Yliopistoon pääseminen

Nikolas_

Hei!
Olen 16-vuotias lukiolainen. Olen melko ahkera opiskelemaan, erityisesti aineissa jotka kiinnostavat minua. Olen miettinyt jo mitä haluaisin tehdä lukion jälkeen, haluaisin lukemaan kauppatieteitä johonkin yliopistoon. Olen hieman etsinyt tietoa, ilmeisesti moniin yliopistoihin mennään melkein pelkästään pääsykokeen varassa? Jos ei , niin miten lukiopaperit sitten vaikuttaa? Olen ajatellut Aalto-yliopistoa tai Turun yliopistoa.

3

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (puhelin)vastaaja

Pähkinänkuoressa: Mitä paskemmat yo-paperit kirjoitat, sitä vähemmän sinulla on varaa mokata pääsykokeessa.

• Ei vielä tietoa

Lisäksi on havaittu, että ylioppilasarvosanoilla ja yliopiston pääsykokeen osaamisella on jostakin kumman syystä melko voimakas positiivinen korrelaatio. Tutkimukset ilmiön perimmäisestä aiheuttajasta tosin jatkuvat edelleen.

• PaperitJärjestykseen

Ilmeisesti joillekin matemaattisille aloille, ehkä muillekin aloille, pääsee opiskelemaan pelkillä papereilla, ei tarvitse edes osallistua valintakokeeseen. Kirjoituksissa silloin varmaan pitäisi olla E tai L arvosanoina. Yleensä valintakoe kyllä on lähes kaikissa aineissa. Ei kaikki pääse heti kauppatieteelliseen, mutta ei kannata huolestua, sillä avoimen yliopiston kautta voit silti opiskella samaa ainetta, mikä auttaa seuraavan kerran haussasi. Ja myöhemmin voi hakea uudestaan.

Lukiopapereista ja muista papereista: ainahan se missä viimeksi olet ollut opiskelemassa vaikuttaa seuraavassa haussa, jos liittyy aiheeseen. Lukiopaperit onkin yksi tärkeimmistä papereista hakuvaiheessa, myöhemmin niillä ei sitten enää teekään paljon mitään, koska aina korkeamman oppiasteen paperi on tärkeämpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4974
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4839
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4248
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      9
      3028
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe