolle menee juuri sellainen raportti kuin itse haluat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713