Suomen esseestä täydet pisteet yo-kirjoituksissa!

Kiinnostaako vai...

Länsi-Väylässä oli mielenkiintoinen uutinen: YLIOPPILAAT
Suomen esseestä tuli täydet pisteet, vaikka Azman äidinkieli on kurdi. Kivenlahtelainen Azma Mohammed , 18, teki tänä keväänä sen, mihin koko maassa yltää harvempi kuin joka kahdessadas ylioppilas.

Azma kirjoitti äidinkielen esseestä täydet pisteet - vaikka hänen ensimmäinen kielensä ei olekaan suomi. Irakista nelivuotiaana perheensä kera Suomeen paenneen Azman äidinkieli on kurdi.

Tässä linkki: www.lansivayla.fi/artikkeli/220028

Millaisia ajatuksia uutinen herättää palstalaisissa?

53

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuus.

Upea uutinen, lahjakas nuori, ei muuta mieleen juolahda.

Lahjakas on myös nuori mies, joka kirjoitti 11 ällää.

• ent. siivoojaparka

Minussa herättää sellaisia ajatuksia, että jos nelivuotiaana on muuttanut Suomeen, niin ihme olisi, jos suomenkieli ei olisi yhtä vahva neljäntoista vuoden jälkeen kuin Suomessa syntyneellä. Suomalaista koulua käynyt ja siellä suomeksi oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.

• Opettaja onnittelee

Onnea kaikille tutkintonsa suorittaneille! Iloitsen menestyneiden puolesta ja ihailen nuoria, jotka avaavat portteja kavereillekin tuhotessaan ennakkoluuloja.

• nii mitä?

Mitä ennakkoluuloja?

• voiko olla totta?

Mistä tämä häly? Oliko hän todellakin ainut ja ensimmäinen maahanmuuttajan lapsi, joka on kirjoittanut ylioppilaaksi Suomessa? Jos niin on, niin on todella huonosti asiat koskien maahanmuuttajia.

• +++

Mitä haittaa?

Onpahan yksi hyvä osoitus siitä, että maahanmuuttajatkin käyvät koulua, vieläpä hyvin tuloksin.
        Pitäisikö aina olla vain negatiivista?

Mitä haittaa sinua?

• no mitä ne tekis?
        +++ kirjoitti:

Mitä haittaa?

Onpahan yksi hyvä osoitus siitä, että maahanmuuttajatkin käyvät koulua, vieläpä hyvin tuloksin.

Mitä haittaa sinua?

Häh? No sitä se vielä puuttuis, etteivät kävisi koulua.

• +++
        no mitä ne tekis? kirjoitti:

Häh? No sitä se vielä puuttuis, etteivät kävisi koulua.

Minnoomuustahuolissain, kuin siitä että maahanmuuttaja perheiden äidit harvoin ja vähän oppivat suomen kieltä.

• +++
        +++ kirjoitti:

Minnoomuustahuolissain, kuin siitä että maahanmuuttaja perheiden äidit harvoin ja vähän oppivat suomen kieltä.

Anteeksi oikeinkirjoitusvirheeni.

• ent. siivoojaparka
        +++ kirjoitti:

Se on aika vaikea kieli opetella aikuisena, mutta lapset oppivat nopeasti kielen kuin kielen, mitä ympäristössä puhutaan.

Toisaalta, tiedän montakin ruotsalaista, jotka ovat suomalaisen kanssa naimisissa ja ovat oppineet suomenkielen vaikka asuvat Ruotsissa. Ei niin täysin kieliopillisesti oikein, mutta hyvin saa selvän mitä he sanovat ja heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan suomeksi aivan sujuvasti. Tarvitsee siihen kielen opettelemiseen tietysti kiinnostustakin.

On myös sellaisia suomalaisia Ruotsissa, jotka ovat olleet vuosikymmenet maassa, mutta eivät ole välittäneet opetella kieltä. Pitävät lapsiaan tulkkeina.

• !!!!
        +++ kirjoitti:

Mitä haittaa?

Mitä haittaa sinua?

Ollakkovaikoei

• ent. siivoojaparka
        !!!! kirjoitti:

Ollakkovaikoei

Kenelle tuo nyt oli ja mitä sillä tarkoitat? Vai muutenko vain yksinäsi mietit ollakkovaikoei?

• Ei täälläkään ketään

Ei ole kovin montaa, joka on onnistunut kirjoittamaan täydellisen ja virheettömän esseen äidinkielellään! Upea suoritus keneltä tahansa. Onnittelut nuorelle naiselle!

Eipä taida täälläkään olla ketään, joka olisi samanlaiseen suoritukseen yltänyt, toteaa L:n kirjoittanut 66-vuotias

• Onneksi Olkoon!

Ei varmaankaan, mutta ylsi suoritukseen, joka ei monelta suomalaiseltakaan onnistu. Miksei siitä voisi keskustella ja ilmaista ihailun lahjakkaalle nuorelle. Hän on ollut onnekas monella tapaa, toivotaan sen jatkuvan edelleen.

• onhan täällä
        Ei täälläkään ketään kirjoitti:

Ei ole kovin montaa, joka on onnistunut kirjoittamaan täydellisen ja virheettömän esseen äidinkielellään! Upea suoritus keneltä tahansa. Onnittelut nuorelle naiselle!

Eipä taida täälläkään olla ketään, joka olisi samanlaiseen suoritukseen yltänyt, toteaa L:n kirjoittanut 66-vuotias

Minä kirjoitin vain ämmän.

Mutta iloissani olen nuoren naisen saavutuksesta. On hyvä, että uutinen ei aina ole vain miinusmerkkinen.

• ent. siivoojaparka
        Ei täälläkään ketään kirjoitti:

Tässä on eräs toinen vähää vaille 66v, joka kirjoitti aikoinaan L:n ainekirjoituksessa. Se sitten olikin ainut sitä kirjainta minulta. Yleisarvosana oli M. Miksiköhän minua ei haastateltu lehteen? Hyvin tässä silti pärjäsi siivoojan vaativassa ammatissa.

• .aöötf-'+
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Tässä on eräs toinen vähää vaille 66v, joka kirjoitti aikoinaan L:n ainekirjoituksessa. Se sitten olikin ainut sitä kirjainta minulta. Yleisarvosana oli M. Miksiköhän minua ei haastateltu lehteen? Hyvin tässä silti pärjäsi siivoojan vaativassa ammatissa.

Kunnon siivoja on tietävä ja taitava.
        Tiedän sen äitini urakierrosta.

Ammatti kuin ammatti, vaatii ammattitaitoa.

• ent. siivoojaparka
        .aöötf-'+ kirjoitti:

Kunnon siivoja on tietävä ja taitava.
        Tiedän sen äitini urakierrosta.

Ammatti kuin ammatti, vaatii ammattitaitoa.

Kyllä joo. En sitä niin vaikeaksi ollut kuvitellutkaan. Ei se itse mopin heiluttelu sinänsä niin vaikeaa, mutta se erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleminen vaati taitoa ja rasitti hermoja välillä äärimmilleen.

Nyt se on muisto vain. Osa mennyttä elämääni.

• +++

Se on aika vaikea kieli opetella aikuisena, mutta lapset oppivat nopeasti kielen kuin kielen, mitä ympäristössä puhutaan.

Toisaalta, tiedän montakin ruotsalaista, jotka ovat suomalaisen kanssa naimisissa ja ovat oppineet suomenkielen vaikka asuvat Ruotsissa. Ei niin täysin kieliopillisesti oikein, mutta hyvin saa selvän mitä he sanovat ja heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan suomeksi aivan sujuvasti. Tarvitsee siihen kielen opettelemiseen tietysti kiinnostustakin.

On myös sellaisia suomalaisia Ruotsissa, jotka ovat olleet vuosikymmenet maassa, mutta eivät ole välittäneet opetella kieltä. Pitävät lapsiaan tulkkeina.

Omat muutamat Ruotsiin muinoin menneet omaiseni olivat jo mennessään syystä tai toisesta hyvän kielitaidon omaavia.
        Muistan, kuinka yksi heistä kertoi, että upporuotsalaiset työkaverit toimistossa kysyivät häneltä kielioppineuvoja.
        Siivoojasta hän tuli toimistotyöntekijäksi, tarpeellisia molemmat.

• minä olin se parka

Kyllä joo. En sitä niin vaikeaksi ollut kuvitellutkaan. Ei se itse mopin heiluttelu sinänsä niin vaikeaa, mutta se erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleminen vaati taitoa ja rasitti hermoja välillä äärimmilleen.

Nyt se on muisto vain. Osa mennyttä elämääni.

ent.siivojaparka

Onneksi et vähättele ammattiasi, etkä taitojasi, koska niitä ne vaatii siivousalalla. Ei sitä moni tiedä, jos on kotona imuroinnut, ehkä pyyhkinyt pölyt, jopa mopannut lattiat. Paljon muutakin se tarvitsee kotonakin, kuten yleisissä tiloissa.

Menin itse Espoon Nokialle siivoojaksi, koska oli pakko "nollata" työttömyys- päivärahoja. Sinulle en tarvitse kertoa enempää, kun vain kuvittelet, miten toimistotyöläinen selviytyi siitä??

Ei paljon auttanut, että on kotona putsaillut (Fairy:llä) isonkin kämpän, mutta siellä niiden aineiden paljous ja koneiden käyttö olikin toista.

Eka vikko oli, kuin olisin katujyrällä ajettu yli, mutta tarkka "kirjanpitäjä" osasi omaksua kuitenkin sen "juonen", siis aineet y.m.s. joustavasti.

Uskomatonta olikin, että minua pyydettiin tuon lyhyen työsuhteen jälkeen jatkamaan heille "esimieheksi"?, mutta oletin sen johtuvan siitä, että minulla ei ollut yhtään poissaoloa?

Toisaalta heidän palkanmaksunsa oli aivan päin "peetä". Sinne he olisivat tarvinneet minua kipeimmin, sillä olihan minulla monen vuoden kokemus.

Paperi ei loppunutkaan, eikä muste, kuten minun printteristä, joten kirjoitan lisää tuosta siivooja urastani, siinä hienossa Nokian konttorissa.

En taida kirjoitakaan, koska osuisin "liian isoille varpaille"?

• ent. siivoojaparka
        minä olin se parka kirjoitti:

ent.siivojaparka

Onneksi et vähättele ammattiasi, etkä taitojasi, koska niitä ne vaatii siivousalalla. Ei sitä moni tiedä, jos on kotona imuroinnut, ehkä pyyhkinyt pölyt, jopa mopannut lattiat. Paljon muutakin se tarvitsee kotonakin, kuten yleisissä tiloissa.

Menin itse Espoon Nokialle siivoojaksi, koska oli pakko "nollata" työttömyys- päivärahoja. Sinulle en tarvitse kertoa enempää, kun vain kuvittelet, miten toimistotyöläinen selviytyi siitä??

Ei paljon auttanut, että on kotona putsaillut (Fairy:llä) isonkin kämpän, mutta siellä niiden aineiden paljous ja koneiden käyttö olikin toista.

Eka vikko oli, kuin olisin katujyrällä ajettu yli, mutta tarkka "kirjanpitäjä" osasi omaksua kuitenkin sen "juonen", siis aineet y.m.s. joustavasti.

Uskomatonta olikin, että minua pyydettiin tuon lyhyen työsuhteen jälkeen jatkamaan heille "esimieheksi"?, mutta oletin sen johtuvan siitä, että minulla ei ollut yhtään poissaoloa?

Toisaalta heidän palkanmaksunsa oli aivan päin "peetä". Sinne he olisivat tarvinneet minua kipeimmin, sillä olihan minulla monen vuoden kokemus.

Paperi ei loppunutkaan, eikä muste, kuten minun printteristä, joten kirjoitan lisää tuosta siivooja urastani, siinä hienossa Nokian konttorissa.

En taida kirjoitakaan, koska osuisin "liian isoille varpaille"?

Se on sellainen aihe, mistä löytyisi materiaalia paksuunkin kirjaan. Aina sattui ja tapahtui. Kaikkea sai nähdä ja kuulla.

Muistan kyllä, että ensimmäiset vuodet (silloin konttorisiivoojana) tunsin olevani kuin statistina jossakin komediassa. Käsittämätöntä miten nollaksi ihminen leimataan pelkästään sillä, että tarttuu mopin varteen. Voin vain kuvitella, miten vajakiksi leimataan sellainen maahanmuuttajasiivooja, jonka kielitaito kaiken lisäksi ei vielä ole niin hyvä.

Joskus käy kyllä niinkin, että osat vaihtuvat. Tyttäreni oli meillä opiskeluaikanaan kesätöissä. Etenkin yhden konttoristin taholta hän sai jatkuvasti likaa ja halveksuntaa niskaansa. Töykeääkin töykeämpää käytöstä. Kävi sitten niin hyvin, että kun hän valmistuttuaan piti vanhempainvartteja, niin ovelle ilmestyi tuo samainen konttoristi poikansa kanssa. Samalla tutulla halveksivalla tyylillään hän hymähti; ai jaa, sinä yrität nyt sitten olla täällä töissä. Luuli tyttäreni olevan koulun siivoojana. Kun tyttäreni pyysi istumaan, niin hän katsoi niinkuin tyhmää siivoojaa katsotaan ja säälivästi hymyillen sanoi; eiköhän me odoteta ensin opettajaa. Poikansa siinä häkeltyneenä ja häveten; äiti, tämä tässä on minun opettajani. Äiti siihen vieläkin; mutta oikeaa opettajaa. Tyttäreni alkoi vetämään oikein uhalla kaiken oppimansa opettajien ammattisanaston, kun kertoi hänelle pojan edistymisestä ja arvosanojen kriteereistä. Varmaan puoliakaan ymmärtämättä, mitä hänelle puhuttiin, ääni alkoi muuttumaan kellossa ja pois lähtiessään jo melkein niiaili ja kumarteli.

Sai hyvän opetuksen siitä, että ei ole koiraa karvoihin katsomista.

• osaatteko sanoa?

Jotenkin ihmettelen näitä pakolaisia, jotka ovat henkensä kaupalla paenneet kotimaastaan vaivalloisia reittejä pitkin yli vuorten takaa-ajettuina ja vainottuina. Sitten he kuitenkin tekevät matkoja kotimaahansa ilman minkäänlaista vaaraa.

Tuokin aloituksessa mainittu kertoi Irakin matkastaan, jolloin hän huomasi olevansa sisimmässään kurdi, eikä suomalainen. Jos heillä ei enää ole mitään uhkaa kotimaassaan, niin miksi he asuvat vieläkin pakolaisena Suomessa? Se on jotain, mitä en ymmärrä. Ei kai minun kuulukaan ymmärtää niin vaikeita.

• Mamuli

Ihmisen sisällä on juuret ja mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä voimakkaampana hän tuntee kaipuuta juurilleen. Pakolainen on muokannut elämänsa Suomeen ja se lie hyvin yksinkertaista ymmärtää, että hänen kotinsa on nyt Suomessa. Minne sitä kotoaan lähtee niin kuin sanotaan. Moni ihminen on elänyt aikuisuutensa ulkomailla ja kun eläkeikä koettaa he haluavat kokeilla muuttoa kotimaahan ja kotiseudulle, jotkut onnistuvat jotkut taas eivät.

• Mamuli kirjoitti:

Ihmisen sisällä on juuret ja mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä voimakkaampana hän tuntee kaipuuta juurilleen. Pakolainen on muokannut elämänsa Suomeen ja se lie hyvin yksinkertaista ymmärtää, että hänen kotinsa on nyt Suomessa. Minne sitä kotoaan lähtee niin kuin sanotaan. Moni ihminen on elänyt aikuisuutensa ulkomailla ja kun eläkeikä koettaa he haluavat kokeilla muuttoa kotimaahan ja kotiseudulle, jotkut onnistuvat jotkut taas eivät.

Maahanmuuton veteraanina voin vain allekirjoittaa "Mamuli"n puheenvuoron. Vihreämmän ruohon kangastus heikkenee iän mukana ja ihminen kaipaa juurilleen. Harvat tosin onnistuvat palaamaan, koska uusi kotimaa on tullut jo rakkaaksi ja tutuksi ja entinen kotimaa ei myöskään ole enää se sama mistä lähdettiin: tosin pakolaisista puheenollen palaaminen voi olla helpompaa varsinkin jos tilanne kotimaassa on muuttunut ja elämä turvallisempaa. Monet chileläiset ovat kotoutuneet erittäin hyvin palattuaan kotimaahan, samoin libanolilaiset.

• Kerrankin aihe jossa mullakin on ensikäden kokemusta.
      Ensiksikin, onnitteluni ulkomaalaissyntyiselle suomalasnuorelle joka kirjoitti laudaturin yo-aineessa. Merkittävä ja kunnioitettava suoritus, vaikkakaan ei varmasti ensimmäinen eikä ainutlaatuinen tapahtuma.

Jos on asunut esim. nelivuotiaasta Suomessa niin suomenkielen taso pitäisi olla koulunkäyneellä nuorella lähes syntyperäisen tasolla vaikka kotona puhuttaisi mitä kieltä ja kielellisesti lahjakas maahanmuutajanuori saattaa helpostikin yltää kolmen, neljänkin kielen hallintaan oma äidinkieli mukaanluettuna. Kielellisesti lahjakas monikielinen nuori voi kirjoittaa useammankin ällän yolioppilaiskirjoituksissa, suomenkielen lisäksi, esim englannista, ruotsista ja sitten jos on muunlaistakin lahjakkuutta, monesta muustakin aineesta.

Olen asunut melkein koko aikuisikäni monikielisissä yhteisöissä ja nähnyt tämän ilmiön monta monituista kertaa: siirtolaisnuori omaksuu maan kielen ja jopa päihittää koulusuorituksissa syntyperäiset. Omat lapseni ovat kolmikielisiä ja heidän englantinsa ja ruotsinkielensä ovat täysin syntyperäisen tasolla; ainoastaan "äidinkieli" espanja on hieman ruostunut.

Itsekin olen suorittanut tenttejä ja kirjoituksia englanniksi amerikkalaisessa collegessa jossa olin 5% huippujen joukossa, nimenomaan hyvän kielitaitoni johdosta. Englanninkielen profe kehui niin että minua hävetti...."ajtellen että oma äidinkielesi ei ole edes indoeurooppalainen kieli ja opittu vasta aikuisena!!!"

(Enemmän kuin itseni kehumiseksi edellinen kommentti oli tarkoitettu valaisevaksi esimerkiksi siitä miten suuret erot on kielellisesti lahjakkaiden ja ei-lahjakkaiden suorituskyvyssä kouluaineissa)

• jalkasievi

Kouluaikanani minulla luetettiin n.40 ainettani luokan edessä.
      Pari kertaa opettajakin kyynelehti.
      Kundikaverit nauroivat minulle.
      Epäilivät minun edustavan jotain outoa kulttuuria.
      Siihen aikaan sai kulttuureja kutsua ihan oikeilla nimilläkin.
      Tytöt alkoivat pörrätä lähelläni.
      Eivätkä he minulle armoa antaneet.
      Taipumukseni viittasi niin syvästi heihin.
      Turpaan jouduin kundikavereilleni usein antamaan.
      Tuppasivat, peehana liian lähelle.
      Nyt aikuisena, sujuu svenska ja enkelskakin.
      Minusta ei täysiä pisteitä pidä antaa vain siksi, että kirjoitus sattuu sydämeen.
      Näissä uusissa kulttuureissa.
      Noora-Lotta Neziri sentään näyttää julkisesti mihin pystyy.

• Sä olit hyvä kirjottaan aineita siihen aikaan. Mutta ei sinulla taida kauheesti olla ulkomaalaistaustaa?
        (Mä olin kanssa yksi niistä joiden aine usein luettiin luokan edessä: pikkasen vastenmielinen tapa siihen aikaan joka nostatti yhden itsetuntoa ja samalla nujersi kolmekymmentä muuta)

Mitä muuten taphtui sitten sunkirjoitustaidollesi kun sinusta on vaikeeta saada selvää nykysin?

Mulle opetettiin koulussa että lyhyet,ytimekkäät lauseet, selvä jaotus ja välimerkkien käyttö ja sanojen käyttö niiden oikeassa ja alkuperäisessä merkityksessä ja oikeessa sijamuodossa lisää lukemisen nautintoa.

• ja välimerkit?
        Paloma.se.co kirjoitti:

Sä olit hyvä kirjottaan aineita siihen aikaan. Mutta ei sinulla taida kauheesti olla ulkomaalaistaustaa?
        (Mä olin kanssa yksi niistä joiden aine usein luettiin luokan edessä: pikkasen vastenmielinen tapa siihen aikaan joka nostatti yhden itsetuntoa ja samalla nujersi kolmekymmentä muuta)

Mitä muuten taphtui sitten sunkirjoitustaidollesi kun sinusta on vaikeeta saada selvää nykysin?

Mulle opetettiin koulussa että lyhyet,ytimekkäät lauseet, selvä jaotus ja välimerkkien käyttö ja sanojen käyttö niiden oikeassa ja alkuperäisessä merkityksessä ja oikeessa sijamuodossa lisää lukemisen nautintoa.

Olipa pitkä lause tuo viimeinen. Ei meinannut mukana pysyä. Niin ne opetukset luisuu päältä yhdellä ja toisellakin.

• ja välimerkit? kirjoitti:

Olipa pitkä lause tuo viimeinen. Ei meinannut mukana pysyä. Niin ne opetukset luisuu päältä yhdellä ja toisellakin.

En ole koskaan asettanut itseäni muiden yläpuolelle suomenkielen taidossa. Neljäkymmentäviisi ulkomaan vuotta ovat tehneet tehtävänsä.
        Ei tossa viime lauseessani tosin ollut mitään suurempaa vikaa. Vikoja löytää se joka niitä etsimällä etsii. Otappa ensin malka omasta silmästäsi.....

(Edellinen kommenttini oli pientä hunksilaisen kiusoittekua, ei siihen kauheesti tarvinnut edes kommentoida....jos hän ei itse sitä halunnut ;)

Ainiin vielä: kirjoitan foorumeilla aina arkieltä, en kirjakieltä jolla esseeni väsäisin.

• piilorasismia

Ajatella, että jollakin on kirjallisia taipumuksia vaikka on vaan kurdi.

Sellainen rasismi minun silmiini osuu tuosta hehkutuksesta. Miksei kurdista voisi tulla kirjailijaa?

• Kielellinen lahjakkuus ja kirjallinen lahjakkuus kaksi eri asiaa.
        Kielen osaaminen laudaturtasolle ei vaadi kirjallista lahjakkuutta, ainoastaan kielen (lähes) täydellistä hallintaa.
        Onhan se uutisarvoinen asia että kurdikodista tulee laudatur suomenkielessä. Nuorella auki tie vaikka kuinka pitkälle, vai onko?
        Ei mielestäni piilorasismia ollut uutisessa.

• ent. siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kielellinen lahjakkuus ja kirjallinen lahjakkuus kaksi eri asiaa.
        Kielen osaaminen laudaturtasolle ei vaadi kirjallista lahjakkuutta, ainoastaan kielen (lähes) täydellistä hallintaa.
        Onhan se uutisarvoinen asia että kurdikodista tulee laudatur suomenkielessä. Nuorella auki tie vaikka kuinka pitkälle, vai onko?
        Ei mielestäni piilorasismia ollut uutisessa.

Niin, mutta vaikka osaa kielen, niin ei kaikilla ole kirjallista taipumusta siinä määrin, että saisi esseestä parhaan mahdollisen arvosanan, vaikka oikeinkirjoitus ja kielioppi menisi täysin nappiin.

En todellakaan ymmärrä muuten minäkään, mikä siinä on niin ihmeellistä, että juuri kurdikodista tulee laudatur suomenkielessä. Onko kurdit mielestäsi yleensäkin tyhmempiä kuin suomalaiset? Suomalainen lapsi oppii kyllä 14 vuodessa suomenkielen. Miksi ei suomessa koulunsa käynyt kurdilapsi voisi oppia samassa ajassa, ellei ole jälkeenjäänyt.

• lat. huom.

Niin, mutta vaikka osaa kielen, niin ei kaikilla ole kirjallista taipumusta siinä määrin, että saisi esseestä parhaan mahdollisen arvosanan, vaikka oikeinkirjoitus ja kielioppi menisi täysin nappiin.

En todellakaan ymmärrä muuten minäkään, mikä siinä on niin ihmeellistä, että juuri kurdikodista tulee laudatur suomenkielessä. Onko kurdit mielestäsi yleensäkin tyhmempiä kuin suomalaiset? Suomalainen lapsi oppii kyllä 14 vuodessa suomenkielen. Miksi ei suomessa koulunsa käynyt kurdilapsi voisi oppia samassa ajassa, ellei ole jälkeenjäänyt.

po. suomen kielessä. Kai äidinkieli on aina äidinkieli?

• ent. siivoojaparka
        lat. huom. kirjoitti:

po. suomen kielessä. Kai äidinkieli on aina äidinkieli?

Sivunmennen mainittakoon, että minun lasteni äidinkieli on suomi, enkä vieläkään suostu puhumaan heille muuta kuin suomea. He kävivät suomenkielisen ala-asteenkin. Silti tyttäreni oli luokkansa paras ruotsin kielen ainekirjoituksessa erään kiinalaisen tytön kanssa koko kouluajan siitä lähtien, kun meni ruotsalaiseen luokkaan. Nyt on lukion ruotsin-, englannin- ja italiankielen opettajana Tukholmassa. Opettaa siis ruotsalaisille heidän äidinkieltään.

Lisään vielä, että hänellä on myös joitakin maahanmuuttaneita kolleegoja, jopa ainakin yksi kurdi. Ei se alkuperä kenestäkään tee muita tyhmempää.

Lapset vaan oppii niin nopeasti kielet.

• ent. siivoojaparka kirjoitti:

Kyllä ylioppilasaineesta voi kirjoittaa laudaturin vaikka ei olsikaan mitään erityisiä kirjallisia taipumuksia; riittää kielen erittäin hyvä hallinta, verbaalinen älykkyys ja tietty kielellinen lahjakkuus. Lukemisharrastus auttaa myös, koska se vahvistaa paitsi rakenteellista kielen hallintaa myös rikastuttaa sanavarastoa.

En ole koskaan sanonut että siinä on mitään ihmeellistä että kurdikodista tulee ällän kirjoittaja, pikemminkin päinvastoin. Sanoin että tapaus ei varmastikaan ole ainutlaatuinen, mutta kuitenkin ehkä juuri siinä suomalaisessa yhteiskunnassa mistä se uutisoitiin tapaus oli tarpeeksi harvinainen että se ylitti uutiskynnyksen. "Kurdikoti" tässä yhteydessä tarkoittaa mitä tahansa siirtolaiskotia. Kysymys ei ole heidän lahjakkuudestaan vaan siitä miten hyvä kielitaito on pystynyt kehittymään siitäkin huolimatta että kotona puhutaan eri kieltä. Eli siis: minä PUOLUSTAN monikielisyyttä ja näen siinä vain etuja ja meriittejä.

• ent. siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä ylioppilasaineesta voi kirjoittaa laudaturin vaikka ei olsikaan mitään erityisiä kirjallisia taipumuksia; riittää kielen erittäin hyvä hallinta, verbaalinen älykkyys ja tietty kielellinen lahjakkuus. Lukemisharrastus auttaa myös, koska se vahvistaa paitsi rakenteellista kielen hallintaa myös rikastuttaa sanavarastoa.

En ole koskaan sanonut että siinä on mitään ihmeellistä että kurdikodista tulee ällän kirjoittaja, pikemminkin päinvastoin. Sanoin että tapaus ei varmastikaan ole ainutlaatuinen, mutta kuitenkin ehkä juuri siinä suomalaisessa yhteiskunnassa mistä se uutisoitiin tapaus oli tarpeeksi harvinainen että se ylitti uutiskynnyksen. "Kurdikoti" tässä yhteydessä tarkoittaa mitä tahansa siirtolaiskotia. Kysymys ei ole heidän lahjakkuudestaan vaan siitä miten hyvä kielitaito on pystynyt kehittymään siitäkin huolimatta että kotona puhutaan eri kieltä. Eli siis: minä PUOLUSTAN monikielisyyttä ja näen siinä vain etuja ja meriittejä.

Lasten kielellinen kehitys pelkästään vahvistuu siitä, kun opetellaan äidinkieltä ja toista kieltä rinnakkain.

http://www.pedagogstockholm.se/sprakutveckling/modersmal-och-andrasprak-starker-sprakutvecklingen/

Monet maahanmuttajavanhemmat tekevät sen virheen, että heidän mielestään lapsen on opittava jo pienestä pitäen pelkästään sen maan kieli, missä asuu ja pelkäävät lapsista tulevan puolikielisiä, jos heille puhuu kotikielenä heidän oma äidinkieltään.

• onko muita hyviä?

Korppis taitaa olla nyt siellä jenkeissä, kun ei ole vielä yhtynyt tähän kilpailuun, kuka kirjoitti parhaat aineet koulussa.

• Minä, minä :)
        Lähes kaikki aineeni jouduin luokalle lukemaan tai joskus ope luki. Tuota olen ihmetellyt, kun olen niitä vihkoja myöhemmin tutkiskellut.
        Eihän ne mitenkään erikoisen hyviä aineita olleet. Eivätkä kympin arvoisia, olinko siis vain huonoista paras.
        Koskaan en kirjoittanut pojista, joten sain olla ihan rauhassa heidän lähestymisiltään.
        Yksi juttu tosin kertoi Albert Schweitzerista, jota en kylläkään henkilökohtaisesti tuntenut.

• ämmän ämmä
        Anceli kirjoitti:

Minä, minä :)
        Lähes kaikki aineeni jouduin luokalle lukemaan tai joskus ope luki. Tuota olen ihmetellyt, kun olen niitä vihkoja myöhemmin tutkiskellut.
        Eihän ne mitenkään erikoisen hyviä aineita olleet. Eivätkä kympin arvoisia, olinko siis vain huonoista paras.
        Koskaan en kirjoittanut pojista, joten sain olla ihan rauhassa heidän lähestymisiltään.
        Yksi juttu tosin kertoi Albert Schweitzerista, jota en kylläkään henkilökohtaisesti tuntenut.

Jospa kuitenkin muiden aineita luettusi nyt huomaisit olleesi kympin arvoinen.

Hyviä aineita minäkin kirjoitin, yo-kirjoituksissa oli huono tuuri, jotenkin mitkään aiheet eivät natsanneet, ja sain tyytyä ämmään

• ent. siivoojaparka
        Anceli kirjoitti:

Minä, minä :)

Samaa minä olen naureskellut omista aineistani, vaikka niistä saikin kiitettäviä. Mutta se on tietysti sen ikäisen kirjoittamaksi ollut hyvä. Luulen, että jos nyt olisin kirjoittanut saman aineen, minkä silloin melkein viisikymmentä vuotta sitten, niin ei siitä olisi enää L tipahtanut. Nyt on enemmän kirjoittajia mihin verrata kuin silloin.

Meillä ei opettaja koskaan sanonut kenen aine on kysymyksessä, kun hän niitä luki. Mutta kyllä sen huomasi yleensä kirjoittajan naamasta, kenen se on. Minä ainakin punastuin aina napaa myöten ja aloin melkein vapisemaan. En ikinä olisi lukenut omaa ainettani ääneen, sillä minusta itsestäni ne ei olleet mitenkään hyviä. Jonkun toisen kirjoittaman olisin kyllä pystynyt lukemaan.

• tanseki

Ehkäpä Azma Mohammed ajatteli että koska täällä pikkutenavatkin puhuvat suomenkieltä, ei se voi olla vaikeaa;)

• 4-vuotiaana

Pikkutenavanahan hän on itsekin muuttanut Suomeen ja käynyt suomalaisen koulun.

• läskipohjapurkkarit

Kerran sain ainekirjoituksesta 10-. Sitä ei kyllä luettu ääneen. Aiheena oli kesäloman hauskin tapahtuma. Minä poloinen kirjoitin, että olin istunut hipihiljaa lehmihaassa isolla kivellä ja katsellut kun alakoulun naisopettaja ja yläkoulun miesopettaja pussailivat. Ei se varmaan siitä aineestani johtunut, mutta myöhemmin miesopettaja erosi vaimostaan ja meni naimisiin sen alakoulun naisopen kanssa.
      Alakoulun naisopettaja kehoitti minua pyrkimään oppikouluun, toiselle paikkakunnalle.

• ent. siivoojaparka

Tuo oli paras,mutta mistä se miinus tuli siihen?

• läskipohjapurkkarit

Tuo oli paras,mutta mistä se miinus tuli siihen?

Olin laittanut otsikkoon kysymysmerkin!?

• eppu2

Kun katsoo TV:n tekstityksiä, ei voi kuin ihmetellä, osaako suomenkieltä enää kukaan.
      Olla-verbin käyttö on ihan hukassa. Ei ja ettei tungetaan samaan lauseeseen.
      Yksiköt ja monikot ovat sekaisin.
      Kieli huolimatonta.
      Eilinen tekstitys eräässä ohjelmassa: Tarkistetaan, ettei ole kätkenyt ruumiita kehoonsa. (huumeita tarkoitettiin)
      Lauseet ovat toisinaan niin sekavia, ettei tolkkua tahdo saada.

• joka 200. onnistuu

Moni vähättelee ihan turhaan nuoren kurdinaisen suoritusta. Ylioppilaskirjoituksissa vain joka 200. onnistuu yhtä hyvin suomen kielen esseessä. Itsekin kirjoitin useampia älliä, mutta en yhtään ihan täydellistä eli täysin virheetöntä suoritusta.

• ent. siivoojaparka

En minä vähättele ketään, joka on ylipäätään selvinnyt kirjoituksista. Nostan hattua ja haluan onnitella kaikkia uusia ylioppilaita saavutuksestaa. Mutta sillä, että hän on syntynyt eri maassa, ei pitäisi olla mitään merkitystä. Lapset pystyvät oppimaan kahta ja kolmeakin kieltä rinnakkain. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

• kielenoppinut.

En minä vähättele ketään, joka on ylipäätään selvinnyt kirjoituksista. Nostan hattua ja haluan onnitella kaikkia uusia ylioppilaita saavutuksestaa. Mutta sillä, että hän on syntynyt eri maassa, ei pitäisi olla mitään merkitystä. Lapset pystyvät oppimaan kahta ja kolmeakin kieltä rinnakkain. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Miksi sitten inttäää aina ja aina asiasta, faktasta?

• aika normaalia
        kielenoppinut. kirjoitti:

Miksi sitten inttäää aina ja aina asiasta, faktasta?

Sitä minäkin ihmettelen. Eikö pelkkä aloitus olisi riittänyt siihen taivasteluun? 12vuotta suomalaisessa koulussa suomalaisten kavereitten kanssa ja oppinut suomenkielen. Entä sit?

• en ymmärrä ???

Syntyperänen suomalainen harvoin kirjoittaa laudatturia suomen kielestä, siis suomalainen ei osaa omaa kieltään niin hyvin kuin esm. hän osaa enlannin kielen,
      siitä suomalainen saa usein lauddatturin yo kirjoituksissa,
      kuinka tämä on käitettävissä,,

• ent. siivoojaparka

Englanninkielen kirjoituksissa ei vaadita täydellistä englanninkielen osaamista, vaan että osaa sen verran kuin katsotaan, että pitäisi siinä vaiheessa osata.

Ei se ole mitenkään harvinaista, että suomalainen kirjoittaa laudaturin suomenkielessä. Niistä ei vain erikseen hehkutella lehdissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      277
      4722
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2941
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      41
      2911
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1826
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1694
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      64
      1471
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      97
      1322
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1222
    Aihe