Ei-lateksi sisämaali?

Maalaaja 2004

Tietääkö kukaan löytyykö markkinoilta ainoatakaan sisäseinien maalaukseen tarkoitettua alkydiöljy- tai pellavaöljymaalia?

Uulalla on joku mattamaali, mutta hinta on niin rasvainen että taidan jättää väliin. Tikkurilalla oli takavuosina Pesto, mutta senkin valmistus on kuulemma lopetettu ja korvattu jollain "vesiohenteisella".

11

6075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommi

...sekoittaa itse munatemperaa!

Pahuksen nättejä sävyjä saa aikaseks!
      Korjatkaa jos ehje menee väärin, kun äkkiseltään tarkasti muista:

1 osa munaa (sekä keltuainen että valkuainen)
      1 osa vernissaa (kylmäpuristettusta pellavaöljystä)
      1 osa vettä
      sopivasti pigmenttiä!

• Maalaaja 2004

Kiitokset reseptistä. Melkein pakko alkaa miettiä itse sekoitusta, kun ei nämä remonttiässät ja muut lateksit iske. Itse tehdessä haaste tulee olemaan juuri tämä "sopivasti pigmenttiä" eli miten saa värin pysymään täsmälleen samana kaikkialle.

ONNETON sisämaalivalikoima tässä maassa by the way.

• Homma SEIS!

Puhut Vernissasta kylmäpuristettuna. Vernissa on nimenomaan keittetty pellavaöljy! Jos käytät kylmäpuristettua pellavaöljyä, niin seinäsi ei kuivu seuraavaan kymmeneen vuoteen.

Siis käytä vernissaa, eli keitettyä pellavaöljyä ja btw. kestää myös pesua.

• Tommi
        Homma SEIS! kirjoitti:

Puhut Vernissasta kylmäpuristettuna. Vernissa on nimenomaan keittetty pellavaöljy! Jos käytät kylmäpuristettua pellavaöljyä, niin seinäsi ei kuivu seuraavaan kymmeneen vuoteen.

Siis käytä vernissaa, eli keitettyä pellavaöljyä ja btw. kestää myös pesua.

Tarkoitin oikeastaan vernissaa, joka on keitetty kylmäpuristetusta pellavaöljystä. Hyvä tarkennus!

• Maalari
        Maalaaja 2004 kirjoitti:

Kiitokset reseptistä. Melkein pakko alkaa miettiä itse sekoitusta, kun ei nämä remonttiässät ja muut lateksit iske. Itse tehdessä haaste tulee olemaan juuri tämä "sopivasti pigmenttiä" eli miten saa värin pysymään täsmälleen samana kaikkialle.

Et oo tainnut paljon maalailla ku noin sanot. Kyllä niitä maaleja löytyy ihan valmiina sieltä kaupasta ja paljon halvemmallakin kun itse sekoittamalla ja säätämällä. Nuo kuivat jauhepigmentitkään eivät ole mitään ilmaisia. Vai meinasitko hiekkalaatikolla käydä sihtaamassa ja kaupastahan ne kananmunatkin tulee vai omistatko oman kanan.

Sitten kannattaa lähteä itse sekoittamaan jos osaa oikeasti valmistaa niitä perinne maaleja mutta jos et ole edes aikaisemmin sivellintä tai telaa nähnyt niin kannattaa ehkä vielä harkita noita kaupasta valmiiksi löytyviä maaleja. niillä maalaaminen saattaa onnistua ihan normaalilta tumpelomaalariltakin.

kaiken laista hölinää aina noitten perinne maalien ympärillä niille on paikkansa mutta niitten oikea paikka on siellä missä niitä on ennenkin käytetty (historialliset kohteet)silloinkin työn suorittaa maalarimestari ei tumpelomaalarit. Eli nykyaikaisessa talossa nykyaikaiset maalit.

Mielestäni on parempi ostaa maalia joka on valmistettu vuosien tiedolla, taidolla ja tutkimustyöllä ei arvailujen ja musta tuntuu reseptien pohjalta.

Tikkurila esim on valmistanut maalia jo yli 140 vuotta kai ne siinä ajassa on jotain oppinut.

• remontoija
        Maalaaja 2004 kirjoitti:

ootko ees kokeillu remppa ässää ku noin sanot yks parhaimmista maaleista.

• maalimyyjä

haisee se sun munamaali hyvälle!

ja on varmaan tosihyvä pesunkesto.
      Onnee vaan

• Tommi

Munatempera ei haise.

Lisäksi sitä uskaltaa haistella (melkein jopa maistella) toisin kuin teolliset maalit a la tikkurila tms.

Kestää seinällä ja näyttää kauniilta. Turhaa puhua perinnemaaleista paskaa ennen kuin on itse kokeillut.

Yleensäkin, miksi ostaa kaupasta maaleja? Itse sekoittaen saa halvalla ja voi sävyttää vapaasti, maalikauppiaitten elättäminen on ihan turhaa!

(Toisaalta, ostinhan minäkin juuri ferrexiä autooni... kyllä tiukallekin maalikalvolle löytyy jossain paikoissa käyttöä=)).

• bee

Meidän talossa tiiliseinä, leivinuuni, takka, palomuuri yms. on maalattu 12 vuotta sitten Uulan munamattamaalilla. Pesin ne noin vuosi sitten paneeliharjalla ja Swipen pesuaineella ja yhtään maalia ei lähtenyt irti. Todella mahtavan näköinen himmeä kalkkimainen pinta ja todellakin kestää pesun.

Joten ei kannata höpöttää mitään mistä ei ole itsellä kokemusta!

• maalari07
        bee kirjoitti:

Meidän talossa tiiliseinä, leivinuuni, takka, palomuuri yms. on maalattu 12 vuotta sitten Uulan munamattamaalilla. Pesin ne noin vuosi sitten paneeliharjalla ja Swipen pesuaineella ja yhtään maalia ei lähtenyt irti. Todella mahtavan näköinen himmeä kalkkimainen pinta ja todellakin kestää pesun.

Joten ei kannata höpöttää mitään mistä ei ole itsellä kokemusta!

Noniin! Itse tänään maalailin munatemperalla, ai että oli mukavaa kun ei tarvinnut liukkarin käryissä olla. Ne on noi maalikauppojen myyjät niin hyvin aivopesty, että ne menee ihan puihin jos joku yrittää ääneen puhua kotitekoisista maaleista. Mä lähdenkin tästä tekemään maito-liitumaalia, jotta saan muurin taas valkoseks. Moro!

• pesto

Marssihan maalikauppaan, kyllä Pestoa vielä valmistetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4456
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2531
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2364
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1825
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1712
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1563
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1387
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1257
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe