Kelkkareitin pakkolunastus

Seppo

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun menee pakkolunastuskokoukseen, jossa perustetaan kelkkareitti.
Saako korvauksia.
Voiko vaatia esin laidunten kohdalle portteja vai pitääkö ne tehdä omin kustannuksin.
Voiko vaatia reitin levennystä tehtäväksi naapurin puolelta ( epävirallinen reitti on kulkenut rajaa pitkin, mutta meidän puolella koska naapuri ei ole antanut lupaa tulla hänen puolelle).
Kuinka leveänä he saavat lunastaa maat.

10

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä

      Koita hakea jostain liitooravan papanoita, tai jokin harvinainen kasvi, niin jopas lähtee kelkkareitti jonnekin muualle, tai joskus kävi se että haki valtaus oikeuden alueelle ja kaivostoimintaa, lapiolla pieni kuoppa ja siinä on kaivos. Tai vetoa johonkin meluhaittoihin ja ota yhteyttä ympäristö ministeriöön, kaikkea pystyy aina keksimään. Tai ota yhteyttää greenpeachen

      • Maanmittari

        Siitä vaan harvinaisia kasveja tai liito-oravan papanoita reitin tielle sijoittamaan, lopputulos on että itse maanomistajakaan ei saa käyttää aluettaan mihinkään kun se suojellaan joten olipas fiksu neuvo.

        Meluhaittoja koskevat kysymykset ja korvaukset käsitellään toimituksessa eikä meluhaitoilla voi ulkoilureittiä kaataa.


    • Maanmittari

      Kyseessä on ilmeisesti Ulkoilulain mukainen ulkoilureittitoimitus eikä varsinainen Lunastustoimitus. (kokouskutsussa lukee mikä toimitus on kyseessä) Vastaukseni perustuvat tähän olettamaan.

      Ulkoilureittitoimitusta koskevat säännökset löytyvät ulkoululaista ja menettelyyn sovelletaan yksityistietoimituksen menettelytapoja soveltuvin osin.

      Ulkoilureitin tarkka sijainti ja leveys päätetään kokouksessa mutta se perustuu täysin kunnan laatimaan ulkoilureittisuunnitelmaan josta ei käytännössä poiketa kuin kunnan suostumuksella. Käytännössä maanomistajilla ei siis sijaintiin ole juurikaan sananvaltaa vaan kunta määrää tästä.

      Ulkoilureitin perustamisesta määrätään korvaukset viran puolesta. Käytännössä viran puolesta määrätään korvaukset kohteesta (sisältää korvaukset maapohjasta ja mahdollisesti lunastettavasta kiinteästä omaisuudesta, puustoa ei yleensä korvata sillä maanomistaja saa pitää kaadetut puut mutta enneaikaisesta hakkuusta (jos puu ei ollut hakkuukypsää) maksetaan korvaukset) ja mahdollisista muista haitoista tai vahingoista maanomistajan vaatimuksesta joten kannattaa vähän listata mitä haittoja/vahinkoja reitistä sinulle koituu.

      Mitä itseasiassa tarkoitat tuolla laitumien porttitarpeella. Kulkeeko ulkoilureitti aidatun laitumen poikki vai tuleeko sinulle muulla tavalla ulkoilureitiin johdosta tarve rakentaa portteja (ilman että ulkoilureitti itsessään menee laitumen läpi)

      Jos kyse on siitä että ulkoilureitti kulkee laitumen läpi pitää portin teko ja sen kustannukset käsitellä lain mukaan toimituksessa ilman eri pyyntöäkin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että reitin pitäjä eli kunta joko rakentaa portin tai portin rakentaa maanomistaja joka saa sitten reitin pitäjältä korvauksia portin rakentamiskustannuksista. Toimituksessa voidaan myös antaa määräyksiä portin rakentamisesta, rakenteesta, aukipitämisestä yms.. vastaavista asioista.

      Jos kyseessä on jälkimmäinen asia eli että sinulle syntyy porttitarve vaikka reitti itsessään ei laitumesi läpi menekään niin kyseessä on selkeästi vahingonkorvausasia joka käsitellään toimituksessa muitten korvausten yhteydessä eli siitäkin saa korvausta. Tätä kuitenkin kannattaa muistaa vaatia.

    • rami

      Mikset anna vetää kelkkareittiä maittesi poikki.
      Mieti edut sekä haitat.

      Haitat:
      Muut käyttävät maatasi jonka omistat.

      Edut:
      Monella hyvä mieli.
      Pystyt kulkemaan maillesi helpommin talvella kun reitti on valmiina.
      Kelkkailu on ohjattu reiteillä jotenka kovin moni ei poikkea reiteiltä.

      Ja lisää perustelujahan on olemassa molempiin sarakkeisiin.
      Mieti sellaista kun ajelet autolla tuolla maantiellä ja alkuperäiset maan omistajat olisivat laittaneet portteja tielle vaikka kilometrin välein. ??????????????

      • Maanmittari

        Ja kun kelkkareitti perustuu ulkoilureittisuuntaan ja ulkoilureittitoimitukseen ko. kysymystä ei tarvitse edes pohtia kun maanomistajan mielipidettä ei kysellä reitin perustamisessa ;-)


      • Seppo
        Maanmittari kirjoitti:

        Ja kun kelkkareitti perustuu ulkoilureittisuuntaan ja ulkoilureittitoimitukseen ko. kysymystä ei tarvitse edes pohtia kun maanomistajan mielipidettä ei kysellä reitin perustamisessa ;-)

        Eipä tosiaankaan maanomistajalta kysellä !
        Niistä haitoista voi tietenkin jokainen saada käsityksen, kun muuten hiljaiseen luonnonrauhaan pörähtää keväällä parisataa kelkkaa (safariyrittäjien ohjaamia) päivässä vinguttamaan täysillä.
        Laitumen läpihän se reitti kulkee. Talvella ei laidun ole käytössä, mutta minä en kyllä suostu purkamaaan ja kokoamaan aitaa joka kevät ja syksy.
        Kelkkareittiä ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin kelkkailuun ja koska meillä ei ole eikä tule mokomaa härveliä, ei siitä meille ole mitään hyötyä. Ymmärrän kyllä kelkan käytön työkäytössä, se on hyvä väline lumisessa maastossa, mutta nämä hurjastelijat ovat aivan sikoja vinguttaessaan omaansa. Ja heillä on tosi äänekkäät ja nopeat koneet.


      • Maanmittari
        Seppo kirjoitti:

        Eipä tosiaankaan maanomistajalta kysellä !
        Niistä haitoista voi tietenkin jokainen saada käsityksen, kun muuten hiljaiseen luonnonrauhaan pörähtää keväällä parisataa kelkkaa (safariyrittäjien ohjaamia) päivässä vinguttamaan täysillä.
        Laitumen läpihän se reitti kulkee. Talvella ei laidun ole käytössä, mutta minä en kyllä suostu purkamaaan ja kokoamaan aitaa joka kevät ja syksy.
        Kelkkareittiä ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin kelkkailuun ja koska meillä ei ole eikä tule mokomaa härveliä, ei siitä meille ole mitään hyötyä. Ymmärrän kyllä kelkan käytön työkäytössä, se on hyvä väline lumisessa maastossa, mutta nämä hurjastelijat ovat aivan sikoja vinguttaessaan omaansa. Ja heillä on tosi äänekkäät ja nopeat koneet.

        Eiköhän käytännössä ole helpointa kun siihen kohtaan missä reitti menee tehdään avattava ympärivuotinen portti tietysti reitinpitjän laskuun ja hän luonollisesti huolehtii sen avaamisesta talvisin kun reittiä käytetään.

        Meneekö kellkareitti niin läheltä asuntoasi että siitä kuuluu melua sinne. Voit nimittäin vaatia myös korvattavaksi meluhaittoja mitä reitin käytöstä syntyy sekä yleisestikin sinulle koituvista luonnonarvojen turmeltumisesta (viimeinen vaihtoehto on ehkä vähän teoreettinen)

        Itse suosittelisin että otat asiaa käsittelevään toimitusinsinööriin etukäteen ennen kokousta yhteyttä noiden korvausvaatimustesi suhteen ja kysyt esim onko hänellä ajatuksia miten tuo porttisysteemi pitäisi järjestää. Periaatteessa kai toimituksessa voidaan antaa jopa määräyksiä että liian tehokkailla tai kovaäänisillä koneilla ei saa kelkkailla. (en ole ihan varma tästä)

        Lähinnä tarvitaan sellainen asenne että hyväksyt että et voi reitin tulemista tai sen paikkaa muuttaa mutta muistat että reitinpitäjä on velvollinen korvmaan sinulle kaiken aiheutuneen haitan ja vahingon. Laadi siis viimeistään ennen kokousta lista mitä kaikkea vahinkoa sinulle kellkkareitin tulosta johtuu ja vaadit niitä korvattavaksi toimituksessa.


    • Esa

      Parhaat neuvot oikeuksistasi saat ottamalla yhteyttä Maanomistajien Arviointikeskukseen.

      Ja tässä taas kerran nähdään kannattaako antaa tehdä epävirallisia ulkoilureittejä ja luontopolkuja omistamilleen maille.

    • Maanmittari

      Korjataanpas itseäni. Kelkkareittiasia tuli nimittäin puheeksi erään Lapissa toimivan kollegani kanssa ja kelkkareittin perustaminen ei perustukkaan ulkoilulakiin kuten luulin vaan maastoliikennelakiin.

      Lähinnä suurin ero ulkoilulakiin ovat reitin perustamisen edelletykset jotka löytyvät ko. lain 16§:
      "Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa.

      Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa."

      Edellytykset ilmeisesti tutkitaan toimituksessa joten joten tällä perusteella voi reittiä saada siiretyksi tai kokonaan pois.

      Kysyn vielä kollegaltani tutkitaanko nuo edellytykset toimituksessa vai ei ja kirjoitan tänne siitä jos edellytyksiä ei tutkita toimituksessa.

      Muulta osin menettelystä soveltuvin osin viitataan ulkoilulakiin joten aikaisemmat neuvoni ulkoilulaista ovat varmaankin ihan relevantteja.

      • Maanmittari

        Kysyin asiaa vanhemmalta kollegaltani jolla on paljon kokemusta moottorikelkkareittien perustamistoimituksista. Hän on ainakin tulkinnut lakia siten että reitin perustamisedellytyksiä (ei tuota kohtuuonta haittaa maanomistajalle, luontoarvoille yms..) ei käsitellä toimituksessa vaan nämä kysymykset on lainvoimaisesti ratkaistu reittisuunnitelman yhteydessä. Toimituksessa vain vahvistetaan reittisuunnitelman mukainen reitti (jollei reitinpitäjä tai maanomistaja muuta sovi) ja tärkeinpänä asiana ratkaistaan korvauskysymykset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      204
      11511
    2. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      102
      10962
    3. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      67
      8555
    4. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      134
      8425
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      71
      8065
    6. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      11
      7489
    7. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      6
      5996
    8. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      22
      5890
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      91
      5872
    10. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      59
      5333
    Aihe