Puhuja kertoi tapauksen. Poika oli kulkenut ry:llä ja saanut sitten parannuksen armon. Kotoa oltiin kuitenkin sanottu, että poika saa valita, joko jättää uskon tai lähtee kotoa. Poika oli valinnut kotoa lähtemisen. Hän oli keräillyt vähiä tavaroitaan ja sitten ollut lähdössä. Kuitenkin poika oli lopuksi kysynyt, saanko vielä laulaa laulun. Isä oli luvannut laulaa. Poika oli laulanut laulua; matkamiehen mielipalaa määränpäähän kotia. Kun poika oli päässyt kolmanteen säkeistöön (itsessäni olen kyllä kurja köyhä, syntinen, mutt sun armopuku yllä olen lumivalkoinen...), oli isä purskahtanut itkuun ja kysynyt saako hänkin uskoa synnit anteeksi.
Niin oli onnellisesti saanut käydä, että isänkin sydän oli murtunut. Ja niinhän on, että Jeesus asuu siellä, missä on särjetty ja nöyrä sydän.
Pojan käskettiin valita
44
2957
Vastaukset
- Kaunista
Ajatella miten rakkaasti ja kallisti hän oli heti alussa käsittänyt elävän uskon kohdalleen, kun oli jättämässä kotiaan kauniin laulun siivittämänä, eikä ovet paukkuen joka on toinen äärilaita.
Elävään uskoon kuuluukin aina rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan.
Kiitos avaajalle sykähdyttävästä kirjoituksesta! - syntinen
ettei pojalle enää näytettykään ovea.
oli puolensa, ehkä jollei hän olisi käskenyt poikaa lähtemään, (ja jos poika ei olisi laulanut kaunista laulua) niin ei olisikaan huomannut omaa syntisyyttään... En tiedä. Mutta kuten laulaja laulaa; "Jeesus armoaurinkona synnin roudan sulattaa, Hengen saarnaviran kautta epäilykset karkoittaa", niin on tuonkin isän kova ja kylmä sydän saanut sulaa.
- lauloin ja katsoin ajan
Lopputulokseksi sain pojan laulun pituudeksi noin 2 minuuttia. Tästä kun vetää johtopäätöstä, isän kova uskotoin sydän (täysi epäuskon tila), oli muuttunut jopa alle 3.ssa minuutissa anteeksianovaan mieleen, ja sydämen vapauttavaan anteeksiantamuksen saarnan vastaanottamiseen kaikkien omien syntiensä ylitse. Ja Jumalanlapsioikeus alkoi samasta hetkestä.
Samassa uskossa olevana tähän varmaan sopii sanoa kyseisistä henkilöistä kuten raamatussakin sanotaan. Te olette meitä ja Herraa Jeesusta seuramaan ruvenneet.- marresson
kun vielä tänne tulin lukemaan ja etsimään että tiedättekö muut uskovaiset täällä mitään muuta ihan semmosta suljettua josa uskovaiseT vl:t vaan keskenään juttelee,tänne kun tänne pääse e niin moni pilkkaaja,tuntuu hiukan pelottavalle käydä täällä,kuiteski minullakin olisi niin monta puheenaihetta en vaan välttämättä halua että uskottomat kuulis ja näkis,kun voivat toiset heistä kääntää pilkaksi mitä puhutaan Lähetän e-postiosoitteeni jos joku osaa neuvoa johonki muille sivuille,olen kerran tienny,vaan olen ne jo unohtanut.
- Jere M
Tarinasi on tunteisiin vetoava. Herkemmältä lukijalta tulee varmaan kyyneleet silmiin. Minussa se herättää aivan toisenlaisia ajatuksia.
Tunteisiin vetoaminen on nimittäin hyvin paljon käytetty manipuloinnin muoto. Tämän tapaisissa tarinoissa juonella pyritään ajamaan tiettyjä tarkoitusperiä. Niin tässäkin. Vaikuttamalla tunteisiin pyritään monesti "myymään" jotain asiaa. Tunteisiin vetoamisen tarkoituksena on, että "ostaja" lopettaisi ajattelun ja erityisesti kriittisen ajattelun. Useat tarttuvatkin tähän syöttiin. Minuun tämä ei uppoa.
Tämä menetelmä on paljon käytetty eri uskonnollisissa piireissä. Varsinkin lapsiin tämän tapaisia tarinoita käytetään surutta. Heillä kun ei ole vielä kykyä kriittiseen ajatteluun. Minusta tämän tapaisen manipulaation käyttö etenkin lapsiin on suorastaan kamalaa.- Zip
"Tämä menetelmä on paljon käytetty eri uskonnollisissa piireissä. Varsinkin lapsiin tämän tapaisia tarinoita käytetään surutta. Heillä kun ei ole vielä kykyä kriittiseen ajatteluun. Minusta tämän tapaisen manipulaation käyttö etenkin lapsiin on suorastaan kamalaa. "
Niinpä. Näin lestadiolaisuudelle myötämielisenä tarina on vl:lien mielestä 'kaunis' ja 'liikuttava'. Tällä tavoin yritetään tunteisiin vetoamalla saada lapset/nuoret ruotuun.
Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa. Totta myös omalla kohdallani. - vl.kaveri
sinä Jere. Sillä yksinkertaisten on Jumalan valtakunta.
Jos emme kuuntelisi tunteita, kuinka me esim. voisimme katua syntejämme. Luulenpa, että Jumala tietää tunteillekkin tarkoituksensa.
Omanhyväinen ja viisas ihminen ei ota Kritstusta vastaan niin kuin lapsi, vaan hänen täytyy ottaa se jotenkin erikoisesti ja viisaasti, hän ei alene tähän tai tuohon. Mutta pieni lapsi ottaa uskon vastaan sellaisenaan, ilman mitään tarvetta lisätä omia maallisia viisauksia.
Ymmärrät nyt varmaan miksi rikkaan miehen on vaikeampi päästä taivaaseen, kuin että kamelin kulkea läpi neulan silmän.
Kun tunnet sisimmäsi Jumalan rauhan, niin kaikki maalliset asiat ovat tuhkaa sen rinnalla. Eipä poika muuten olisi jättänyt kotiaan. Kauniisti isä ja poika uskoi Kristuksen. Ajatelkaapa, että tekin voisitte olla heidän siassaan, kaikki synnit puhtaaksi pestynä. He ovat nyt muiden uskovaisten tavoin matkalla kohti taivaaseen. Ei sinunkaan tarvitsisi kuin nöyrtyä uskomaan syntisi anteeksi, niin olisit samalla matkalla. - vl.kaveri
Zip kirjoitti:
"Tämä menetelmä on paljon käytetty eri uskonnollisissa piireissä. Varsinkin lapsiin tämän tapaisia tarinoita käytetään surutta. Heillä kun ei ole vielä kykyä kriittiseen ajatteluun. Minusta tämän tapaisen manipulaation käyttö etenkin lapsiin on suorastaan kamalaa. "
Niinpä. Näin lestadiolaisuudelle myötämielisenä tarina on vl:lien mielestä 'kaunis' ja 'liikuttava'. Tällä tavoin yritetään tunteisiin vetoamalla saada lapset/nuoret ruotuun.
Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa. Totta myös omalla kohdallani.sanoit:"Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa."
Itse en tiedä yhtäkään perhettä, jossa näin meneteltäisiin.
sanoit:"Niinpä. Näin lestadiolaisuudelle myötämielisenä tarina on vl:lien mielestä 'kaunis' ja 'liikuttava'. Tällä tavoin yritetään tunteisiin vetoamalla saada lapset/nuoret ruotuun. "
Olkoot liikuttava tai ei, mutta sen tiedän että täytyy olla jokin suurempi mahti, jos tälläista tapahtuu. - +++
vl.kaveri kirjoitti:
sinä Jere. Sillä yksinkertaisten on Jumalan valtakunta.
Jos emme kuuntelisi tunteita, kuinka me esim. voisimme katua syntejämme. Luulenpa, että Jumala tietää tunteillekkin tarkoituksensa.
Omanhyväinen ja viisas ihminen ei ota Kritstusta vastaan niin kuin lapsi, vaan hänen täytyy ottaa se jotenkin erikoisesti ja viisaasti, hän ei alene tähän tai tuohon. Mutta pieni lapsi ottaa uskon vastaan sellaisenaan, ilman mitään tarvetta lisätä omia maallisia viisauksia.
Ymmärrät nyt varmaan miksi rikkaan miehen on vaikeampi päästä taivaaseen, kuin että kamelin kulkea läpi neulan silmän.
Kun tunnet sisimmäsi Jumalan rauhan, niin kaikki maalliset asiat ovat tuhkaa sen rinnalla. Eipä poika muuten olisi jättänyt kotiaan. Kauniisti isä ja poika uskoi Kristuksen. Ajatelkaapa, että tekin voisitte olla heidän siassaan, kaikki synnit puhtaaksi pestynä. He ovat nyt muiden uskovaisten tavoin matkalla kohti taivaaseen. Ei sinunkaan tarvitsisi kuin nöyrtyä uskomaan syntisi anteeksi, niin olisit samalla matkalla.nöyrtyminen, jos ei silti oikeasti sisimmässään kykene uskomaan, että vain VL-tavalla pelastuu? Eli vaikka olisi kuinka nöyrä ja pyytäisi syntejään anteeksi vaikka VL-kaverilta, niin jos ei silti oikeasti usko samalla tavalla? Ei kai sydämen uskoa voi valita? Se on tai sitä ei ole...tämä asia itseäni mietityttää. Itse en haluaisi mitään enemmän kuin tietää, mitä Jumala minun haluaisi tekevän, jotta olisin "varma", että olen uskossa, joka vie perille. Uskoja on niin monenlaisia ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa...
- vl.kaveri
+++ kirjoitti:
nöyrtyminen, jos ei silti oikeasti sisimmässään kykene uskomaan, että vain VL-tavalla pelastuu? Eli vaikka olisi kuinka nöyrä ja pyytäisi syntejään anteeksi vaikka VL-kaverilta, niin jos ei silti oikeasti usko samalla tavalla? Ei kai sydämen uskoa voi valita? Se on tai sitä ei ole...tämä asia itseäni mietityttää. Itse en haluaisi mitään enemmän kuin tietää, mitä Jumala minun haluaisi tekevän, jotta olisin "varma", että olen uskossa, joka vie perille. Uskoja on niin monenlaisia ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa...
oikeasti kadut syntejäsi ja uskot syntisi anteeksi uskovaisen ihmisen välityksellä, niin silloin saat pukea Karitsan lumivalkean puvun. Ja kun sinulla on tämä Jumalan henki itsessäsi, huomaat että se henki yhdistää sinua muihin uskovaisiin. Pyhän hengen kautta ymmärrätkin asiat samalla tavoin, kuin muutkin uskovaiset. Sillä on vain yksi Pyhä henki ja kun uskovaiset uskovat uskonasiat sen kautta, he uskovat ne samalla tavoin keskenänsä. Jos heillä tulee erimielisyyksiä, niin silloin on joku on järkeillyt uskonasoita, mikä ei ole oikein.
minä, että kritisoivaa teksiäkin tulee. Koska kritisoit, niin et vissiin kestänyt kunnolla lukea. Vai mitä? Ei kannata paaduttaa sydäntään. (jos viitsisin pyytää äidiltäni vanhoja Lasten Siion-lehtejä, ja kirjoittaa sieltä juttuja, niin voisi olla jopa enemmäkin kyyneltä silmäkulmassa, mutta en mä tiiä, olisko niitä enää tallessakaan)
- Zip
vl.kaveri kirjoitti:
sanoit:"Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa."
Itse en tiedä yhtäkään perhettä, jossa näin meneteltäisiin.
sanoit:"Niinpä. Näin lestadiolaisuudelle myötämielisenä tarina on vl:lien mielestä 'kaunis' ja 'liikuttava'. Tällä tavoin yritetään tunteisiin vetoamalla saada lapset/nuoret ruotuun. "
Olkoot liikuttava tai ei, mutta sen tiedän että täytyy olla jokin suurempi mahti, jos tälläista tapahtuu."Itse en tiedä yhtäkään perhettä, jossa näin meneteltäisiin."
Muistaakseni sanoin olevani itse tällaisesta perheestä. Lisäksi esim. Sakari Kiuru kertoi dokumenttiohjelmassa tv:ssä saaneensa samanlaista kohtelua. On varmasti paljon muitakin.
"Olkoot liikuttava tai ei, mutta sen tiedän että täytyy olla jokin suurempi mahti, jos tälläista tapahtuu. "
Sanoit itsekin _jos_ tällaista tapahtuu. Taitaa olla urbaanitarina, koska en ole kuullut/en tiedä yhtään tällaista tapausta todellisesta elämästä. - vl.kaveri
Zip kirjoitti:
"Itse en tiedä yhtäkään perhettä, jossa näin meneteltäisiin."
Muistaakseni sanoin olevani itse tällaisesta perheestä. Lisäksi esim. Sakari Kiuru kertoi dokumenttiohjelmassa tv:ssä saaneensa samanlaista kohtelua. On varmasti paljon muitakin.
"Olkoot liikuttava tai ei, mutta sen tiedän että täytyy olla jokin suurempi mahti, jos tälläista tapahtuu. "
Sanoit itsekin _jos_ tällaista tapahtuu. Taitaa olla urbaanitarina, koska en ole kuullut/en tiedä yhtään tällaista tapausta todellisesta elämästä.sillä tiedän aika monta vl-perhettä, jossa on perheen lapsi joutunut maailmaan.
sanoit:"Taitaa olla urbaanitarina, koska en ole kuullut/en tiedä yhtään tällaista tapausta todellisesta elämästä."
Minäpä tiedän paljonkin tämän tapaisia ja minulle on näytetty mihin evankeliumi pystyy. Sitä paitsi en sanonut tätä "jos" sanaa epäilläkseni avausta.
Enkä ole kuullut tätä aikaisemmin, niin tuskimpa se on urbaani legenda. Uskon tämän jutun. - Zip
vl.kaveri kirjoitti:
sillä tiedän aika monta vl-perhettä, jossa on perheen lapsi joutunut maailmaan.
sanoit:"Taitaa olla urbaanitarina, koska en ole kuullut/en tiedä yhtään tällaista tapausta todellisesta elämästä."
Minäpä tiedän paljonkin tämän tapaisia ja minulle on näytetty mihin evankeliumi pystyy. Sitä paitsi en sanonut tätä "jos" sanaa epäilläkseni avausta.
Enkä ole kuullut tätä aikaisemmin, niin tuskimpa se on urbaani legenda. Uskon tämän jutun."Minäpä tiedän paljonkin tämän tapaisia ja minulle on näytetty mihin evankeliumi pystyy."
Tiedät, että oikeasti näin on tapahtunut? Pystyisit siis tarvittaessa sanomaan nimet ja paikkakunnan?
Tällaisia tarinoita (juoni vähän vaihdellen) olen kyllä kuullut lestadiolaisseuroissa, mutta ne ovat lähinnä tyyliä tutun serkun veljen pojan tyttöystävän kaverille on sattunut tällainen juttu, mikä on yhtä kuin urbaanitarina.
Tällaisten tarinoiden tarkoituksena on pitää lauma koossa pikemmin kuin kertoa tosia tapauksia. - vl.kaveri
Zip kirjoitti:
"Minäpä tiedän paljonkin tämän tapaisia ja minulle on näytetty mihin evankeliumi pystyy."
Tiedät, että oikeasti näin on tapahtunut? Pystyisit siis tarvittaessa sanomaan nimet ja paikkakunnan?
Tällaisia tarinoita (juoni vähän vaihdellen) olen kyllä kuullut lestadiolaisseuroissa, mutta ne ovat lähinnä tyyliä tutun serkun veljen pojan tyttöystävän kaverille on sattunut tällainen juttu, mikä on yhtä kuin urbaanitarina.
Tällaisten tarinoiden tarkoituksena on pitää lauma koossa pikemmin kuin kertoa tosia tapauksia.että en ole kuullut tätä aikaisemmin, mutta on on juttuja, joissa voi sanoa nimen ja paikkakunnankin.
sanoit:"Tällaisten tarinoiden tarkoituksena on pitää lauma koossa pikemmin kuin kertoa tosia tapauksia." Kyllä me olaan uskomassa ilman tälläisia tarinoitakin(ei usko näihin tarinoihin perustu vaan Kristuksen armoon).
Ja mistä muuten tiedät noiden tarinoiden tarkoituksen? - Zip
vl.kaveri kirjoitti:
että en ole kuullut tätä aikaisemmin, mutta on on juttuja, joissa voi sanoa nimen ja paikkakunnankin.
sanoit:"Tällaisten tarinoiden tarkoituksena on pitää lauma koossa pikemmin kuin kertoa tosia tapauksia." Kyllä me olaan uskomassa ilman tälläisia tarinoitakin(ei usko näihin tarinoihin perustu vaan Kristuksen armoon).
Ja mistä muuten tiedät noiden tarinoiden tarkoituksen?"Ja mistä muuten tiedät noiden tarinoiden tarkoituksen?"
Tunteisiin vetoavaa moskaa jonka tarkoituksena on korostaa oman uskon erinomaisuutta verrattuna raakoihin 'epäuskoisiin'. Ei siihen kovin kummoista päättelykykyä tarvita. Väittäisin, että samanlaisia tarinoita kerrotaan myös esim. helluntailaisuudessa jne.
Satun muuten tietämään, että on aika harvinaista että joku ulkopuolinen tekee 'parannuksen' lestadiolaisuuteen. Isossa kaupungissa voi mennä vuosia ettei täysin ulkopuolisia, uusia tulijoita ole. Siksikään ei ole kovin todennäköistä että tarinan mukaisia tapahtumia sattuu: isä tekee parannuksen minuutissa johonkin jota vastaan on ensiksi täysin. Ei ne siioninlaulut niin häävejä ole. Jäitä hattuun! - vl.kaveri
Zip kirjoitti:
"Ja mistä muuten tiedät noiden tarinoiden tarkoituksen?"
Tunteisiin vetoavaa moskaa jonka tarkoituksena on korostaa oman uskon erinomaisuutta verrattuna raakoihin 'epäuskoisiin'. Ei siihen kovin kummoista päättelykykyä tarvita. Väittäisin, että samanlaisia tarinoita kerrotaan myös esim. helluntailaisuudessa jne.
Satun muuten tietämään, että on aika harvinaista että joku ulkopuolinen tekee 'parannuksen' lestadiolaisuuteen. Isossa kaupungissa voi mennä vuosia ettei täysin ulkopuolisia, uusia tulijoita ole. Siksikään ei ole kovin todennäköistä että tarinan mukaisia tapahtumia sattuu: isä tekee parannuksen minuutissa johonkin jota vastaan on ensiksi täysin. Ei ne siioninlaulut niin häävejä ole. Jäitä hattuun!järjen kannalta se tuntuukin mahdottamalta, että parissa minutissa tehdään parannus.
Olisitko joskus uskonut, että Equadorin perä vuorilla, joku intiaani heimo olisi tullut uskoon? - näin-
Leenu.n kirjoitti:
minä, että kritisoivaa teksiäkin tulee. Koska kritisoit, niin et vissiin kestänyt kunnolla lukea. Vai mitä? Ei kannata paaduttaa sydäntään. (jos viitsisin pyytää äidiltäni vanhoja Lasten Siion-lehtejä, ja kirjoittaa sieltä juttuja, niin voisi olla jopa enemmäkin kyyneltä silmäkulmassa, mutta en mä tiiä, olisko niitä enää tallessakaan)
Se on Leenu aivan normaalia kun teksti on niin puhuttelevaa että huomaa oman tilansa niin aivankuin oman sydämensä peitteeksi ankarasti kritisoi kirjoittajaa ja elävää uskoa.Toivottavasti tällainen edes jollekkin avautuu niin että lähtee etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja....
- Zip
vl.kaveri kirjoitti:
järjen kannalta se tuntuukin mahdottamalta, että parissa minutissa tehdään parannus.
Olisitko joskus uskonut, että Equadorin perä vuorilla, joku intiaani heimo olisi tullut uskoon?"Olisitko joskus uskonut, että Equadorin perä vuorilla, joku intiaani heimo olisi tullut uskoon? "
Ihan yks lysti mulle mitä joku intiaaniheimo tekee! Ihmettelen vaan niiden arvostelukykyä. :D - Peter
näin- kirjoitti:
Se on Leenu aivan normaalia kun teksti on niin puhuttelevaa että huomaa oman tilansa niin aivankuin oman sydämensä peitteeksi ankarasti kritisoi kirjoittajaa ja elävää uskoa.Toivottavasti tällainen edes jollekkin avautuu niin että lähtee etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja....
Se on tuo aivopestyn "ajattelu" niin kovin mustavalkoista!
- vl.kaveri
Zip kirjoitti:
"Olisitko joskus uskonut, että Equadorin perä vuorilla, joku intiaani heimo olisi tullut uskoon? "
Ihan yks lysti mulle mitä joku intiaaniheimo tekee! Ihmettelen vaan niiden arvostelukykyä. :DHän ei halua kadottaa lampaita. Ei toisten ihmisten kohtalo saa olla yksi lysti itselleen.
- loponen
Zip kirjoitti:
Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa. Totta myös omalla kohdallani.ja sinä uskoit sen... hEh hEEE
- Zip
vl.kaveri kirjoitti:
Hän ei halua kadottaa lampaita. Ei toisten ihmisten kohtalo saa olla yksi lysti itselleen.
"Hän ei halua kadottaa lampaita. Ei toisten ihmisten kohtalo saa olla yksi lysti itselleen."
Ei tässä ole minun mielestäni kyse mistään kohtalonkysymyksestä, vaan näiden ihmisten omasta valinnasta. Kukin saa tehdä elämällään mitä haluaa. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, vai mitä? - vanhoillinen
Zip kirjoitti:
Kuitenkin myös lestadiolaisvanhemmat käyttävät samaa taktiikkaa 'maailmallisiin' lapsiinsa: uskot tai häivyt kotoa. Totta myös omalla kohdallani.kuin uskot tai häivyt kotoa "maailmallisiin lapsiimme", päinvastoin, he ovat erityisen rakkauden kohteena. Näin meillä toimitaan.
- Kaisu
Oli tosissaan lähdössä kotoaan teille tuntemattomille!
- ex.mu
legenda tämä nyt oli ja mistä se isä oppi vl. sanaston parissa minuutissa, sanoisin Leenu, että
yksinkertaiset perivät maan, sillä he eivät ymmärrä olevansa aivopestyjä.- käpy
Kaikilla ei ole täysin paatunut sydän. Ja eikai keskustelun avaaja maininnutkaan, että isä olisi oppinut sanat. Hänhän lupasi laulaa pojan.
Kyllä moniin lauluihin on lauluntekijä onnistunut kiteyttämään sen olenaisimman. - ex.mu
käpy kirjoitti:
Kaikilla ei ole täysin paatunut sydän. Ja eikai keskustelun avaaja maininnutkaan, että isä olisi oppinut sanat. Hänhän lupasi laulaa pojan.
Kyllä moniin lauluihin on lauluntekijä onnistunut kiteyttämään sen olenaisimman.tarkoitin tätä kohtaa Leenun kirjoituksessa, jos isä oli uskoa vailla oleva ei vl, niin mistä hän tiesi nämä ainoastaan vl:ien käytössä olevat sanamuodot. "...), oli isä purskahtanut itkuun ja kysynyt saako hänkin uskoa synnit anteeksi." (Uskoa synnit anteeksi), tätä kohtaa minä tarkoitin.
ex.mu kirjoitti:
tarkoitin tätä kohtaa Leenun kirjoituksessa, jos isä oli uskoa vailla oleva ei vl, niin mistä hän tiesi nämä ainoastaan vl:ien käytössä olevat sanamuodot. "...), oli isä purskahtanut itkuun ja kysynyt saako hänkin uskoa synnit anteeksi." (Uskoa synnit anteeksi), tätä kohtaa minä tarkoitin.
En muista tarkkaan, miten puhuja sanoi. Mutta pointti se, että isä pyysi syntejään anteeksi. Ja olisi aika ihme, jos poika ei olisi aiemmin jo kertonut kotonaa, miten uskoo jne... Muuten kyllä epäuskoiset tuntuvat tietävän tämän meidän syntien anteeksiantamisen. Kun pilkataankin, että sunnuntaina mennään seuroihin nostamaan kättä ja sunnuntaina viikon synnit saadaan anteeksi. Ei ole siis outo käsite tuo. Oliko sulle sitten uusi asia, että meillä pyydetään synnit anteeksi ja siten epäuskoinenkin pääsee Jumalan valtakuntaan? (Muuten Jeesus sanoi, että joka tulee muuta kuin oven kautta on varas ja ryöväri, lammashuoneeseen tullaan vain oven kautta. Ovi on lukossa, mutta kolkuttavalle avataan. Avaimet Jeesus antoi opetuslapsilleen)
Laulun sanoista vielä. Kirjoitin tuohon ylle lähinnä muistista. Mutta tässä sanat kolmannesta säkeistöstä, SL 159:
Itsessän' oon huono kyllä morsiameks sinulle, mutt' sun armopukus yllä olen lumivalkoinen. Olen niin kuin puhtain lilja tarhass' oivan tarhurin, olen taivaan kallis vilja armost' armaan Mestarin.
(Ruotsalainen arkkivirsi, muk. Simo Korpela)
Sitten Virsien puolella V 621, 3:
Itsessäni olen kyllä kurja, köyhä syntinen, mutta Yljän puku yllä olen lumivalkoinen.
Olen puhdas, kaunis lilja Mestarini tarhassa, olen taivaan kypsä vilja armostansa suuresta.
(Ruotissa 1781, Suom. 1786. Uud. Niilo Rauhala 1979. Virsikirjaan 1986.)siis tuon pätkän, minkä aloitukseenkin. Tais olla aika pitkät säkeistöt oikeasti tuossa laulussa.
- Liinu ja Tiinu
Leenu täällä hymistelee taas. Mikä onni siinä teidän aivopestynä olemisessa muka piilee?
- Se on sellaista mitä
ulkopuolelta ei voi nähdä. Sen voi omistaa vain uskon kautta.
- pieni neuvo
Voisitko kirjoittaa hieman siistimpää tekstiä.
- Harri
Laittakaa lisää tällaisia. Näitä on mielenkiintoista lukea:)
- Clas
Missä ja milloin on näin käynyt, olen kuullut aiemminkin tälläisiä kertomuksia.
- kyselijälle
missä ja milloin.......?
olisi tietää milloin on tapahtunut. Puheessa ei se asia selvinnyt. Ja en nyt muista sanoiko pojan käyneen seuroissa vaiko ry:llä. JOka tapauksessa siis seuroissa käynyt oli ry tai ei.
- selvä
Leenu.n kirjoitti:
olisi tietää milloin on tapahtunut. Puheessa ei se asia selvinnyt. Ja en nyt muista sanoiko pojan käyneen seuroissa vaiko ry:llä. JOka tapauksessa siis seuroissa käynyt oli ry tai ei.
Seurapaikkoina saattavat olla ry n lisäksi ainakin kodit ja seurakunnan eri tilat.!
- Näin arvelinkin
Tämä kertomus on tapahtunut ennen hajaannuksia, joten henkilöt eivät ole vl:ä.
- korjaan
Jos tämä olisi tapahtunut ennen hajaannuksia, olisi entistä varmempaa olla kyseessä vl-tapaus, myös hajaannusten jälken vl:ssä toimitaan näin.
Joten sun logiikkasi ei nyt ole ok.
Huomaat sen varmaan itekki kun tarkemmin ajattelet. - Logisti
korjaan kirjoitti:
Jos tämä olisi tapahtunut ennen hajaannuksia, olisi entistä varmempaa olla kyseessä vl-tapaus, myös hajaannusten jälken vl:ssä toimitaan näin.
Joten sun logiikkasi ei nyt ole ok.
Huomaat sen varmaan itekki kun tarkemmin ajattelet.Ehkä lokiikkasi petti pahemman kerran, ennen hajaannusta ei vl:ä ollut vaan sen jälkeen he ottivat vanhoillisuuden nimen käyttöönsä eroittautuakseen alkuperäisestä Esikoisuudesta.
Tämä vanhoillisuushan on joukko langenneita jotka alkoivat hengessä ja päättivät juoksunsa lihaan turvaten. - puhua....
Logisti kirjoitti:
Ehkä lokiikkasi petti pahemman kerran, ennen hajaannusta ei vl:ä ollut vaan sen jälkeen he ottivat vanhoillisuuden nimen käyttöönsä eroittautuakseen alkuperäisestä Esikoisuudesta.
Tämä vanhoillisuushan on joukko langenneita jotka alkoivat hengessä ja päättivät juoksunsa lihaan turvaten.....puppua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645240Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti692485- 2682406
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362359Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191694Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191488Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai521084Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131043- 891016
- 66947