Tiedän saavani paljon kritiikkiä, mutta toivon jonkun joskus oivaltavan pointtini. Masennus on myös elämänasenne. Masentunut on ottanut uhrin osan. Tuntuu ettei pysty itse vaikuttamaan elämäänsä. Toki onkin niin, ettei aina ulkoisiin olosuhteisiin voi vaikuttaa, mutta ainakin tapaan millä niihin suhtautuu voi. Voi syytellä toisia, olosuhteita ja vaipua itsesääliin tai voi kysyä mikä viesti tässä tilanteessa on, mitä minun tulisi tajuta/oppia, miten tästä eteenpäin, miten minun kannattaisi suhtautua. Itsesäälissä vain antaa voimansa jollekin ulkopuoliselle ihmiselle tai asialle ja suunta on vain huonompaan. Siis itsestä muutoksen parempaan on lähdettävä, pitää ottaa vastuu itselleen. Lakata syyttelemästä toisia tai itseään kaikesta. Jos joku kysyy, enkö muka saisi olla masentunut koska on näin ja näin huonosti, voin vastata että "Saat olla masentunut kaikin mokomin, mutta tiedä ettei sinun ole pakko kaiken muun lisäksi olla vielä masentunutkin" Hyväksyittepä tai ette se on valintakysymys. Kun sen oivaltaa, alkaa elämä hymyilemään.
Uhri?
35
1770
Vastaukset
- hullugaani
Auta minua onnetonta sinä, jonka ajatukset kertovat suuresta viisaudesta.
Minä olen koko maailman onnettomin ihminen!
Olen läheisten ihmisten juonittelun uhri!
Olen yksin saanut kärsiä läheisten ihmisten pahojen ajatusten taakan alla!
Olen jo menettänyt uskon paremmasta huomisesta.
Olen täysin kyvytön ja avuton paskaläjä! Auta minua!- maiqqu
Heissan Hullugaani! Minulleko antaisit onnesi avaimet kätösiini? Kenelle vastuun siitä lahjottaisit. Kaksi kysymystä.
Onko väittämäsi asiat totta?
Ovatko ne VARMASTI totta? - hullugaani
maiqqu kirjoitti:
Heissan Hullugaani! Minulleko antaisit onnesi avaimet kätösiini? Kenelle vastuun siitä lahjottaisit. Kaksi kysymystä.
Onko väittämäsi asiat totta?
Ovatko ne VARMASTI totta?Kyllä siinä oli masennukseni tausta lyhyesti selvitettynä. Omista tuntemuksistahan se masennus syntyy. Voivathan läheiseni toki väittää toista, mutta minä olen tehnyt asioista omat päätelmäni.
- Hopo
Hmm.. Vai että valintakysymys? Mites ihminen, jota on lapsena esimerkiksi käytetty seksuaalisesti hyväksi tai pahoinpidelty vanhempien toimesta ja on kokenut nämä kokemukset niin traumatisoivina, että kärsii aikuisiällä mielenterveyden ongelmista? Ei ihminen voi aina valita elämänasennettaan. Siihen vaikuttaa monet tekijät ja lapsuus yhtenä tärkeimmistä.
Masentunut ihminen on juuttunut tietynlaisiin ajattelumalleihin, yleensä näiden ajatusten historia ulottuu pitkälle menneisyyteen. Masennus ei ole minullakaan ollut tietoinen valinta. En ainakaan muista, että 14-vuotiaana olisin yhtäkkiä päättänyt ottaa uhrin aseman. Miksi ihmeessä olisin tehnyt niin? Jotkut ihmiset ovat vahvempia kuin toiset. Itse luotan siihen, että minullakin on vielä kehittymisen varaa. Mutta en voi päättää sitä tällä minuutilla, että en enää koskaan sairastu masennukseen. Tunnen itseni liian hyvin tehdäkseni niin.
Itsestäni se lähti, että tajusin hakea apua sairauteeni. Minusta tuntuu todella pahalta, kun nykyään ihmisten pitäisi kyetä tekemään kaikki itse. Apua ei saisi hakea,koska se on muka häpeällistä ja merkki heikkoudesta. Minä tein ratkaisuni jo ajat sitten. Monta vuotta yritin kestää sairauttani ilman apua. Yritin selvitä yksin pahasta olostani. En onnistunut siinä. Taidan olla melkoinen looseri, vai mitä?- maiqqu
Sitä et todellakaan ole, vaan vahva ja rohkea ja viisas! Älä vähättele itseäsi kaikesta selviytymisen jälkeen, ajattele miten suhtautuisit toiseen jolla olisi ollut sama tilanne kuin sinulla. Taitaisit pitää häntä sankarina, vai mitä? Itseen tulisi suhtautua samalla rakkaudella ja anteeksiannolla ja kunnioituksella kuin toisiinkin.
Mainitsemasi insesti on kamalaa kun kohteena on lapsi/nuori, joka ei vielä osaa puolustautua ja jolle jää siitä monia monia taakkoja kannettavaksi. Ongélmallisinta se on jos se on torjuttu liian tuskallisena ja masennuksen syyt ovat hämärän peitossa. Aika usein muutenkin syyt taitavat olla alitajuisia, joiden etsimiseen menee aikaa. Mutta kun ymmärtää että voi parantua, voi ja pitääkin rakastaa itseään, nousee halu tehdä asialle jotain. Muutosta voi lähteä tekemään vaikka ihan konkreettisesti tekemällä olosuhteille jotain, käydä terapiassa (siihenkin voi ottaa aktiivisen kannan, rakastan itseäni ja haluan olla taas onnellinen, minulla on oikeus elää hyvää elämää ja tehdä kaikki mitä voin itseni auttamiseksi), kirjoittaa ajatuksiaan paperille, jotta niistä saa paremmin kiinni eikä tarvitse pyörittää samaa nauhaa päässä koko ajan.
Menneisyys on kuitenkin mennyttä eikä takaisin tule. Antaa anteeksi itsensä vuoksi, eihän se loukkaajaa auta vaan itseä! Voi päästää irti! Ei ole pakko kantaa pahaa tekoa mukanaan.
Avun hakeminen ei ole heikkoutta vaan vahvuutta!
ps. olen maallikko.
- maiqqu
Etsi aina valoa, jota Luoja päiviisi lähettää.
Jokainen voi olla kuin pieni aurinko, joka hehkuu lämpöä ja valoa.
Toivon kaikille pikaista paranemista. - depressiivinen
Tuossa on paljon totuutta. Eli se , miten suhtautuu elämään ja siinä vallitseviin asioihin.
Osaako ottaa vastoinkäymiset haasteena vaiko murtua niiden alla.
Mutta se on tosiasia, että mikäli ihminen on jo sairastunut masennukseen ei mikään asia auta, ei vaikka kuinka yritetään puhua rohkaisevasti ja nostaa ihmistä. Sairaalloisesti masentunut mieli kun ei näe valoa sitten missään. Ei missään. Hyvä jos jaksaa nousta aamulla sängystä ylös.
On erotettava toisistaan alakuloisuus ja sairaanloinen masennus. Masennus vaatii aina hoitoa, lääkehoitoa sekä ohjausta.
Masennus ei ole mielen tila, josta vain noustaan ylös kun päätetään, että nyt alan ajatella positiivisesti. Sairaanloisesti masentuneella kun ei aivot tuota sitä "mielihyvä hormoonia" vaan kaikki tuntuu ja on mustaa.
Kun itse masennuin sairaanloisesti, yritin väen väkisin nähdä asioita valoisalta kannalta, mutta kun se ei onnistunut. Siinä vaiheessa tuli psykiatri ja lääkitys kuvaan. Vasta vuosien jälkeen on parrannusta tapahtunut, mutta elän ns. "normaalia" elämää lääkityksen avulla. Sillä aivojeni serotoniinin taso on laskenut ja pysyvästi. Siihen ei mikään positiivinen ajatteleutapa auta vaan ainoastaan lääkitys.
Muuten kyllä kokoajan yritän ajatella positiivisesti ja olen huomannut että se auttaa...alakuloisuuteen.
Enää maailma ei ole synkkä ja toivoton pakkopulla ja näen usein jopa auringon...- maiqqu
Tosi on ettei ajattelun muuttaminen aina yksistään auta. Ja jos väkisin yrittää yksisteen ajatella ett pitäis olla positiivinen ja ajatella valoisasti, se saattaa herättää syyllisyydentunteita kun ei heti pystykään. Yleensäkin kun ajattelee positiivisesti, pitäisi kiinnittää huomiota myös niihin vastaväitteisiin, joita alitajuisesti keksii niihin. Siksi esim. ajatusten paperille kirjoittaminen auttaa, kun siihen kirjoittaa, saattaa ne tulla ilmi. Koska ne lopulta merkitsevät enemmän kuin ne tietoisesti, kenties pakolla ajatellut asiat.
Masennus tulee usein, kun on mennyt väärää polkua. Ei ole kuunnellut itseään. Pysähtymisen paikka! - depressiivinen
maiqqu kirjoitti:
Tosi on ettei ajattelun muuttaminen aina yksistään auta. Ja jos väkisin yrittää yksisteen ajatella ett pitäis olla positiivinen ja ajatella valoisasti, se saattaa herättää syyllisyydentunteita kun ei heti pystykään. Yleensäkin kun ajattelee positiivisesti, pitäisi kiinnittää huomiota myös niihin vastaväitteisiin, joita alitajuisesti keksii niihin. Siksi esim. ajatusten paperille kirjoittaminen auttaa, kun siihen kirjoittaa, saattaa ne tulla ilmi. Koska ne lopulta merkitsevät enemmän kuin ne tietoisesti, kenties pakolla ajatellut asiat.
Masennus tulee usein, kun on mennyt väärää polkua. Ei ole kuunnellut itseään. Pysähtymisen paikka!"Masennus tulee usein, kun on mennyt väärää polkua. Ei ole kuunnellut itseään. Pysähtymisen paikka!"
Tuo mitä sanoit edellä ei kyllä pidä paikkaansa.
Kun ihminen sairastuu masennukseen siihen ei auta mikään, eikä se välttämättä johdu mistään. Siihen sairastuu samalla tavalla kuin diabetekseen tai johonkin muuhun elimilliseen sairauteen.
Sairaanloisessa masennuksessa tapahtuu aivoissa erään välittäjäaineen puutostila eli häiriö välittäjäaineen tasapainossa. Mikä sen muutoksen aiheuttaa sitä ei osaa kukaan sanoa varmaksi, ehkä jokin pieni "mielialan muutos" suru tai jokin vastoinkäyminen.
Masennus ei tule vaikka menisi kuinka väärää polkua ja ei kuuntele itseään ellei ole taipumusta sairastua.
Lueppa tarkemmin mitä tarkoitetaan masentuneella eli apaattisella mielellä ja sairaanloisella masennuksella. Siihen ei mitkään maailman ajatukset auta kun mieli sairastuu.
Kuinkahan paljon teitä mielialan sairauksista tietämättömiä on maailmassa edelleen.
Meneppä sanomaan masentuneelle, että ota itseäsi niskasta kiinni ja ala ajatella positiivisesti; seuraus on se, että masentunut alkaa tuntea itsensä entistä huonommaksi koska ei kykene moisiin ponnistuksiin. Masentuneella ihmisellä on vaikeuksia jopa selvitä hereillä olosta ja arkipäivän toimista.
Sairaus nimeltä masennus ja alakuloinen mieli pitää erotta toisistaan. Niillä on eroa kuin päivällä ja yöllä.
Masentuneen ihmisen olotilaa ei psyty kukaan , joka ei itse ole sairastanut masennusta tajuamaan, sellaista helvettiä se on.
Jos helvetti on maanpäällä on se masentuneen ihmisen mielessä. Niin synkkä ja vaikea tuo sairaus on.
Että semmosta....
- vastaan kuitenkin.
Masennus on sairaus.Itse aloin päästä uhrin(?)osasta,kun oikea lääkitys löytyi.
En jaksa edes hermostua näistä kirjotuksista.Masennuksia on erityyppisiä.Minä olin pahimmillaan vain sängyssä.En jaksanut itsesääliä,en pahemmin edes ajatella mitään.
Et tietenkään voi tajuta, mistä on kyse.Mutta vähiten masentunut tarvitsee posiitivista ajattelutapaa.Asenne auttaa vaikeitten tilanteiden yli.esim.avioero.
Et ole eka,jokaa kuvittelee ideasi olevan mullistava.Useimmat masentuneetkin joskus yrittävät parhaansa,mutta ei kipu käskien poistu.
Sitäpaitsi ilman masennus-sairauttakin,elämässä tulee tilanteita johon tuollainen keep-smiling-asenne ei sovi.Tarjolla on jos jotakin käytösterapiaa ja NLP:ää.Se ei auta masentunutta,ennenkuin pahin masennus on ohi.Masennus syö kaikki tunteet.Myös säälin ja surullisuuden.Tekotunteet ei sitä tyhjyyttä kykene täyttämään.- maiqqu
Niinmpä... Masennus on sairaus, olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta mitä se sairaus sitten on? Sairaus tulee, kun on kuuntelematta itseään ja menee väärään suuntaan. Mikä se oikea suunta sitten olisi? Se on itsensä rakastamista ehdoitta, tehdä työtä johon tuntee kutsumusta, olla tuomitsematta itseä ja muita, hyväksyntää. Se voi olla merkki jostain rasitteesta, joka rajoittaa elämäämme vaikkakin piilotajuisesti, merkki siitä että tahtoo vapautua vihdoista viimein. Se on avunhuuto omalta itseltä, älkää hyvät ihmiset ohittako sitä vain hiljentämällä sitä lääkkeillä. Toki lääkkeet on ensiapu, mutta jotain muutakin pitää tehdä, ettei ole kohta toisenlaisessa umpikujassa.
- ex masis
maiqqu kirjoitti:
Niinmpä... Masennus on sairaus, olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta mitä se sairaus sitten on? Sairaus tulee, kun on kuuntelematta itseään ja menee väärään suuntaan. Mikä se oikea suunta sitten olisi? Se on itsensä rakastamista ehdoitta, tehdä työtä johon tuntee kutsumusta, olla tuomitsematta itseä ja muita, hyväksyntää. Se voi olla merkki jostain rasitteesta, joka rajoittaa elämäämme vaikkakin piilotajuisesti, merkki siitä että tahtoo vapautua vihdoista viimein. Se on avunhuuto omalta itseltä, älkää hyvät ihmiset ohittako sitä vain hiljentämällä sitä lääkkeillä. Toki lääkkeet on ensiapu, mutta jotain muutakin pitää tehdä, ettei ole kohta toisenlaisessa umpikujassa.
< Toki lääkkeet on ensiapu, mutta jotain muutakin pitää tehdä, ettei ole kohta toisenlaisessa umpikujassa. >
Jos kokisit itse masennuksen ymmärtäisit, että MASENTUNUT IHMINEN EI KYKENE TEKEMÄÄN EI AJATTELEMAAN EI TUNTEMAAN MITÄÄN.
Ainoa akuutti apu on lääkkeet, että saisi turrutettua pahimman tuskaisuuden pois kunnes alkaa helpottomaan kuukauden, puolen vuoden, vuoden kahden vuoden kulutta....
ja kun pahimmasta on päässyt yli ja alkaa maailma taas kirkastumaan täytyy sanoa, että se on paljon kauniimpi kuin ennen tuota sairautta.... - maiqqu
ex masis kirjoitti:
< Toki lääkkeet on ensiapu, mutta jotain muutakin pitää tehdä, ettei ole kohta toisenlaisessa umpikujassa. >
Jos kokisit itse masennuksen ymmärtäisit, että MASENTUNUT IHMINEN EI KYKENE TEKEMÄÄN EI AJATTELEMAAN EI TUNTEMAAN MITÄÄN.
Ainoa akuutti apu on lääkkeet, että saisi turrutettua pahimman tuskaisuuden pois kunnes alkaa helpottomaan kuukauden, puolen vuoden, vuoden kahden vuoden kulutta....
ja kun pahimmasta on päässyt yli ja alkaa maailma taas kirkastumaan täytyy sanoa, että se on paljon kauniimpi kuin ennen tuota sairautta....Jos saisit valita kumman ottaisit luuydinsyövän vai masennuksen? Jos sinulla olisi kummatkin olisitko iloinen voidessasi valita vain toisen niistä?
- teitäjä
maiqqu kirjoitti:
Voe tsiisus, lue pari psykiatrian teosta eri mielenterveydenhäiriöistä ja edes psykologian alkeet, niin saatat ymmärtää jotain. Vähän sama kuin minä tulisin tänne kertomaan syövästä ja sen ilmenemisestä, vaikken siitä mitään tiedä muuta kuin mutu-asteella.
Miksi mielenterveyden häiriöt olisivat jokin poikkeus sairauksissa? Siksikö, kun niitä ei voi (tai on hankala tai liian kallis) näyttää dokumentein toteen. On toki tehty tutkimuksia, joissa masentuneiden aivoja on kyvattu sähkökäyrin ymv. ja tulokset ovat olleet erilaisia kuin ei-masentuneilla, mutta näistä ei sen enempää, koska en niistä itsekään tiedä niin paljon, että kehtaisi faktana tänne heittää.
Mielestäni (korjaa toki jos olen väärässä) asenteesi lääkkeisiin paljastaa tietämättömyytesi. Miksei sairautta (tai sen oireita) saisi hoitaa? Ja yksilöllisemmin: miksi juuri masennusta ei saisi hoitaa lääkkeillä, mutta muita sairauksia ilmeisesti mielestäsi saa? Tiesitkös, että joillakin syyt mielialan muutoksiin on yksinkertaisesti epätasapaino aivojen kemiallisessa toiminnassa - taustaa masennukselle ei siis noin muuten ole eikä ns. käsiteltäviä asioita (on muuten tutkittu, että perimällä on on vaikutusta alttiuteen sairastua masennukseen). Lääkkeillä voidaan korjata tätä epätasapainoa.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan eräinä oireina muiden lisäksi on muuten mielialan lasku, jopa depressio. Eikö sitäkään (kilpirauhasen vajaatoimintaa) saisi mielestäsi hoitaa lääkkeillä?
Kannattaisi ottaa asioista ihan oikeasti selvää ennen kuin alkaa heitellä mutu-kommentteja faktoina. Tuo avunhuuto-juttu voi toki joillakin pitää paikkansa, mutta hieman naiivia tehdä siitä jokin syy itsessään ja ikään kuin romantisoida ihmisen kehon tai mielen toimintaa (viittaus siihen, että masentuminen on avunhuuto).
Oletko muuten koskaan syönyt masennus/mielialalääkkeitä? Jos olisit, ymmärtäisit että niiden vaikutus on hyvin yksilöllinen ja mahdollinen tunteiden turtuminen on yleensä sivuoire (jota ei kaikilla esiinny, kuten ei kaikkia muitkaan sivuoireita - yksilöllistä), joka häviää ajan kanssa. - ja vastaan kuitenkin
maiqqu kirjoitti:
Masennus ei ole avunhuuto.Se on sairaus.Jos sairauden osaa ennakoida,sitä ehkä voi estää.Mutta minä en ole pessimisti, enkä pitkään aikaan tajunnut että masentumiseni pahenee.Itse olen muuten ajatellut, että olisi helpompi,jos olisi vaikka syöpä.Silloin ei tarvitsisi sietää sinunlaistesi syytöksiä ja yrityksiä ottaa itseään niskasta kiinni!
Ilman lääkkeitä en kirjottaisi tässä.Ei niitä lääkkeitä niin vaan saa, lisäksi ne ei tuo mitään huumaavaa onnen tunnetta.Minulle lääkkeet toivat taas kyvyn tuntea aitoja tunteita.Myös surua ja suuttumusta.Masentuneena sitä on täysin turtunut.Tietysti lääkärin kanssa on löydettävä sopiva lääkitys.Sekin vaatii työtä ja jaksamista.
Miten niin sairaus tulee,kun on kuuntelematta itseään?Oletko ihan hölmö?On helppo kirjotella tollasia kliseitä.Jokainen joskus on kuuntelematta itseään,ilman että sairastuu masennukseen.Masennus EI OLE alakuloista itsesääliä.Kuinka moni rakastaa itseään tai muita ehdoitta tai tekee kutsumustyötään?Ei tuo ole masennuksen syy,vaikka ulkoiset tekijät vaikuttavat lisäävästi.Sanotko jollekin skitsofreenikolle,että lopettaa kuvittelemisen eikä höpise äänistä joita kuulee?Asenteestahan se vain on kiini!
No minulla on ollut vain vaikea masennus.Sain lääkitystä,jonka seurauksena kykenen käymään psykoterapiassa.Nyt kykenen huolehtimaan itsestäni.Ja asenteeni on sama kuin alussa.Mutta sairaana en jaksanut mitään.
Mikä sai sinut tulemaan palstalle tuomitsemaan?Itselläsi tuskin on ollut todellista masennusta?Suututtaako sinua joku läheinen ihminen? - ex masis
maiqqu kirjoitti:
Jos saisit valita kumman ottaisit luuydinsyövän vai masennuksen? Jos sinulla olisi kummatkin olisitko iloinen voidessasi valita vain toisen niistä?
Sairauksia ei kukaan voi valita.
Jokainen sattuu sairastumaan juuri siihen sairauteen johon sairastuu.
Miltä vuosisadalta ajatuksesi ovat?
Oletko kenties katkera niitä kohtaan joilla on mielensairaus/mielialahäiriö, koska katsot että se on itseaiheutettua.
Ikävä vaan sanoa, että mielensairaudet eivät ole itseaiheutettuja.
Jos saisin valita kumman sairauden ottaisin masennuksen vai luuydin syövän.
Ehkäpä juuri masennuksen päällä ollessa ottaisin luuydinsyövän, sillä ainakin olisi toivoa pikaisesta pois pääsystä tästä mustasta maailmasta.
Miksi olet noin katkera, etkä halua edes ymmärtää sairautta nimeltä masennus tautina, johon ei itse voi vaikuttaa?
Ei skitsofreenikotkaan halua tulla jakomielisiksi, miksi masennusta sairastava olisi halunnut tulla masennuntuneeksi?
Lisää tuollaisia mielipiteitä kuten sinulla ja osa masennusta sairastavista on narun jatkona.
Ymmärrystä me tarvitsemme emme moralisointia.
Masentunut ihminen vihaa itseään ja syyttää itseään kaikesta , jopa siitä että on masentunut, jos siihen myllyyn vielä joku sanoaa, että älä viitti ...seuraukset voi olla kohtalokkaita.
Sairastako siis oikein sairastatko jotain sairautta vai oletko muuten vain "ilkeä" ?
- kokenut
Ja taas näitä masennus on (elämän)asenne sen sijaan, että tajuaisi että se oikeasti on sairaus (siinä missä esim. kilpirauhasen vajaatoimintakin, mikä muuten hoitamattomana usein aiheuttaa masennukseen viittaavia oireita: siis mielialan muutoksia - etenkin laskua - jne. vaikka henkilön asenne pysyy samana).
Itselläni on varsin positiininen elämänasenne ja ajattelen, että ihminen voi vaikuttaa omaan elämäänsä. On toki sellaisia henkilöitä, jotka syyttelevät elämstään ja (epäonnistuneista) valinnoistaan toisia: heitä on sekä masentuneissa että ns. 'normaaleissa' ihmisissä. Siksi kummastuttaa, miksi tuo (negatiivinen) asenne liitetään lähes poikkeuksetta aina masennukseen (joka ei muuten ihan oikeasti ole tahdonvoimalla parannettavissa, vaikka sitä halua elää toki tarvitaan).
En oikein ymmärrä, miksi ihmisten tulisi olla kaiken aikaa naminamipusipusi-asenteisia. Eräänlainen ongelma sekin, jos siksi kieltää todelliset tunteet sen sijaan että tuntisi ne.
Itse olen kymmenisen vuotta elänyt eri tasoisten depressioiden 'kanssa'. Tuskinpa olisin jaksanut elää 'tänne asti', ellei olisi jonkinlainen pos. asenne kohdillaan ja uskonripe säilynyt pahimpien 'koomakausien' läpi.
Että ketjun aloittaja lienee TAAS eräs empatiakyvytön ja herkästi sormella osoittava yksilö, joita ei onneksi kuulu yhtäkään lähipiiriini. Paljon mielenterveyspotilaiden kanssa tekemisissä olleena (aiemmin myös työni takia) voinen todeta, että suurimmalla osalla kun pahimmasta pääsevät yli, on tosiaan se halu eheytyä ja parantua. Huumorintajuakin tuntuu olevan enemmän kuin monella kanssaihmisellä, mikä tietty sekin on persoonakysymys.
Anyway, mielialan lasku ym. muutokset voivat johtua myös ihan vain aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta tmv. Niihin on saatavissa ihan lääkkeitäkin eikä kaikista masennuksista löydy mitään tiettyä syytä niiden aiheuttajasta taustalla.
Selvää kuitenkin, että ei masentunut halua jatkaa elämäänsä sellaisena: ei se ole elämää. Siitä syntyy (joillekin) valtava halu muuttua ja tuntea 'normaalisti'. Kyse ei kuitenkaan ole asenteesta (sitä halua ja motivaatiotahan olisi ja positiivinen maailmankuvakin: en tietenkää väitä että näin kaikilla, mutta kyllä sitä negatiivista ajattelua tapaa yhtä paljon suhteessa ei-masentuneiltakin ihmisiltä), vaan siitä että jos ei tunnu miltään niin ei vain tunnu miltään, vaikka päällä seisoisi. Ja juuri sitä motivaatiota elämään yritetään tavoittaa - ei mielestäni kovin negatiivinne asenne tuo. - teak
Miepä kerron, että masennus iskee positiivisesti ajattelevaankin ihmiseen. Minä olen kärsinyt masennuksesta yläasteiästä asti. Kuluneet vuodet ovat olleet varsin vaikeata aikaa, ja pitkät ajat paras mihin olen pystynyt on ollut tällaiset nettikeskuskustelut.
Minä en ole ylenpalttisen synkkä ihminen. Eräillä elämänalueilla tulevaisuus ei näytä hyvältä, mutta niidenkin eteen teen työtä parhaani mukaan. En ole masennukseni aikana ollut paria kulunutta vuotta lukuunottamatta erityisen pessimistinen. Ja olen siis kärsinyt eriasteisesta masennuksesta pian 20 vuotta. Yli puolet elämästäni. Tämä perhana on hyvin uudistuva luonnonvara. Masennus-sairauden syyt on tässäkin viestiketjussa selitetty, joten en selitä niitä enää.
Oivallan silti pointtisi. Kun on tiedostanut oman tilansa, on hyvä tietää myös oma vastuunsa. Tähän vastuuseen kuuluu se, ettei anna jarisarasvuolaisten namnamlinjan kotipsykologien jutuille liikaa arvoa. Toinen erityinen seikka, joka oman vastuunsa kantamisesta seuraa, on iloitseminen siitä hyvästä, minkä jaksaa tehdä. Jollekin se on se että suoriutuu suihkuun ja toiselle vaikka se, että saa edes yhden työpaikkahakemuksen matkaan. Tavallaan kyse on siitä, että masentuneenakin kannattaa edes valita se fiksumpi vaihtoehto, jos voi. Hyvää kannattaa tehdä siltä varalta, että siitä edes joskus koituisi hyviä seurauksia. - maiqqu
Hei vaan kaikille vastaajille! Pakko vielä vastata vaikka voipi olla, että joku taas suuttuupi. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut arvostella ketään, en muuten tänne palstalle kirjoittelisi, jos en tietäisi tästä mitään... Tarkoitus oli katsoa asiaa eri näkökulmasta, koska tiedän miten masentuneena näkee vain yhden värin elämässään. Eikä se ole masentuneen vika. Ei todellakaan, vaan kaikkihan haluaisivat, jos vaan valita voisivat, olla iloisia ja optimistisia. Lääkkeitä en kritisoi, mutta sitä toivon, että muutakin apua tulisi kuin vain ne lääkkeet ja se pätee moniin muihinkin sairauksiin. Olen sitä mieltä, että lähestulkoon kaikilla sairauksilla on ihmiselle viesti ja hyvin monet niistä ovat psykosomaattisia, eli alunperin jostakin henkisestä asiasta kiinni. Kenties esitin asiani liian töksäyttäen, mutta huom! ehkäpä, se miksi kirjoitukseni synnytti monessa ajatuksen siitä, että syyytän masentuneita, onkin heijastusta omasta syyttämisestä. Ja juuri se olisi hyvä huomata, kuinka itseään syyttää. Sillä lääke on anteeksianto itselle, oman itsen armahtaminen ja hyväksyminen. Ja ainakin itsensä vuoksi antaa myös muille anteeksi, sillä se on vain taakka, joka pitää kiinni tapahtuneissa vääryyksissä.
Ja jos tai kun jaksaa, niin voisi myös omia mielipiteitä/asenteita asettaa kyseenalaisiksi, muistaa, että asioita voi katsoa monella tavalla ja kenties olisi hyväksi hakea toisenlaisia näkökulmia. Koska ajatuksista kaikki lähtee.
Onko ehdotuksia miten voisi auttaa masentunutta, sillä taitaisin neuvoja tarvita ja varmasti moni muukin? Kiitos kovasti jos jollakin on ideoita.- dsfdsf
masennus on jokaisen silmät auki kulkevan perus mielentila.
ainoa tie ulos on välinpitämättömyys...
- maiqqu
Uhrina olemisen ansa on siinä, että elämästä tulee tarkoituksetonta.
Enkä tarkoita vain masentuneita vaan ihmisiä yleensä. - mietteliäs
Et taida enää tietää mitä oikein kirjotat?
Jätä fraasit ja mietelauseet.Niillä ei masennusta selitetä.- maiqqu
Hei Mietteliäs. Mitä et ymmärtänyt, kun kirjoitit etten enää tiedä mitä kirjoitan? Voin yrittää selittää sen toisella tavalla. Joillekin fraasit ja mietelauseet voivat olla avuksikin vaikkei ehkä sinulle. Masennusta on vaikea selittää, mutta luulisin, että jokainen masentunut silti haluaisi tietää mistä se johtuu, miksi se on tullut juuri itselle ja voiko mitään tehdä. Onko siis väärin edes yrittää kertoa mitä se omasta mielestäni on?
Kirjoittaisit sinäkin ideoitasi tänne, joku voisi hyötyä niistä. Varmasti kaikki apu on tervetullutta vaikkei omalle kohdalle sopisikaan. - Once again
maiqqu kirjoitti:
Hei Mietteliäs. Mitä et ymmärtänyt, kun kirjoitit etten enää tiedä mitä kirjoitan? Voin yrittää selittää sen toisella tavalla. Joillekin fraasit ja mietelauseet voivat olla avuksikin vaikkei ehkä sinulle. Masennusta on vaikea selittää, mutta luulisin, että jokainen masentunut silti haluaisi tietää mistä se johtuu, miksi se on tullut juuri itselle ja voiko mitään tehdä. Onko siis väärin edes yrittää kertoa mitä se omasta mielestäni on?
Kirjoittaisit sinäkin ideoitasi tänne, joku voisi hyötyä niistä. Varmasti kaikki apu on tervetullutta vaikkei omalle kohdalle sopisikaan.Vastailet aika valikoidusti sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Miksi erottelet aisat oikeiksi tai vääriksi? Esim. miksi ajattelet, että olisi väärin kertoa mielipide? Tuollainen väärin-oikein -ajattelumalli edustaa mielestäni mustavalkoisuutta puhtaimmillaan.
Kuten olen aiemmmin täällä "teitäjä" ja "kokenut" nimimerkeillä maininnut, niin aina masennukseen ei ole osoitettavissa mitään yhtä syytä. Ja silloinkin kun tuo syy voidaan suunnilleen kohdistaa, ei sen oivaltaminen sinänsä välttämättä mitään muuta. Huomio myäs masennus ääkitytä aatiana sairautena siinä missä syöpäkin. Vai ajatteletko tosiaan, että lääkkeet ovat vain ensiapu ja sairaudet pitäisi hoitaa muulla tavalla? Miten? Jotenkin nyt vain tulee tunne, että sinä et näe ihmisiä yksilöinä, vaan jonakin massana joka reagoi aina samalla tavalla. - maiqqu
Once again kirjoitti:
Vastailet aika valikoidusti sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Miksi erottelet aisat oikeiksi tai vääriksi? Esim. miksi ajattelet, että olisi väärin kertoa mielipide? Tuollainen väärin-oikein -ajattelumalli edustaa mielestäni mustavalkoisuutta puhtaimmillaan.
Kuten olen aiemmmin täällä "teitäjä" ja "kokenut" nimimerkeillä maininnut, niin aina masennukseen ei ole osoitettavissa mitään yhtä syytä. Ja silloinkin kun tuo syy voidaan suunnilleen kohdistaa, ei sen oivaltaminen sinänsä välttämättä mitään muuta. Huomio myäs masennus ääkitytä aatiana sairautena siinä missä syöpäkin. Vai ajatteletko tosiaan, että lääkkeet ovat vain ensiapu ja sairaudet pitäisi hoitaa muulla tavalla? Miten? Jotenkin nyt vain tulee tunne, että sinä et näe ihmisiä yksilöinä, vaan jonakin massana joka reagoi aina samalla tavalla.Hei sinulle. Vastauksista päättelin, että olen joidenkin mielestä tehnyt jotain väärää kirjoittaessani tänne. Voihan olla, että olenkin ymmärtänyt väärin kritiikin, koska itsestäkin tuntuu hankalalta yrittää auttaa. Juuri siksi, kuten sanoit, ihmisiä on siis monenlaisia. Mutta on ihmisissä samanlaisuuttakin, kuten se, että sairauksien syy ei välttämättä ole henkinen, mutta niistä lahestulkoon kaikista voi parantua henkisellä tavalla. Ihminen on kokonaisuus, jota ei huomioida lääketieteessä. Masennus on vain leimattu niihin harvoihin, joiden ajatellaan olevan lähtöisin henkisistä asioista. Ja koskapa niin on ne kaikki synnyttävät sairastuneessa syyllisyyttä ja häpeää, jos ei voida osoittaa mitään, mistä se voisi johtua. Kenties ajattelutavan muutos, että sairauksilla yleensäkin on henkinen vastineensa, voisi auttaa katsomaan kaikkia sairauksia eri tavalla. Huom!Ilman itsesyytöksiä ja häpeää!!!
Suhtautumiseni lääkkeisiin vain on se kuin on. Ne auttavat, mutta jatkuvaan käyttöön ei pitäisi tuudittautua, sillä aivan varmasti kehomme yrittää viestittää meille jotain ja kun otamme lääkkeitä viestimme takaisin on "ole hiljaa, en halua kuunnella sinua". Ja tämä viesti tulee esiin sitten toista kautta. Anteeksi taas kaikille, mutta mielestäni masennuksessa on jotain hyvääkin, kun se on psyykkistä. Sillä sen viesti on helpompi/usein pakkokin kuunnella ja päästä siitä.
Uudessa Voi Hyvin-lehdessä oli juttu masennuksesta ja vanhoissakin sellaisissa on ollut kirjoituksia, jotka ovat auttaneet monia. Siellä osataan kirjoittaa niin kauniisti ja viisaasti asioista. Verrattuna näihin omiin sekaviin teksteihini. : ) - ex masis
maiqqu kirjoitti:
Hei sinulle. Vastauksista päättelin, että olen joidenkin mielestä tehnyt jotain väärää kirjoittaessani tänne. Voihan olla, että olenkin ymmärtänyt väärin kritiikin, koska itsestäkin tuntuu hankalalta yrittää auttaa. Juuri siksi, kuten sanoit, ihmisiä on siis monenlaisia. Mutta on ihmisissä samanlaisuuttakin, kuten se, että sairauksien syy ei välttämättä ole henkinen, mutta niistä lahestulkoon kaikista voi parantua henkisellä tavalla. Ihminen on kokonaisuus, jota ei huomioida lääketieteessä. Masennus on vain leimattu niihin harvoihin, joiden ajatellaan olevan lähtöisin henkisistä asioista. Ja koskapa niin on ne kaikki synnyttävät sairastuneessa syyllisyyttä ja häpeää, jos ei voida osoittaa mitään, mistä se voisi johtua. Kenties ajattelutavan muutos, että sairauksilla yleensäkin on henkinen vastineensa, voisi auttaa katsomaan kaikkia sairauksia eri tavalla. Huom!Ilman itsesyytöksiä ja häpeää!!!
Suhtautumiseni lääkkeisiin vain on se kuin on. Ne auttavat, mutta jatkuvaan käyttöön ei pitäisi tuudittautua, sillä aivan varmasti kehomme yrittää viestittää meille jotain ja kun otamme lääkkeitä viestimme takaisin on "ole hiljaa, en halua kuunnella sinua". Ja tämä viesti tulee esiin sitten toista kautta. Anteeksi taas kaikille, mutta mielestäni masennuksessa on jotain hyvääkin, kun se on psyykkistä. Sillä sen viesti on helpompi/usein pakkokin kuunnella ja päästä siitä.
Uudessa Voi Hyvin-lehdessä oli juttu masennuksesta ja vanhoissakin sellaisissa on ollut kirjoituksia, jotka ovat auttaneet monia. Siellä osataan kirjoittaa niin kauniisti ja viisaasti asioista. Verrattuna näihin omiin sekaviin teksteihini. : )Et sinä ole tehnyt mitään väärää, olet vaan tuonut esille oman mielipiteesi masennuksesta.
Jonkin asteisiin masennuksiin sinun "ohjeesi" auttavat, mutta sairaanloisen masennuksen ollessa kyseessä on aina lääkitys ja lääkärin seuranta tarpeen.
Varsinkin psykiatrit ovat koulutettuja huomioimaan ihminen kokonaisuutena ja hänen henkinen tasonsa , joko sairaana tai alakulona.
Meitä jotka olemme käyneet läpi sairaanloisen masennuksen hieman "ottaa pattiin" tuo ajattelu tapa,;" se on itsestäsi kiinni".
Se kun ei ole.
Masentunut ihminen on mieleltään että ruumiiltaan siinä kunnossa että sitä kipua ja tuskaa ei pysty kuvailemaan. Maailma on mustaakin mustempi ja missään ei ole mieltä ei tarkoitusta ei näe valoa ei tulevaisuutta vaan joko hyväksuyy, että tässä olen ja muuta en voi, hammasta purren elän läpi tämän päivän vaikka tuskin koskaan helpottaa....tai sitten päättää lopettaa koko touhun (riistää hengen).
Tuntuu vaan hassulta syyllistää masentunutta mieltä sillä, että se olisi itseaiheutettua siten, että suhde elämän ja itsensä välillä on vinossa.
Mutta psyyken ongelmat ovat varmaan vielä tänä päivänäkin hieman "erikoisia" ja niistä ei puhuta saatikka ei tajuta mistä on kysymys.
Lääkitys eli ensiapu on tarpeen sairauteen kuin sairauteen. Jos sokeritautia sairastava jättää ottamatta insuliinipistoksen voi seuraukset olla kohtalokkaat, samoin jos masennusta sairastava jättää ottamatta lääkkeet, jotka vaikuttavat aivojen aineenvaihdunnan tilaan saattaa myös seuraukset olla kohtalokkaat...
Masentunutta mieltä ei ymmärrä kukaan muu kuin itse sen läpi käynyt. Kaikkien muiden kommentiti ovat arvailuja ja kokemusta siitä, että mieli on joskus ollut maassa ja "masentaa".
Hyvää syksyn jatkoa sinulle... - maiqqu
ex masis kirjoitti:
Et sinä ole tehnyt mitään väärää, olet vaan tuonut esille oman mielipiteesi masennuksesta.
Jonkin asteisiin masennuksiin sinun "ohjeesi" auttavat, mutta sairaanloisen masennuksen ollessa kyseessä on aina lääkitys ja lääkärin seuranta tarpeen.
Varsinkin psykiatrit ovat koulutettuja huomioimaan ihminen kokonaisuutena ja hänen henkinen tasonsa , joko sairaana tai alakulona.
Meitä jotka olemme käyneet läpi sairaanloisen masennuksen hieman "ottaa pattiin" tuo ajattelu tapa,;" se on itsestäsi kiinni".
Se kun ei ole.
Masentunut ihminen on mieleltään että ruumiiltaan siinä kunnossa että sitä kipua ja tuskaa ei pysty kuvailemaan. Maailma on mustaakin mustempi ja missään ei ole mieltä ei tarkoitusta ei näe valoa ei tulevaisuutta vaan joko hyväksuyy, että tässä olen ja muuta en voi, hammasta purren elän läpi tämän päivän vaikka tuskin koskaan helpottaa....tai sitten päättää lopettaa koko touhun (riistää hengen).
Tuntuu vaan hassulta syyllistää masentunutta mieltä sillä, että se olisi itseaiheutettua siten, että suhde elämän ja itsensä välillä on vinossa.
Mutta psyyken ongelmat ovat varmaan vielä tänä päivänäkin hieman "erikoisia" ja niistä ei puhuta saatikka ei tajuta mistä on kysymys.
Lääkitys eli ensiapu on tarpeen sairauteen kuin sairauteen. Jos sokeritautia sairastava jättää ottamatta insuliinipistoksen voi seuraukset olla kohtalokkaat, samoin jos masennusta sairastava jättää ottamatta lääkkeet, jotka vaikuttavat aivojen aineenvaihdunnan tilaan saattaa myös seuraukset olla kohtalokkaat...
Masentunutta mieltä ei ymmärrä kukaan muu kuin itse sen läpi käynyt. Kaikkien muiden kommentiti ovat arvailuja ja kokemusta siitä, että mieli on joskus ollut maassa ja "masentaa".
Hyvää syksyn jatkoa sinulle...Mielestäsi syyllistän masentuneita siitä että ovat itse aiheuttaneet masennuksensa. Tarkoitus ei niin ollut. Mitä syyllistä siinä tarvitsee etsiä? Ei syyllistä vaan syitä. Päinvastoin on mahdollista armahtaa itsensä. Kukin tekee aina niin kuin parhaaksi katsoo. Vaikka "virheitäkin", jokin syy niihinkin ollut, että se on mielekästä.
Henkisten asioiden pohtimisesta ei tule etsiä syyllistä vaan pelastusta!
... Enkä heitä näitä millään mutu-tuntumalla, kuten tunnut vaan luulevan...
Jotain muutakin tarvitsisi keksiä kuin lääkkeet, joilla ihmisten psyyke latistetaan ei miksikään ja turrutetaan oma taju. Terapiassa lääkärit tuntuvat pelkäävän potilaan tunteita enemmän kuin potilas itse. Vai mitä kun eräskin mies käy läpi omaa traumaansa jo toista vuotta ja lääkkeitä vaan, lääkkeitä vaan, keskusteluissa ei ole edetty kuin syyttelemisiin ja vikojen etsintään ja ainaiseen vanhan jauhamiseen. Työpaikka mennyt, vaimokin hermoromahduksen partaalla ja poikakin terapiaan kotitilanteen vuoksi. Kuinka paljon on tällaista? Mutta eihän niistä puhuta kun jotain on vinossa ja jotain tarttis tehrä, mut kun ei tiedetä mitä.
Joten ehdotuksia ex-masis, heitä jotain kehiin! - ...juu...
maiqqu kirjoitti:
Mielestäsi syyllistän masentuneita siitä että ovat itse aiheuttaneet masennuksensa. Tarkoitus ei niin ollut. Mitä syyllistä siinä tarvitsee etsiä? Ei syyllistä vaan syitä. Päinvastoin on mahdollista armahtaa itsensä. Kukin tekee aina niin kuin parhaaksi katsoo. Vaikka "virheitäkin", jokin syy niihinkin ollut, että se on mielekästä.
Jotain muutakin tarvitsisi keksiä kuin lääkkeet, joilla ihmisten psyyke latistetaan ei miksikään ja turrutetaan oma taju. Terapiassa lääkärit tuntuvat pelkäävän potilaan tunteita enemmän kuin potilas itse. Vai mitä kun eräskin mies käy läpi omaa traumaansa jo toista vuotta ja lääkkeitä vaan, lääkkeitä vaan, keskusteluissa ei ole edetty kuin syyttelemisiin ja vikojen etsintään ja ainaiseen vanhan jauhamiseen. Työpaikka mennyt, vaimokin hermoromahduksen partaalla ja poikakin terapiaan kotitilanteen vuoksi. Kuinka paljon on tällaista? Mutta eihän niistä puhuta kun jotain on vinossa ja jotain tarttis tehrä, mut kun ei tiedetä mitä.
Joten ehdotuksia ex-masis, heitä jotain kehiin!Heitän kehiin ehdotuksen , että annetaan edelleenkin ammattihenkilökunnan hoitaa henksisesti sairaita niin lääkityksen kun muun hoidon kuten terapian avulla.
Mutu - tuntumaa on juuri tuo maallikon arvailu mitä pitää tehdä ja kun voi tehdä.
Asia on vain niin yksinkertainen, että psyykkisesti sairastunut ei ole voinut sairastumiselleen mitään, siihen ei auta neuvot iloisemmasta elämän asenteesta.
Kun mieli on sairastunut, siinä on tapahtunut selvä kemiallinen reaktio aivoissa ja sitä ei saada korjattua keskustelemalla siihen tarvitaan aina lääkehoito.
Turruttavat lääkkeet ovat sitä varten, että mieli turtuu tuntemaan sitä tuskaa mitä masentunut sairas mieli kokee.
Kuten sanoin, ei yksikään ihminen joka ei ole itse henkilökohtaisesti käynyt läpi sairasta masennusta pysty tajuamaan sairauden vakavuuttta ja sitä tuskaa mitä siihen liittyy. Yksinkertaisesti ihminen ei pysty olemaan elossa ilman turruttavia lääkkeitä tai alkoholia kuten moni masentunut tekee.
Terapiasta. Se ei koskaan ole muutaman kuukauden tai vuoden tai kahden vuoden prosessi vaan parhaassa tapauksessa sitä joutuu käymään terapiassa parikymmentä vuotta ennenkuin asiat alkavat loksahtaa kohdalleen.
Terapeutin tarkoitus on ohjata potilas itse tajuamaan missä mättää ja kun nämä kipeät asiat on hyväksytty ja käyty läpi alkaa eheytyminen.....
No olen aina ollut "kateellinen" henkisesti vahvoille ja voimakkaille ihmisille, sillä heidän ei tarvitse pelätä mitään he jyräävät elämässään eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta....
Mutta sitten toisaalta ellei meitä herkkiä olisi missä olisivat luovat ja taiteelliset ihmiset.
Maailma nyt on tätä ja tänne on mahduttava elämään niin psyykkisesti sairaat ja terveet kun fyysisesti sairaat ja terveet.
Se on taito jos mikä, miten tulee toimeen erilaisuuden kanssa on se sitten psyykkistä tai fyysistä.
Onneksi on ihmisiä, jotka "ymmärtävät" enemmän ja puhuvat vähemmän.
Pieni ystävällinen hymy ja katse auttavat kummasti sairasta eteenpäin... - maiqqu
...juu... kirjoitti:
Heitän kehiin ehdotuksen , että annetaan edelleenkin ammattihenkilökunnan hoitaa henksisesti sairaita niin lääkityksen kun muun hoidon kuten terapian avulla.
Mutu - tuntumaa on juuri tuo maallikon arvailu mitä pitää tehdä ja kun voi tehdä.
Asia on vain niin yksinkertainen, että psyykkisesti sairastunut ei ole voinut sairastumiselleen mitään, siihen ei auta neuvot iloisemmasta elämän asenteesta.
Kun mieli on sairastunut, siinä on tapahtunut selvä kemiallinen reaktio aivoissa ja sitä ei saada korjattua keskustelemalla siihen tarvitaan aina lääkehoito.
Turruttavat lääkkeet ovat sitä varten, että mieli turtuu tuntemaan sitä tuskaa mitä masentunut sairas mieli kokee.
Kuten sanoin, ei yksikään ihminen joka ei ole itse henkilökohtaisesti käynyt läpi sairasta masennusta pysty tajuamaan sairauden vakavuuttta ja sitä tuskaa mitä siihen liittyy. Yksinkertaisesti ihminen ei pysty olemaan elossa ilman turruttavia lääkkeitä tai alkoholia kuten moni masentunut tekee.
Terapiasta. Se ei koskaan ole muutaman kuukauden tai vuoden tai kahden vuoden prosessi vaan parhaassa tapauksessa sitä joutuu käymään terapiassa parikymmentä vuotta ennenkuin asiat alkavat loksahtaa kohdalleen.
Terapeutin tarkoitus on ohjata potilas itse tajuamaan missä mättää ja kun nämä kipeät asiat on hyväksytty ja käyty läpi alkaa eheytyminen.....
No olen aina ollut "kateellinen" henkisesti vahvoille ja voimakkaille ihmisille, sillä heidän ei tarvitse pelätä mitään he jyräävät elämässään eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta....
Mutta sitten toisaalta ellei meitä herkkiä olisi missä olisivat luovat ja taiteelliset ihmiset.
Maailma nyt on tätä ja tänne on mahduttava elämään niin psyykkisesti sairaat ja terveet kun fyysisesti sairaat ja terveet.
Se on taito jos mikä, miten tulee toimeen erilaisuuden kanssa on se sitten psyykkistä tai fyysistä.
Onneksi on ihmisiä, jotka "ymmärtävät" enemmän ja puhuvat vähemmän.
Pieni ystävällinen hymy ja katse auttavat kummasti sairasta eteenpäin...Rivien välistä voi lukea kirjoituksissasi etten saisi mielipiteitäni esittää, vaikka toisin kuitenkin sanot. >Onneksi on ihmisiä, jotka ymmärtävät enemmän ja puhuvat vähemmän>
Niin olis kait ainakin psykiatreille hienoa kun kukaan ei puuttuisi heidän tehokkaisiin hoitoihinsa tai arvostelisi niitä, niinkö. Anti mennä vaan perheet ja työt ja lasten hyvinvointi, puhumattakaan potilaan voinnista, kestää kestää. Miksi se kestää, miksi sitä pitää kierrellä ja kaarrella parikymmentäkin vuotta? Mitä pelätään? - teitäjä
maiqqu kirjoitti:
Mielestäsi syyllistän masentuneita siitä että ovat itse aiheuttaneet masennuksensa. Tarkoitus ei niin ollut. Mitä syyllistä siinä tarvitsee etsiä? Ei syyllistä vaan syitä. Päinvastoin on mahdollista armahtaa itsensä. Kukin tekee aina niin kuin parhaaksi katsoo. Vaikka "virheitäkin", jokin syy niihinkin ollut, että se on mielekästä.
Joten ehdotuksia ex-masis, heitä jotain kehiin!Tässä keskustelussahan pääasiassa aiheena oli masennus, eikö vain. Miksi vedät psyyken sotkemisen lääkkeillä tähän? Maseenus/mielialalääkkeet EIVÄT ole psyykenlääkkeitä eikä niillä siis pyritä vaikuttamaan ihmisen psyykeeseen mitenkään (niiden tarkoitus nimenomaan EI OLE vaikuttaa psyykeeseeb).
Psyykelääkkeet ovat eri asia joskin psykoottisen masennuksen hoidossa niitä on hieman 'pakko' käyttää (mahdollisen masennuslääkityksen lisäksi), jotta pyrittäisiin estämään henkilön psykoottiset jaksot. Psykoosissa ollessa ei henkilö elä 'tässä todellisuudessa'. Jos ei elä täällä, vaan harhaisessa ja vääristyneessä 'todellisuudessa' (joka on hyvin todellinen psykoottiselle ihmiselle itselleen), lienee selvää ettei tällaisella henkilöllä ole kykyä välttämättä edes huolehtia päivittäisistä perustarpeistaan.
Kirjoitustesi perusteella rohkenen tässä kommentoida niiden vaikuttavan hyvinkin mutu-pitoisilta. Ei millään pahalla. - ex masis
maiqqu kirjoitti:
Rivien välistä voi lukea kirjoituksissasi etten saisi mielipiteitäni esittää, vaikka toisin kuitenkin sanot. >Onneksi on ihmisiä, jotka ymmärtävät enemmän ja puhuvat vähemmän>
Niin olis kait ainakin psykiatreille hienoa kun kukaan ei puuttuisi heidän tehokkaisiin hoitoihinsa tai arvostelisi niitä, niinkö. Anti mennä vaan perheet ja työt ja lasten hyvinvointi, puhumattakaan potilaan voinnista, kestää kestää. Miksi se kestää, miksi sitä pitää kierrellä ja kaarrella parikymmentäkin vuotta? Mitä pelätään?Psykiatria on hieno ja hyvä hoitomuoto.
Nykyaikana psykiatrien koulutus on huipputasoa.
Todellista apua tarvitsevat eivät voi saada eivätkä saakkaan koskaan apua sairauteensa maallikolta tai mutu-tuntuma ihmiseltä.
Psykiatri on ainoa, joka pystyy diagnosoimaanihmisen mielentilan.
Mitään ei pelätä enemmän kuin juuri noita maallikko mutu-tuntuu ihmisiä, jotka jakelevat neuvojaan henkisesti sairaille ihmisille.
Sinulla on selkeä persoonallisuushäiriö, (sanoo mutu tuntuma ihminen)koska et pysty ottamaan asioita asioina vaan alat jänkkäämään ja pänkkäämään, että sinun tietosi on ainoa oikea.
Osa siitä mitä puhut on varmasti totta, mutta henkisestisairaat jätettäköön oikeiden ammattiauttajien hoiviin, eikä aleta täällä jakelemaan neuvoja.
Vai mikä hinku sinulla on "parantaa" henkisesti sairaat. Oletko itse nyt vai oletko ollut hensiesti sairas ja tarvinnut psykiatrin apua ja pettynyt siihen vai mistä tämä psykiatri vastaisuus ?
kiitos..
- Sori
Sori mut masennut ovi johtua myös ihan fyysisestä aivojen kehittymisestä. siis syytetäänkö aivoja ja valitaan toisin.
Ei kun syödään lääkeitä. - ex-uhri
Onks täällä palstalla pari tyyppiä jotka terrorisoi millon milläkin nimellä kaikkien muiden paitsi lääkkeiden mainostajien ja psykoosilla uhkailijoiden kirjoituksia? Siltä vaikuttais ainakin. Joiden mielestä tänne ei saa kirjottaa ku ne jotka on käyneet oikeenlaisen masennuksen läpi eli heidän mielestä kait vaan ne jotka ei siitä oo selvinny, vai???? Tartutaan millon mihinkin pikkuseikkaan eikä kehitetä keskustelua yhtään parempaan. Onneks en oo niitten pöksyissä, sen verran piikikkäitä huomautuksia sutkaillaan muka hyvällä. Jos he suhtautuvat omaan itseensäkin samallatavalla... Taidan minäkin siirtyä muualle täältä, sääliks käy vaan niitä jotka täältä heiltä neuvoja kyselee. Lääkkeitä vaan napaan ja vihannekseksi loppuelämäksi. Tsiisus sentään!!!!!
- voivoi
Ennemminkin ärsyttää syyttelevä ja kaikkitietävä kirjottelu henkilöiltä,jotka selvästi ei asiasta tiedä.Sinunkin kirjotuksessa huomaa tuon ilkeyden, vain koska täällä on väitetty vastaan.Jos ei onnistu toipumaan masennuksesta, se kuule kalvaa varmasti.Mutta miksi se vaikuttaisi mielipiteeseen.Tuollainen kirjotustyyli osoittaa, miten vähän välität sairaista ihmisistä.Vai menetkö syöpäsairaalle naureskelemaan,että kalvaako mieltä kun hoito ei onnistu?
Kukaan ei ole kieltänyt kirjottelemasta tänne.Mutta tottakai saa vastata kun joku kuten aloittaja kirjottaa täysin perättömiä päätelmiä.Ja kun asiallisiin vastauksiin ja perusteluihin ei enää kyetä sanomaan vastaan, niin kirjotetaan ilkeyksiä.Epäillään masentuvan itse syyllistävän itsensä, mikä taas muka todistaisi alkuperäisen "teoriat"oikeiksi.Siitä jo huomaa, ettei ole vaivauduttu lukemaan ainuttakaan masennuksesta kertovaa kirjaa.Sinun tai masentuneen kaltaisilta neuvon saaminen olisi kaikista surkeinta.Tuo mustavalkonen näkemys hoitoja vastaan.Yksi juttu muuten,en ole itseäni tuntenut koskaan uhriksi vaikka mulla on ollut vaikea masennus.Sinultahan noita piikikkäitä huomautuksia riittää.
- masis...ex
haista haitari koko Emma /Olle jos vaan tajuat pitää turpavärkkisi kiinni.
Sinun kaltaistesi "ymmärtämättömien" ja "vajaa pipoisten " kommentteja ei todellakaan kukaan masentunut kaipaa.
Joten ole onnellinen oman onnellisuutesi kanssa, äläkä ala antaa neuvoja ihmisille joilla on sairaus nimeltä masennus...
Apua sinua ja muita kaltaisiasi tulisi välttää...meidän heikkoherkoimsten...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938