Maakaapelin suojaaminen

fctgyukhl

Sanooko uusimmat standardit mitään tuosta maakaapelin seinäosuuden suojaamisesta? Eli siis se matka, minkä se kaapeli laskeutuu seinää pitkin maan alle? Saako suojaamiseen käyttää JAP-putkea vai pitääkö olla se kaapelinsuojarauta? Käsittääkseni sen suojan pitäisi mennä jonkin verran myös maan alle, joten soveltuuko se alumiiniputki tuohon hommaan? Tais muuten k-raudan sivuilla lukea, että suojana voisi olla myös kyllästetystä puusta tehty suoja.

5

4538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fassdfasdfsdfs

Ajattele järjellä. Jos pikkupoikasi hakkaa siihen kaapeliin rautanaulan ja menettää henkensä niin mikä olisi ollut hyvä tapa suojata tuo kaapeli?

• mcmk

maakaapelista ei voi saada kyseisellä tavalla kuolettavaa sähköiskua että se siitä.

• kannattaa laittaa

kaapelin suojaraudan

• Das kaput

Putken sisään voi jäädä vettä, mikä rikkoo kaapelin kun se jäätyy...

• 3LPEN

Kaapelia se jää ei kyllä millän rikki saa mutta putki saattaa haljeta.

Putkessa on se vika että hyvin helposti se painuu tai kaapeli painuu sen alareunaa vasten ja kaapeli rikkoutuu, suojakourulla varsinkin semmoisella vanhalla kunnon taivutetulla vaara on paljon vähäisemi, vaikka on noidenkin painumia joutunut korjaamaan.
        Mutta putki on silti sallittu vaikkakaan ei JAPP...

Lainausta SFS 6000-8-814:
        "
        Kaapelin noustessa maasta tai vedestä ylös se on suojattava muototeräksellä, vähintään SFS-EN 61386-1 mukaisella lujuusluokan 4 asennusputkella, raskaan käytön suojaputkella tai samanarvoisella tavalla vähintään 1,5 m korkeudelle ja liikenneväylän varrella vähintään 2 m korkeudelle maan pinnasta. Suojuksen on ulotuttava vähintään 0,2 m maan tai veden pinnan alle.
        "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66