Siis mistä ne C-paperit saa?

Mitä nyt

Kävin ennakkotarkastuksessa, jossa mulle kirjoitettiin koneelle tai jonnekin ylös E-suositus tai lykkäys tms. Keskusteltiin koululääkärin kanssa että hakisin jonkun puoltolauseen psykiatrilta C-papereista. Aionkin varata ajan yksityiselle.

Mutta kysyisinkin että saako sen C-paperin vasta siellä kutsunnoissa? Vai onko mahdollista saada vapautus jo aiemmin, oliko se nyt aluehallintoviraston kautta? Jos hakisin vapautusta puoltolauseineni, ja saisin sen C-paperin jo aikaisemmin, onko silloin enää pakko mennä kutsuntoihin?

(ja onko tämä edes mahdollista että saan c-paperin ennen kutsuntoja...) Kiitos avusta!

23

5745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VOi tehdä näinki

      Minut todettiin A-kelpoisuusluokkaan, ja ehtisin saamaan jopa MATKALIPUT säkylään.

      Tulin katumapäälle, ja varasin ajan yksityiselle psykiatrille, ja hän kirjoitti lausunnon.

      Lausunto postiin, ilman sen kummempia liitteitä, ja sitten tipahtikin postissa jo vapautuspäätös parissa päivässä

      • Gloin

        Ei tuo kommentti kyllä ihan vastannut ap:n kysymykseen.

        Kyselisin itsekin nimittäin asiaa; olen valittamassa päätöksen suhteen, sillä en ole tyytyväinen. Tänään oli kutsunnat, ja mietin, että jos saan vapautuksen niin pitääkö sitten mennä enää kutsuntoihin vuoden päästä?


      • ap vastailee
        Gloin kirjoitti:

        Ei tuo kommentti kyllä ihan vastannut ap:n kysymykseen.

        Kyselisin itsekin nimittäin asiaa; olen valittamassa päätöksen suhteen, sillä en ole tyytyväinen. Tänään oli kutsunnat, ja mietin, että jos saan vapautuksen niin pitääkö sitten mennä enää kutsuntoihin vuoden päästä?

        Täällä ap. Sain c:n eli vapautuksen. Ymmärtääkseni asia on tällä selvä eikä mun tarvitse enää evää lotkauttaakaan armeijan suhteen. Kiitos ja näkemiin.

        Nimim.Gloin, minkä luokan sitten sait? Jos sait vaikkapa E:n nin nyt vaan valittamaan (kera puoltolauseiden yms todistusten jos niitä on) ja saatat saada C:n ja homma sinullakin ohi.Onnea!


      • Gloin
        ap vastailee kirjoitti:

        Täällä ap. Sain c:n eli vapautuksen. Ymmärtääkseni asia on tällä selvä eikä mun tarvitse enää evää lotkauttaakaan armeijan suhteen. Kiitos ja näkemiin.

        Nimim.Gloin, minkä luokan sitten sait? Jos sait vaikkapa E:n nin nyt vaan valittamaan (kera puoltolauseiden yms todistusten jos niitä on) ja saatat saada C:n ja homma sinullakin ohi.Onnea!

        Hyvä juttu, ap! Onnea!

        Sain itsekin tuon E:n. Olen valittamassa, virallisen oikaisuvaatimuksen muodossa. Mitään puoltolauseita tai todistuksia tms ei ole, jätin vain lääkärillä puolivahingossa kertomatta erään aika keskeisen asian josta nyt päätin kertoa. Samalla lisään mukaan perustelut, miksi kyseistä asiaa ei voisi korjata esim. psykologin kanssa keskustelemalla, jota kutsuntalääkäri itse suositteli.
        Luulenpa, että saan tuon C:n - eri asia vain kuinka pian, olisi nimittäin kiva viimeinkin vapautua tästä taakasta!


      • no ap täällä
        Gloin kirjoitti:

        Hyvä juttu, ap! Onnea!

        Sain itsekin tuon E:n. Olen valittamassa, virallisen oikaisuvaatimuksen muodossa. Mitään puoltolauseita tai todistuksia tms ei ole, jätin vain lääkärillä puolivahingossa kertomatta erään aika keskeisen asian josta nyt päätin kertoa. Samalla lisään mukaan perustelut, miksi kyseistä asiaa ei voisi korjata esim. psykologin kanssa keskustelemalla, jota kutsuntalääkäri itse suositteli.
        Luulenpa, että saan tuon C:n - eri asia vain kuinka pian, olisi nimittäin kiva viimeinkin vapautua tästä taakasta!

        Kiitos, mullakin pyöri tää taakkana mielessä ihan liian kauan.

        Pohjustin c-papereiden saantia hyvissä ajoin, hankin mm. todistuksen, puoltolauseen jossa erikoislääkäri suositteli c-luokkaa, sitähän ne katsoivat siellä silmät pyöreinä ja taisi olla suurin syy että sain vapautuksen. Lappu oli hyvin kirjotiettu ja perusteluita riitti. Jouduin maksamaan tästä ihmepaperista aika sievoisen summan mutta se kannatti, nyt ei tarvii tällä enää päätä vaivata.

        Teethän hyvät perustelut,jos et meinaa todistuksia tms. virallisia papereita hankkia. Heidän silmissään yleensä tuppaa kelpaamaan vain mustaa valkoisella olevat asiat. Ja tietysti on oltava vakuuttava asiassaan, mikä sitten ikinä syysi haluamallesi C-luokitukselle on :) Lykkyä tykö!

        ps. oli muuten vaikea olla hymyilemättä lautakunnan edessä kun ne päjäytti eteeni sen c-lappusen! Mutta pokka piti loppuun asti,heh


      • Gloin
        no ap täällä kirjoitti:

        Kiitos, mullakin pyöri tää taakkana mielessä ihan liian kauan.

        Pohjustin c-papereiden saantia hyvissä ajoin, hankin mm. todistuksen, puoltolauseen jossa erikoislääkäri suositteli c-luokkaa, sitähän ne katsoivat siellä silmät pyöreinä ja taisi olla suurin syy että sain vapautuksen. Lappu oli hyvin kirjotiettu ja perusteluita riitti. Jouduin maksamaan tästä ihmepaperista aika sievoisen summan mutta se kannatti, nyt ei tarvii tällä enää päätä vaivata.

        Teethän hyvät perustelut,jos et meinaa todistuksia tms. virallisia papereita hankkia. Heidän silmissään yleensä tuppaa kelpaamaan vain mustaa valkoisella olevat asiat. Ja tietysti on oltava vakuuttava asiassaan, mikä sitten ikinä syysi haluamallesi C-luokitukselle on :) Lykkyä tykö!

        ps. oli muuten vaikea olla hymyilemättä lautakunnan edessä kun ne päjäytti eteeni sen c-lappusen! Mutta pokka piti loppuun asti,heh

        Voin vain kuvitella, millainen helpotuksesi oli.

        Keskustelin ahdistuksesta kutsuntalääkärin kanssa, ja koska (vahingossa/huolimattomasti) en kertonut hänelle homoudestani taisi koko juttu mennä pieleen. Ensin annoin ymmärtää, että ahdistus johtuu yksinomaan pitkään jatkuneesta kiusaamisesta. Mitä olen lukenut näitä tekstejä täältä - ja itsekin päättelen niin - niin seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat niitä joihin puolustusvoimat eivät voi kajota. Siksi olen melkein satavarma C:stä.

        Ainoa perustelu tullee olemaan kutsuntalääkärin vakuutus, että todellakin olen kertonut tuntemuksistani ja että olen varma että en kestäisi. Laitan kirjeeseen siis myös hänen yhteystietonsa.

        Yritän itse ainakin olla näyttämättä tunteitani sitten kun kaikki on varmaa. :D

        Mutta koska kutsunnat ovat jo ohi, niin sitten kun tulee C-paperit sieltä virastosta, niin pitääkö silti mennä ensi vuonna kutsuntoihin ja antaa ne siellä? Vai vastaako tästä asiasta samat henkilöt/tahot jotka myös kutsunnoissa päättävät? Vaikea...ja olen mahdollisesti vuoden päästä toisella puolen Suomea opiskelemassa että vähän ärsyttäisi odottaa tästä vielä 360 päivää vapautusta. Mullekaikkinytheti ;D


      • ap täällä taasen
        Gloin kirjoitti:

        Voin vain kuvitella, millainen helpotuksesi oli.

        Keskustelin ahdistuksesta kutsuntalääkärin kanssa, ja koska (vahingossa/huolimattomasti) en kertonut hänelle homoudestani taisi koko juttu mennä pieleen. Ensin annoin ymmärtää, että ahdistus johtuu yksinomaan pitkään jatkuneesta kiusaamisesta. Mitä olen lukenut näitä tekstejä täältä - ja itsekin päättelen niin - niin seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat niitä joihin puolustusvoimat eivät voi kajota. Siksi olen melkein satavarma C:stä.

        Ainoa perustelu tullee olemaan kutsuntalääkärin vakuutus, että todellakin olen kertonut tuntemuksistani ja että olen varma että en kestäisi. Laitan kirjeeseen siis myös hänen yhteystietonsa.

        Yritän itse ainakin olla näyttämättä tunteitani sitten kun kaikki on varmaa. :D

        Mutta koska kutsunnat ovat jo ohi, niin sitten kun tulee C-paperit sieltä virastosta, niin pitääkö silti mennä ensi vuonna kutsuntoihin ja antaa ne siellä? Vai vastaako tästä asiasta samat henkilöt/tahot jotka myös kutsunnoissa päättävät? Vaikea...ja olen mahdollisesti vuoden päästä toisella puolen Suomea opiskelemassa että vähän ärsyttäisi odottaa tästä vielä 360 päivää vapautusta. Mullekaikkinytheti ;D

        En tiedä onko seksuaalisella suuntautumisella tässä tilanteessa mitään merkitystä, ainakaan itse en käyttänyt sitä minään valttikorttina vaikka sinänsä tilanteeni on sama. Tosin mulla syy oli enemmänkin sekavahko elämäntilanne ja mahdollinen tuleva ulkomaille muutto ja muut suunnitelmat. Eikä mulla mitään intressiä olisi siellä muutenkaan lähes vuotta viettää tuhlaamassa aikaani turhaan pelleilyyn vain siksi että se on pakollista ja joku taho niin haluaa...
        Mutta koska sinulla on tahtoa saada se C ja sinulla on lääkäri puolellasi, on mahdollisuudet C:hen aika hyvät, luulisin!!!

        Jostain (olisiko tällä palstalla) luin että c-paperit voi lähettää aluetoimistolle, (siis se aluetoimisto joka asuinalueesi armeija-asioita hoitaa) ja he lähettävät sieltä sitten jonkinlaisen vahvistuksen. Kannattaa toki soittaa/ottaa yhteyttä sinne jos ja kun olet c-paperit saanut, en ole ihan varma miten tässä toimitaan. Aika paska juttuhan se olisi vuoden päästä istua siellä sama homma uudelleen läpi. Eli sit vaan yhteyksiä oikeisiin tahoihin kun on c-paprut kourassa!


      • Gloin
        ap täällä taasen kirjoitti:

        En tiedä onko seksuaalisella suuntautumisella tässä tilanteessa mitään merkitystä, ainakaan itse en käyttänyt sitä minään valttikorttina vaikka sinänsä tilanteeni on sama. Tosin mulla syy oli enemmänkin sekavahko elämäntilanne ja mahdollinen tuleva ulkomaille muutto ja muut suunnitelmat. Eikä mulla mitään intressiä olisi siellä muutenkaan lähes vuotta viettää tuhlaamassa aikaani turhaan pelleilyyn vain siksi että se on pakollista ja joku taho niin haluaa...
        Mutta koska sinulla on tahtoa saada se C ja sinulla on lääkäri puolellasi, on mahdollisuudet C:hen aika hyvät, luulisin!!!

        Jostain (olisiko tällä palstalla) luin että c-paperit voi lähettää aluetoimistolle, (siis se aluetoimisto joka asuinalueesi armeija-asioita hoitaa) ja he lähettävät sieltä sitten jonkinlaisen vahvistuksen. Kannattaa toki soittaa/ottaa yhteyttä sinne jos ja kun olet c-paperit saanut, en ole ihan varma miten tässä toimitaan. Aika paska juttuhan se olisi vuoden päästä istua siellä sama homma uudelleen läpi. Eli sit vaan yhteyksiä oikeisiin tahoihin kun on c-paprut kourassa!

        Tahtoa on ja paljonkin, mutta niin olisi myös kiinnostusta käydä se intti. Tiedän vain että psyyke ei kestä. Itsellä nimenomaan seksuaalisuuden suhteen on aina aiheutunut yhtä sun toista, eli luulen että jos he kutsuntalääkäriltä kyselevät että mitä olen kertonut tuntemuksistani niin varmasti herättää edes vähän ymmärrystä.

        Virallinen oikaisuvaatimus lähti tänään, ja nyt jään jännittämään! Arpa on heitetty.


    • aapee taas

      No joo. Kerrothan sit miten meni

    • sluibaajat

      Voi vittu mitä paskahousu keplottelijoita täälläkin taas. Mikä vitun ongelma siinä oikeen on pitää turpansa kiinni ja suorittaa lakisääteinen velvoite nimeltä asevelvollisuus?? Vituttaa tällainen porukka, joka jatkuvasti asettuu poikkiteloin ja kyseenalaistaa kaiken mahdollisen ja yrittää luistella velvollisuuksistaan sen, minkä ehtii.

    • ryhtiliikettä kehiin

      Siis ei helvetti mikä siin armeijas nii pelottaa että mielummin ottaa mielisairaan paperit ku on puol vuotta siellä ? Aatteen vuoks voi kieltäytyä aseista jolloin voi sit joko suorittaa aseettoman palveluksen tai sivarin. Jälkimmäisestä tulis viel työkokemusta. Eikä tarvi valehella itelleen c papereita. Ryhtiä elämään miehet !

    • tällästä vaa sulle k

      Kuule se on ihan periaate. Mulla on muita suunnitelmia kun olla jonkun pompoteltavana. En ole tälle valtiolle mitään velkaa. Asevelvollisuus on pelkkä muinausjäänne. Kuten on suomikin - asevelvollisuus löytyy europpasta enään itä blokin maista joissa sivistystä ei ole, eli suomikin lukeutuu näihin paskamaihin.
      Monet muut maat on luopuneet tästä sonnasta jo aikaa sitten jos sitä ikinä on ollutkaan! Olkaa vaan heikkoja ja menkää sinne pelleilämään vain siksi että joku näin haluaa! Olkaa hyvä, ihan vapaasti ;) Mulla ei sitä velvollisuutta enää ole.

      Goodbye

      • Tsemppiä elämään

        Sinun kannattaa varmaan muuttaa pois Suomesta. Olisiko
        Ukraina sopiva, sielläkään ei ole asevelvollisuutta. Ihan mielenkiinnosta kysymys ? Kuinka sujui peruskoulu paskassa maassa, kun näyttää että ainakin noista monista, Elisa kahdesta velvollisuudesta intti on menossa poskelleen ?


      • tällästä vaan sulle
        Tsemppiä elämään kirjoitti:

        Sinun kannattaa varmaan muuttaa pois Suomesta. Olisiko
        Ukraina sopiva, sielläkään ei ole asevelvollisuutta. Ihan mielenkiinnosta kysymys ? Kuinka sujui peruskoulu paskassa maassa, kun näyttää että ainakin noista monista, Elisa kahdesta velvollisuudesta intti on menossa poskelleen ?

        Olenkin muuttamassa pois täältä harmaudesta, ensi keväänä ;)

        Sori vaan mutta Ukrainassa asevelvollisuus on tulossa jälleen käyttöön ellei jo ole. Sen lakkautus oli vain hetken huumaa. Loppua viestistäsi en sitten enää ymmärtänytkään.


      • huhhuh.
        tällästä vaan sulle kirjoitti:

        Olenkin muuttamassa pois täältä harmaudesta, ensi keväänä ;)

        Sori vaan mutta Ukrainassa asevelvollisuus on tulossa jälleen käyttöön ellei jo ole. Sen lakkautus oli vain hetken huumaa. Loppua viestistäsi en sitten enää ymmärtänytkään.

        Siis vuosien ilmainen koulutus, hammas- ja terveydenhuolto yms. kyllä kelpaa, mutta mitään ei anneta takaisin? Aika loismaista ja suorastaan maanpetoksellista toimintaa.


      • vitutonilmainen
        huhhuh. kirjoitti:

        Siis vuosien ilmainen koulutus, hammas- ja terveydenhuolto yms. kyllä kelpaa, mutta mitään ei anneta takaisin? Aika loismaista ja suorastaan maanpetoksellista toimintaa.

        olen käynyt varmaan 100 kertaa sairaalassa, aina on tullut siitä lasku kotiin, ei kovin suuria mutta lasku on aina tullut


    • turpakiinnitöhö

      Oletko kuullut veroista,joilla perusterveydenhuolto kustannetaan?

      Etpä tietenkään, kun et ole ikinä ollut nettoveronmaksajana. Puolustusvoimissa kaikki ovat "sossupummeja".

      No verot menevät nykyään ulkomaanvelan takaisin maksuun, puolustusvoimat on osasyyllinen Suomen valtion velkaantumiseen.

      Miten niin mitään ei anneta takaisin?
      Elämävero on täysin perusteetonta, en ole velkaa eksistentiaalisesta olemassaolostani millekään kuvitteelliselle valtiomuodolle.

      Aika kafkamaista ja suorastaan fasistista toimintaa tuo inttilarppailu.

      • hipit kuriin

        Taas yksi auktoriteettikapinallinen wannabe-filosofi, joka vääntää mielessään niinkin yksinkertaisen asian, kuin asevelvollisuuden typeriksi höpinöiksi sen sijaan, että pitäisi turpansa kiinni ja tekisi niin kuin sanotaan.


      • Panssarihääräri
        hipit kuriin kirjoitti:

        Taas yksi auktoriteettikapinallinen wannabe-filosofi, joka vääntää mielessään niinkin yksinkertaisen asian, kuin asevelvollisuuden typeriksi höpinöiksi sen sijaan, että pitäisi turpansa kiinni ja tekisi niin kuin sanotaan.

        "...pitäisi turpansa kiinni ja tekisi niin kuin sanotaan."

        Siinä onkin perusteltuna kaikki maailman kansanmurhat, itsemurhaiskut ja hyökkäyssodat. Jos tuntuu järjettömältä teloittaa mielivaltaisiin kiintiöihin perustuen massoittain kansalaisia, niin turpa vaan umpeen! Kyllä toveri Stalin tietää paremmin... Ei sinun yksinkertaisen uskovan tarvitse kunnolla ymmärtää näitä teologisia hienouksia, menet nyt vaan räjäyttämään sen suurlähetystön niin allah palkitsee.

        Vaihtoehtona on tietysti ajatella itse, onko jokin toiminta oikeasti järkevää tai hyödyllistä.


      • Anonyymi
        hipit kuriin kirjoitti:

        Taas yksi auktoriteettikapinallinen wannabe-filosofi, joka vääntää mielessään niinkin yksinkertaisen asian, kuin asevelvollisuuden typeriksi höpinöiksi sen sijaan, että pitäisi turpansa kiinni ja tekisi niin kuin sanotaan.

        joo ei kukaan halua kuluttaa 6-12kk turhaan, kaikillä on elämä elettävänä ja ei kukaan sitä halua kuluttaa, jos sun elämä on niin paskaa että teet mitä sanotaan niin ei muut mieti samalla tavalla kuin sinä


    • Intti on apinoille

      Taisi sultakin herneaivo loppua argumentit kesken? Teet kaiken kyseenalaistamatta käskyjä vai?Varmaan söisit ihmisulostetta,jos käskisin sinua syömään.

      Minä määrään sinut syömään pökäleitäni, syö tai joudut vankilaan.

      • Anonyymi

        Syä paskas itte, jos kerran suolesi tuote on makkaradirektiivin mukaista, että sitä toisillekin kauppaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syä paskas itte, jos kerran suolesi tuote on makkaradirektiivin mukaista, että sitä toisillekin kauppaat.

        Mene polvillesi idiootti, ryömi.... häpeä itseäsi.

        Tyhmä se on joka tottelee käskyjä, juoksee, konttaa, nielee paskaa, sellainen on hyvää alokasmatskua, oikein kunnon nöyristelijäluonne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe