Opettajien lahjat

Lahjontaa

Omien lapsieni aikana ei opettajalle viety mitään lahjoja. Amerikkalaisissa filmeissä oppilaat saattoivat viedä omenan opettajalle ja sekin tuntui ihan hassulta meikäläisestä.

Nyt tuntuu olevan lahjojen hankkiminen ihan järjestettyä toimintaa. Lapsien vanhemmat keräävät rahaa ja ostavat lahjakortin opettajalle!
Hyvänen aika.
Opettaja saa palkan työstään. Hän on kasvattaja ja auktoriteetti, ei mikään palkollinen.
On ymmärrettävää, jos esim. taloyhtiön osakkaat keräävät keskuudestaan lahjakortin auttavaiselle huoltomiehelle tai porrassiivoojalle, mutta opettaja on kaupungin virassa.

Miten teidän lastenlasten kouluissa menetellään!

6

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Meillä on pärjätty niin loistavasti koulussa, ettei numeroita ole tarvinnut hankkia lahjomalla.

      • MirjaMa

        Meidän taloyhtiössä porrassiivojalle maksetaan ihan oikeata palkkaa. Kukaan ei ole tippien varassa, kuten Jenkeissä palkansaanti nykyisin kulkee tietyillä aloilla.
        Ei niitä numeroita osteta.
        Ihmiset haluavat kiittää ymmärtävästä ja hyvästä opetuksesta lapselleen.
        Nykyisin rahaa ja tavaraa on. Ja kiittäminen jossain muodossa on hyvää käytöstä.

        Muistan kuinka oma esikoispoikani oli purskahtanut itkemään ekaluokalla, kun ei ollut ymmärtänyt jotakin laskutoimitusta tms. ja opettajan seuraavan kerran nähdessäni (olin samassa koulussa töissä) hän kertoi asiasta. Kysyin, miten tilanne ratkesi. Hän kertoi ottaneensa pienen poikani syliinsä ja kuivanneensa hänen kyyneleensä, opettaneensa vielä kerran kyseisen asian, joka sitten upposi pojan päähän. Olin itse kyyneleissä kuulemani jälkeen. Keväällä tietäessäni, että hän saa tarpeeksi kukkia koulun päätyttyä ostin hänelle pienen kristalliesineen kiitokseksi ymmärtäväisyydestä. Hän oli muutenkin loistava opettaja.


    • ei lahjota

      Lapsenlapset eivät ole vielä koulussa, mutta meiltä ei viety koskaan lastemme opettajille lahjoja, vaikka opettajista pidettiinkin. Ajattelen niin että opettaja tekee työtään ja saa siitä palkan. Lahjoissa on lahjomisen makua.
      Ei anneta lahjoja myöskään postinkantajalle, vaikka jotkut sitäkin tekevät. Suomessa työntekijöille maksetaan palkkaa.

      Ihmettelin kun opettajat itse jossain lehdessä ehdottelivat että saisivat tavaroiden sijaan rahaa tai viinipulloja. Olisi ollut fiksumpaa sanoa, ettei tarvitse mitään - ei ainakaan alkoholia.

      • työtehtävät

        Opettajan työtehtäviin kuuluu antaa hyvää ja ymmärtävää opetusta ja suhtautua lapsiin hyvin. Siitä ei tarvitse palkita erikseen


      • ....................

        No - by the way - postin- tai ainakaan lehdenjakajille ei makseta edes paljon palkkaa...


    • jees

      ... Mutta opettajille maksetaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe