onko tämä oikein??

Hanna

Olen yliopisto-opiskelija ja samalla teen osa-aikaisesti töitä. Palkkani ei ole huima, mutta tuloja on kertynyt sen verran, että jouduin perumaan yhden kuukauden opintotuen. Peruin siis jo etukäteen syyskuun tuen, koska tiedän tarkalleen mitä tuloni tulevat tänä vuonna olemaan ja ne ylittävät sen 9090 rajan, mutta ei kuitenkaan 10100 rajaa.

Olen myös hakenut lainantakausta ja saamassani KELAN kirjeessä sanotaankin nyt "Voimassa oleva lainantakaus on 1.10.2004 - 31.5.2005 yhteensä 1760,00 euroa."

Siis minkä takia en saa lainaa syyskuulta??? Sekä KELAN nettisivuilla että saamassani päätöskirjeessä lukee: "Lainaa saa nostaa vain, jos OPINNOT JATKUVAT lainan nostohetkellä."

Pointtini on, että kyllähän minä opiskelin silloin syyskuussa!!! Miksi siis en saa myös siltä kuulta lainaa? Päteekö tämä sääntö siis myös silloin jos en olisi peruuttanut tukikuukautta etukäteen vaan vasta paluttanut sen ensi vuonna, olisiko silloin pitänyt myös palauttaa tuo laina?

Todellakin kummallista minun mielestä, jos päätöksissä lukee, että lainaa saa nostaa silloin kun opiskelut jatkuvat, niin eikö sen silloin pitäisi olla juuri niin? Minähän peruin tukeni vain vapaan tulon rajan nostamiseksi.

4

1215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikko2

Siis, jos peruit opintotuen syyskuulta, peruit myös opintolainan takauksen (opintotuki = opintoraha, opintolaina asumislisä). Tyhmästä päästä kärsii koko kukkaro.

• LprTeekkari

Itsekin olen törmännyt samaan. Olisi kannattanut tehdä niin, että olisit nostanut opintotuen myös syyskuussa, ja maksanut sen sitten takaisin vuodenvaihteen jälkeen. Näin olisit saanut lainatakauksen myös syyskuulle.

Kela ilmeisesti toivoo, että liiat tuet maksettaisiin takaisin vasta jälkikäteen mieluummin, kuin että peruttaisiin etukäteen. Miksi muuten se suosisi tällä tavoin tukien maksamista jälkeenpäin?

• ...