ELATUSMAKSUJA, kertokaapa paljonko saatte lasten isältä-äidiltä?

elatusmaksua ?

Minua kiinnnostaa, että palkonko tosiaan keskimäärin yksinhuoltajat tai saako kukaan oikeesti elatusaksuja vai KELAN elatusapua, saatte kuussa?

Minulla on tunne, että suurin osa saa vain elatustukea KELAlta, ja elatusvelvolliselle annetaan aina anteeksi elatusmaksuvelat, onko näin?
Minä saan kahdesta lapsesta
13 ja 15 v-= 450 euroa kuussa, mikä riittää juuri ja juuri toisen pojan ruokaan ja vaatteisiin.
Tiedän tutun, joka hankkii enemmän kuin minä yli 42 000 euroa/vuosi, ja saa lasten isältä 800 euroa joka kuukausi-lapset nuorempia.

7

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulutustottumukset

      Elatusapua ei peritä jos elatusvelvollinen on työtön.

      Jos saat kahdesta lapsesta elatusmaksuja tuon 450€ lapsilisät niin kyllä niillä elättää kaksi lasta helposti. Onhan sinulla itselläsikin elatusvelvollisuus.

      Melkoiset on menot jos 450€ riittää juuri juuri toisen lapsen menoihin,mitä ihmettä teillä syödään??

    • muutama ropo/kk

      Meille tulee KELAn elatusapu eikä sekään täysmääräisenä. Ja elatusvelvollinen saa nekin anteeksi.

    • kela.fi

      Elatusapu on sen suuruinen kuin elatusvelvollisen kanssa on sovittu. Se voi olla 50 e/kk tai 450e/kk, riippuen elatusvelvollisen maksukyvystä. Elatusmaksu sovitaan elatusvelvollisen kanssa ja maksun suuruus ei kuulu Kelalle millään tavalla. Elatustuki jota Kela maksaa on korkeintaan 153,63 e.Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Elatussopimuksessa tai -tuomiossa tulee tällöin olla maininta elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä. Kun Kela maksaa elatustuen vähennettynä, saat elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun.

      • muutama ropo/kk

        Näinhän se menee mutta kun lastenvalvoja tehnyt aikanaan elatusapupaperit joissa ei mainita tuota tärkeää asiaa eli elatusapu on tietyn suuruinen elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä johtuen niin et saa kelalta erotusta vaan sen saman minkä elatusapussa on mainittuna.


      • kela.fittan

        EI PIDÄ PAIKKANSA

        KELA EI TOIMI KUTEN KERROT VAAN PERII PERUSTEETTA ELATUSAPUA
        JA MAKSAA ÄIDILLE ELATUSTUKEA. KELA EI NOUDATA TUOMIOISTUIMEN
        PÄÄTÖSTÄ ELATUSAVUSTA...PERII ENEMMÄN KUIN OIKEUS PÄÄTTÄNYT!!!

        KELA SUOMEN VAIKEIN VIRASTO !!!


    • Äiti vm-69

      Hei !

      Saan Kelan kautta elatustuen, tuon 153 euroa. Summa peritään isältä täysimääräisenä. Meillä tämä järjestely, koska isä ei koskaan maksanut elatusmaksuja ajallaan, vaan jouduin niiden perään aina kyselemään. Nyt kun Kela maksaa minulle, niin ei tarvitse enää riidellä rahasta.

    • sef

      ja lisätään sinun 450e ja lapsilisät 300...saadaan 1200e jolla ilmeisesti pitäisi elää kaksi lasta. Moni aikuinen elää alle puolet tuosta summasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe