avanne kokemuksia

paremman elämän puolesta

Netistä löytyy aika vähän avanteesta tietos joten kyselisin täältä avanne ihmisiltä että minkä laista elämä avanteen kanssa on? Olisin myös kiinnostunu että miksi sinulle tehtiin avanne ja miten olet elänyt asian kanssa. Itsellä suolisto ongelmia johon lääkärit eivät ole löytäneet ratkaisua ja kyseinen vaiva vaikuttaa elämistä niin paljon että olen miettinyt avannetta elämän helpottamiseksi. Miten avanne vaikuttaa esimerkiksi nukkumiseen? Monta kertaa päivässä pussissa on tavaraa, entä erilaiset liikunnat tai fyysinen toiminta ollenkaan? Mahdollisimman paljon tietoa avanteesta olisi tarpeen.

16

13151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex avanne

      Minulla on ollut avanne puolivuotta, eli oppi sen kanssa juuri elämään. Sain sen paksunsuolen puhkeamisleikkauksen takia, kun liitosta ei voinut tulehtuneeseen suoleen laittaa.
      Se alku oli kammottava, ja tietysti oma asennekin oli kohdallaan koko hirvitystä kohtaan. Oli opittava pussin vaihto ja eläminen sen kanssa. Mutta ensimmäisen pussin vaihdon jälkeen ja hyväksyttyäni tilanteen, homma lähti sujumaan.
      Suolen toiminnan oppi kyllä äkkiä ja silloin pussi vaihtoon. Päivässä mentiin noin kolmella vaihtokerralla. Ääniähän siitä kuului, ja mitä yllättävissä paikoissa törähti.
      Omalla syömiselläkin pystyi tilanteeseen vaikuttamaan.
      Kun oppii suolen toiminnan, niin voi käyttää tilanteissa pienempää pussia tai jopa tulppaa reiän päällä, nk seksipussi. Oma puolisoni ei kyllä koskenut minuun pitkällä tikullakaan pussin tulon jälkeen, siitä alkoi liittomme lopullinen alamäki. Että jos elät parisuhteessa, mieti hyvin tarkkaan kestääkö puolisko tämän muutoksen sinussa. Puolisonkin mielipide on hyvä kuulla ennen lopullista päätöstä.
      Nukkuminen onnistuu ihan hyvin, jopa mahallaankin, mutta itsellä suli muutaman kerran pussi avanteeseen, eli irrottaminen oli mahdollisimman työlästä. Yhden kerran sattui vahinko ja pussi irtosi yöllä.
      Lisää tietoa saa melkein joka sairaalasta löytyvältä avannehoitajalta. Hän tietää useita kohtaloita ja on nähnyt monet taistelut avanne-elämästä.
      Itse olin tyytyväinen puolen vuoden päästä tapahtuneeseen avanteen sulkuun, pussi ei korvaa omaa suolta. Eli en suosittele kuin äärimmäisenä vaihtoehtona.

      • alkuP

        Kiitos vastauksestasi. Oma vaiva vaikuttaa niin paljon elämääni että avanne kuulostaa päivä päivältä ajankohtasemmalta. Tietysti avanteella on omat haittapuolensa mutta uskon että tietyn ajan jäljeen se tuntuu jo luonnolliselta. Eli sinulla oli kertakäyttö pussit? Pystyykö kertikset hävittämään wc pöntön kautta vai suoraan roskikseen? Mitenkäs sitten suolistokaasut, kerääntyykö pussiin ja pussi turpoaa hitusen vai pääseekö ilmat jotenki maailmaan saumasta tj? Saahan avanne hoitajalta lisää tietoa mutta mielummin otan tietoa vastaan ihmisiltä kenellä kokemusta on :)


      • ex-avanne
        alkuP kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Oma vaiva vaikuttaa niin paljon elämääni että avanne kuulostaa päivä päivältä ajankohtasemmalta. Tietysti avanteella on omat haittapuolensa mutta uskon että tietyn ajan jäljeen se tuntuu jo luonnolliselta. Eli sinulla oli kertakäyttö pussit? Pystyykö kertikset hävittämään wc pöntön kautta vai suoraan roskikseen? Mitenkäs sitten suolistokaasut, kerääntyykö pussiin ja pussi turpoaa hitusen vai pääseekö ilmat jotenki maailmaan saumasta tj? Saahan avanne hoitajalta lisää tietoa mutta mielummin otan tietoa vastaan ihmisiltä kenellä kokemusta on :)

        Pussit on todellakin kertakäyttöisiä. Hävitetään roskien mukana, ei missään nimessä vessanpönttöön.
        Eli aina kun poistut kotosalta on mukana oltava vaihtopussi, rasvasuihke ja likaiselle pussille pusseja, putsaus lappuja. Eli meikkipussillinen tavaraa. Vaihdossa menee myös jonkin aikaa, kun puhdistaa, irrottaa ja laittaa uuden.
        Pussi turpoaa kaasuista ja usein tulee niiden mukana muutakin tavaraa, eli pussi vaihtoon, kun häiritsee.
        Avanne vaatii totuttelua ja myös ruokavalionsa tuntemista. Kaasuttavaa ruokaa on varottava jos ihmisten ilmoille on matka, on äänet niin vaikuttavia.


      • Anonyymi
        ex-avanne kirjoitti:

        Pussit on todellakin kertakäyttöisiä. Hävitetään roskien mukana, ei missään nimessä vessanpönttöön.
        Eli aina kun poistut kotosalta on mukana oltava vaihtopussi, rasvasuihke ja likaiselle pussille pusseja, putsaus lappuja. Eli meikkipussillinen tavaraa. Vaihdossa menee myös jonkin aikaa, kun puhdistaa, irrottaa ja laittaa uuden.
        Pussi turpoaa kaasuista ja usein tulee niiden mukana muutakin tavaraa, eli pussi vaihtoon, kun häiritsee.
        Avanne vaatii totuttelua ja myös ruokavalionsa tuntemista. Kaasuttavaa ruokaa on varottava jos ihmisten ilmoille on matka, on äänet niin vaikuttavia.

        Pannunpesässä poltan kakk mikä ei poksahda, tiputan.muovipussiin ja sitte pannuun.


    • henkitoreissaan

      Sain juuri avanteen, minulle suoleen tuli reikä, leikattiin ja sulkuvaiheessa romahdin ja anestesialääkäri sopi mieheni kanssa elvytyksestä, elvytettiin, sain verenmyrkytyksen, seitsemästä päivästä en muista mitään, 2-3 päivää teholla, kymmenen päivää sairaalassa ja sitten hyvin heikkona kotiin, eli aika pohjalta lähdettiin. Mieheni ei halunnut kotiin vieraita hoitajia, hän on hoitanut kaiken: avanneasiat, henkilökohtaisen puhtauden, lääkkeet, ruuat ... siis aivan kaiken. Ensi viikolla yritän ruveta tutkimaan. Olen päättänyt että minulla on avanne pysyvä.

      • Anonyymi

        Ota hyvä mies avanne hoitajat vaikka joka toinen kerta, saat tukevaa tietoa asiasta.


    • OptimusCrime

      Tämä nyt on vanha ketju mutta vastaanpa silti. Parilla kaverillani on ohutsuolenavanteet kummallakin, tehty ärhäkän ja hengenvaaralliseksi yltyneen haavaisen paksusuolentulehduksen takia. Ja eipä näytä mitenkään haittavaan heidän elämäänsä. Itse asiassa pakko sanoa että juuri he tuntuvat elävän koko tuttavapiiristäni kaikkein täysipainoisinta elämää. Tiedä sitten johtuko tuo täysiä eläminen niinkään avanteesta vaan ehkä enemmän siitä että kovien elämänkokemusten jälkeen elämänarvot lienevät löytäneet sellasiest uomat että elämästä otetaan kaikki irti.
      Nuoria ihmisiä jokatapauksessa kumpikin. Käyvät töissä, harrastavat, menev, tulevat ja juhlivatkin kuin mitkä tahansa ikäisensä. Eli sen perusteella mitä minä olen nähnyt, niin avanteen kanssa elämä näkyy sujuvan ihan samalallailla kun meillä ei-avannelaisillakin.

      • Anonyymi

        "Parilla kaverillani on ohutsuolenavanteet kummallakin,
        Itse asiassa pakko sanoa että juuri he tuntuvat elävän koko tuttavapiiristäni kaikkein täysipainoisinta elämää."

        Just niin, jos niillä parilla kaverillasi olisi parempi auto kuin sinulla niin olisivatko he silloin tuttavapiirisi tasapainoisimpia henkilöitä, vai olisitko sinä Suomi24 sivustolla kirjoittamassa kuinka paljon parempi sinun Toyota on kuin leuhkien kavereiden saksalaiset?

        Avanteen kanssa elää joka hetki vain sellainen jolla sellainen on.


    • Avanne17

      Olen 19v nainen. Sairastuin haavaiseen paksusuolentulehdukseen viime syksynä (2017). Lääkkeet ei tehonneet ja leikkaus oli edessä jo 3kk päästä diagnoosista.

      Paksusuoli siis poistettiin ja tehtiin väliaikainen avanne. Seuraavassa leikkauksessa peräsuoli poistetaan ja ohutsuolen päästä tehdään ns. J-pussi joka liitetään peräsuolen. Sitten pääsen avanteesta eroon, jos j-pussi vain toimii eikä tulehduksia tule.

      Avanteen kanssa eläminen oli alkuun hankalaa. Leikkauksesta 2kk päästä hankaluudet loppuivat ja nyt elän normaalia elämää, mitä nyt pussia joutuu tyhjentämään 1-2 kertaa yöllä ja päivällä 3-6. Minulla on poikaystävä, joka on ottanut tämän elämänmuutoksen todella hyvin. Tukee hankalina hetkinä! Harrastan ratsastusta ja raviurheilua, eikä avanteesta ole haittaa reippaammassakaan menossa. :)

      • Anonyymi

        Hei! Itsellä nyt väliaikainen avanne. Harrastan ratsastusta. Vielä en ole päässyt ratsastaa kun olo niin heikko. Sitä nyt mietin että miten tämän avanteen kanssa voi ratsastushousut pukea kun ovat niin tiukat?


    • Irre1957

      Mulla ollu n. Vuoden väliaikanen paksusuolen avanne 3 kk. Ens elokuussa pitäs päästä eroon. Syynä oli sigmasuolesta löytynyt syövän esiaste. Ja sit leikkaus meni tietenki persiilleen, sauma ei pitäny. Nyt täs tilanteessa. Mut en ole katkera enkä kyrsiintyny. Tööhän on elämää😊. Eli otraisinko sen syövön vai tän avanteen. Helppo vastaus. 🤔

    • Anonyymi

      Itselle tehtiin paksusuoliavanne kolme vuotta sitten.
      Eniten vituttaa avanteen väärä paikka.
      Kun kirurgi merkitsi ennen leikkausta avanteen paikan niin sanoin, että sehän osuu just vyön alle.
      Oli kuulema oikea paikka just siinä.
      Mutta sanon nyt kolmen vuoden käyttäjä kokemuksella, että oli väärässä.
      Nyt pitää kulkea housut puolitangossa ja lisäksi ei voi kumarrella kun pohjalevy irtoaa vatsan taitekohdasta ja paskat valuu ihon ja pohjalevyn välistä.
      Jo se että avanteen paikan määritys tehdään potilaan ollessa sängyllä selällään on väärä.
      Kait potilaan pitää olla seisaallaan päällyshousut jalassa niin näkee mihin osuu housunkaulus ja miltä vatsa näyttää.
      En todellakaan ole isomahainen röllykkä.
      Jos kirurgi olisi kuunnellut potilasta niin avanne olisi nyt pari kolme senttiä korkeammalla.
      Myös suolenpään ulos työntyminen aiheuttaa ongelmia ei varmasti vähäisin tuohonkaan ongelmaan ole avanteen paikka liian alhaalla

      • Anonyymi

        Nyt eletään kevättä 2023 ja ongelmat ovat aivan samat kuin kesällä 2021. Lisäksi ettei avannesidoksen pohjalevy pysy ihossa kiinni, suoli pullistuu ulos avanteesta niin että pohjalevyyn leikattua reikää on vaikeaa saada turvonneen suolen pään yli ihoa vasten. Muotoiltavaa tiiviste rengasta olen yrittänyt käyttää horoksi leikatun pohjalevyn aukon tilkkeenä.
        Tiviste pastojakin olen kokeillut mutta ainakin Coloplastin pastat ovat paskaa, kovaa kapuraa jota on vaikea levittää, sormeen kyllä tarttuu hanakasti.
        Kaiken kaikkiaan huonosti tehty avanneleikkaus ja huonosti suunnitellut avanne tuotteen tekevät elämästä joka päiväisen kidutuksen.
        Elämä kirvelee ja vituttaa.
        Mutta näillä mennään koska muuta mahdollisuutta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eletään kevättä 2023 ja ongelmat ovat aivan samat kuin kesällä 2021. Lisäksi ettei avannesidoksen pohjalevy pysy ihossa kiinni, suoli pullistuu ulos avanteesta niin että pohjalevyyn leikattua reikää on vaikeaa saada turvonneen suolen pään yli ihoa vasten. Muotoiltavaa tiiviste rengasta olen yrittänyt käyttää horoksi leikatun pohjalevyn aukon tilkkeenä.
        Tiviste pastojakin olen kokeillut mutta ainakin Coloplastin pastat ovat paskaa, kovaa kapuraa jota on vaikea levittää, sormeen kyllä tarttuu hanakasti.
        Kaiken kaikkiaan huonosti tehty avanneleikkaus ja huonosti suunnitellut avanne tuotteen tekevät elämästä joka päiväisen kidutuksen.
        Elämä kirvelee ja vituttaa.
        Mutta näillä mennään koska muuta mahdollisuutta ei ole.

        Nyt 19.6.2023. Ohutsuoliavanne tehty kuukausi sitten. Suolen pullistumaa ei toistaiseksi ole ilmennyt. Perusongelma on että avanne ja leikkaushaava on liian lähellä toisiinsa, ilmeisesti operoivalta kirurgilta puuttui mittataju tai -nauha. Kun haavasta poistettiin metalliniitit, levähti se auki kun ilotytön haarat. Aika haastavaa on ollut kiinnittää avannepussin pohjaosaa, kun sen kiinnitys teippi on tyhjän eli avohaavan päällä, Jos avannepussin keskiosa vuotaa vähänkin, kuten yleensä riippumatta pasteista ym. teipeistä,niin ei kai ole ainakaan maallikolle kovin vaikea tajuta mihin avo-ojaan pussukan sisältö päättyy. Kun tässä alkumetreillä jo on aika haastavaa, voi vaan kuvitella millainen kirvely ja vitutuksen tie on tulossa,kuten aiemmalla kirjoittajalla.


    • Anonyymi

      Minulla on heinäkuun viimeisellä päivällä ohutsuolen avanne sulku.kuulema vatsa kuitenkin avataan ja pidäisi tehdä pari liitosta välin koska ohitsuoli on umpikujassa.en kuvittele miten se onnistuu.edelline sulku ei onnistunut.

    • Anonyymi

      Minulla nyt ps-avanne. Leikkauksesta vajaa 4 viikkoa. Peräpään haava kipeä. Istumaan ei pysty. Onko muilla vastaavia kipuja ollut? Mikä neuvoksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe