Ostin Biltemasta maasähkökaapin (16A), 69 € ja sinkkisaveriboxin,49 €. Vaatii kuitenkin ammattimaisen sähkömiehen systeemin asentamaan. Onko tällaisesta sähkömiehestä tietoa? Vene Koivusaaressa Hesassa. Aion myös hankkia tällaisen modernin akkulaturin, joka voi olla kiinteästi kytkettynä akkuun. Kun kaksi akkua, niin miten kytkentä laturiin?
Maasähkö veneeseen, asennusapua
19
5585
Vastaukset
Kolme järkevää lähestymistapaa akkulaturin valinnan ja asennuksen suhteen:
1. Ostat laturin missä erilliset ulostulot hupiakustolle ja starttiakustolle.
2. Ostat laturin missä ainoastaan yksi ulostulo ja kytket sen pelkästään suoraan hupiakustoon.
3. Ostat kaksi erillistä laturia, hupiakustolle riittävän ja starttiakustolel mahdollisimman pienen automaattilaturin.
Sinkkisaveriboksista en ymmärrä, luultavasti täysin turha kapistus muoviveneen järjestelmässä.
Asentajaa en osaa suositella. Pääsääntöisesti homma onnistuu keltä tahansa sähköasentajalta, mutta toisaalta todella harva asentaja ymmärtää oikeasti mitä veneasennuksissa on olennaista ottaa huomioon. Viranomaismääräykset ja ohjeet on ihan täyttä sekamelskaa. Esimerkiksi huvivenedirektiivi ohjeistaa tekemään väärin.- Bossu
Sinkkisaveriboksin eli galvaanisen erottimen tehtävänä on erottaa maasähkön ja veneen suojamaa (kelta-vihreä johto) toisistaan. Asia sisältää magiaa ja hokkuspokkusta, mutta käsittääkseni pelkona on, että syntyy vuotovirtoja sähkösysteemistä moottoria tai muita maadoitettuja metalliosia pitkin veteen, jolloin tapahtuu syöpymistä. Galvaanisia erottimia on hyvin eri hintaisia, tiedä sitten minkä takia.
Bossu kirjoitti:
Sinkkisaveriboksin eli galvaanisen erottimen tehtävänä on erottaa maasähkön ja veneen suojamaa (kelta-vihreä johto) toisistaan. Asia sisältää magiaa ja hokkuspokkusta, mutta käsittääkseni pelkona on, että syntyy vuotovirtoja sähkösysteemistä moottoria tai muita maadoitettuja metalliosia pitkin veteen, jolloin tapahtuu syöpymistä. Galvaanisia erottimia on hyvin eri hintaisia, tiedä sitten minkä takia.
Avataan tätä vähän lisää. Yritin aikaisemmassa vähän luistaa, vaikka luulenkin ymmärtäväni asiasta jonkin verran.
Yksinkertaisimmillaan galvaaninen erotin on vierekkäin erisuuntiin kytketyt diodit. Erottimen yli on siis molempiin suuntiin diodin kynnysjännite joka estää pienen jännite-eron aiheuttaman vuotovirran. Tämä on oleellista siinä tapauksessa, että maasähkön suojamaa ja veneen miinukset kytketään yhteen. Sitä taas ei pitäisi tehdä muuta kuin siinä tapauksessa, että kyseessä on teräsrunkoinen vene, jolloin on oikeasti tarpeen sähköturvallisuussyistä maadoittaa veneen runko maasähkö suojamaalla.
Aikaisemmin viitattu huvivenedirektiivi "käskee" kytkemään maasähkön suojamaan veneen runkoon tai miinuskiskoon. Muoviveneessä se on jokseenkin yksiselitteisen väärin. Muoviveneessä galvaaninen erotin on täysin tarpeeton mikäli tehdään oikein, eli pidetään maasähkön suojamaa ja veneen miinukset täysin toisistaan erillään.
Jos maasähkön kanssa lähdetään hifistelemään niin kytkennässä pitäisi olla suojaerotusmuuntaja. Muoviveneeseen overkill, maksaa, painaa ja metelöi liikaa. Laivoissa sellaiset on.- 3345
spkoo kirjoitti:
Avataan tätä vähän lisää. Yritin aikaisemmassa vähän luistaa, vaikka luulenkin ymmärtäväni asiasta jonkin verran.
Yksinkertaisimmillaan galvaaninen erotin on vierekkäin erisuuntiin kytketyt diodit. Erottimen yli on siis molempiin suuntiin diodin kynnysjännite joka estää pienen jännite-eron aiheuttaman vuotovirran. Tämä on oleellista siinä tapauksessa, että maasähkön suojamaa ja veneen miinukset kytketään yhteen. Sitä taas ei pitäisi tehdä muuta kuin siinä tapauksessa, että kyseessä on teräsrunkoinen vene, jolloin on oikeasti tarpeen sähköturvallisuussyistä maadoittaa veneen runko maasähkö suojamaalla.
Aikaisemmin viitattu huvivenedirektiivi "käskee" kytkemään maasähkön suojamaan veneen runkoon tai miinuskiskoon. Muoviveneessä se on jokseenkin yksiselitteisen väärin. Muoviveneessä galvaaninen erotin on täysin tarpeeton mikäli tehdään oikein, eli pidetään maasähkön suojamaa ja veneen miinukset täysin toisistaan erillään.
Jos maasähkön kanssa lähdetään hifistelemään niin kytkennässä pitäisi olla suojaerotusmuuntaja. Muoviveneeseen overkill, maksaa, painaa ja metelöi liikaa. Laivoissa sellaiset on.Asia on juuri noin kuin spkoo ansiokkaasti selvittää.
- 18+2
spkoo kirjoitti:
Avataan tätä vähän lisää. Yritin aikaisemmassa vähän luistaa, vaikka luulenkin ymmärtäväni asiasta jonkin verran.
Yksinkertaisimmillaan galvaaninen erotin on vierekkäin erisuuntiin kytketyt diodit. Erottimen yli on siis molempiin suuntiin diodin kynnysjännite joka estää pienen jännite-eron aiheuttaman vuotovirran. Tämä on oleellista siinä tapauksessa, että maasähkön suojamaa ja veneen miinukset kytketään yhteen. Sitä taas ei pitäisi tehdä muuta kuin siinä tapauksessa, että kyseessä on teräsrunkoinen vene, jolloin on oikeasti tarpeen sähköturvallisuussyistä maadoittaa veneen runko maasähkö suojamaalla.
Aikaisemmin viitattu huvivenedirektiivi "käskee" kytkemään maasähkön suojamaan veneen runkoon tai miinuskiskoon. Muoviveneessä se on jokseenkin yksiselitteisen väärin. Muoviveneessä galvaaninen erotin on täysin tarpeeton mikäli tehdään oikein, eli pidetään maasähkön suojamaa ja veneen miinukset täysin toisistaan erillään.
Jos maasähkön kanssa lähdetään hifistelemään niin kytkennässä pitäisi olla suojaerotusmuuntaja. Muoviveneeseen overkill, maksaa, painaa ja metelöi liikaa. Laivoissa sellaiset on.maasähkön suojamaa ja veneen miinukset on hyvä pitää täysin erillään toisistaan. Mutta käytännössä tämä on vaikeaa, esimerkiksi jos veneessä on lämminvesivaraaja niin suojamaasta syntyy helposti yhteys veneen miinukseen. Myös monessa akkulaturissa on suojamaalla varustettu pistoke ja laturin sisällä on sitten yhteys suojamaasta miinusnapaan. Joissain latureissa on kylläkin sisäänrakennettu galvaaninen erotin eli ongelmaa ei ole. Mutta asia ei siis ole kovin yksinkertainen ja yhteys syntyy helposti epähuomiossa.
- komullaonse
Olisit ostanut vähän kalliimman ja paljon paremman Defa maasähköjärjestelmän. Sen osaa asentaa tyhmempikin ja sen myös saa tyhmäkin asentaa. Ei muutakuin plugeja joita ei väärin voi kytkeä. On simppeli systeemi.
- Vain tyhmiä kysyjiä
Tää on sama hemmo, joka kysyy neuvoa joka ikiseen asiaan.
Se huomaa aina yllättäen olevansa tilanteessa, jossa on hankkinut jonkun härpäkkeen ja pyytää asennusohjeita, manuaaleja, ohjeita yksinkertaisten asioiden tekemiseen, jotka selviävät käyttöohjeista tai mielipiteitä jostain ympäripyöreästä asiasta kuten "mikä on paras vene merelle".
Luulen, että kyseessä on moderoija, joka on vain kyllästynyt siihen, ettei sivulla ole tarpeeksi liikennettä.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on - Elektro
Saako Biltemasta vielä niitä maasähkökaappeja? yritin katsella nettisivulta ja en löytänyt. Tuo 69€ olisi kyllä kohtuuhintainen.
- vanha purjehtija
Espoon Biltemasta maasähköboxit oli loppu. Kehä 3:n Biltemasta otin viimeisen hyllystä. Tulee varmaan lisää. Sinkkisaivereitä näkyi oleva molemmissa taloissa.
- Osser
Taitaa olla poistuva tuote kun sitä ei näy enää verkkokaupassakaan
- Bilibalistako?
Kukaan oikea sähköasentaja ei varmasti suostu edes kytkemään bilteman sähkökeskusta.
Joku jo ehti mainitakin, että Defa tekee systeemiä jonka kuka tahansa saa kytkeä kun kaikki liitännät on toteutettu pistokkeilla- 3+2
Samaa mieltä yllä olevan kanssa. Minua on useasti pyydetty asentamaan sähköjä sinne ja tänne. Sitten ollaan naama rutussa kun en suostu sormet verillä asentamaan niitä halvimpia sähkökojeita, mitä tilaaja on tarjoustalosta ostanut.
- vanha purjehtija
3+2 kirjoitti:
Samaa mieltä yllä olevan kanssa. Minua on useasti pyydetty asentamaan sähköjä sinne ja tänne. Sitten ollaan naama rutussa kun en suostu sormet verillä asentamaan niitä halvimpia sähkökojeita, mitä tilaaja on tarjoustalosta ostanut.
Nyt asennus suoritettu ammattimaisen sähkömiehen toimesta ja näyttää toimivan hyvin.Bilteman ohje ylimalkainen, mutta laatu tuntuu olevan ok. Kumma vaan tällaisessa nettikeskustelussa kun ei asiallisesti voi keskustella veneasioista.
- Laatu maksaa
vanha purjehtija kirjoitti:
Nyt asennus suoritettu ammattimaisen sähkömiehen toimesta ja näyttää toimivan hyvin.Bilteman ohje ylimalkainen, mutta laatu tuntuu olevan ok. Kumma vaan tällaisessa nettikeskustelussa kun ei asiallisesti voi keskustella veneasioista.
No johan olet kerinnyt käyttämään sitä jopa useampia tunteja ja hehkuta nyt jo laadun puolesta. Puhu laadusta vasta vähän myöhemmin. Perävalotakuu kattaa muutaman ensimmäisen viikon. Todennäköisesti laitteesi hajoaamsilloin kun sitä eniten tarvitset. Muista tämä.
Onko kiellettyä antaankritiikkiä keskustelupalstalla? - vanha purjehtija
Laatu maksaa kirjoitti:
No johan olet kerinnyt käyttämään sitä jopa useampia tunteja ja hehkuta nyt jo laadun puolesta. Puhu laadusta vasta vähän myöhemmin. Perävalotakuu kattaa muutaman ensimmäisen viikon. Todennäköisesti laitteesi hajoaamsilloin kun sitä eniten tarvitset. Muista tämä.
Onko kiellettyä antaankritiikkiä keskustelupalstalla?Juuri tällaista kritiikkiä annoin, keskustelun tasosta...
- ihanmikämuutahansa
Toi DEFAn systeemi on niin järjettömän hintainen, etten ostaisi vaikka olisi maapallon ainoa järjestelmä. Hyvä esimerkki siitä, miten joku myyntimerkonomi osaa pyytää tällaisesta tingeltangelista tässä maassa ihan mitä vaan. Varmaan tuohon hintaan po. tuotteen edustaja kuskaa sen Jaguarillaan ihan laiturille asti.
- Maalaisjärkeä
Miten tää voi olla näin monimutkaista. Jos sulla on lasikuituvene ja kytket akkulaturin lataamaan hupiakua ilman mitään releitä ja kommervenkkejä. Jos systeemi on muutaman tunnin kesässä päällä, ei siitä voi mitään syöpymiä ehdi syntyä jos veneen sinkkianodit on kunnossa.
- TutkijaTri
Maalaisjärkeä tyyppi on ihan oikeassa.
Kokeilin yleismittarilla akkulaturin sisääntulo 240V ja ulostulo 12 V eivät ole missään sähköisessä yhteydessä keskenään. Laturin sisällä on muuntaja ja latausvirta syntyy magneettisesti.
- Nollajohto
Sähkömies tarkasti ja muutosten jälkeen kytki pilipalin myymät rekkulat, aivan samat kuin aloittajalla. Niissä oli vaarallisia väärinmerkintöjä ja kytkentöjä. Teimme ilmoituksen Tukesille.. Mitä tekee Biltema? Myy edelleen. Tarina tapahtui 2013. Voit kasata paskaa pakettiin. Vastuu Suomessa on kytkennän tekijällä, ei pilipalilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015