Poropåosvari !

KaidePuu

- Senkin poroporvari !
Tämä oli ennen usein sanottu loukkaussana.
Jäin miettimään, että mitä se on mahtanut alkuaan tarkoittaa ?
Osaisitteko jeesata

7

557

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummeli

Pohojoses sanontaa käytettiin talonisännästä jolla oli useampia päitä navetassa (lehemiä, mullikoita). Eli vähä enempi olemista ku tavallisella työläisellä tai pienviljelijällä. Pelkkää arvausta; olettasin sanonnan tulevan alunperin edellä kuvattua vastaavasta poroisännästä.

• amiliina

porvarimaksuineen oli kauppiailla ja käsityömestareilla. Oikeus ammatin harjoittamiseen oli haettava kaupungin maistraatilta vuoteen 1879. Valtaporvaristoon kuului kait se varsinainen kauppiasluokka, joka piteli käsissään tukku- ja ulkomaankauppaa sekä merenkulkua ja laivavarustamoja. Rahoillaan se tuki myös mm. sahoja ja ruukkeja. Suomalainen porvari kuului alempaan luokkaan, tuli usein maaseudulta, ja ryhtyi ehdot täytettyään harjoittamaan vähäisempää kauppaa. Hän osti karjaa maaseudulta, teurasti tai myi erilaisia ruokatarvikkeita, anniskeli olutta tai paloviinaa. Maaseudulle hän vei suolaa, tupakkaa tai rihkamaa. Tukholman rannikkolaivurien matkassa lihaa, voita, tai vaimoväen kutomia kankaita etc., kertoo sukututkijan tietokirja.
      Oiskohan se poroporvari sitten ahdasmielinen ja sovinnainen hyvin toimeentuleva edellämainitun tyyppinen henkilö ?:)

• Harmittelen, että teksti tuli sekavana. Pyysin sitä välittömästi poistamaan, mutta tässä sitä ollaan. Nuo porvarioikeudet olivat aikanaan mielenkiintoisia. Kun joku nahkuri, jolla oli porvarioikeudet kuoli niin nuori kisälli naituaan vanhan lesken, sai naimakaupan myötä oikeudet.

Miten lie aikoinaan Kauhavalla kun laulettiin:
        - Tapa sinä Kauhavan ruma vallesmanni niin minä nain sen komian lesken...?

• amiliina
        KaidePuu kirjoitti:

Harmittelen, että teksti tuli sekavana. Pyysin sitä välittömästi poistamaan, mutta tässä sitä ollaan. Nuo porvarioikeudet olivat aikanaan mielenkiintoisia. Kun joku nahkuri, jolla oli porvarioikeudet kuoli niin nuori kisälli naituaan vanhan lesken, sai naimakaupan myötä oikeudet.

Miten lie aikoinaan Kauhavalla kun laulettiin:
        - Tapa sinä Kauhavan ruma vallesmanni niin minä nain sen komian lesken...?

pääsikö wallesmanniksi tässä tapauksessa, mutta kaipa se jossakin vaiheessa historiaa on ollut käytäntönä sellainenkin tapa, että vallesmannin virka jotenkin vakiintui jollekin tietylle talolle ja suvulle.

• nainen55

vaikka oon käyny Porvari- ja kauppakoulun 60-luvulla Raahessa.
      Olen kyllä ollut kauppiaana ja mua leikkisästi sanottiin porvariksi, muttei poroporvariksi.
      Luulen että nyt olis maasua niin paljon että voitais poroporvariksikin nimitellä.

• Merkillistä, että monien sanojen alkuperäinen merkitys katoaa ja niitä käytetään aivan muussa merkityksessä kuin alkuaan.
        Itse ymmärsin jo lapsena, että sitä käytettiin sellaisesta ihmisestä, joka oli kohtalaisen äveriäs ja hyvin toimeentuleva ja omistaminen oli tärkeätä keskusteluissa ja sitten jotkut henkiset arvot, uskonto, taiteet jopa perheen lapsillekin iskostui ajatus, että vain raha ja mammona on tavoiteltavaa.

Jostain pienestä kyläyhteisöstäkin tia pikkupitäjästä saatettiin sanoa, että siellä rehottaa poroporvarillisuus.
        Nykyisin sanomme nurkkakuntaisuudeksi; pyöritään pienissä ympyröissä eikä nähdä asioita laajemmin.
        Vanhoillisuus jolloin vastustetaan uutta ja vierasta asiaa tai ihmisiäkin.

• Merkillistä, että monien sanojen alkuperäinen merkitys katoaa ja niitä käytetään aivan muussa merkityksessä kuin alkuaan.
        Itse ymmärsin jo lapsena, että sitä käytettiin sellaisesta ihmisestä, joka oli kohtalaisen äveriäs ja hyvin toimeentuleva ja omistaminen oli tärkeätä keskusteluissa ja sitten jotkut henkiset arvot, uskonto, taiteet väheksyttäviä jopa perheen lapsillekin iskostui ajatus, että vain raha ja mammona on tavoiteltavaa.

Jostain pienestä kyläyhteisöstäkin tia pikkupitäjästä saatettiin sanoa, että siellä rehottaa poroporvarillisuus.
        Nykyisin sanomme, nurkkakuntaisuus, pyöritään pienissä ympyröissä eikä nähdä asioita laajemmin.
        Vanhoillisuus jolloin vastustetaan uutta ja vierasta asiaa tai ihmisiäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      122
      7111
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4897
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4195
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3443
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      719
      2231
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      268
      1654
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1445
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      57
      1366
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1306
    Aihe