mikä kasvi haudalle

monivuotinen/matala

Haudalle,missä käy vain kerran kesässä?

65

4605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Begonia.

      • ei onnistu

        Begonia ei ole talvenkestävä.


    • ////

      Monivuotista kukkaa haudalle ei ole olemassakaan.

      • särkynyt sydän

        Perennoita on. Haudoilla näkee särkynyttä sydäntä ja eikös se ole monivuotinen?


      • ,,,,<<<
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Perennoita on. Haudoilla näkee särkynyttä sydäntä ja eikös se ole monivuotinen?

        Harvoin.


    • suosittelen

      Tee haudanhoito sopimus ei montaa kymppiä maksa. Kukat kukkii kauniisti koko kesän eikä tarvitse kantaa huolta siitä.

      • hupa huppaa

        Kymppiä? Satasia maksaa, kertoo maksanut.


      • suosittelen
        hupa huppaa kirjoitti:

        Kymppiä? Satasia maksaa, kertoo maksanut.

        67 € vuosi.


      • hupa huppaa
        suosittelen kirjoitti:

        67 € vuosi.

        Täällä seurakunta perii enemmän.


      • demeter1
        hupa huppaa kirjoitti:

        Kymppiä? Satasia maksaa, kertoo maksanut.

        Mekin teimme haudanhoitosopimuksen pari vuotta sitten. Laittavat kaksi begoniaa haudalle ja hoitavat muuten. Kymmenen vuoden sopimuksella taisi maksaa
        78 euroa per vuosi.

        Kukat tuodaan haudoille vasta kesäkuun 10. päivä, eikä uusia kukkia tuoda enää elokuun jälkeen. Kun kevät tulee aikaisin ja syksy myöhään, joutuu kuitenkin laittamaan lisäistutuksia, jos haluaa hoidetun haudan. Niin että kovin tyytyväinen en tuohon hoitotasoon ole.

        Kun hoidimme hautaa itse, istutimme begoniaa, Markettaa, Ahkeraliisaa. Hyvin selvisivät omassa ja tuttujen hoidossa, mutta emme halunneet enää vaivata
        sivullisia...

        Aloittajan kysymykseen en osaa vastata. Onko sellaista kukkaa, mikä tulee omillaan toimeen koko (kuivan?) kesän...


      • tiinainen
        hupa huppaa kirjoitti:

        Täällä seurakunta perii enemmän.

        Googletin, suurinpiirtein samoissa pyörii kun meillä, ainakin kaupungeissa. Joka tapauksessa kenenkään ei siitä kuvittelis konkurssiin menevän.


      • hu hu
        tiinainen kirjoitti:

        Googletin, suurinpiirtein samoissa pyörii kun meillä, ainakin kaupungeissa. Joka tapauksessa kenenkään ei siitä kuvittelis konkurssiin menevän.

        Eipä tietenkään.

        Meillä on hoidossa kolme hautaa.


      • tiinainen
        tiinainen kirjoitti:

        Googletin, suurinpiirtein samoissa pyörii kun meillä, ainakin kaupungeissa. Joka tapauksessa kenenkään ei siitä kuvittelis konkurssiin menevän.

        Vielä jäi kommentoimatta että ainakin ite oon kokenu sen hoidon hyväksi. Nimittäin jos on kauheen kuiva kesä, kaikki kuihtuu. Jos on vielä nurmikolla hauta niin eihän ne sitäkään aja. Näin monien vuosien jälkeen ei kumminkaan ite tuu haudoilla käytyä enää niin usein kun ennen.


      • tiinainen
        hu hu kirjoitti:

        Eipä tietenkään.

        Meillä on hoidossa kolme hautaa.

        Meillä oli kolme, mutta sen jälkeen kun veli kuoli niin hänen vaimonsa otti hoitoonsa sen haudan. Siellä on nimittäin mun äiti ja isäkin. Sillä on lyhyt matka ja se käy siellä lähes päivittäin.


    • Kuunlilja on hyvä vaihtoehto, niissä on vaalealehtisiä vaihtoehtoja, jotka pärjäävät aurinkoisellakin paikalla.

      • RosaLiiin

        meilläkin on kuunliljaa, ja kirjavalehtiset muodot eivät edes leviä kovin runsaiksi, ei edes joka vuosi tarvitse jakaa...


      • RosaLiiin kirjoitti:

        meilläkin on kuunliljaa, ja kirjavalehtiset muodot eivät edes leviä kovin runsaiksi, ei edes joka vuosi tarvitse jakaa...

        Olen juuri lähdössä hautausmaalle, vaihdan tyttären haudalle isommaksi kasvavan kuunliljan. Nyt siinä on kaksi pientä ja matalaa kuunliljaa, eivät ole kasvaneet moneen vuoteen juuri ollenkaan.


    • +++-+++

      Keväisin näyttävät kukkivan scillat, narsissit ja esikot. Myöhemmin joku matala koivuangervo,Taponlehtiäkin on näkynyt, matalaa maksaruohoa, Heidin kukkaa, matalaa ruusua.

      Matalat kuunliljat ovat sopivia, ei peitä hautakiveä.

      Riippuu vähän minkalainen maasto haudalla on.

      • +++-+++

        Unohtui...

        Pikkusydän, eli matala särkynyt sydän. Niitä näkee paljon.


    • Hei kun keikuskelen

      Jos käyt kerran kesässä, niin silloin kun menet, niin voisit istuttaa haudalle esim. Ruusubegoniaa pari kolme kipaletta. Kukkivat koko kesän.

      Haudan hoidostahan joutuu maksamaan, istutti sinne jotakin tai vaikkei istuttaisi mitään.

      Täällä haudan hoitomaksu on 40 euroa. Minä istutin tällä viikolla uudet kesäkukat haudalle. Käyn siellä usein, mutta jos en kävisi, niin työntekijät pitäisivät haudan kunnossa.
      Keväällä minun ei itse tarvinnut ottaa vanhoja kukkia pois. Havut ja edellisvuoden istutukset vietiin pois. Multa haudalla oli kuohkeaa ja niin siisti, että joo, ei valittamista.

      Maalla mummuni ja paapan haudalle seurakunta istuttaa Mukulabegonioita 3 kappaletta, yks maksaa 2,50e eli yhteensä 7,50. Ei oo paljon.

      Kaipa niitä joitakin monivuotisia olis sopiviakin. Ei nyt tuu mieleen mitään, joka olisi niin matalaa, ettei peittäisi hautakiven tekstejä. Joskus näkee hautoja, joissa on niin kauhia pöheikkö kiven edessä, että koko kiveä ei pahemmin näy.

      Yksi vaihtoehto voisi olla sellainen, että laittaisi joitakin kiviä mukavaksi sommitelmaksi ja kivien väliin pienen kivikkokasvin sievästi makoilemaan.:)

      • tiinainen

        Täällä meillä ei joudu maksamaan jos ne ei istuta kukkia. Mutta sit ne kyllä jättää ruohonkin leikkaamatta eivätkä kastele niitä kukkia. No anopin ja appiukon haudalla ei ruoho edes kunnolla kasva niin sinne ollaan viety itse kukat. Tuolla kaupungin hautausmaalla taas pitäs ite käydä leikkaamassa nurmikkokin. En oo kyllä koskaan kysyny voihan niillä olla nurmikon leikkuulle ja kastelulle joku sopimus erikseen.


      • Hei kun keikuskelen
        tiinainen kirjoitti:

        Täällä meillä ei joudu maksamaan jos ne ei istuta kukkia. Mutta sit ne kyllä jättää ruohonkin leikkaamatta eivätkä kastele niitä kukkia. No anopin ja appiukon haudalla ei ruoho edes kunnolla kasva niin sinne ollaan viety itse kukat. Tuolla kaupungin hautausmaalla taas pitäs ite käydä leikkaamassa nurmikkokin. En oo kyllä koskaan kysyny voihan niillä olla nurmikon leikkuulle ja kastelulle joku sopimus erikseen.

        Varmaankin tosi erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla.

        Oikein piti kaivaa Seurakuntayhtymän lasku ja katsoa, mitä siinä lukee.
        Laskun takapuolella lukee, että "Hautaoikeuden haltija on velvollinen suorittamaan haudan hoidosta määrätyn maksun." Tuo "on velvollinen suorittamaan"-kohta oli vielä tummemmalla kirjoitettu.
        Tässä käsityksessä oon ollutkin. Elikkä arvelen asian olevan niin, että jos maksua ei suoriteta, niin jossakin vaiheessa se kuitenkin on maksettava. Jos vaikkapa pari vuotta olis maksamatta, niin se tekis sitten 80 euroa plus korot ja krääväämisestä aiheutuvat kulut. Täällä tämmönen systeemi.


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Varmaankin tosi erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla.

        Oikein piti kaivaa Seurakuntayhtymän lasku ja katsoa, mitä siinä lukee.
        Laskun takapuolella lukee, että "Hautaoikeuden haltija on velvollinen suorittamaan haudan hoidosta määrätyn maksun." Tuo "on velvollinen suorittamaan"-kohta oli vielä tummemmalla kirjoitettu.
        Tässä käsityksessä oon ollutkin. Elikkä arvelen asian olevan niin, että jos maksua ei suoriteta, niin jossakin vaiheessa se kuitenkin on maksettava. Jos vaikkapa pari vuotta olis maksamatta, niin se tekis sitten 80 euroa plus korot ja krääväämisestä aiheutuvat kulut. Täällä tämmönen systeemi.

        Mistä haudan hoidosta?

        Täällä leikataan nurmi samalla lailla kaikilta haudoilta, siksi reunakivet poistettiin aika sitten, ilman mitään maksua.
        Vain kukista joutuu maksamaan.


      • Hei kun keikuskelen
        kukka. kirjoitti:

        Mistä haudan hoidosta?

        Täällä leikataan nurmi samalla lailla kaikilta haudoilta, siksi reunakivet poistettiin aika sitten, ilman mitään maksua.
        Vain kukista joutuu maksamaan.

        "kukka"

        Laskun takana lukee: "Haudanhoitomaksu sisältää nurmikon leikkauksen, kastelun sekä yleissiivouksen."

        Jos joku haudanomistaja ei ole määräaikaan maksanut maksua, niin hänen hautakivensä viereen laitetaan määrätyn värinen (en muista väriä) lappu ja näin nurmikonleikkaajat näkevät, että jahas jassoo tämän haudan kohtaa ei saa leikata. He kiertävät sen eli jää leikkaamaton alue haudan kohdalle.

        Sitten ne hautojen haltija, jotka ovat maksaneet määräajassa (15.4.) maksun, niin niiden hautojen kohdalla on toisellainen merkki (vihreä muovilappu), joka ilmoittaa, että ok.

        Eri "alueilla" hautausmaata on hautojen kukkapenkkikohta vähän eri mallinen (riippuen siitä, ketä työntekijä vastaa mistäkin alueesta). Elikkä mun haudan penkin reuna on pyöreä ja määrätyn mallisena (siistinä) se pysyykin, koska työntekijä penkin reunoja fiksaa. Siis hänen alueensa Kaikkien hautojen penkit ovat saman malliset.

        Yhtenä vuotena menin istuttamaan kukkia ja kun työntekijä kauempaa huomasi minut, hän tuli kiireesti sanomaan, että "Älä vaan laita lannoitetta, koska oon juuri möyhinyt ja laittanut lannoitteet".

        40 euroa ei ole ollenkaan paljon, ottaen huomioon, että kovasti niitä työntekijöitä näkee hautojen kimpussa uurastavan.


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "kukka"

        Laskun takana lukee: "Haudanhoitomaksu sisältää nurmikon leikkauksen, kastelun sekä yleissiivouksen."

        Jos joku haudanomistaja ei ole määräaikaan maksanut maksua, niin hänen hautakivensä viereen laitetaan määrätyn värinen (en muista väriä) lappu ja näin nurmikonleikkaajat näkevät, että jahas jassoo tämän haudan kohtaa ei saa leikata. He kiertävät sen eli jää leikkaamaton alue haudan kohdalle.

        Sitten ne hautojen haltija, jotka ovat maksaneet määräajassa (15.4.) maksun, niin niiden hautojen kohdalla on toisellainen merkki (vihreä muovilappu), joka ilmoittaa, että ok.

        Eri "alueilla" hautausmaata on hautojen kukkapenkkikohta vähän eri mallinen (riippuen siitä, ketä työntekijä vastaa mistäkin alueesta). Elikkä mun haudan penkin reuna on pyöreä ja määrätyn mallisena (siistinä) se pysyykin, koska työntekijä penkin reunoja fiksaa. Siis hänen alueensa Kaikkien hautojen penkit ovat saman malliset.

        Yhtenä vuotena menin istuttamaan kukkia ja kun työntekijä kauempaa huomasi minut, hän tuli kiireesti sanomaan, että "Älä vaan laita lannoitetta, koska oon juuri möyhinyt ja laittanut lannoitteet".

        40 euroa ei ole ollenkaan paljon, ottaen huomioon, että kovasti niitä työntekijöitä näkee hautojen kimpussa uurastavan.

        Ei täällä ole ainakaan vanhempani haudan kastelusta ja leikkauksesta killinkiäkään laskutettu niinä 30 vuonna, jonka hän on nurmen alla nukkunut.
        Eikä keltään muultakaan kuulemaltani.


      • Hei kun keikuskelen
        kukka. kirjoitti:

        Ei täällä ole ainakaan vanhempani haudan kastelusta ja leikkauksesta killinkiäkään laskutettu niinä 30 vuonna, jonka hän on nurmen alla nukkunut.
        Eikä keltään muultakaan kuulemaltani.

        Eli onko niin, että et/ette maksa yhtään mitään seurakunnalle vanhempasi haudasta?


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Eli onko niin, että et/ette maksa yhtään mitään seurakunnalle vanhempasi haudasta?

        Nyt maksamme, kun haudoille seurakunta istuttaa kukat. Sitä ennen ei, ei ole tapana täällä.

        Olisihan oudon näköistä, jos kaksi viereistä hautaa, toisella rehottaisi pitkä heinä, toisella, siellä päin maksetulla, olisi siisti ajettu nurmi.
        Täällä koneella leikataan kaikki haudat, ei ole mitään nurmikon katkaisumaksua.

        Emme ole maksaneet, kun täällä ei se ole maksullista.


      • Hei kun keikuskelen
        kukka. kirjoitti:

        Nyt maksamme, kun haudoille seurakunta istuttaa kukat. Sitä ennen ei, ei ole tapana täällä.

        Olisihan oudon näköistä, jos kaksi viereistä hautaa, toisella rehottaisi pitkä heinä, toisella, siellä päin maksetulla, olisi siisti ajettu nurmi.
        Täällä koneella leikataan kaikki haudat, ei ole mitään nurmikon katkaisumaksua.

        Emme ole maksaneet, kun täällä ei se ole maksullista.

        Ok. Hyvähän se on, jos hautapaikka on ilmainen niille, joille seurakunta ei istuta kukkia.

        Mitä maksaa, jos seurakunta istuttaa ne kukat? Eli mikä sitten on se seurakunnalta tuleva lasku?


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Ok. Hyvähän se on, jos hautapaikka on ilmainen niille, joille seurakunta ei istuta kukkia.

        Mitä maksaa, jos seurakunta istuttaa ne kukat? Eli mikä sitten on se seurakunnalta tuleva lasku?

        En nyt tarkkaan muista, jotain 80€/hauta.

        Ja eihän hautapaikka kellekään ilmainen ole, maksaa pitää, että hauta aukeaa.


      • Hei kun keikuskelen
        kukka. kirjoitti:

        En nyt tarkkaan muista, jotain 80€/hauta.

        Ja eihän hautapaikka kellekään ilmainen ole, maksaa pitää, että hauta aukeaa.

        Tietysti minä nyt sen tiedän, että hautapaikasta tarttee maksaa, kun vainaja sinne laitetaan. Olenhan mieheni haudannut. Haudan kaivamisesta eri maksu ja sitten eri vielä täyttämisestäkin (typerää).

        Tarkoitin ilmaisella sitä, että ei ole mitään vuosimaksua.

        Jos vanhempasi haudasta maksat 80 euroa, niin eihän pelkät Kukat niin paljon maksa. Se muu osa on hoitomaksua.

        Kirjoitin tuola aikasemmassa viestissä, että mummuni ja paappani haudan kukat maksavat 7,50 euroa. Mutta sitten on päälle kesähoito, joka on 64,00 euroa. Yhteensä haudasta menee 71,50 euroa.


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Tietysti minä nyt sen tiedän, että hautapaikasta tarttee maksaa, kun vainaja sinne laitetaan. Olenhan mieheni haudannut. Haudan kaivamisesta eri maksu ja sitten eri vielä täyttämisestäkin (typerää).

        Tarkoitin ilmaisella sitä, että ei ole mitään vuosimaksua.

        Jos vanhempasi haudasta maksat 80 euroa, niin eihän pelkät Kukat niin paljon maksa. Se muu osa on hoitomaksua.

        Kirjoitin tuola aikasemmassa viestissä, että mummuni ja paappani haudan kukat maksavat 7,50 euroa. Mutta sitten on päälle kesähoito, joka on 64,00 euroa. Yhteensä haudasta menee 71,50 euroa.

        Sanon nyt vielä kerran, täällä ei pelkästä haudan kastelusta ja nurmen leikkauksesta peritä maksua.


      • Hei kun keikuskelen
        kukka. kirjoitti:

        Sanon nyt vielä kerran, täällä ei pelkästä haudan kastelusta ja nurmen leikkauksesta peritä maksua.

        Heh, älä nyt vihastu :)

        Takerruit tuohon kasteluun ja leikkaukseen.
        Kaiketi kulkee eri nimetyksillä noi maksut. En tiedä.
        Mutta jos itse maksat 80 euroa kesästä ja sen tietää, että kukat eivät niin paljon maksa, niin joku "muu" maksu siinä laskussa pitää olla "piilossa".

        Laskusta se kaiketi ilmene eriteltynä.
        Samalla se, että millä nimellä seurakunta "rahastaa" haudasta.
        (siis onko se "vuosimaksu", "kesähoito" vai "haudan hoito" tai jotain ja paljonko maksaa yksi kukka ja montako kukkaa on kyseessä).

        En, enkä saivartele :) Kuhan tarkentelen asioita nääs :)


      • kukka.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Heh, älä nyt vihastu :)

        Takerruit tuohon kasteluun ja leikkaukseen.
        Kaiketi kulkee eri nimetyksillä noi maksut. En tiedä.
        Mutta jos itse maksat 80 euroa kesästä ja sen tietää, että kukat eivät niin paljon maksa, niin joku "muu" maksu siinä laskussa pitää olla "piilossa".

        Laskusta se kaiketi ilmene eriteltynä.
        Samalla se, että millä nimellä seurakunta "rahastaa" haudasta.
        (siis onko se "vuosimaksu", "kesähoito" vai "haudan hoito" tai jotain ja paljonko maksaa yksi kukka ja montako kukkaa on kyseessä).

        En, enkä saivartele :) Kuhan tarkentelen asioita nääs :)

        Huolehdimme 4 haudasta.
        Ainoa maksu on maksettu kahdelta kesältä, jolloin seurakunta on istuttanut kaksi kukkaa kullekin haudalle.
        Muu haudanhoito ollut aina sama.

        Sitä ennen ei maksuja. Vanhin hauta on 50-luvulta.


    • luonnollistakin

      Mä lähetin vähän aikaa sitten seurakunnalle 385€
      Sanovat että kunista riittää viideksi vuodeksi.
      En laittanut rahaa Interfloralla, vaan ihan pankilla.
      Täytyy käydä syssymmällä kattelemassa, onko koristeltu kolikoilla vai seteleillä.
      Tää oli mun miälestä paras tapa.
      Komea ja raavas mies ei oikeen voi brassailla höpöttämällä kukista ja niiden
      kauneudesta.
      Ja siks toisekseen, tartteeks sen aina jotain kukkasta olla?
      Sammal on monivuotista vihreetä, aika paljonkin monivuotista.
      Ja siitä tulee sitten turvetta, jonka voi nostaa taivaan tuuliin.
      Jos oikeen syvältä kauhalla rouhasee, niin nousee sit muutakin sinne.
      Mun kohalla tosi isänmaallista.
      Enkä mä oo mikään pohjalainen turvesuo ihminen.

    • +++-+++

      Japanin akileijakin on kaunis matala kukka. Kukkii vaan aikaisemmin keväisin ettei siitä enää syksyllä riitä silmäniloksi.

      Monivuotisia astereitakin on monta lajia. Kukkivat syysskesällä.

    • Rimmir tänään

      Onko sinne pakko laittaa elävää kukkaa, jos laittaisi hautakiven juurelle vaikka betonista valetun ruusun tai pari, vai ajattelenko liian uudenaikaisesti?

      Tai jos et laita kukkivaa kukkaa niin onko saniainen ruma?

      • tekotaiteellinen

        mistä sulle tulikin mieleen?

        "Ja siks toisekseen, tartteeks sen aina jotain kukkasta olla?"


      • +++-+++

        Saniainen ei ole ollenkaan ruma. Niitä näkee monellakin haudalla.


      • Leski
        +++-+++ kirjoitti:

        Saniainen ei ole ollenkaan ruma. Niitä näkee monellakin haudalla.

        Miksi kukaan ei ole istuttanut Bergeniaa eli vuorenkilpeä?
        Monivuotinen ja kukkii keväisin kaunein , korkein kukkavanoin.
        Istutin mieheni ja appivanhempaini sekä heidän vanhempainsa haudalle Hgissä.


      • Rimmir tänään
        tekotaiteellinen kirjoitti:

        mistä sulle tulikin mieleen?

        "Ja siks toisekseen, tartteeks sen aina jotain kukkasta olla?"

        No siitä tuli mieleen kun itsekään ei pääse kuin ehkä kerran vuodessa käymään vanhempiensa ja veljien haudoilla ja sukulaisilla on koko ajan ollut napisemista kuka sinne tuo mitäkin kukkaa, ja kuka käy kastelemassa ja laittamassa ruokamultaa ja lannottamassa ja kalkitsemassa.
        Me kaikki vanhenemme hurjaa vauhtia ja lapsillamme ei ole minkäänlaista mielenkiintoa koko hautapaikkoihin ja niiden kunnossapitoon.

        Siksi ajattelen tällä tavoin betonikukasta , niitähän on koristeena omissa pihoissakin ja niistä linnutkin voisivat juoda vettä.


    • Sivusta huutelen ja kyselen,keltaisia ,näyttäviä ,koko kesän kukkivia?
      Ne isommat samettiruusut olis sopivia mut kun niit ei saa mistään.
      Nyt on pieniä samettiruusuja ja sylikaupalla pikkusia orvokkeja.

      • ,,,,,

        Isompia samettikukkia saa varmimmin itse kasvattamalla. Muista valita mieleisesi väri. Niitä kun on vaaleankeltaisia ja enemmän oranssiain vivahtavia.

        Itse pidän enemmän oranssiin vivahtavista. Isompia orvokkeja näkyisi olevan taimimyymälöissä. Katselin niitä eilen torilla.


      • helpolla

        Kehäkukat on näyttäviä ja kovia kukkimaan vielä myöhälle syksyyn asti. Kourallinen siemeniä ja vähän multaa päälle...


      • Hei kun keikuskelen

        "koti-kiusattu"

        Tarkoititko kukkia haudalle, vai kyseletkö sieltä sivusta noin muuten vaan puutarhaasi kukkia?

        Taimimyymälöistä varmaan löytyy Samettiruusuja. Saattaa olla, että niitä ei ole vielä siellä, mutta kohta pian oitis luulen, että tulee myyntiin.

        Kirjoitit pieniä Samettiruusuja, tarkotitko Samettikukkia. Ne kun ovat erilaiset ja itse tykkään kovasti noista samettikukista. Pieniä samettiruusuja en ole nähnyt, mutta voi olla, että niitäkin on saatavana.

        Jos kukan pitää olla Keltainen ja näyttävää plaatua, niin keltainen Ruusubegonia on sellainen.
        On monenlaisia begonioita. Siis se kukka on erilainen.
        Minä tykkään nimenomaan siitä RUUSUbegoniasta. Sen kukka on iso ja mahtava, pursuava. Sit niitä on semmosia "kovahkoja" pieniä kukkia, ihan eri näköisiä. Hienoja tietysti nekin, vaan se pursuava on hienompi.
        Kannattaa verrata vaikka taimimyymälässä. Kaikissa paikoissa niitä ei ole, mutta kyllä löytää, kun vähä haeskelee.

        (olis tehnyt siitä yhestä kirjasta mieleni sulle praatata, mutta ei sovi ehkä tähän ketjuu, että myöhemmin sitte, joo)


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Tarkoititko kukkia haudalle, vai kyseletkö sieltä sivusta noin muuten vaan puutarhaasi kukkia?

        Taimimyymälöistä varmaan löytyy Samettiruusuja. Saattaa olla, että niitä ei ole vielä siellä, mutta kohta pian oitis luulen, että tulee myyntiin.

        Kirjoitit pieniä Samettiruusuja, tarkotitko Samettikukkia. Ne kun ovat erilaiset ja itse tykkään kovasti noista samettikukista. Pieniä samettiruusuja en ole nähnyt, mutta voi olla, että niitäkin on saatavana.

        Jos kukan pitää olla Keltainen ja näyttävää plaatua, niin keltainen Ruusubegonia on sellainen.
        On monenlaisia begonioita. Siis se kukka on erilainen.
        Minä tykkään nimenomaan siitä RUUSUbegoniasta. Sen kukka on iso ja mahtava, pursuava. Sit niitä on semmosia "kovahkoja" pieniä kukkia, ihan eri näköisiä. Hienoja tietysti nekin, vaan se pursuava on hienompi.
        Kannattaa verrata vaikka taimimyymälässä. Kaikissa paikoissa niitä ei ole, mutta kyllä löytää, kun vähä haeskelee.

        (olis tehnyt siitä yhestä kirjasta mieleni sulle praatata, mutta ei sovi ehkä tähän ketjuu, että myöhemmin sitte, joo)

        Mulla voi mennä noi nimet sekaisin mut parhaani koitan, lapseni haudalle niit keltasia,oli hänen suosikki väri.
        Mahroitko tarkoittaa ,et kuitenkaan usko kirjaa?


      • Hei kun keikuskelen
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Mulla voi mennä noi nimet sekaisin mut parhaani koitan, lapseni haudalle niit keltasia,oli hänen suosikki väri.
        Mahroitko tarkoittaa ,et kuitenkaan usko kirjaa?

        "koti-kiusattu"

        Keltainen on kaunis väri, niin aurinkoinen ja voisko sanoa iloinen väri.

        Ehkä sä tarkotit samettikukkia, jotka vois kans olla hyviä haudalle.

        Ruusubegonia on mun mielestä "juhlavamman" näkönen kasvi.
        Minä oon nyt muutamat vuodet laittanut niitä haudalle. Verepunaisia kukkia, paitsi tänä vuonna laitoin itsekin keltaisia. Lisäksi laitoin tukun Lopeliaa ympärille. Sinisiä lopelioita.

        Joo, juuri sitä kirjaa tarkotin. Sain jonottaa sitä 5 kuukautta. Sain kouraan sen maanantaina.
        Tiistai-iltana aloin lukemaan ja pirhana viete, ku meinas mennä ihan koko yö siinä lukies. Jouduin pakottamaan itteni lopettamaan tos joskus viiden aikoihin.
        Eilen luin sen loppuun.

        Kissi on aina mun kainalos kun alan lukemaan. Niin tiistainakin. Hitto ku se peliästyi ja siirtyi kiiruusti pois, kun aloin suorahuutona nauramaan.
        Se oli tää kohta: "Laitoin sitten kattilaan puoli litraa vettä kraanasta ja paketillisen mannasuurimoita. Siitä tuli kivi. Mä vuolin siitä kivestä sitten paloja, aivan käsittämättömän pahanmakuista, yritin elää sillä":
        Heh he he hee, voiko kukaan lukea tuollaista nauramatta :)
        Tuli mieleen, kun mun poika teki ekaa kertaa makaroonivelliä. Puhelimitse yritin neuvoa, mutta lopputulos oli, että pojalta tuli tekstiviesti, että voiko makaroonivelliä syödä haarukalla ja veitsellä. Oli lautasella aivojen näköinen klöntti :) Silloinkin pikkusen nakratti.

        Uskomaton kirja. En oikein osaa päättää, uskonko kaikkea. Kumma, että tuo tyyppi on ylipäätään hengis. Huh huh. Mitä mieltä sinä olet kirjasta?


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Keltainen on kaunis väri, niin aurinkoinen ja voisko sanoa iloinen väri.

        Ehkä sä tarkotit samettikukkia, jotka vois kans olla hyviä haudalle.

        Ruusubegonia on mun mielestä "juhlavamman" näkönen kasvi.
        Minä oon nyt muutamat vuodet laittanut niitä haudalle. Verepunaisia kukkia, paitsi tänä vuonna laitoin itsekin keltaisia. Lisäksi laitoin tukun Lopeliaa ympärille. Sinisiä lopelioita.

        Joo, juuri sitä kirjaa tarkotin. Sain jonottaa sitä 5 kuukautta. Sain kouraan sen maanantaina.
        Tiistai-iltana aloin lukemaan ja pirhana viete, ku meinas mennä ihan koko yö siinä lukies. Jouduin pakottamaan itteni lopettamaan tos joskus viiden aikoihin.
        Eilen luin sen loppuun.

        Kissi on aina mun kainalos kun alan lukemaan. Niin tiistainakin. Hitto ku se peliästyi ja siirtyi kiiruusti pois, kun aloin suorahuutona nauramaan.
        Se oli tää kohta: "Laitoin sitten kattilaan puoli litraa vettä kraanasta ja paketillisen mannasuurimoita. Siitä tuli kivi. Mä vuolin siitä kivestä sitten paloja, aivan käsittämättömän pahanmakuista, yritin elää sillä":
        Heh he he hee, voiko kukaan lukea tuollaista nauramatta :)
        Tuli mieleen, kun mun poika teki ekaa kertaa makaroonivelliä. Puhelimitse yritin neuvoa, mutta lopputulos oli, että pojalta tuli tekstiviesti, että voiko makaroonivelliä syödä haarukalla ja veitsellä. Oli lautasella aivojen näköinen klöntti :) Silloinkin pikkusen nakratti.

        Uskomaton kirja. En oikein osaa päättää, uskonko kaikkea. Kumma, että tuo tyyppi on ylipäätään hengis. Huh huh. Mitä mieltä sinä olet kirjasta?

        Sanotaan et suuri maa,suuret toleranssit.
        Itte olin riemuissani siitä kun suuri valkoinen johtaja karhumetsällä oli ja karhu joka villiä esitti,varasti marjastajan polkupyörän.
        Sirkuskarhu kuulemma polki muina karhuina tulilinjalle.
        Musta se kirja oli parasta viihdettä sekoitettuna lähihistorialla ja tietoiskuilla.


      • Ulla U. Utelias
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Sanotaan et suuri maa,suuret toleranssit.
        Itte olin riemuissani siitä kun suuri valkoinen johtaja karhumetsällä oli ja karhu joka villiä esitti,varasti marjastajan polkupyörän.
        Sirkuskarhu kuulemma polki muina karhuina tulilinjalle.
        Musta se kirja oli parasta viihdettä sekoitettuna lähihistorialla ja tietoiskuilla.

        Kertokaa nyt minullekin mistä kirjasta on kyse.


      • Hei kun keikuskelen
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Sanotaan et suuri maa,suuret toleranssit.
        Itte olin riemuissani siitä kun suuri valkoinen johtaja karhumetsällä oli ja karhu joka villiä esitti,varasti marjastajan polkupyörän.
        Sirkuskarhu kuulemma polki muina karhuina tulilinjalle.
        Musta se kirja oli parasta viihdettä sekoitettuna lähihistorialla ja tietoiskuilla.

        "koti-kiusattu"

        Heheeee, joo koomillinen tarina sirkuskarhusta. Aivan älytön.:)

        Alkuajan kielen osaamattomuus myös toi joitakin ongelmia, kuten Joutsenlammen tanssiminen, apua sentäs. Piti lausua runo.

        Ihan samaa mieltä: Parasta viihdettä sekoitettuna lähihistorialla ja tietoiskuilla.


      • Hei kun keikuskelen
        Ulla U. Utelias kirjoitti:

        Kertokaa nyt minullekin mistä kirjasta on kyse.

        "Ulla U.Utelias"

        Kirjan nimi: Ville Haapasalo "Et kuitenkaan usko..."
        Villen Haapasalon varhaisvuodet Venäjällä.

        Kirjan on kirjoittanut Kauko Röyhkä.
        Kirjassa paljon kuvia. Kuvat ottanut Juha Metso.

        Suosittelen. Ihan Älyttömän hyvä kirja.


      • Ulla U. Utelias
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "Ulla U.Utelias"

        Kirjan nimi: Ville Haapasalo "Et kuitenkaan usko..."
        Villen Haapasalon varhaisvuodet Venäjällä.

        Kirjan on kirjoittanut Kauko Röyhkä.
        Kirjassa paljon kuvia. Kuvat ottanut Juha Metso.

        Suosittelen. Ihan Älyttömän hyvä kirja.

        Kiittää ja kumartaa!!

        Pitääpä panna heti huomenissa tilaukseen.
        Siinä sitä on rohkea poika.


    • ......

      Begonioita ehdotan minäkin.

    • Samettikukka (tagete) on perinteinen kuolleitten kukka. Meksikossa haudat koristellaan kokonaan näillä "flor de muerto" tageteilla Kuolleitten Päivänä. . Intiassa ja muuallakin maailmassa tavallisia hautakukkia. Itse tykkään verenpisaroista (fuchsia) ja orvokeista haudoilla. Orvokit siementävät myös ja voivat levitä hienosti ihan itsekseen.

    • Maksaruohot
    • Güntter Kalmankoura

      Kuolemankoura?

    • raapimuksellinen

      Flor de muertos lienee myös haitallinen hyttysille, niin olen kuullut!
      Voi oola legendaa kuten sekin, että salvia karkottaa hyttysiä ja ötököitä.

    • Perenoita

      Kuunlilja ja ruusu, tulevat joka kesä kun ruusun käy peittämässä talveksi.
      Ei vaadi suurta hoitoa, jos ei jaksa käydä kuunlilja kyllä pärjää itsekseenkin luonnonsateen avulla. Monivuotiset perennat kannattaa laittaa, on sitten jotain kun
      hoitajaa ei ole. Joskus kaikki haudat jäävät unholaan, niitä näkee.

    • Anonyymi

      Moi!
      vanha juonne, mutta nosto,
      pohdin justiinsa "monivuotinen kukka haudalle",
      ja muistiinpanot, vastauksia etsitty netiltä:

      Monivuotinen Kukka Haudalle

      Rauhahtervehdys kirjoittaa:
      – Omaisten valittavana ovat
      kuunlilja (Hosta),
      pikkusydän (Dicentra),
      päivänlilja (Hemerocallis)
      sekä jaloangervo (Astilbe).
      Ne ovat näillä korkeuksilla varmasti menestyviä lajikkeita. (Oulu)

      KOTI ja KAupunki (H:ki?)
      -Maksaruoho,
      Vuorenkilpi,
      Kesäpikkusydän
      Kuunliljat
      Kurjenpolvet
      Keijunkukat
      pikkutöyhtöangervo
      – Perennoja hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota kasvupaikan lisäksi myös kasvukorkeuteen ja leviämiseen. Nopeasti leviävät lajit, kuten maahumala, rönsyakankaali ja kevätkaihonkukka, päätyvät helposti naapurihaudoille

      https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/monivuotiset-hautakukat/
      Hyvin paahteiselle haudalle kannattaa istuttaa kivikkokasveja, kuten mehitähtiä, sammalleimuja, ajuruohoa, sininataa tai ristikkejä, jotka selviävät istutuksen jälkeen sadeveden turvin. Ne leviävät nopeasti peittämään maata, mutta pysyvät kurissa, kun ruohoa ympärillä leikataan.

      Varjossa viihtyvät kauniisti kukkivat särkyneetsydämet, jaloangervot ja kurjenpolvet. Lehtevät kuunliljat, vuorenkilvet ja kotkansiipisaniaiset säilyvät kauniina läpi kesän. Matalista maanpeittäjistä varjoon sopivat taponlehti ja varjoyrtti.

      Perennat saattavat ajan oloon kasvaa tiheiksi ja kaivata jakamista. Nosta silloin juuripaakku ylös, jaa taimi 2–4 osaan ja istuta osa taimista takaisin. Vie ylimääräiset taimet pois.

      HOPEAHÄRKKI
      - kork 10-30 cm
      -Sopii mainiosti hiekka tms maalle
      https://www.omakoti.fi/kukkien-kasvien-hoito/hopeaharkki/

      PIKKUSYDÄN
      -kukkii lähes koko kesän https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/pikkusydamet-kukkivat-runsaasti/
      Pikkusydämet ovat helppohoitoisia ja kestäviä kasveja, jotka ilahduttavat puutarhureita pitkään kauniilla kukillaan.

      Kesäpikkusydän, Dicentra formosa, kukkii lähes koko kesän toukokuusta syyskuuhun.

      Kesäpikkusydän viihtyy parhaiten puolivarjoisissa perennaryhmissä. Matala, 20-30 -senttinen kasvusto sopiikin hyvin yhdisteltäväksi korkeampien perennojen kanssa. Sitä voidaan mainiosti käyttää myös reunus- ja peittokasvina.

      Pikkusydämistä meillä viljellään yleisimmin purppurapikkusydämen Luxuriant-lajiketta, joka on kesäpikkusydäntä suurempi ja kasvultaan voimakkaampi. Sen ruusunpunaiset kukat yltävät 30-40 sentin korkeuteen.

      Perennapenkkiin sopii myös tyylikäs valkoinen Alba-lajike.

      Pikkusydämet istutetaan 30-40 senttiä syvään hyvään hikevään multaan, jolloin ne kestävät mahdollisimman hyvin kuivuutta.

      ja pitäisi löytää myymälä jossa nämä kaksi mahd olisi..

    • Anonyymi

      Mikään elävä kukka ei kestä koko kesää kastelematta. Ota seurakunnalta haudanhoito sopimus tai hanki tekokukka. Tai eihän ole pakko olla kukkaa ollenkaan.
      Siili

      • Anonyymi

        Nyt vasta hokasin et liekkö aloittaja enää kuulemassa
        Siili


    • Anonyymi

      Suikerovihma on kyllä hyvä. Sitä kun laitat siitä nauttivat muutaman vuoden kuluttua sekä muiden hautojen hoitajat että koko hautusmaankin hoitajat.

    • Anonyymi

      Joku vei ruusun joku vei liljan ,joku vei katajapensaan juu !

      Gubbe 73

    • Anonyymi

      Itse istutaisin puutarha liikeestä ruusun,ruusuja! Nimen omaan puutarha liikkestä.Hautausmailla on sadettajat kaikialla,joten se ruusu kyllä saa vettä ja kasvaa,vaikket olisi sitä kastelemassa,Netistä katost miten toimia sen kanssa,kun syksy ennen kymät pakkas ajat on? Niin nouse kukaan puhkeaa tulevatkin kesät. On ainakin minun kohdalla onistunut, aika jolloin ei hautusmaan puolesta otettu kesäkukkia.Sen voi maksa kukkaron mukaan 1 kesäksi, 2 , 5 10 kesää.Painostin puutarhat. Ennen kuin opein ostin halpaliiket ,marketit halvalla ruusun kuolivat sinne haudalle, mutta minun mielipide. Muilla omansa saa ollakin ja täyty olla!ps. saman olen partsi kukat oppinut koko kesän elää pakkasiin kun putarhalike ostan. Toisin marketit,halpaketjut. Luulen nillä jää kastelut väliin ja juuret ohuet,pienet kuivuu, nistä ketjuissa mistä likuvat, lopulta tukkuun ja tukusta tulee liikkesiin!

      • Anonyymi

        Monissa seurakunnissa on ruusujen istutus haudoille kielletty niiden leviämisen takia. Ainoastaan leikkoruusuja voi maljakossa viedä.


    • Anonyymi

      https://www.hankkija.fi/Piha_ja_puutarha/ohjeet-ja-vinkit/ohjeet-ja-vinkit/ia-kauneimmat-kestavimmat-kasvit-haudalle-2026666/
      Haudan saattaa saada nätiksi ja myös monivuotiseksi ilman sen kummempaa huolenpitoa. Toki paikan pitää olla kyseisille kasveille otollinen ja se pitää rajata, että kasvusto ei pääse rehottamaan naapurihautojen puolelle. Joskus näkee korkeakasvuisia kuunliljoja sun muita haudoilla. No ne taatusti nousevat joka kesä lähes mihin tahansa, mutta peittävät kivasti myös hautakivien tekstit. Parempi sekin kuin täysin hoitamaton hauta koko kesän. Ehkä. Hoitosopimus haudalle on vähän tylsä jos siellä kuitenkin haluaisi muutaman kerran vuodessa käydä ja tuoda omiakin kukkia vainajaa kunnioittaakseen. Näitä kukkia ei kukaan hoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      125
      2964
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1245
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1231
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      990
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      48
      901
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe