Isovanhempien säännöistä

Neemio

Heippis lukija! :)

Olisi mukava kuulla isovanhempien näkemyksiä millaisin säännöin otatte lapsenlapsia luoksenne tai käytte heitä katsomassa. Pohjaan kysymykseni tietenkin oman perheeni tilanteeseen.

Lastemme isovanhemmat ovat eronneet ja äitini (58v.) on alkoholisti. Hoitaa kyllä työnsä, mutta koskaan ei voi olla varma onko hän ottanut miestä väkevämpää. Erityisesti nelivuotiaalle pojallemme isoäiti on tärkeä. Isoäidille on kuitenkin mahdoton tehtävä ajaa 80km matka meitä katsomaan vaan meidän on aina pakkauduttava autoon kahden lapsen voimin ja hurautettava hänen luokseen.

Puhuuko tässä alkoholismi, viitsimättömyys, itsekkyys vai onko ihan ok tehdä sääntöjä, jotka vaan yksinkertaisesti on hyväksyttävä? Uskon tietäväni vastauksen vasta ollessani itse isoäiti, mutta tähän hätään huolisin mieluusti näkökulmia muilta.

13

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummuksi

      En tiedä, mikä puhuu, mutta tässä vielä pari ehdotusta: väsymys, arkuus ja tottumattomuus ajaa pitkiä matkoja ja kallis bensa.

    • Lässytilässyti

      Ole menemättä, jos kauhistuttaa. Eihän sinne ole pakko mennä. Piruakos täällä valitat?

    • Omat säännöt

      Alkoholismi on sairaus. Sairaus tuo mukanaan paljon muutakin.
      Elä elämäsi omilla ehdoillasi.

    • Isoäiti omin ehdoin

      Minusta teet ihan oikein kun hurautat äitiä katsomaan. Uskoakseni lapsetkin tykkäävät reissuta isoäidin luo. Älä murehdi äitiäsi, hän eläköön omaa elämäänsä. Mieti vaan joka kerta, että juuri tämä yksi vierailupäivä on hyvä.

      Itse eronneena isoäitinä tykkään kutsua lapset perheineen kotiini. Passaan ja paapon. Autoilen kyllä heilläkin lasten synttäreillä ja heitä hoitamassa, mutta matka on alle 10 km. Olisi ihan eri juttu ajaa 80 km:n päähän, olla vieraisilla, lykätä rattaita, leikkiä puistossa ja vielä samana päivänä takaisin. Ajan vähän enkä pidä koko ajamisesta. En taitaisi jaksaa seuraavana päivänä töihin.

      Alkoholia käytän usein omissa oloissani ja omien ystävien kanssa, liikaa, tiedä nyt alkoholismista. En oikein ymmärtäisi jos lapset rupeaisivat huolehtimaan. Voin harvoin heidän läsnäollessaan ottaa ruoan mukana pari viiniä, mutta useimmiten en. Ei minustakaan pienet ottamiset näy mitenkään. Olen tällaisen elämän katsonut itselleni sopivaksi ihan vain muiden luvatta ja koen olevani aika onnellinen. Yksi tärkeimpiä onneni aiheita ovat juuri lapseni ja lapsenlapseni.

    • mummon mietteitä

      siitä huomaa jos mummo juo liikaa, et on karski kielenkäyttö ja itse en pidä autoa, on suuri vastuu kuljettaa vaikkapa lapsenlapsia jos vähän ajokokemusta...

    • Mummi minäkin

      Joitain "sääntöjä":
      - Jokainen lapsenlapsista saa olla mummilassa vähintään yhden yön viikossa.
      - Jokaisen lapsenlapsen vähintään yhteen harrastukseen osallistun joko kuskina tai muuten.
      - Mummilassa pätevät mummilan säännöt, kotona kodin säännöt - ja lastenlasten vanhemat ovat ymmärtäneet ja hyväksyneet tämän.

      • Nöyrä?

        Ja siis olet vapaaehtoinen palvelija lapsiesi lapsille.
        Itseään kunnioittava ihminen elää omaa elämäänsä, ei ole pakko palvella ja olla kuskina ja passissa yötäpäivää vain sukulaisuuden tähden. Oma isoäitisi ei takuulla sinua noin huoltanut.


      • Isovanhemmuus
        Nöyrä? kirjoitti:

        Ja siis olet vapaaehtoinen palvelija lapsiesi lapsille.
        Itseään kunnioittava ihminen elää omaa elämäänsä, ei ole pakko palvella ja olla kuskina ja passissa yötäpäivää vain sukulaisuuden tähden. Oma isoäitisi ei takuulla sinua noin huoltanut.

        Toisilla on perhekeskeinen näkemys, toisilla perskeskeinen... Vähän rumasti ilmaistu mutta oma napa menee ensiksi ja muita ei sitten tulekaan. Minusta kuulostaa aivan ihanalta tuo mummo-näkemys. Itse aion pyrkiä tuollaiseen isovanhemmuuteen ja olen jo "varoittanut" miestäkin tästä. Mutta miehen kanssa pidetään lapsista ja jäähän sitä omaa aikaa sitten vaikka lastenlapsia välillä näkeekin. Herranjesta hehän ovat kylässä/hoidossa vain muutaman tunnin kerrallaan todennäköisesti, lomalla sitten vaikka pidempiäkin jaksoja. Ja kaikki muut päivät saan itselleni. En ymmärrä mikä tässä on kamalaa. Vai pitäisikö ajatella että minä, minä, minä, minä ja minun juttuni, minun tarpeeni, minun elämäni, hedonistisesti? Kuulostaa ikävältä vanhuudelta. Meillä ei ole osallistuvia isovanhempia, mutta mitäs siitä. Heitä en voi muuttaa, pitää vain kirkkaana mielessä sen etten "kosta" omille lapsilleni itse saamaani kohtelua ja muistaa sen miltä tuntui ja minkälaisista väleistä haaveilin. Lapset ja lapsenlapset ehkä toivovat joskus jotain muuta koska maailma muuttuu, mutta sitten voikin mennä heidän tarpeidensa ja toiveidensa mukaan koska haluan olla tukena, ja itsekin kertoa omista toiveistani. Kyllä ne saadaan kohtaamaan kunhan ihminen vaan luopuu omasta minä-minä-itsekkyydestään. Tätä mieltä.


    • yks.mummu

      Säännöt meillä-. Mummulaan on lapset saaneet ja saavat tulla aina kun haluavat ja olla niin kauan ,kun haluavat.Olleet kesäisin ja loma-aikoina viikkoja ja on ihanaa,koska tulee aika ,kun aikuistuvat ei he sitten enää niin paljon olekaan,mutta ne muistaa mummulan ja tulevat isovanhempia katsomaan .On mukava muistella yhteisiä lapsuus aikoja.-mummulassa mummulan säännöt ja hyvin on meilläkin vanhemmat hyväksyneet.Kyllä sitä halusi heidän kanssaan olla ja tehdä ,että jäis jotain hyviä muistoja mummulasta.

    • vierailujärjestys

      Mummulassa on yleensä enemmän tilaa ja mukavammat olosuhteet seurusteluun kuin nuorten pienemmässä asunnossa, ainakin mummun mielestä jolle on iän myötä tullut tärkeämmäksi omat tutut paikat. Mummulle voi matkustaminen olla myös rasittavaa. moni vanhempi ihminen myös välttelee autolla ajamista tietäessään ajotaitonsa käyneen epävarmaksi. Se ei näy päällepäin.

      Omat rutiinit ja päivärytmit merkitsevät paljon jaksamiselle, ja vieraassa paikassa se menee sekaisin. Vanhemmat ihmiset eivät useinkaan pysty nukkumaankaan kylässä. Vielä sellainenkin syy siihen että vieraillaan mummin luona eikä päinvastoin on se, jos lapsia on useita ja mummun luona voi tavata toisiakin samalla kertaa. Mummu joutuu päivystämään mahdollisia tulijoita eikä halua lähteä siksi pois kotoaan. Jatkuva matkustelu moneen suuntaan olisi myös hankalampaa kuin ottaa kaikki tulijat vastaan omassa kodissa.

    • pahuusversushyvyys

      Itse olet henkinen alkoholisti.
      Ei taida miellyttää se,
      että äiti on parempi ihminen.

    • Hei Neemio

      Olet jo saanutkin kommentteja aloitukseesi. On tärkeä asia, että pidät yhteyttä äitiisi vaikka hän onkin alkoholisti, hän on kuitenkin lastesi isoäiti ja kerrotkin että hän on erityisesti 4v pojallenne tärkeä. Varmasti lapsenne ovat myös äidillesi rakkaat, ja tietysti koko perheesi. Mietit onko teidän aina ajettava äitisi luokse vai voisiko hän vuorostaan käydä lapsenlapsia tervehtimässä teillä. Tietysti yhden henkilön on helpompi kulkea yksin kuin teidän koko porukan. Voisitko kysyä äidiltäsi miksi hän ei tule teille? Suoraan, rauhallisesti ja avoimesti keskustelu kannattaa yleensä aina. Jos hän kokee raskaaksi ajaa tuon matkan edestakaisin saman päivänä, voiko hän yöpyä teillä? Kysymykseesi sanoisin, ettei hän voi yksipuolisesti tehdä sääntöjä, jotka teidän on vaan hyväksyttävä. Jos hänellä ei olisi autoa ja teille olisi vaikea tulla yleisillä kulkuvälineillä, tilanne olisi toinen. Ja tilanne voi olla tulevaisuudessa joskus toinen, sitten kun äitisi on "vanha ja sairas" eikä enää kykenen autoilemaan, mutta vielä hän on aivan nuori ja ilmeisesti pystyy liikkumaan. Minulle on selvää, että ajan lapsenlastani katsomaan (matka suunnilleen sama kuin teillä), useammin kuin he tulevat meille.

      Hyvää kesää toivottelee,
      Pirkko-pappi

      • HyiHelvettejä

        On "Pirkko-pappi",
        seisonut Jumalan
        neuvottelussa.
        Ei ole.
        Lähinnä kumartanut
        perkelettä.

        Luterilaisen kirkon
        päämies on vapaamuurari.
        Vapaamuurarit palvelevat
        perkelettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe