Mökkitontti ja rakennukset

Mariia

Olen saanut äidiltäni (hän elää) lahjaksi aikoinaan kesämökkitontin. Olemme nyt rakentaneet mieheni kanssa ko. tontille saunan ja mökin. Minulla on edellisestä avioliitosta 1 aikuinen lapsi ja miehelläni edellisestä avioliitosta 2 aikuista lasta. Voinko jollain tavoin vaikuttaa siihen, että minun kuolemani jälkeen ko. tontti siirtyisi omalle lapselleni (olisi äitini tahto, jotta pysyisi suvussa), toki toivon, että lapset (kaikki 3) voisivat yhteisesti hallita aluetta rakennuksineen. Ovat nyt varsin sopuisia, mutta tulevaisuudesta, kun ei tiedä kukaan.
Entä, jos lapseni kuolisi ennen minua, periikö minun sisarukseni tontin?
Meillä ei ole avioehtoa. Kaiken muun omaisuutemme omistamme puoliksi.

5

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nixuliina

Tee miehesi kanssa avioehto, että tontti on yksin sinun. Kun kuolet, tontti menee lapsellesi yksin.

• Maanmittari

Yksinkertainen on kaunista eli kuten nixuliina selvittikin niin avioehto on paras ratkaisusi. Jos se ei onnistu (miehesi ei suostu siihen) niin lahjoita eläessäsi tontti lapsellesi niinkuin äiti lahjoitti tonttinsa sinulle (ja lahjakirjaan merkintä että lahja ei ole ennakkoperintöä)

Jos lapsesi kuolee ennen sinua ja sinulla ei ole testamenttiä sinut perii miehesi. Vasta jos miehesikin on kuollut niin sisaruksesi perivät sinut (tai vanhempasi ensin jos ovat elossa.)

• Timo

Tutki kannatko tila "myydä" vai lahjoittaa Suomen verottaja on tunnesti ahne.
        Aikoinaan itse ostin tilan ja kaupanvahjista kysyi: "onko tämä niitä kauppoja kun raha ei liiku?"

• Laki niin kuin luetaan

Avioehto ratkaisee ainoastaan sen ongelman, että kuoltuasi tontti ei voi joutua osituksen seurauksena miehellesi tai tämän perillisille. Kuitenkin jos miehesi on varakkaampi, ei tällaista voi tapahtua ja koko avioehto on kannaltasi tarpeeton ja haitallinenkin sikäli, että silloin menetät myös mahdollisuuden saada itse tasinkoa erotessanne tai miehesi kuollessa, jos tämä on varakkaampi kuin sinä. (Toki avioehdon voi tehdä vain toispuoleisena eli siis vain miehesi avio-oikeus poissuljetaan, mutta harvoin kukaan tällaiseen suostuu.)

Avioehto ei myöskään ratkaise sitä, mitä tapahtuu rakennuksille, joita olette yhdessä miehesi kanssa rakentaneet tontille. Lähtökohtaisesti sinä ja miehesi omistatte ne puoliksi. Näin ollen myös miehen lapset voivat esittää rakennuksia koskien vaatimuksiaan.

Paras ratkaisu on laatia testamentti, jossa kaikki tarvittavat seikat otetaan huomioon. Tällöin saattaisi olla tarpeen, että myös miehesi tekisi testamentin rakennusten osalta.

• Nimimerkki

"Toki avioehdon voi tehdä vain toispuoleisena eli siis vain miehesi avio-oikeus poissuljetaan, mutta harvoin kukaan tällaiseen suostuu"

Avioehdon voi tehdä yksipuolisena JA lisäksi rajoitettuna koskemaan vain tiettyä omaisuutta. Täten voitaisiin sopia, että miehellä ei ole avio-oikeutta vaimon tonttiin. Tällainen avioehto olisi kohtuullinenkin, eihän miehellä ole ollut osuutta tontin saantoon. Ehkä hän tällaiseen avioehtoon suostuisikin. (Vaimon äiti olisi voinut lahjakirjan ehdolla sulkea lahjan saajan puolisolta avio-oikeuden lahjaan.) Tällainen avioehto ei huononna, vaan päin vastoin parantaa vaimon asemaa omaisuuden osituksessa, olipa osituksen perusteena avioero tai kuolema. Toisaalta yhteinen rakennus vain toisen puolison omistamalla tontilla asiaa mutkistaa. Vaimon perillisen asemaa avioehto joka tapauksessa vahvistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe