Maantiepyörän ja cyclocrossin erot?

Noviiisi

Kyselen tässä aloittelijan näkökulmasta muutamia perusjuttuja, kun harkitsen ostaisinko täysiverisen maantiepyörän vai cyclocrossin. En (ainakaan aluksi) ole suunnitellut ajavani talvella ja asun pääkaupunkiseudulla, jossa ajo lienee lähes pelkästään asfaltilla tapahtuvaa. Olen varsin pitkä, jos sillä nyt on merkitystä. Budjettini olisi n. max. 1800 €. Tarjouksia hyödyntäen kaiketi löytyy jo riittävästi valinnanvaraa?

-Cyclocrossit on (vai onko?) kehitetty maantiepyöristä?

-Onko siis olennainen ero se, että cycloon saa useampia rengasvaihtoehtoja, siis erilaisempiin olosuhteisiin sopivia?

-Miten nopeus maantiellä tai asfaltilla yleensä, onko ero kuinka suuri maantiepyörän hyväksi?

-Maantiepyörät ovat aavistuksen kevyempiä painoltaan ja myös kevyempiä polkea ja niillä pystyy tekemään pidempiä lenkkejä?

-Sadesäällä cyclocrossiin saa lokasuojat, jotta ajaja pysyy puhtaampana?

-Maantiepyörän renkaat rikkoutuvat helposti?

-Maantiepyörässä on kumarampi ajoasento- rasittaa enemmän selkää?

Tässä joitakin kysymyksiä. Mitä muuta täytyy huomioida? Onko esim. maantiepyörää vaikeampi oppia ajamaan? Entä yleinen kestävyys?

32

4748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cyclisti

Mä voin valaista pikkuisen..itselläni on cyclo crossari n.9,5kg swalben marathon plussan pistosuojatuilla renkailla ja sit hiilikuitu maantiepyörä n8.o kg kaposilla renkailla.noilla kahdella pyörällä on aikamoinen ero ajotuntumassa.cyclolla ajan työmatkat ja huonon sään aikaan ja kuitupyörä on lenkkipyöränä.ajoasento mulla on kummassakin aika sama mutta kuitupyörän keveyden ja eron huomaa mm.ylämäkeen ajossa ja vastatuuleen.cyclo on kyllä monipuolisempi pyörä koska siihen saa lokarit kiinni ja mahdollisesti vaikka tarakankin ja renkaita vaihtamalla ajotuntuma saadaan lähelle maantiepyörää.sinun tapauksessa tolla budjetilla ehkäpä suosittelisin alkuun cycloa mahdollisesti hiilikuitu rungolla ja vähintään shimanon 105 osasarjalla.jos taas päätyisit alumiini runkoon niin osta ainakin hiilikuitu keulalla tärinöitä vaimentamaan.

• cyclisti

Ja tosiaan jos olet pk seudulta niin tutustuppa ainakin hesarin cycle centerin ridley tarjouksiin...on hyvälaatuisia menopelejä

• cyclisti
        cyclisti kirjoitti:

Ja tosiaan jos olet pk seudulta niin tutustuppa ainakin hesarin cycle centerin ridley tarjouksiin...on hyvälaatuisia menopelejä

Ja maantiepyörän renkaat yllätys yllätys lojahtaa aikaajoin mutta marathon plussilla olen ajanut kohta 10.000km ilman rengasrikkoa.rengas on kyllä sateella liukas eikä rullaa kovin hyvin mutta se varmuus on se juttu ainakin työmatka ajossa.ja cyclossamulla keskinopeus yleensä n26kmh ja maantiepyörässä n30kmh.et on niissä nopeuksissa eroa

• oflfmddmd

Aloittelijana sinulle sopisi paremmin cyclocrossari. Siihen saa lokarit, siihen saa kestävämmät renkaat ja jos innostut pidempiä lenkkejä tekemään, cycloon saa useimmiten tarakan ja laukut siihen. Maantiepyörä on tavalliselle pulliaiselle turhan raaceri.

• Alkup.

Kiitos hyvistä ja kattavista vastauksista. Valaisi jo aika paljon tilannetta. Ajatuksena on ostaa vähintään hiilikuituisella etuhaarukalla varustettu malli, vähän hinnasta riippuen ehkä kokonaankin kuitua oleva pyörä. Kumman pyörätyypin sitten valitsenkin. Budjetti voi ehkä venyä reiluun 2000 €:oon, mutta ei ylemmäksi. Cycle Centeriin olin jo tänään yhteydess ja menen käymään lähipäivinä.

En työni luonteen vuoksi varmaan tule tekemään duunimatkoja pyörällä, ainakaan pääsääntöisesti, enkä ainakaan talvella, joten maantiepyörä houkuttaa. Jos lenkillä pitää vararengasta mukana, niin ei kai rengasrikkokaan ihan katastrofi ole.

Mitä se "pistosuojattu" rengas tarkoittaa? Onko paljon tavallista kalliimpi? Eräs kaverini, joka on pyöräilyä jo pitkään harrastanut ja kisoja paljon ajanut, sanoi juuri hänellä renkaiden maantiepyörässä kestävän keskimäärin 3000 km ja cyclossa n. 5000 km. Tietysti huonolla tuurilla uusikin rengas voi hajota.

Pikkaisen alan taipumaan maantiepyörän suuntaan, koska minun ei ole pakko ajella huonoilla teillä ja ajonautinnon maksimointi kiinnostaa. Tosin opettelua maantiepyörä varmasti edellyttää. En esimerkiksi ole koskaan ajanut varsinaisilla lukkopolkimilla, vain sellaisilla vanhanaikaisilla metallihäkkyröillä, joita takavuosina käytettin. En ole ihan nuori enää, mutta hyväkuntoinen ja urheilullinen kylläkin.

• cyclisti

Pistosuojattu rengas on tehty kestämään mm.lasia..tappajasepeliä ym.ulkoisia vaaroja ilmeisesti seokseen on lisätty kevlaria.joo fillarin oston yhteydessä kannattaa ostaa satulalaukku johon kannattaa laittaa vara sisäkumi ..muoviset rengasraudat ja kuusiokoloavain sarja.noillaonnnistuu kumin vaihto pyörä reissulla.ja jos ajat vain ns.asfaltilla ja et talvella niin osta ihmeessä maantiefillari. On se vaan ajonautinto.ja itse ku ostin tos kevään kynnyksel hiilikuitu pyörän ni on kyllä maineensa väärtti.ilmottelehan jos käyt ostamassa ja mihin päädyt mutta ridleytä voin suositella!

• Alkup.

OK. Kiitos asiallisista vastauksista.

Olen sen verran pitkä, että se saattaa karsia joitakin malleja pois, koska ilmeisesti tarvitsen n. 61-62 cm:n rungon ja sellaista ei näköjään kaikissa malleissa löydy.Tai voi olla pitkä tilausaika. Toisaalta, en aio toimia hätiköidysti, koska haen itselleni pyörää vuosiksi eteenpäin.

Mutta siis, Cycle Centeriin tutustumaan ensi viikolla.

• Toinen cyclisti

Cyclistin varustelistaan ehdottomasti myös pumppu.

• cyclisti
        Toinen cyclisti kirjoitti:

Cyclistin varustelistaan ehdottomasti myös pumppu.

Totta tosiaan :D pumpun unohdin täysin..tärrkein kapistus!

• cyclisti
        cyclisti kirjoitti:

Totta tosiaan :D pumpun unohdin täysin..tärrkein kapistus!

Ridleyllä ainakin on aika reilut koot..mä olen itse 189cm pitkä ja crossari on kokoa 58 vois mennä myös koko 56.ja ridley orion hiilaripyörä on L koko joka on mulle just nappiin..Xl varmaa sopis 190-197cm ainakin uskoisiin näin.mutta kannattaa rauhassa tutustuu valikoimiin

• lzlmzmzmz

Kannattaa tsekata Saksan nettikaupat. Jos Suomessa hintapyynti parin tontun luokkaa, saat Saksasta kotiovelle saman pyörän 1400-1500 egellä, tai vielä halvemmalla.

• vihdoin maantiepyörä

Olin myös saman kysymyksen äärellä keväällä. Pitkään haaveilin kisakireästä maantiepyörästä sellaisena lapsuuden urheiluauton korvikkeena koska sellaiseen ei varmasti tule olemaan ikinä rahaa.. cyclo crossi houkutteli paljonkin monikäyttöisyytensä vuoksi mutta onneksi pysähdyin peruskysymyksen ääreen mitä oikein haluan? Kisakireää maantiepyörää. Sen ostin ja en ole katunut metriäkään. Aivan käsittämättömän hienoa menoa joka polkaisu. Ok, selän kanssa alkuun pieniä ongelmia, mutta niistä olen päässy eroon ajoasentoa säätämällä.
      Itsellä myös siitä hyvä tilanne että löytyy myös arkisempia pyöriä kaupunki ajoon ympäri vuoden. Sain vihdoin itselle kompromissittoman hiilari maantiepyörän jolla on ylivoimainen nautinto ajella pikkuteillä pitkät pätkät. Eli noin 60-120km lenkkejä.
      Suosittelen vahvasti koeajamaan pyöräehdokkaita. Itse lähdin ostoksille malli x mielessä mutta se olikin ajoltaan täysi pettymys verrattuna siihen mistä tehtiin kaupat.
      Jos haluat ajella pyörällä maantietä, hanki maantiepyörä. Melko simppeliä.

• Alkup. Maantiepyöräi

Cyclocrossarissa on paljonkin eroa maantiepyörään. Maasto-ominaisuuksien takia sen keskiö on korkeammalla ja keulan kulma loivempi. Crossarissa on myös enemmän tilaa haarukoissa, jotta siinä voidaan käyttää leveämpiä ja karkeämpia renkaita. Vaijerit on vedetty muualta kuin keskiön ja vaakaputken alta, jotta ne eivät rikkodu maastoajossa ja pyörää on mielyttävä kantaa olkapäällä.

Mahdollisuus käyttää leveämpää rengasta on tehnyt mallista suositun Suomessa. Jos on vain yksi pyörä, niin cyclocrossarilla saa melkein maantiepyörän ajotuntuman, mutta silti siihen saa nastarenkaat.

Merkittävää nopeuseroa samalla ajoasennolla ja rengastuksella ei pitäisi olla maantiepyörän ja cyclocrossarin välillä. Teoriassa kuski, joka on pääosa ilmanvastuksesta, on muutama kymmenen milliä korkeammalla, mutta muuta eroa ei ole. Maantiepyörien ilmanvastukseen on toki kiinitetty enemmän huomiota kuin cyclocrossarien.

Teoriassa cyclocrossari tehdään vähän tukevammaksi, mm. kiekoissa käytetään tukevampia pinnoja, mutta käytännön erot ovat pieniä. Kävihän tässä muutama vuosi sitten kehdelle isolle pyörävalmistajalle niin, että alumiinisia crossarisunkoja katkeili. Oli kevennelty liikaa. Molemmilla pyörätyypeillä ajaa siis painon puolesta yhtä pitkiä lenkkejä. Crossari on hieman rauhallisempi, joten voi olla aloittelijalle jopa aavistuksen helpompi pitkillä lenkeillä.

Sekä maantiepyörään että cyclocrossariin saa lokasuojat halutessaan. Eli tuostakaan ei tule eroa. Joissakin cyclocrossareina Suomessa myytävissä retkipyörissä on kiinityspisteet lokareille, mutta se on taas sitten ihan oma juttunsa. Esimerkiksi Milanin teräsksistä retkipyörää on myynyt pyorahuolto.com.

Pyörätyyppi ei vaikuta pätkääkään renkaiden rikkoutumiseen, vaan siihen vaikuttaa renkaan laatu ja mahdollinen pistosuojaus. Hyvälaatuinen pistosuojattu rengas kestää hyvin, mutta pistosuojattu rengas on aina vähän ikävä ajaa. Itse käytän pistosuojausta vain "tappajasepeliaikaan" keväisin. Jos ostan kympin tuubeja, tiedän vaihtavani niitä useammin kuin kalliimpia.

Kisakone on kisakone, oli kyse sitten maantie- tai cyclocrospyörästä. Oma lukunsa ovat normaalia korkeammalla emäputkella varustetut maantiepyörät, joissa on haettu juuri mukavuutta. Niitä myydään eri tuotenimillä kuten sport, C2C, jne. Markkinoiden mukavin pitkän matkan pyörä taitaa yhä olla Spessun Roubaix-malliston yläpää. Niillä tosin myös kisataan, sillä malli on tehty nimensä mukaisiin, huonoilla teillä ajettaviin kisoihin.

Maantiepyörän ja cyclocrossarin oppimisessa tiellä ei ole eroa. Cyclocrossarilla voi ajaa myös kilpaa maastossa, minkä opiskeluun menee varmasti aikaa. Cyclocrossari on muotia Suomessa, joten siitä saa huonommin tarjouksia tällä hetkellä.

Perusvarustus kannattaa ostaa samalla kun pyöräkin, jos ostat pyörän suomalaisesta kivijalkaliikkeestä. Pyörät on kilpailtu nahoille, mutta tarvikkeista voi saada alennuksia. Osaavan kivijalkaliikkeen etu on, että saat oikein mitoitetun pyörän. Oikea mitoitus on ehto sille, että pyörällä on mukava ajaa.

Tarvikelistaa on esimerkiksi tuossa:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/7061657#comment-66497808

Lisäisin pakollisiin ajolasit ja siirtäisin sinne myös ajopaidan ja mittarillisen tornipumpun. Muuten tarvikelista on kurantti.

• Nyk sysloilija

Kiitoksia paljolti valaisevasta kirjoituksesta.

• Alkup.

Ihan todella hienoja vastauksia sain kysymyksiini. Suomi24-sivuilla kun muuten tuppaa häiriköimään jos jonkunlaiset hiihtäjät (huom. ei siis hiihdon harrastajat toki! :-)) hakemassa lohtua yksinäisyyteensä.

Joka tapauksessa aion nyt siirtyä hybridipyöräiljästä askeleen eteenpäin tässä ilmeisen hienossa lajissa. Ihan lopullinen ratkaisu kumpaan päädy, cyclocrossiin vai maantiepyörään, ratkennee vasta kokeilemalla. Rahavarat eivät anna myötä hankkia molempia pyörämalleja nyt, vaikka eihän sitä tulevaisuudesta tiedä.

Tämän hetken suunnitelmissa ei tosiaan ole talviajo, eikä maastoajo, joten asfalttiteillä tulen ajelemaan ja siihen tietysti maantiepyörä erinomaisesti soveltuu. Ammatistani johtuen olen lisäksi kesän lähes kokonaan lomilla ja aikaakin on siis ajella. Talvet pelaan jääkiekkoa seniorisarjoissa ja aika monet lätkätutut ovat valinneet juuri pyöräilyn kesälajikseen ja ajavatpa jotkut talvisinkin oheisena. Enkä tätä ollenkaan ihmettele.

Varustepuolta täytyy tietysti hankkia myös ja palaan varmaan niiden suhteen vielä jossain vaiheessa asiaan. Kiitoksia neuvoistanne!

• cyclisti

joo itsekin ensin hybridillä ajelin muutamat vuodet mutta todella pyöräily kipinä iski kun hommasin cyclo crossarin....niissä pyörissä on vaan niin julmettu ero. toivotaan että löydät itsellesi juuri sopivan fillarin jolla rullaat helppoja kilometrejä!

• Alkup. Maantiepyöräi
        cyclisti kirjoitti:

joo itsekin ensin hybridillä ajelin muutamat vuodet mutta todella pyöräily kipinä iski kun hommasin cyclo crossarin....niissä pyörissä on vaan niin julmettu ero. toivotaan että löydät itsellesi juuri sopivan fillarin jolla rullaat helppoja kilometrejä!

Ongelma on, että epärehelliset kauppiaat myyvät yhä "hybridejä" asiakkaille, jotka tarvitsevat ihan jotain muuta. Pääosa hybrideinä myytävistä pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä.

Kauppiaalla pitää olla munaa sanoa asiakkaalle, ettei tämä saa alta tonnin mitään kelvollista ja että tämän haluama pyörä ei ole hybridi vaan maantiepyörä. Tai sitten että euroja pitää olla 2K€, ja haluttu malli on maastopyörä.

• Alkup.

Tuo hintakysymys on tietysti minua(kin) rajoittava tekijä. Varmaan useimmille muillekin tavallisille palkansaajille tuollainen 1200-2000 € on iso summa. Tämä aikaansaa sen, että helposti halutaan ajatella, että pyörä hankitaan ns. loppuiäksi. Vähän niinkuin ennen vanhaan hankittiin ripppipuku ja rannekellokin.

Kuitenkin aika pian oivalsin, että hankin pyörän tarpeeseen, joka ulottuu tästä hetkestä ehkä muutaman vuoden eteenpäin. Ei välttämättä sen enmpää. Laatupyörä toki kestää vaikka kuinka, kun sitä huoltaa ja vaihtelee kuluvia osia, mutta oma tarve ja halu panostaa asiaan voi muuttua. Itse oletan, että muutos menee siihen suuntaan, että haluan ehkä muutaman vuoden päästä vielä paremman (ja kalliimman) pyörän. Sitä seuraava hankkiessa jo kuitenkin aika hyvin tiedän mitä haluan.

Kaikki on toki suhteellista, pyörän hintakin. Jos olen ostamassa autoa, oletan maksavani siitä ehkä 24-28 000 €. Hintahaitari muutaman tonnin ja yleensä se menee lähemmäs tuota itselleni asettamaa ylärajaa. Tämän teen pahemmin mutisematta. Tätä taustaa vasten luulisi, ettei pyörän hinnassakaan tunnu maksaako fillarista 1000 € vai 4000 €. Mutta eihän se näin mene. Samalla logiikalla voisi ranteessa olevan Tissotinkin vaihtaa Rolexiin. Eihän hintaero ole kuin 2-3 tonnia.

Vielä takaisin varsinaiseen aiheeseen. Jotenkin olen taipumassa maantiepyörän suuntaan, kun olen sitä nykyistä tarvettani vielä tarkemmin miettinyt. Jos tarve muuttuu, niin sitten täytyy ostaa toinen pyörä. Tulevaisuuden näen enemmänkin niin, että pyöräarsenaali voi vielä 1-2 kahdella kasvaa. Nyt kuitenkin vauhdikas ajo asfaltilla kiinnostaa eniten. Tähän tarkoitukseen yritän nyt hankkia riittävän hyvän menopelin, niin, että syntynyt intoni säilyy. Oleellisin asia lienee oikean kokoisen pyörän löytyminen. Senkin ehkä todellisuudessa näkee vasta kokemuksen myötä ja voi olla, että oppirahoja joutuu maksamaan.

Olen saanut hyviä neuvoja ja muutaman irheen onnistun varmasti jo niiden perusteella välttämään. Jostain on lähdetävä.

• Jaslsnlnzz

Itse ajelen pääosin asfalttilenkkejä cyclolla. Cyclo soveltuu tarpeisiini paremmin koska sillä voi poiketa hiekkateille, niitä kun löytyy landelta. Kivempi ajaa ympyrälenkki osin hiekkatietä käyttäen kuin samaa tietä mennen tullen.

Aloittelijan tapauksessa ei olennaista merkitystä jos maantiepyörä karvan verran nopeampi kuin cyclo. Kuntoa joka tapauksessa ajaminen vaatii pidemmillä lenkeillä ja esim hybridiin tai maasturiin verrattuna cyclokin lähes lentää aasfaltilla. Ero on huima.

• kampikulma

Ne pienet painoerot ja muut eroavaisuudet ei nyt lopulta merkitse mitään, jos se kallis pyörä siellä tallissa odottaa vain käyttöään. Säännöllistä ajolenkkiä, lyhyttä tai pitkää, niin kunto nousee ja paino laskee. Jos sattuu löytymään vielä mukava lenkkikaveri, niin vähän huonommallakin säällä jaksaa lähteä lenkille. Niin että kepeitä välityksiä.

• Alkup.

Olen vähän haarukoinut mitä Helsingin liikkeillä on tarjota tällä hetkellä ja sain aika mielenkiintoisen tarjouksen Itä-Helsingin Pyörähuollosta Gir´s cyclocrossarista kapeilla maantierenkailla ja hyvälaatuisilla komponenteilla ja mittoihin rakennettuna sekä säädettynä ja koeajettuna. Hintakin osuu sopivasti asettamaani haarukkaan, vaikkakin sinne yläpäähän. Palvelu oli sen verran loistavaa ja asiantuntevan oloista, että saatan tarttua tähän ja tilata. Joku pari-kolme viikkoa kaiketi kestää toimitus. Ja ilmeisesti näin saan tosiaan valmiin ja okeasti tomivan paketin, joka on juuri minulle koottu. Tällä putiikilla lienee asiakkaita ympäri Suomea, mutta minulle sijaintikin on varsin hyvin reittieni varrella, kun viereisessä enesatamassakin tulee aina välillä asioitua.

Eli projekti edistyy ja sittenkin pitkien keskustelujen jälkeen taidan päätyä crossariin. Aion tosin varustaa sen huomattavasti enemmän maantiepyörän suuntaan kuin maastoajoon. Ainakin aluksi näin.

• cyclisti

hyvä hyvä....uskon että toi girs on todella hyvä valinta sulle ja cyclo ekana on ihan järkevä vaihtoehto ja uskon että toi pyörä pitää hintansa myydessäkin...olen kuullut girssistä pelkkää hyvää...kaupat vaan reilusti.mihinkäs paino pysähtyy tossa fillarissa?

• Alkup.

Ihan tarkkaan painon tietysti näkee vasta, kun fillari on koottuna...joskus juhannuksen huitteilla, mutta alle 9 kg jäänee kuitenkin, vähän riippuen toki siitä mitä osia ja ennenkaikkea varusteita lopulta valitaan. Siitä painosta (hyvin asiantunteva) myyjä sanoi, että sekään ei ole niin yksiselitteinen juttu. Riippuu kuulemma myös pitkälti kuskin koosta ja painosta miten paljon pyörän keveys vaikuttaa käytännössä. Isoilla miehillä vaikutus ei ole niin suuri kuin kevyemmillä. Vähän vastaava pyörä siinä oli liikkeen lattialla ja tuntui se tosi kepeältä, kun sitä nosteli kokeeksi. Onhan nuo näin maallikolle hienoja laitteita. Tietysti parempi kevyt kuin painava pyörä, mutta varmaankaan minun kohdallani se ei ole ratkaisevin tekijä.

Ehkä eniten miellytti Gir´s-pyörien järkevä suunnittelu. Niissä on todella ajateltu säätömahdollisuuksia ja ajoasentoon yms. ergonomiaan vaikuttavat asiat oli hyvin mietitty. En tiedä paljonko tuota merkkiä on Suomessa myyty, mutta taitaa suurin osa olla kotoisin tästä pajasta.

Eiköhän tästä projektista hyvä tule. Myyjän asenne oli kohdallaan sen suhteen, että pyörästä todella räätälöidään minulle sopiva ja se tehdään ajan kanssa.

• Turhia kustannuksia

Tavalliselle kuntoilijalle ei paria kiloa vaikuta, kun satulassa sitä on kuitenkin liikaa ja ehkä parikymmentäkin kiloa..., jos kilpapolkija on jo minimipainossa, niin sitten voi alkaa keventämään pyörää.

• KokemusK

Tuo Itä-Helsingin pyörähuolto on tosiaan erittäin asiallinen kauppa ja Gir's todella mielenkiintoinen merkki josta olen kuullut lähes pelkästään hyvää. Luulen että olet tekemässä hyvän ja pitkäikäisen valinnan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Turhia kustannuksia kirjoitti:

Tavalliselle kuntoilijalle ei paria kiloa vaikuta, kun satulassa sitä on kuitenkin liikaa ja ehkä parikymmentäkin kiloa..., jos kilpapolkija on jo minimipainossa, niin sitten voi alkaa keventämään pyörää.

Pyörän paino ei ole ihan noin yksinkertainen asia. On iso ero, onko paino pyörivää vai ei. Keskiöiden tms. vaihtaminen on hankalaa, mutta kiekkojen päivitys kannattaa usein ihan tavalliselle kuntoilijallekkin. Sillä saa paremman ajotuntuman muutamalla satkula.

Kannattaa miettiä, minkälaiset kiekot hankkii. Korkeakehäinen kuitukiekko on yleensä aika kova. Itse teetin uuteen pyörääni saman tien kiekot matalilla alukehillä maksimoidakseni mukavuuden.

• Tupla-alut
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Pyörän paino ei ole ihan noin yksinkertainen asia. On iso ero, onko paino pyörivää vai ei. Keskiöiden tms. vaihtaminen on hankalaa, mutta kiekkojen päivitys kannattaa usein ihan tavalliselle kuntoilijallekkin. Sillä saa paremman ajotuntuman muutamalla satkula.

Kannattaa miettiä, minkälaiset kiekot hankkii. Korkeakehäinen kuitukiekko on yleensä aika kova. Itse teetin uuteen pyörääni saman tien kiekot matalilla alukehillä maksimoidakseni mukavuuden.

Kiekoissa on tärkeintä kestävyys tavalliselle kuntoilijalle, teillä on aika paljon epätasasuuksia ja varsinkin pyöräteillä yms "kantteja" jossa keveät aluvanteen on laakista entiset, kun sellaiseen täräyttää vahingossa. eli kaksoisseinämäiset vanteet mieluimmin...

• kjmopå

Cyclogrossari on nykypäivää, eli eletään vuotta 2014, kun taas mantiepyörät junnaavat 70 luvulla ja ovat jähmettyneet sinne.
      Jos ja kun haluat olla trendikäs, niin valitset Cyclon. Ainoastaan vanhemmat, yli 60 ukot ostavat enään maantiepyöriä ja hekin siksi, koska ovat vanhoja jääriä eivätkä uskalla kokeilla mitään uutta ja tutusta ja turvallisesta poikkeavaa.

• Pomppukeppi

Kyllä maantiepyöriä myydään edelleen todella paljon, ja myös nuoremmille pyöräilijöille. Onko kaikesta aina pakko tehdä mustavalkoisia vastakkainasetteluja? Maantiepyörän mollaus ei tee cyclosta yhtään sen parempaa pyörää. Se on hyvä pyörätyyppi ihan itsellään ilman että täytyy lytätä muita.

• cyclisti
        Pomppukeppi kirjoitti:

Kyllä maantiepyöriä myydään edelleen todella paljon, ja myös nuoremmille pyöräilijöille. Onko kaikesta aina pakko tehdä mustavalkoisia vastakkainasetteluja? Maantiepyörän mollaus ei tee cyclosta yhtään sen parempaa pyörää. Se on hyvä pyörätyyppi ihan itsellään ilman että täytyy lytätä muita.

omistan itse molemmat ja pakko on todeta että maantiepyörä on kuitenkin se ykkösjuttu....jos ajetaan vain kunnon päällysteillä niin ehdottomasti maantiepyörä...mutta jos ajaa huonon sään aikaankin niin cyclo on ihan oiva kapistus

• weykkö

Jos kerran maantiepyörien kehitys on jämähtänyt jonkun mielestä paikalleen, niin miksi niillä edelleen kilpaillaan esim. Ranskan ympäriajossa? Kehitystä tai muutosta on tapahtunut eri komponenttien kohdalla ja siitä johtuen ne ovat keventyneet. Cyclosta löytyy levyjarrut, joita maantiepyörässä ei ole. Muuten muoto aika samanlainen. Ei pyörää enää tarvitse keksiä, se on jo keksitty.

• cyclisti

Jossain cycloissa on ja jossain ei..mulla ei

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      207
      7196
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2753
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2251
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1613
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      142
      1569
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1237
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1190
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1019
    Aihe