Pyydän neuvoja asunnon ostoon.

kysyvä kodin löytää?

Heippa!

Nyt ollaan ison ratkaisun äärellä ja suunnittelen kerros-/rivitaloasunnon ostoa.
Asuntonäytöissä on käyty ahkeraan ja pikkuhiljaa on käsitys muodostunut hinta/laatusuhteesta. Koska olen ensikertaa pappia kyydissä, olen katsellut välittäjillä olevia asuntoja, ei suoraan yksityisesti myyvien.

Pankissa kävin pari kk sitten, näyttivät vihreää valoa, sain kk voimassa olevan lainatarjouksen ja tuo kk on tietenkin jo kulunut. Ja tästä tuleekin sitten kysymyksiä:

Kun aion tehdä tarjouksen asunnosta, laitanko tarjouksen ehdoksi sen, että pankki myöntää lainan kyseisen asuntoon? Ja sittenkö soitan pankkiin, varaan ajan ja esitän asunnon tiedot? Mitä tietoja pankki tarvitsee lainapäätöksen antamiseksi asunnosta? Entä talonyhtiöstä?
Pankkihan sanoo joko ei tai kyllä. Jos pankki sanoo kyllä, mutta tulenkin syystä tai toisesta katumapäälle, maksanko jotain sakkoa tuosta tarjouksesta veteytymisestä?
Jos ostaja hyväksyy tarjoukseni, kuinka pian tästä on tapana maksaa käsiraha tms? Ongelma on se, että olen vielä pari kk maksuvelvollinen nykyiseen asuntooni eikä ole varaa ottaa päälekkäisiä asumismenoja.

Onko kiinteistönvälittäjä velvollinen kertomaan, jos asunnossa/kiinteistössä on havaittu tuholaisia/tehty tuholaistorjuntaa. Mihinkään slummitaloon en ole muuttamassa mutta esim. lutikkahavintojahan on tehty jos jonkinlaisista taloista.
Entä häiriköivät naapurit joita pakoon edelliset asukkaat muuttavat, onko heistä pakko kertoa?

Mitä kaikkia dokumentteja asunnosta ja talonyhtiöstä pitäisi saada nähtäväksi PTS lisäksi?

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä tämän haaveen toteuttamiseksi.

4

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki Luke

      Teet elämäsi suurinta hankintaa ja kysyt neuvoa Suomi24-keskustelupalstalta!!! Huomioipa sellainen asia, että asuntokauppa on oikeustoimi. Jos vastauksia haet, niin niitä pitää etsiä lakikirjasta tai oikeusoppineilta.
      Kysyit myös välitysliikkeen velvollisuuksista. Tässä kohtaa kannattaa herätellä itseään. Välitysliike saa periä välityspalkkion vain toteutuneesta kaupasta. Joko nyt ymmärrät, mikä on välitysliikkeelle kaikkein tärkeintä?

    • kolhoosi

      Vinkki: Ei ole olemassa talonyhtiöitä. On olemassa vain taloyhtiöitä ilman n-kirjainta.

    • useamman omistanut

      - Päivitä lainatarjouksesi ja pyydä, että se on voimassa ainakin kolme kk.
      - Älä tee tarjousta, ennen kuin laina on 100 % varma
      - Käsiraha on tapana maksaa heti, joka tapauksessa tarjouksesi on sitova. Jos tulet katumapäälle, niin ilman kustannuksia et selviä. Lue tarkasti, mitä ostotarjouksessa sanotaan.
      - Kaupan voi tehdä vaikka heti ja sen lopullisen kaupan (jossa raha liikkuu) yhdessä sovittavana ajankohtana. Joku pari kk yleensä sopii myyjällekin..
      - Tuskinpa välittäjä tuholaistorjunnoista tietää ja häiritsevistä naapureista vielä vähemmän. Ei sellaista kukaan asuntoaan myyvä kerro.
      - Kiinnitä huomiosi koko talon kuntoon, asunnon saat mieleiseksi pintaremontilla. Korjaushistoria kertoo paljon siitä, miten taloa on hoidettu. Selvitä myös, mitä remontteja on tulossa lähivuosina. Jos papereissa lukee: "mistään isommista remonteista ei ole tehty päätöstä", niin älä missään tapauksessa mene tähän halpaan.
      Jätä 70-80 lukujen elementtipommitalot unholaan ja osta asunto vähintään 1990, tai uudemmasta talosta. Näin siis pääsääntöisesti, poikkeuksiakin löytyy.

    • asfdasf24ffqqq

      -ei kannata antaa käsirahaa. jos sittenkin kaduttaa. kannattaa olla todella varma. palkkaa ammattilainen tarkastamaan kämppä ensin rakenteeltaan, kosteudelta, papereilta, jne koeporauksia ja niiden kustannukset. ei kannata ostaa ellei niin tee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe