Olen miettimässä kumpaan menisin. Ovet ovat todennäköisesti auki molemmille. Hain yhteishaussa Aallon linjoille ja Helsingin yliopiston fysiikan, kemian sekä matematiikan laitokselle, enkä nyt tiedä minkä paikan vastaanottaisin. Haluaisin kuulla kokemuksia Kumpulassa olevasta tiedekunnasta.
Miltä vaikuttaa opiskeluympäristö? Ainakin omaan silmääni mielytti paikan ulkonäkö, korkealla paikalla jne... Ainakin ympäristöltään valoisampi verrattuna Otaniemeen. Toisaalta paikka on melko keskellä ruuhkaista liikennettä, mikä ei ole mieleeni.
Lisäksi, millaiset yhteydet on fysiikan, kemian ja matematiikan opiskelijoilla? Ala ovat erit, mutta onko heidän välillä opiskelun ohella myös "vuorovaikutusta" vai ovatko oman alan opiskelijat pelkästään opislemassa oman alan opiskelijoiden kanssa?
Entä onko töitä helposti tarjolla tulevaisuudessa? Onko esim. harjoittelupaikkaa helppo saada? Entä onko vaihto-opiskelumahdollisuutta Kumpulassa?
Helsingin Kumpulaan vai Aaltoon?
11
2247
Vastaukset
- joupou
Olen Kumpulassa matematiikan opiskelijana ja voin todeta, että sijainniltaan ja muutenkin opiskeluympäristöltään ihan hyvä paikka. Kaikkien aineopiskelijoiden kanssa on vuorovaikutusta ihan riippuen mille kursseille osallistut jne. Esim. kielikursseilla on helppo tutustua heti opintojen alussa muihin.
Uskaltaisin väittää, että työmahdollisuudet ovat yhtä hyvät sekä Kumpulasta että Aallosta valmistuneille, eli se on täysin opiskelijasta itsestä kiinni. Lähtökohtaisesti kannattaa opiskella sitä mikä kiinnostaa ja vasta sitten miettiä työllistymistä erilaisiin tehtäviin.
Vaihto-opiskelumahdollisuudetkin on: http://wiki.helsinki.fi/display/mathstatOpiskelu/Etusivu;jsessionid=4333C0023075B15B4E975FD8E434F352 (matematiikan laitoksen opiskelijoiden sivut, katso oikeanpuoleinen infolaatikko
Yksi tärkeä juttu vielä: oletko täysin varma että voit tehdä vastaanottopäätöksen useamman opiskelupaikan välillä?
"Korkeakoulujen yhteishaussa voit tulla hyväksytyksi vain yhteen koulutukseen hakutoivejärjestyksesi mukaan."
(https://opintopolku.fi/wp/fi/yliopisto/miten-opiskelijat-valitaan-yliopistoon/)
Mikäli tuota sovelletaan tuoreimpiin yhteishakuihin, niin se tarkoittaisi, että voit tehdä vataanottopäätöksen tasan yhden opiskelupaikan välillä (eli siihen mihin pääset ensimmäisenä).- hakija
"Yksi tärkeä juttu vielä: oletko täysin varma että voit tehdä vastaanottopäätöksen useamman opiskelupaikan välillä?"
En ole ap, mutta hakulomakkeessa ei pystynyt laittamaan eri alojen hakuvaihtoehtoja mihinkään järjestykseen. Se oli mahdollista ainoastaan alojen sisällä. Matematiikan, fysiikan ja kemian ohjelmista voi siis tulla hyväksytyksi vain yhteen. Aallon ohjelmat on sen sijaan di-yhteishaussa, jonka tuloksiin ei matlu-haun tulokset vaikuta.
- komulak
itse en pystynyt laittamaan matikassa kohteita hakujärjestykseen
- sitä vaan.
Suosittelen Aaltoa. 1-2 tonnia lisää palkkaa ja varmempi työllisyys
- joupou
Niinhän voisi väittää, mutta mietippä nyt, ei pelkkä opiskelupaikka yksinään takaa mitään. Kumpulaan on helpompi päästä sisään, joten jos tämän ottaa tilastoissa huomioon, niin olen takuu varma, että työllisyys ja palkkaus ovat tismalleen yhtä hyvät molemmissa.
- hiukkasteoreetikko2
Uskon että ovet ovat auki näissä paikoissa. Fysiikasta kirjoitin E:n ja sillähän pääsee suoraan tuonne fysiikan laitokseen tuossa Kumpulassa kun valitsin sen ykkösprioriteetiksi yhteishaussa. Lisäksi matematiikan ja kemian pääsykokeista saan paljon lähtöpisteitä niin tarvitsee vain muutaman pisteen niistä niin mahdollisuuteni ovat erinomaiset.
En tiedä vielä minkä otan vastaan, mutta siihen on vielä muutama viikko aikaa. Se jää sitten nähtäväksi... Itse ympäristö on todella hienonnäköinen ja sen vuoksi tulen hyvillä mielin paikalle tekemään nuo alan kokeet! Omasta mielestäni siis opiskelupaikan ympäristö on tärkeä kriteeri, sillä kaunis sellainen motivoi enemmän opiskelemaan... Kävin aallossa kun oli abeilla vierailu, niin koulurakennusten sisätilat vaikuttivat ankeilta. Toisaalta DI:t saavat kuulemma parempaa palkkaa niin tää jää tosiaan nähtäväksi..
Olenkohan ainoa, joka ajattelee asioita tältä kantilta? - hiukkasteoreetikko 3
Ihmetyttää kuitenkin, kun en ole vielä saanut mitään postia tuosta suorasta pääsystäni. Monet ovat saaneet jo DI-koulutukselta vastaavan. Julkaistaanko HY:n suoraan valituista nimiä missään ennen pääsykoepäiviä?
- joupou
Muistaakseni kirje tulee myöhemmin. Tosiaan Kumpulassa pääaineen voi vaihtaa kohtuu helposti, joten siitä ei tarvitse murehtia. Opiskelussa kannattaa lähteä itse siitä mitä opiskelee, eikä niinkään ulkoisista virikkeistä. Eli mene opiskelemaan fysiikkaa tai mikä eniten itseäsi kiinnostaa, älä murehdi muusta.
- 9+2
Itselläni ei myöskään julkaistu, kun pääsin erillisvalinnalla. Pitää vain itse tiedostaa, että olet kyllä pääsemässä sisään ja malttaa odottaa, ja sitten se hyväksymiskirje jossain vaiheessa vain "kolahtaa" postilaatikkoon.
Totta kai kumpulalaisena suosittelen omaa yliopistoani. Silkka valinnan mahdollisuuksien määrä, mukava opiskeluympäristö, kuitenkin hyvät pohjat työelämälle, omalaatuinen opiskelijaelämä... Tietysti et voi enää erikoistua kovin helposti kauppatieteisiin tai ns. "innovaatioihin", mutta ehkä sun elämä ei mene pilalle siitä huolimattakaan. Mun mielestä koulutus on sitä millaiseksi sen ite tekee, ja kilpailukykyisenä tai haluttavana voit itsesi pitää myös Helsingin yliopistossa.
Sitäpaitsi Otaniemessä voi joutua puukotetuksi. - joupou
9+2 kirjoitti:
Itselläni ei myöskään julkaistu, kun pääsin erillisvalinnalla. Pitää vain itse tiedostaa, että olet kyllä pääsemässä sisään ja malttaa odottaa, ja sitten se hyväksymiskirje jossain vaiheessa vain "kolahtaa" postilaatikkoon.
Totta kai kumpulalaisena suosittelen omaa yliopistoani. Silkka valinnan mahdollisuuksien määrä, mukava opiskeluympäristö, kuitenkin hyvät pohjat työelämälle, omalaatuinen opiskelijaelämä... Tietysti et voi enää erikoistua kovin helposti kauppatieteisiin tai ns. "innovaatioihin", mutta ehkä sun elämä ei mene pilalle siitä huolimattakaan. Mun mielestä koulutus on sitä millaiseksi sen ite tekee, ja kilpailukykyisenä tai haluttavana voit itsesi pitää myös Helsingin yliopistossa.
Sitäpaitsi Otaniemessä voi joutua puukotetuksi.Samalla tavoin kaikilla yleisillä paikoilla piilee vaara, niin kuin nyt valitettavasti saadaan uutisista lukea. Eli en kyllä helposti naura (enkä kyllä muutenkaan haluaisi) Otaniemeläisille, vaikka olen myös Kumpulan opiskelija.
Nykyään on myös mahdollista opiskella JOO-sopimuksella (https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?pageId=13009644), joten jos luonnonlakien opiskelun lisäksi haluaa sovelluksia, niin Aallon kursseille pääsee kirjoille tuotakin kautta. - 9+2
joupou kirjoitti:
Samalla tavoin kaikilla yleisillä paikoilla piilee vaara, niin kuin nyt valitettavasti saadaan uutisista lukea. Eli en kyllä helposti naura (enkä kyllä muutenkaan haluaisi) Otaniemeläisille, vaikka olen myös Kumpulan opiskelija.
Nykyään on myös mahdollista opiskella JOO-sopimuksella (https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?pageId=13009644), joten jos luonnonlakien opiskelun lisäksi haluaa sovelluksia, niin Aallon kursseille pääsee kirjoille tuotakin kautta.Mahdollista on toki, mutta käsittääkseni koska JOO-opinnot maksavat yliopistolle, täytyy varautua perustelemaan niiden merkitys tutkinnon kannalta mahdollisimman hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2142829
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1262702En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781773Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371332Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va631308- 471098
- 991011
- 108861
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833