Lihasheikkous, luusärky, puutuminen..

hapottaa

Mulla on nyt pari kuukautta ilmentynyt erikoista vaivaa alaraajoissa. Alkuun siis oli alaselkä jumissa, "hymykuoppien" kohdalta, ajoittain on edelleen niin, että oikein särkee tai istuminen on inhottavaa - välillä se säteilee viiltävänä kipuna pakaroihinkin. Ilmeisesti joku hermopinne.

Joko tästä johtuen tai tähän liittyen tai täysin erillisenä on jalkojen tolkuton väsymys. Pahimmillaan tilanne on ollut se, että kaksi kerrosta portaita on saanut jalat niin maitohapoille, että tuntuu kuin olisi käynyt 10 km lenkillä täysillä ja päälle tehnyt jalkatreenin salilla.

Pahiten ongelmat tuntuu pohkeiden seudussa, tuntuvat todella puutuneilta, väsyneiltä, kireiltä, kuumottavilta.. Nyt pari viikkoa sitten lenkin yhteydessä iski ilmeisesti pienimuotoinen penikkatauti, kun sääriluun sisäpuolelta lihas todella kipeä ja "kiinni luussa".

Olen saanut tilannetta helpotettua jonkin verran säännöllisillä venyttelyillä (20 min muutaman kerran viikossa) ja foamrollaamisella. Varsinkin eiliseen asti penikatkin tuntuivat jo sen verran hyviltä, että uskalsin haaveilla tällä viikolla tekeväni varovaisesti jalkatreenin tai kokeilevani muutaman metrin hölkkäilyä.

Kunnes sitten eilen kävelin viitisen kilsaa ja tilanne on taas lähtötilanteessa. Tuntuu, että jalkoja pitäisi venyttää koko ajan. Tai jotenkin puristella. Nyt kipu sääriluun ympärillä on siirtynyt ulkosyrjälle ja se on lähes kosketusarka läheltä nilkkaa. Ja huomasin nyt myös, että samanlaista kipua on kyynärluun ympärillä painellessa.

Olen käynyt lääkärissä ja se käski venytellä. Olen käynyt fysioterapiassa, se käski treenata vatsalihaksia enemmän. Magnesium- ja B12-vitamiiniarvot olivat "fantastiset". Olen käyttänyt magnesium-tabletteja (sitraattia ja oksidia), magnesium-voidetta, kylmägeeliä, viikon Burana-kuurin, Sirdaludia.. Käyn hierojalla kerran kuukaudessa. Siihen päälle sitten ne venyt ja rullaukset. Salilla pari kertaa viikossa. Olen normaalipainoinen ja 26-vuotias. Ei perussairauksia.

Onko kenelläkään ollut samantapaista ja helpottaako tää koskaan? Vai niinkö multa on nyt sitten jatkossa balleriinat ja juoksut kielletty ellen halua kärsiä? Minkä erikoisalan ihmiselle tällasen vaivan kanssa kannattaisi hakeutua, kun terveyskeskuslääkäri ei nähnyt asiassa mitään erikoista.

10

1524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman kokenut

Itselläni oli samanlaisia oireita, jotka johtuivat lantion virheasennosta. SI-NIVELET eivät ole paikoillaan todennäköisesti ja se puolestaan aiheuttaa sek, että jalat ovat eripituiset. Kaikki tämä aiheuttaa kipuja, kiristystä, hermopinteitä, puutumista ym. Hakeudu osaavak kiropraktikon tai jäsenkorjaajan luo. Olen itse kärsinyt samoista vaivoista ja pääsin niistä eroon osaavalla manuaalisella hoidolla. Pelkkä hieronta tai venyttely ei auta, ellei itse syytäbkorjata!

• hapottaa

En epäile yhtään, etteikö mullakin olisi jotain virheasentoa. Kiropraktikkoa / osteopaattia / jäsenkorjaajaa olen tässä harkinnutkin, pitänee sekin kokeilla, eipä siitä kai mitään haittakaan ole. Kiitos sulle vastauksesta :)

• fysiatrille

Välilevyn pullistuma?

Fysiatri on´oikea osote ja selkärangan ja lantion kuvaus.

Venytellä pitää ja rullata monta kertaa viikossa.

Syöthän D-vitamiinia myös 100µg/vrk?

Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri muotoina. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti, Mg-tauraatti, Mg-glukonaatti, Mg-laktaatti, Mg-aspartaatti, Mg-malaatti ja Mg-orotaatti, Mg-fumaraatti, Mg-glysinaatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti ja Mg-sulfaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (toimii ulostuslääkkeenä).

esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia kympillä 3kk satsi eli halpaa on ja lisäksi on myynnissä magnesiumsuihke (kallista suomessa). Muut hyvin imeytyvät täytyy tilata ulkomailta.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

• hapottaa

En usko, että on välilevyn pullistuma ku on niin alhaalla se jumikohta selässä ja pääoirehan menee tonne jalkoihin. Myöskin se lääkäri, jonka vastaanotolla kävin, oli sitä mieltä, ettei mistään pullistumasta ole kyse vaan mun rangan virheasennoista johtuvasta alaselkään kohdistuvasta paineesta. Osatotuus varmaan onkin, mutta vaivaan tarttis saada myös apua. Diagnoosi ei paljoa auta :)

D-vitamiinia olen syönyt "vain" 75 mikrogrammaa, nyt kesän tullen syön luultavasti vähän vähemmän, kun tuo aurinkokin välillä jaksaa paistaa.

• jahman

Magnesium asia ei tod ole noin yksiselitteistä. Kannattaa aloittaa siitä ettei ainakaan ruokakaupoista ja tavarataloista osta mitään, ne ovat täyteainejätettä. Myös apteekkia ei juurikaan kannata käyttää.
        Omakohtaisesti voin todeta, että mikään mgöily ei ole auttanut yhteenkään kramppiin eikä kiristykseen.
        Hyvä jos jollekin auttaa. En enempiä setvi tätä asiaa.
        Aloittajalle en osaa sanoa kyllä oikein mitään, kun itsellä samat ongelmat.

• saa jauheenakin
        jahman kirjoitti:

Magnesium asia ei tod ole noin yksiselitteistä. Kannattaa aloittaa siitä ettei ainakaan ruokakaupoista ja tavarataloista osta mitään, ne ovat täyteainejätettä. Myös apteekkia ei juurikaan kannata käyttää.
        Omakohtaisesti voin todeta, että mikään mgöily ei ole auttanut yhteenkään kramppiin eikä kiristykseen.
        Hyvä jos jollekin auttaa. En enempiä setvi tätä asiaa.
        Aloittajalle en osaa sanoa kyllä oikein mitään, kun itsellä samat ongelmat.

Ainesosat: Magnesiumsitraatti, Paakkuuntumisenestoaine E 460, Pintakäsittelyaine
        E 470b

http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

Sitraatti imeytyy parhaiten!

• fysiatrille

Piti vielä kysymäni, että mitä tapahtui ennen kuin oireet alkoivat?

Oletko kaatunut?

Selkä päässyt vääntymään tai vastaavaa oot nostanut väärin jotain raskasta tai kevyempääkin?

• hapottaa

Ja sepä se.. "mitään" ei tapahtunut. Ei siis ole mitään tiettyä päivää, jolloin osaisin niiden alkaneen eikä niitä edeltänyt mitään kaatumista, selkeästi huonoa nostoasentoa tai säheltämistä kuntosalilla. En osaa sanoa mitään tähän johtanutta tapahtumaa. Niin vain kävi.

• Sipuliini

Vaikuttaisi tosiaan siltä, kuten tuossa joku jo ehdottikin, että voi olla ongelmaa si- nivelessä/ nivelissä. Mutta ei välttämättä vielä pahaa ongelmaa, voivat olla vain jäykät. Voi kyllä mennä huonommaksi si-nivelten osalta vähitellen. Kun kyynärpääsikin on kipeä niin veikkaisin, että sinulla on pieni ylirasitustilanne, joko johtuen si-nivelen huonosta toiminnasta, jolloin kehosi kuormittuu epätasaisesti tai sitten ylirasittunut lihas jää jännitteiseksi ja se puolestaan estää si:ta toimimasta kunnolla. Onko niska tai rintaranka jumissa? Etenkin juoksu on sellainen laji, että lihastoimintoketjun tulisi toimia moitteettomasti, jos aikoo selvitä ilman vammoja ja ongelmia. Kun jalka iskeytyy maahan, liike jatkuu siitä ylöspäin ja jos jossakin matkanvarrella, selässä etenkin, on nikamat ja lihakset jumissa, kuormittuvat/ylikuormittuvat jotkin muut osat kehosta liikaa. Se tuntuu juuri tuollaiselta kun kerroit. Ja venytys vaikuttaa juuri kuvaamallasi tavalla, voi auttaa hetken ja taas kiristää ja lihas tuntuu lyhyeltä. Vielä vähän kun tilanne pahenee ja venyttää lihasta, voi käydä niin että se lihas niin sanotusti vetää takaisin ja kiristyy ja lyhenee entisestään. Juoksu etenkin kiristää vatsalihaksia. Ja lisätreeni niihin, jota aina rutiininomaisesti suositellaan, niin huh huh, siitä ei hyvää seuraa. Lihaksen pitää olla rento ja levännyt, vasta sitten sitä kannattaa harjoittaa. Fyssarisi ilmeisesti totesi, että et pysty täydelliseen voimantuottoon vatsalihasten osalta. Kun suositteli treeniä. Kuitenkin harrastat aktiivisesti liikuntaa. Kielii vähän siitä, että vatsalihakset ovat kireät ja lyhentyneet ja siksi heikot. Ne siis eivät ole lyhentyneet ja kiristyneet sen vuoksi, että ne ensin olisivat olleet heikot. Ja kireät vatsalihakset, etenkin alavatsalihakset, provosoivat alaselkäkipuja. Toisinaan jos olkapää on vähän ahtautunut, johtuen rintarangan nikamalukoista ja hieman etukumarasta ryhdistä, kireistä etupuolen lihaksista(esim rintalihaksista ym.) voi kyynärpäässä tuntua oireilua. Käytätkö paljon tietokonetta? Etsi joku hyvä kiropraktikko joka rusauttelee nikamasi liikkuviksi jos tarvetta on, etsi hyvä fyssari, joka käsittelee triggerpisteitä, auttaa kipuihin. Myös omt fys terapeutti tai osteopaatti voi osata hoitaa sinun ongelmiasi. Lihaskalvoja on hyvä venyttää, sen tekee osaava fysioterapeutti, siihen ei oikein itse pysty. Muista että lepo ja rentoutuminen ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin treeni. Etenkin nuo säärikivut voivat mennä pahoiksi, jos ei hoksaa ajoissa levätä ja vieläpä riittävästi, jokunen päivä ei riitä. Voipa tulla akillesjänteisiin myös ongelmaa. Ja ne voivat olla tosi hankalia. Ja kuulostele tarkasti kehosi reaktioita, jos neuvotaan lihasjumppaa tai venytyksiä. Jos hoito on oikean suuntaista, eron huomaa nopeasti. Jos taas vähänkään huomaat, että lihakset tuntuvat harjoitteiden jälkeen kireämmiltä, kannattaa harkita tarkkaan jatkaako vai ei. Oletko mies vai nainen? Tuollainen soolosalsatunti tai samba tuo mukavasti liikkuvuutta lantion ja selän alueelle. Kevyt liike (salsa) myös rentouttaa ja palauttaa lihaksia. Hyviä lajeja juoksun ja lihastreenin tueksi. Ovat vaan yleisemmin naispuolisten harrastuksia.

• makoiluhoitoa

Voit ensiapuna kokeilla maata selälläsi jalat koukussa ja laittaa nyrkit sinne pakaroiden alle, ketkutat aikasi kunnes löydät sen kohdan joka tosissaan tekee kipeetä. Sitten yrität rentoutua, nyrkkejä säästää jollain nystypallolla (niitä saa apuväline puodeista). Itselläni tässä hommassa lähtee vasen jalka puutumaan, mutta palautuu kyllä kun nousee pystyyn ja johan helpottaa taas toviksi. Osteopaatilla olen käyny, se antoi nämä ohjeet ettei tarvi maksaa itteensä kipeeks ja muistutti myös venyttelystä ettei saa venyttää "yli" kun paikat alkaa krampata silloin. Pehmeellä istuminen tuo vaivan takasin, eli istu mahd. vähän ja kovilla alustoilla. Siis jos se nyt on si-nivelissä ongelma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1328
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1145
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1047
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      923
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      797
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      705
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      170
      677
    8. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      659
    9. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      656
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      613
    Aihe