Mulla on ollu jo jonkin aikaa jaloissa pistelyä ja puutumista joka on aika voimakasta
koska tämä on ilmaantunut jo moneen kertaan tulee mieleen ms-tauti koska jaloissani on ollut vuosia sitten omituista särkyä ensimmäisen kerran joka lähti pois.
Kannattaako mennä terveyskeskuslääkärille vai suoraan yksityiselle, haluan että asia todella tutkittaisiin? miten tautia lähdetään toteamaan, ei varmaan heti magneettikuvaan tms pääse
Miten tauti todetaan
2
397
Vastaukset 2
- minä
Miks täältä kysytään onko mulla ms?
Eikö nyt järkevä ihminen mene lääkärille!
Ei tällä palstalla tehdä diagnooseja.!!
Ärsyttävää kun joku kirjoittaa,mulla on silmä kipee onko mulla ms.?
Kyllä huomaat kun tauti tulee,se on varmaa.
Tiedän paljon taudista,koska itelläni olut jo 34v. - 100µg
Oireesi voi johtua selästäkin. Välilevyongelma? MS todetaan pään magneetilla.
D-vitamiinin riittämätön saanti lisää riskiä sairastua parantumattomaan MS-tautiin. Suomessa on tutkimusten mukaan kaikilla lähes vuoden ympäri kohdusta hautaan merkittävä D-vitamiinin puutos (veriarvot 100-150 nmol/l) alittavat tasot, johtuen Suomen lyhyestä kesästä ja talvella lisäravinteena nautitun D-vitamiinin riittämättömästä korvaushoidosta. Edelleen suurin osa suomalaista EI syö lainkaan D-vitamiinia purkista. Tutkimusten mukaan riittävä annos on 50-150µg/vrk, riippuen iästä ja koosta.
D-vitamiinin vaikutukset ihmisen terveyteen ovat huomattavan laajat, Oxfordin yliopiston geenitutkimus kertoo. Sen mukaan D-vitamiini vaikuttaa mm. MS-tautiin, I-tyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin liittyviin geeneihin sekä yli 2000 muuhun geeniin. Genome Research -lehdessä tutkijat kertovat DNA-sekvensoinnin avulla löytäneensä ihmisen genomista 2 776 paikkaa, joihin D-vitamiinin reseptoriproteiini sitoutuu, ja havaitsivat niiden kasautuvan monien autoimmuunitauteihin liittyvien geenien lähettyville. Havainto viittaa siihen, että D-vitamiinin riittämätön saanti vaikuttaa mm. SLE-taudin (systeeminen lupus erythematosus), nivelreuman ja useiden syöpien syntyyn. Tutkijat havaitsivat lisäksi D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joista mm. IRF8-geeni on yhdistetty MS-tautiin ja PTPN2 I-tyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin. D-vitamiinin puute vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen.
LÄHDE: Uutispalvelu Duodecim
Vuoden 2012 ECTRIMS-kongressissa Sreeram Ramagopalan Oxfordin yliopistosta kertoi uusista D-vitamiinia koskevista tutkimustuloksista. Britanniassa on todettu selkeä yhteys riisitaudin ja MS-taudin välillä: jos on sairastanut riisitaudin, MS-taudin riski suurentuu 2,4-kertaiseksi. Ramagopalan esitteli myös tutkimusta, jossa on osoitettu, että T-lymfosyyttien D-vitamiinireseptorit alkavat toimia kunnolla vasta kun D-vitamiinipitoisuudet ovat nykyisen viitealueen (mikä viitealue on käytössä ?) suurimman kolmanneksen alueella.
Vastikään todettiin, että lapsuuden riisitaudilla eli D-vitamiinin puutteella on yhteys MS-tautiin. Nykyisin suositellaan 50µg D-vitamiinia päivittäin. Suositus koskee myös potilaiden lapsia, joilla tautiperintöä voidaan mahdollisesti estää.
LÄHDE:
Virpi Leppä tutkija, Suomen molekyylilääketieteen instituutti, Helsinki
Juha Multanen neurologian erikoislääkäri, MS-neuvola, Helsinki
Neurologit toteavat, että MS-tautia esiintyy eniten 45 leveysasteen pohjoispuolella, jossa aurinkoa saadaan vain vähän ja väestö potee yleisesti D-vitamiinin puutetta. Suomi sijaitsee leveysasteiden 60 ja 70 välillä.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2540
Lähteet ja tutkimukset:
https://sites.google.com/site/erkkikuure/d-vitamiinijams
http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/vitamin-d-levels-correlate-with-ms-disease-severity-in-new-iranian-study/
http://www.medscape.com/viewarticle/812045
http://www.vitamindcouncil.org/blog/how-does-vitamin-d-work-in-multiple-sclerosis/
http://blog.vitamindcouncil.org/2013/01/10/new-randomized-controlled-trial-says-vitamin-d-prevents-and-delays-multiple-sclerosis/
http://blog.vitamindcouncil.org/2013/02/16/the-multiple-sclerosis-d-lemma/
http://www.vitamindcouncil.org/month-of-birth-linked-to-immune-health-and-multiple-sclerosis/
Vitamin D May Slow Multiple Sclerosis: Study But whether MS patients should take supplements is subject of debate
http://www.webmd.com/multiple-sclerosis/news/20140120/vitamin-d-may-slow-multiple-sclerosis-study-suggests
New study shows relationship between sun exposure and multiple sclerosis in Norway and Italy
http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/new-study-shows-relationship-between-sun-exposure-and-multiple-sclerosis-in-norway-and-italy/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a5971284- 85995
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta171753Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.297746Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä209702- 58683
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o175651Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.88600Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht203569Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut21531