Yhteistalous?

vävy

Meneekö tämä ihan oikein, kun samassa kaupungissa asuvat vaimon vanhemmat ovat perheeseen yhteydessä lähes päivittäin, vierailuja puolin ja toisin, välillä mennään yhdessä ravintolaan ja teatteriin, mökille ja ulkoilemaan. Lomamatkatkin tehdään yhdessä appivanhempien kanssa. Kun perheeseen tuli vuosi sitten vauva, anoppi melkein muutti meille asumaan ja vuoroon vaimo useita öitä vauvan kanssa vanhemmillaan. Ihan hyviä ihmisiä ovat ja paljon avuksi, mutta elämä ei tunnu meidän kolmen omalta elämältä. Mitä voi tehdä?

9

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummuksi

      Tottakai menee! Kuulostaa hyvältä.
      JOs et kestä appivanhempia nurkissasi niin sano se heille tai kestä tilanne. Ei se sen vaikeampaa ole. Osaat kai puhua?

    • ...................

      Kuulostaa aika oudolta. Juttele vaimosi kanssa.

    • huh huh

      Ei tuo ihan oikea meininki ole, ja ymmärrettävästi on vaikea ottaa puheeksi jos appivanhemmat ovat kovasti ystävällisiä. Huh olkoon, Itse en jaksaisi tuommoista kahden perheen yhteiselämää, ja ainakin minä tarvitsen myös ihan omaa rauhaa tai aikaa puolison kanssa aika paljon. Minusta appivanhempien pitäisi ymmärtää ottaa etäisyyttä ja antaa nuorelle perheelle omaa tilaa. Ehkä vaimo on hyvin riippuvainen vanhemmistaan, mutta vanhempien tehtävä olisi edesauttaa tyttären itsenäistymistä välttämällä noin paljoa mukanaoloa perheen asioissa.

      Voi olla vaikea ottaa asiaa varta vasten puheeksi, koska saattaa seurata loukkaantumisia ja puolustautumista - "miksi näin mukava tilanne ei sulle kelpaa..." Voisi olla tehokkaampaa ruveta vaan kieltäytymään yhteisistä hankkeista tilanne kerrallaan. "Tänä viikonloppuna tehdään muuta, tällä kertaa tämä ei sovi" jne. Toinen keino on suunnitella keskenänne oman perheen tekemistä johon yksinkertaisesti appivanhempia ei oteta mukaan.

      Jos tytär on se joka haluaa vanhemmat aina mukaan, appivanhempien kannalta olisi viisasta kieltäytyä välillä ja keksiä omaa tekemistä silläkin uhalla että tytär pettyy.

    • ehkä mamiksi

      Vaimosi ehkä kaipaa apua lapsen hoitoon ja saa sitä ehkä vanhemmiltaan enemmän kuin sinulta?
      Kerro vaimollesi, että haluat viettää enemmän aikaa hänen ja lapsenne kanssa kolmestaan. Luulen että vaimosi ilahtuu, kun hän huomaa että välität ja arvostat yhteistä aikaanne. Niin ja muista, että kun olette kolmestaan, hoidat lastanne yhtä paljon kuin vaimosi....että hänkin voi nauttia ulkona syömisestä...mökkeilystä...ja ulkoilusta. Teatteriin ette kai lasta vielä ota mukaan?

    • Tumppitamppi

      Tuntuuko, ettei sinulla ole isänä ja puolisona mitään annettavaa perheellesi ja vaimollesi? Onko sinulla mitään aavistusta siitä, mitä pieni lapsesi ja vaimosi tarvitsevat? Vai oletko täysin keskittynyt omiin tarpeisiisi? Usko tai älä, niin parin vuoden kuluttua vaimosi tekee aloitteen eroon. Sinä näköjään elät ihan omaa erillistä elämääsi ja kuvittelet (niin kuin niin moni mies), että hyvään parisuhteeseen riittää, että mies käy töissä ja maksaa pari laskua.

    • Aloittaja1

      Olipa outo tulkinta Tumppitampilla!
      Oletat että elän erillistä elämää enkä osallistu lastenhoitoon ja kotitöihin. Ihan väärä oletus! Hoidan lasta paljon, osallistun siivoamiseen ja kodin huoltoon enemmän kuin vaimoni, joka on aika avuton näissä hommissa. Usein hän istuu juttelemassa äitinsä kanssa ja minä keittelen heille kahvia. Oletat myös että lapsi ja vaimo olisivat muka tyytymättömiä minuun, sekään ei pidä paikkaansa. Meillä menee avioliitossa oikein hyvin, haluaisin vain ulkopuoliset pois jokapäiväisestä elämästämme.

      Meillä on kuitenkin hauskempaa oman perheen kesken tai omanikäisten ystävien kanssa kuin eri ikäpolveen kuuluvien appivanhempien kanssa. Mistä keksit että minä eläisin omaa erillistä elämääni ja että ainoastaan tuon rahaa perheeseen. En kyllä kertonut mitään tällaista viestissäni.

      Jos saisit itse valita, vietätkö aikaa omanikäisessäsi seurassa vai appivanhempien kanssa, niin kumman valitsisit?

      • tasa-arvo hoi!

        Haha, on hyvin tavallista että miniät valittavat kun anopit sekaantuvat liikaa nuorten elämään ja syyksi sanotaan että mies on mammanpoika. Miniät saavat siinä tilantessa ymmärrystä osakseen. Mutta kun vävy valittaa samaa, aletaan syyttää, että vävy laiminlyö perhettään. Miehille ja naisille taitaa olla erilaiset odotukset näissä keskusteluissakin.


    • itsenäinen mummu

      Mitä tästä opimme? Muistakin keskusteluista päätellen on hyvin yleistä että appivanhemmat tuppavat nuorenparin elämään enemmän kuin on tarpeen. Varsinkin miniät valittaa usein anopin hössötyksestä tai määräilystä. Tottakai jokainen haluaa elää rauhassa oman perheen elämään ja pitää sukulaiskontaktit kohtuudessa. Mammanpojat ja -tytöt puolestaan roikkuvat itse vanhemmissaan.

      Olen sitä mieltä että sopuisakin sukupolvien sekoitus aiheuttaa ongelmia nuorten avioliittoon, tavalla tai toisella. Eikös me vanhempi polvi voitais yksinkertaisesti hellittää vähän otettamme ja pitää enemmän etäisyyttä, halusi nuoret sitä tai ei. Vanhempien pitäisi olla viisaampia ja jättää nuoret opettelemaan keskenään elämistä ja selviytymistä omin päin.

      Sitten vielä ihmettelen, mikä aiheutti aggressiot aloittajaa kohtaan. Häntä ehdittiin haukkua kehnoksi isäksi ja puolisoksi, kun hän vain toivoi appivanhempia etäämmälle. Oliko haukkujat juuri niitä perheeseen tuppaavia anoppeja?

    • logiikkaahanseon

      Joo nyt olet mies oikealla
      tiellä.
      Sinähän ole kuten tiedät
      juuri se avainhenkilö muuttamaan
      koko perheen kohtalon.
      Ja miehenä olemalla erotat
      naisesi vanhemmistaan,
      muuta vaikka ainakin kolmensadankilometrin
      päähän, jotta eivät sattumalta
      voi "poiketa".

      Sen mitä nyt näet ikään
      kuin lempeänä tuulena,
      voi muuttua myrskyksi,
      jos "appivanhemmat"
      saavat päähänsä että
      sinussa on jokin vika.
      Joten suojaudu mies
      ajoissa myrskyä vastaan,
      ja ehdottele hissukseen,
      että siellä ja täällä olisi
      hyvä asua ja niin hyvä
      työpaikka...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe