vaikea saada kavereita veneilemään.

venepoika

Viime vuonna yksi Unelma toteutui, kun ostin puoliliukuvan matkaveneen. Sitä kunnostaessa on mennyt runsaasti aikaa ja viime ja tänä kesänä myös rentoutumista vesillä. Nykyiset kaverit eivät vaan lähde mukaan vesille, kiire? Mielenkiinnon puute? En tiedä, mutta ikävältä se tuntuu. Vaimo lähtee kyllä mukaan, mutta lomat ovat eri aikaan. Ensiviikolla suuntaan sitten yksin täältä idästä ensin porvooseen ja sitten helsinkiin. Mukavampaa ja turvallisempaa olisi kaverin kanssa mutta ei. Olen 28 vuotias normaali työssäkäyvä Mies. Ehkä vähän nuori veneen omistaja, satamassa kaikki näyttäisivät olevan eläkkeellä.onko muilla veneen omistajilla vastaavaa ongelmaa saada seuraa?

48

821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+9
    • Von Surffipoju

Mulla taas on se ongelma että olen niin pirun komea ja kovapalkkainen menestyjä. Eikä siksi kukaan tule veneeseeni kaffelle.

Tuntuu tosi ikävältä.

• näin on

Mä taas köyhä renttu jolla pieni vanha kuidutettu vene ja kavereita olis tulossa niin paljon et raukat tappelevat laiturilla että ketä pääsee kyytiin.

• Sama täällä.

Joo, uskon sen. Voin jo kuvitella minkänäköinen olet tukassasi, minkälaiset housut, kengät ja pusero sinulla on päälläsi. Siihen kun lisätään käytös joka on ylimielinen ja juppimainen itseään korostava ja lesottava. Ei tarvitse sellaisen ihmetellä. Toki tiedän ettet oikeasti ole sellainen vaan provoilet.

• amazingracer

Itse pörrään avoveneellä helsingin ja porvoon välillä, suuntaan eri saariin seikkailemaan. Yksin monesti, kun on samalla tapaa veneilyseurasta pulaa. Toiset ovat niin city ihmisiä, että on selvästi jokin pelko vesille tai uusiin paikkoihin.

• perheenkanssaminäkin

Olen kyllä ihan seurallinen ihminen mutta minusta on aika kiva ajella yksin. Meri ja meriluonto on erinomainen seuralainen. Totta kyllä että purkkarilla saa ehkä ajan kulumaan paremmin mutta en näe mitään syytä miksei moottorillakin olis kiva cruisailla. Kohtuullinen kalastus kotitarpeeksi on kiva lisäaskare. Totta kyllä että yksin ei ole ihan yhtä turvallista.

Ja sekin on totta että tuosa 30-50 välillä kaverit eivät aina ehdi puuhailemaan. Kannattaa säilyttää vanhat kaverit ja tehdä niiden kanssa jotain muuta kuin veneillä, ja hankkia veneilijöistä uusia kaippareita.

• Fjordmiäs

Ite oon 33v ja aika vähän sitä nykyään tulee lähdettyä kaverien kanssa veneelle. Pari kolme kertaa kesässä poikaporukan tai tuttuva pariskunnan kanssa tulee käytyä. Lapsiakaan ei vielä ole, kun rouva on sen verran nuorempi, että valmistuu vasta opinnoistaan, joten pääsääntöisesti se veneily on rouvan kanssa kaksistaan retkeilyä.
      Tuossa reilu 10-15v sitten, kun oli n. 20 vuotias ja ensimmäisellä omalla pienellä ukin vanhalla ht-veneellä ajelin, niin aika paljon enemmän tuli kaverien kanssa kesäisin veneellä käytyä kalassa, jossain saarissa ryypiskelemässä jne, mutta eiköhän tää oo aika normi kehitystä. En nyt muutenkaan ihan yhtä paljon enää vietä aikaa kaverien kanssa. Ja kuten joku edellä totesi, niin ite kyllä nautin toisinaan ihan yksinkin veneilystä.

• rasvaa reikäsi

Merikarhusatamien saunasta saat aina sateenkaarivärien mukaista seuraa !

• Heti huomenna

Onko varma kanssa? Pitääpä liittyä porukkaan.

• Ode101

Jos nyt edes yhden asiallisenkin vastauksen yrittäisi rustata...

En tiedä miksi ihmiset eivät tykkää lähteä. Ehkä he kokevat, että veneily ei ole riittävän turvallista. Tai ehkä he eivät luota sinun arviointikykyyn veneen päällikkönä. Tai sitten he mieltävät tilat liian ahtaiksi pidempiä oleskeluita ajatellen. Yksinkertaisin selitys on tietty se, että veneily ei ole heistä yhtä kivaa kuin sinusta. Veneily kun on matkustajille helposti melko passiivista touhua.

Mutta et varmasti ole yksin 'ongelmasi' kanssa. Mielestäni tämä aihe ansaitsisi huomattavasti tasokkaampaa keskustelua kuin yllä nähty.

• yksin purjehtija

Minä ainakin yritin vastata tosissani, et ehkä lukenut kaikkia vastauksia?

• Ode101
        yksin purjehtija kirjoitti:

Minä ainakin yritin vastata tosissani, et ehkä lukenut kaikkia vastauksia?

Joo, pahoittelut kärjistetystä (ja virheellisestä) ilmaisusta.

• ZZZ1

Omien havaintojen mukaan useimmat veneilijät ovat hyvin innostuneita liikkumaan vesillä. Itse liki 100 päivää vuodessa merellä. Mutta suurin osa ihmisistä on maakrapuja, jotka eivät viihdy veneessä ja muutenkin harrastus on EVVK epämukavaa puuhaa kaupunkia alkeellisemmissa oloissa. Erittäin harvassa on ne naiset, jotka viihtyvät merellä. Keski-ikäisten naisten "kenttäkelpoisuus" on muutenkin heikko jos eivät ole nuorena olleet partiossa tms.

Mitä nopeammin opit viihtymään vesillä yksin, sen parempi sinulle. Yksin pitää toki valita rantautumispaikat tarkemmin olosuhteet huomioiden, päivämatkat lyhempiä, turvallisuus muutenkin maksimoida (ethän halua nyrjäyttää nilkkaa rantakalliolla kun olet yksin jossain saaressa jne). Yksin voi myös tuntua tylsätä, mutta siihenkin tottuu ja pitää oppia nauttimaan "erakkona" olemisesta venereissuilla. Minulla on tuo henkinen totuttelupuoli menossa, ja mielestäni siinä on veneen käsittelyyn verrattuna paljon suurempi totutteleminen, Ainakin jos on vesillä vaikka viikon.

"Oma seura, paras seura". Aikataulusi ei ole muiden menemisistä kiinni, kukaan toinen ei marise ruokalistasta, voit lähteä aamulla aikaisin tai myöhään, ihan miten huvittaa.

• Frank Byman

Normaali keski-ikäinen, perheellinen 30-50 vuotias ei juuri kavereiporukoissa hiihtele. Tunnen toki näitä kaveririippuvaisia, omassa tuttavapiirissäni on näitä ikisinkkuja, joilla ei muuta ole. Lisäksi pari sekavaa hörhöä ja yksi homo. Näille kaverit tulee ensin, mutta itselläni ne molemmat frendit löytyy tuosta elätettävien listoilta.

• Itsekin eronnut

No entä eronneet, keski-iässä ainakin joka kolmas on jo eronnut?

Silloin monesti tulee tarve taas kavereille.

• Lempijuomani

Tarpeeksi vaan viinaa veneeseen niin kyllä niitä kavereitakin sinne sitten tulee..

• dgq1

Ei provo.

Mitenkähän vaimo Filippiineiltä lähtisi. Nykynaisilla niin saakelisti muuta puuha paitsi veneillä. Juostaan pitkin maita ja mantuja neon-värisessä paidassa peffa heiluen.

• Kyllähän se on tämä nyky mailman meno mennyt kiireisimpänäkin suuntaan ja kaikilla on kaikenlaista menoa, joten vaikea on sovitella menoja yhteen. Tuossa iässä saattaa vielä joillakin olla tärkeämpi olla "ihmisten ilmoilla" kuin merellä. Oma ajoittainen veneilyseuran puute on ainakin toistaiseksi hallinnassa innokkaan jälkikasvun muodossa, joskin siihen tulee varmaan muutosta murrosiän koittaessa. Tämä nyt on sitten sellainen vähän pitkän juoksun keino hoitaa asia.

Vuosia sitten halusin mennä Tallinnaan, eikä ollut tuttuja käytettävissä. Sain mukavan sille reissulle gastin muistaakseni sfnetin kautta. Ei ole poissuljettu keino sekään.

• sivusta ihan

Olen kiinnittänyt myös huomion yksin purjehtiviin miehiin. On käynyt mielessä, että vene ja veneily on jäljelle jäänyt juttu. Kavereita ei ole ja sitten panostetaan harrastukseen. Vierasvenesatamista sitten saadaan mitä saadaan lisäksi. Ikävä juttu toisaalta, mutta mikä osa siitä on puhdasta valintaa jää arvoitukseksi.

• venepoika

Yhteenveto on kiireisiä city ihmisiä jotka pelkäävät alkeellisia oloja ja luontoa:). Kohra alkaa loma ja lähden yksin liikenteeseen opettelemaan vähän erakkoveneilyä. Satamissa värman löytyy juttuseuraakin. Ihan mukava kuulla ett on muitakin joilla on Sama "ongelma". Hyvää veneilykesää vastaajille, paitsi trollaajille paljon hyttysiä. Hheh

• -Juhis-

Terve venepoika! Ja onnittelut, sulla on ollut mahdollista valita hieno harrastus

"Ongelmasi" on kovin tuttu mullekin, olen miettinyt sitä usein. Että mistä se johtuu, ettei kaverit tunnu innostuneelta. Olen siihen kyllä tottunut vuosien varrella. Tuntuu, että itse pitää ainakin niellä ylpeys ja rohkeasti ehdottaa reissuja, vaikka sähköpostilla. Laittaa tarpeeksi seikkaperäisen ajatuksen, ettei niiden tarvi funtsia asioita joita eivät välttämättä tiedä. Kyllä ne kuitenkin haluaa lähteä.

Oletko jossain veneseurassa? Sitä kautta saa helposti uusia "kontakteja", voi kysellä ja ehdotella. Joku kokeneempi voisi lähteä vähän niinku luotsiksi. Se hivelee kummasti vanhaa kipparia, voin kertoa

Ja jollei niitä vanhoja kavereita millään saa lähtemään, ne eivät sitten vaan pidä veneilystä/ tai pelkäävät ehkä merta?... Voihan täälläkin kysellä asiallisesti seuraa, kyllä asia ymmärretään. Voisin itsekin lähteä, mutta..öö.. olen turkulainen :(

• Koopax

Näyttää siltä purjeveneilijät risteilevät moottorilla eli harraatavat keskimoottori veneilyä, koska purjehtiminen on kivaa mut tosi työlästä puuhaa silloin kun tuulet vastaisia ta hankalia tuulen suunnanvaihtueassa nopeaati.
      Moottori vetää tasaisesti voi ruorin takaa nuokkuu kivasti laiskasti.
      Kaverit eivät useikaan viihdy gastina jollei ole tota merihullutta joka veneilijöitä innoittaa.

• lihakauppiaanLätsä

Fiksummat kaverisi tietävät, että ihmisuhreilla mitaten huviveneily on sata kertaa vaarallisempaa, kuin metsästys.

• fadsfsfef

Suurin osa nykyihmisistä on veteliä paskoja joita ei kiinnosta muu kuin maata sohvalla tv:tä katsellen tai istua baarissa lipomassa kaljaa.

Ihan hyvä että pysyvätkin siellä.

• putputputi

kukaan taas ei jaksa tulla kastumaan ja palelemaan purkkariini, on kuulemma liian työlästä ja hidasta menoa!! ihmeen vinosssakin pitää kulkea

• interwebberi

Hyvin kyllä tiivistit ton purjehduksen, ei kyl jaksa moisiin lähteä edes kyytiläiseksi.

• tiristondaa
        interwebberi kirjoitti:

Hyvin kyllä tiivistit ton purjehduksen, ei kyl jaksa moisiin lähteä edes kyytiläiseksi.

Purkkareissa tuppaa tulemaan kovaa kakkoseen. Entiedä sitten mistä moinen johtuu.

• mukaan

Tilanteesi on vähän niinkuin myyjällä, jolta asiakkaat eivät osta tavaroita.
      Myyjän ei kannata ajatella, että asiakkaat ovat tyhmiä kun eivät osta, vaan miettiä mikä saisi asiakkaat ostamaan.
      Ihan samalla tavoin sinun kannattaa ajatella, että mikä tekisi veneilystä huokuttelevaa kavereillesi ja mikä kumoaisi ne syyt, miksi he nyt eivät pääse tai halua tulla.

- Kaikkien tärkeintä on, että kaverillasi on hauskaa kun hän on mukanasi veneilemässä: Ajattele homma niin, että sinä teet palveluksen kaverille, kun tarjoat hänelle elämyksen merellä. Kaverin ehdoilla. Ei toisin päin.
      -Onko niin, ettei kavereilla ole aikaa lähteä moneksi päiväksi veneilemään? Ehdota heille parin tunnin veneilyä kotirannasta mikä tahansa ilta.
      -Eikö kavereita varsinaisesti kiinnosta veneily? Hurauttakaa veneellä suhtkoht lähellä olevaan ranta/saarikapakkaan ja ottakaa terassilla bisseä. Eli veneily ei olekaan se pääasia, tai ainakin tarjoat ensisijaisesti terassikeikkaa.
      -Onko moottoriveneily kavereista vähän tylsää hommaa? Laita heidät ohjaamaan venettä, niin saavat itse osallistua ja mielekästä tekemistä. Itse voit silloin rauhassa keskittyä navigointiin tai vaikka maisemien katselemiseen. Jos kaveri on innokas, niin voit neuvoa hänelle navigoinnin perusteita.
      -Eikö kaverin vaimo päästä kavereita? Lähteekää terassi-veneretkelle pariskuntana, oman ja kaverin vaimo mukaan.
      - Eikö kavereita kiinnosta kylmässä, märässa ja tuulessa paleleminen? Sana että homma tehdään säävarauksella: jos sovittuun päivään sattuu huono ilma, niin veneretki jää väliin ja vaihtuu maissa oluen ottamiseen.

Ja pikkuhiljaa näistä lyhyistä retkistä voi osa kavereista innostua lähtemään pitemmällekin retkelle mukaan. Ja osa ei koskaan tule tykkäämään veneilystä, sekin kannattaa hyväksyä.

• Terveisiäkotkasta

Helppoa kuin heinänteko! Reippaasti juomia mukaan. Extrana pari virolaista naista ja hyvin soivat stereot,siinä matka taittuu mukavasti.

Sitten vielä hyväksikoettu juttu; älä ota mukaan vettä,mehua tai yleensäkään mitään alkoholitonta juomista. Eli niinkuin juankosken satakieli aikoinaan lauloi,aamu alkaa A:lla. Siinä on ikimuistoisen veneilyreissun resepti! Nythän kaikki moralistit ja muut velkaveneilijät älähtää,mutta mietippä kahteen kertaan kumpi on hauskempaa,em.viikonloppu vai vaikka seuran saaressa sen pullukan pirttihirmun kanssa,kommodorin valvovan silmän alla?

• vanhatramppi

Veneilevänä eläkeläisenä tunnen syyllisyyttä että minä ja kaltaiseni tekevät vierasvenesatamat sinulle vastenmielisiksi. Yritän vastaisuudessa olla huomaamaton etten pilaa tunnelmaa.

• vanhempitramppi

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun nuori mies kaipasi ikäistään seuraa.

• Kerttutäti

Kyllä se taitaa olla niin että nykymiehet on tossun alla ja vaimot pirttihirmuja. Sanotaan ettei saa lupaa lähteä. Niinkuin aikuinen lupaa tarvitsisi.

• Ei niitä vaan kiinnosta. Hanki lisää kavereita. Mun kaverit on olleet kohtuu paljon reissussa mukana, lisäksi olen töistä käskenyt porukkaa mukaan. Töissä on jotain Intian maalaiskylistä lähtisin olevaa porukkaa, jotka on ekan kerran nähneet meren vasta Suomessa, niille veneily on elämys, jota juhlistetaan pitämällä näköpuheluyhteys auki kotimaahan. Yksikin kaveri kysyi purjeet nostettuani, "mihin tätä kangasta tarvitaan?" ja taputti purjetta. Lisäksi kannattaa tehdä lapsia, niin ne saa pakotettua mukaan etenkin parivuotiaina ja siitä ylöspäin.

• Kolkkaamallakyytiläisiä

Aivan niin. Jonkinasteinen "sanghaijaus" on siis vieläkin käytössä...

• Kolkkaamallakyytiläisiä kirjoitti:

Aivan niin. Jonkinasteinen "sanghaijaus" on siis vieläkin käytössä...

No, mulla on 4 lasta, niin kyllä niistä ainakin 2 lähtee aina mielellään mukaan.

• gbna

Jo on ketju, paremmin sopisi johonkin pellen ihmissuhde palstalle.

• Kerttutäti

Sulla ei ole suhdetta kuin snorkkeliin. Ja se on persesuhde.

• Täydellisestikiteytetty
        Kerttutäti kirjoitti:

Hyvin mainittu.

• kerttutätiiiiii
        Kerttutäti kirjoitti:

Kerttutäti ja hengenheimolaiset,säälittävää,onnettomat,elämässä epäonnistuneet,omaan pahaan oloon kyllästyneet,häiriintyneet,sekakäyttäjät ....

• Tark

Näille häiriköille voitaisiin perustaa oma ketju, johon heidät siirrettäisiin automaattisesti joidenkin avainsanojen perusteella. Nuo avainsanat olisi helposti eristettävissä näiden urpojen rustaamista postauksista.
        Tällä menettelyllä nämä onnettomat eivät häiritsisi asiallista keskustelua, joka usein muuttuu sekoiluksi näiden takia.
        Tämä käytäntö ei myöskään estäisi sananvapauden toteutumista, joka on tietysti tärkeä länsimainen arvo yhteiskunnassamme.

• alankja

Aina voi sitten lähteä kokeilemaan, miltä oikea merellä olo tuntuu.
      Etsin huumorintajuisia gasteja purjehtimaan kanssani. Sukupuolella ei ole merkitystä. Jos ujous iskee, on 4 erillistä kajuuttaa ja pari kylppäriä käytettävissä. Muutenkin ihan kivat oltavat Suomessa valmistetussa veneessä...

• rakentavaisesti

Jos ei löydy kavereita, niin yksin sitten.
      Ja jos yksin, niin vene saisi olla sopivan kokoinen, eli tarpeeksi pieni.
      Ja jos pieni, niin reissualueet ja oheisharrastukset sen mukaan.

No problem.

• rakentavaisesti

jatkan vielä,
        itse vaihdoin 9 tonnin ketsin kolmemetriseen kumiveneeseen ja sähköperämoottoriin. Sillä en lähde enää Bornholmiin enkä edes Tallinnaan.

• ainaollut

70 luvulla isin kanssa,80 luvulla skaiffojen kanssa,90 luvulla tulevan vaimon kanssa,2000 luvulla vaimon ja lasten kanssa, 2010 luvulla taas vaimon kanssa,kavereita on aina ollut

• Saaristoveneilijä

Koira on ihmisen paras kaveri, se lähtee aina mukaan ja koira kun seisoo kannella nokka vastatuuleen niin saa ihmiset hymyileen.

• noinnn

en ainakaan lähde Päijäteen purjetian mukaan ,kerran olin ja seuraavana päivänä oli armoton jumotus kummassakin päässä,se siitä

• YMCA_seilori
        noinnn kirjoitti:

en ainakaan lähde Päijäteen purjetian mukaan ,kerran olin ja seuraavana päivänä oli armoton jumotus kummassakin päässä,se siitä

Purjeveneissä tuppaa tulemaan kovaa kakkoseen. Ensin on tietysti juotettu muisti pois.

• OC98765

Nopealla moottoriveneellä tai jahdilla jos joku Turun saaristossa seikkailee niin luulisi että seuraa löytyy. Jos ei ketään muuta niin vaikka minä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe