Miksi?

mies pohjoisesta

Miksi vl lapsille ei opeteta kotona toisten ihmisten kunnioittamista? Päinvastoin tuntuu, että heille opetetaan aliarvioimaan muita kuin vliä. Jatkuva helvetistä räksyttäminen on erittäin huonoa käytöstä. En usko, että vl-lapset olisivat luonnostaan sellaisia vaan oppi tulee jostakin. Joko kotoa tai seuroista???

Kertokaapa te vl-vanhemmat joille on asiasta huomautettu naapureiden taholta, että miksette kitke pois tuota ikävää käytöstä? Ettekö te usko, että juuri teidän lapsi syyllistyisi moiseen? Vai onko teistä jollain tavalla oikeutettua kun lapsenne huutelee muille törkeyksiä?Ettekö tajua, että ne naapurienkin lapset kasvavat joskus isommiksi ja ymmärtävät mistä on kysymys.

10

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täryjyrä

perkeleellistä "vain me" oppia, jolla vl-lapsia aletaan aivopestä heti tutti-iässä. Niinpä nämä vl-lapset sitten omien vanhempiensa opetuksen pohjalta huutelevat hiekka laatikolla helvettiin muita kuin vl-lapsia.

Melkoista julmuutta viattomiin lapsiin päin omilta vanhemmilta.

• ????

Miettikääpä vl-miehet. Teistäkin moni sai nuorena turpaansa. Olisikohan vaikuttanut asiaan se, että toitotitta liian monta kertaa muille lapsille helvettiin menoa? Opettakaa omille lapsillenne muiden ihmisten kunnioittamista niin voi olla yläasteella helpompaa.

• veeäl

saisivat melkoista satikutia jos syyllistyisivät sellaiseen.Onneksi en ole kuullut sellaista tapahtuneen meidän enkä muidenkaan vl lasten taholta. Kai se on auttanut kun olemme puolison kanssa puhuneet kuinka kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa.

En todellakaan ole törmännyt sellaiseen lainkaan, ja jos tulee ilmi että lapseni olisi sellaiseen syyllistynyt menemme asianomaisen ihmisen luokse pyytämään anteeksi käyttäytymistä. sillä luulen että siitä on kaksi hyvää vaikutusta, eli asioanomaisen kanssa tulee asiat kuntoon ja välit säilyvät hyvinä. Ja sitten jo ensimmäisen anteeksipyyntöreissun jälkeen luultavasti "halut" vastaavaan tekoon loppuvat.

Olen kuullut että jossain päin tällainen anteeksipyyntoreissu on saattanut saada aivan ihmeellisiä asioita aikaan, siis aivan positiivistä vain, josta ei tällä kertaa enempää.

• mies pohjoisesta

Teillä tuntuu olevan kasvatusperiaatteet kunnossa. Noin se pitäisi olla kaikilla. Valitettavasti kaikki eivät ajattele kuin te.

Kyllä ne varmaan vähemmistönä ovat vlistä joilla tuota helvettiin menoa huudellaan. Valitettavasti se vähemmistö pilaa helposti kaikkien maineen. Ihmiset kuitenkin ovat niin herkkiä kun on kyse omista lapsista.

• Heh

"Onneksi en ole kuullut sellaista tapahtuneen meidän enkä muidenkaan vl lasten taholta."

Ja kohta:

"Olen kuullut että jossain päin tällainen anteeksipyyntoreissu on saattanut saada aivan ihmeellisiä asioita aikaan, siis aivan positiivistä vain, josta ei tällä kertaa enempää."

Jos sellaista ei kerran ole tapahtunut, niin miksi anteeksi on pitänyt pyydellä? Tyypillistä vl-mentaliteettia: kiistetään kaikki, mutta samalla saattaa lipsahtaa, kuinka asianlaita todellisuudessa on.

• jälleen
        Heh kirjoitti:

"Onneksi en ole kuullut sellaista tapahtuneen meidän enkä muidenkaan vl lasten taholta."

Ja kohta:

"Olen kuullut että jossain päin tällainen anteeksipyyntoreissu on saattanut saada aivan ihmeellisiä asioita aikaan, siis aivan positiivistä vain, josta ei tällä kertaa enempää."

Jos sellaista ei kerran ole tapahtunut, niin miksi anteeksi on pitänyt pyydellä? Tyypillistä vl-mentaliteettia: kiistetään kaikki, mutta samalla saattaa lipsahtaa, kuinka asianlaita todellisuudessa on.

Heh heh ja kun oikein haluaa niin aina löytää jotain vai mitä?
        Ehkä kommentissa tapahtui siirtymin mikrotasolta makrorasolle sekä samalla kontekstin muutos eli substanssia ei enään ollutkaan oma lähipiiri ja huutelu vaan anteeksipyytäminen jostakin asiasta esim. naapurilta.

• veeäll
        Heh kirjoitti:

Ja kohta:

myös kirjoitin niin että väärin voi hyvinkin ymmärtää monikin lukija. Kuitenkin tarkoitin omaa asuialuettani vaikka en sitä sanonut, että meidän asuinympäristössä ei ainakaan korviini ole tullut tällaisia tapauksia. Mutta aivan varmasti on tullut tapauksia enempi tai vähempi missä vl:iä asuukin ympäri maata.

Anteeksi epäselvä kirjoitukseni, jospa tämä oli hieman selvempi.

• valitettavasti

Olen itse vl vanhempi ja joutunut, en voi sanoa usein mutta kuitenkin, joitakin kertoja puuttumaan tilanteeseen joissa lapset ovat puhuneet epäasiallisia semmoisille lapsille joiden perheet eivät kuulu vl liikeeseen. Kotona emme ainakaan meillä mitenkään pidä yllä ajatusta että me ollaan parempia tai että muille saa sanoa esim. "tepä ette pääse taivaaseen" -- läl läl tyyliin. Kiellän sen jyrkästi. Omat lapseni eivät toivon mukaan tähän syyllisty mutta kuulen todellakin joskus kadulta näitä lällättejyjä. Mielestäni on tärkeää että vanhemmat katkovat tällaiselta epäasiallisesta käyttäytymistä siivet. Ei ole oikein, että lapset huutelevat toisilleen asioista, joita eivät vielä ymmärrä. Sen olen huomannut että kasvatusvastuu on kova tehtävä, mutta tahdon tehdä sen niin että lapsistani kasvaa toisia ihmisiä kunnioittavia ja jokaisen ihmisen henkilökohtaisia valintoja arvostavia. Mikäli minulle tultaiisn sanomaan lapseni syyllistyneen ns. uskonnolla kiusaamiseen puuttuisin siihen heti. Ja nimenomaan keskustelemalla omien lasteni kanssa. Eihän aikuisetkaan voi työpaikollaan lällätellä toisilleen. Lapsuus on aika jolloin opitaan ja kasvetaan yhteiskunnan jäseniksi ja se lähtee ihmisen kunnioituksesta oli kyseessä sitten uskovaínen tai ei uskovainen henkilö.

Eli siis kysymyksesi miksi ei opeteta oli aika yleistävä ja haluankin korostaa että myös vl perheet eroavat toisistaan. Meillä ainakin oetetaan toisten ja kaikkien ihmisten kunnioittamista!

• sitä ennen

Minä huutelin lapsena suurin piirtein noin, epäuskoisille kavereilleni.

Sitä ennen edelsi tilanne, että Minulle ja siasruksilleni huudeltiin
        " Menkää te Jeesustelijat ja uskovaiset lukemaan sitä raamattuanne. Ottako vähän uskovaisia ?? jne..."

Siihen vastasimme
        "Niin mennäänkin, mutta tepä ette pääse taivaaseen kun ette halua olla uskovaisia jne..."

Että jos näitä huuteloita tulee puoleen ja toiseen, niin voisin 100 %:lla varmuudella sanoa, että se ei-vl-lapsikin on tasan tarkkaan jotain piikkiä vl-lapselle huudellut.
        Kyllä näihin sanaharkkoihin on yleensä ja aina kaksi syyllistä.

Yhtälailla kurjaa ja traumaattista on vl-lapsen kuulla uskon tähden herjaamista. Vai onko se näin päin jotenkin soveliaampaa?

• EAJ

Jälleen kerran tämä "Miksi ette lakkaa hakkaamasta vaimojanne?" -kysymys.

Otetaanpa vielä kerran, osin kopioin aiempia vastauksiani:

Olen vl ja koululaisten isä ja meillä ei ainakaan tuollaista puhetta toisille lapsille hyväksytä. Myöskää yhdessäkään tuntemassani VL-perheessä ei näin opeteta. Myöskään koskaan ei ole kuullut seuroissa tai muissa vl-tilaisuuksissa näin kehoitettavan. En tosin voi väittää että missään vl-perheessä ei jossakin päin tai joskus olisi näin tehty, vajavaisia ihmisiä kaikki olemme ja kasvatuksessa tulee virheitä. Lasten toisillee esittämää helvetillä pelottelua en ole koskaan nähnyt tai kuullut itse, mutta olen kuullut niin joskus tapahtuneen.

Sitten viime talvena yllättäen meillä päin eräässä eskarissa pari Vl-perheen lasta oli sanonut toisille lapsille, että "tepä ette pääse taivaaseen". Silloin opettaja otti koteihin yhteyttä. Asiasta keskusteltiin opettajan ja vanhempien kanssa hyvässä hengessä ja todettiin kaikki että noin ei pidä tehdä, myös ko. lasten vanhemmat olivat samaa mieltä.

Eli: Ko. lasten puhetta voi esiintyä, mutta se on mielestämme väärin.

Toivottavasti et enää yleistä tähän tapaan (kuten tällä palstalla usein harrastetaan): vl-perheen lapset sanoivat noin = kaikki vl-perheitten lapset tekevät samoin = kaikissa vl-perheissä lapset opetetaan sanomaan noin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      44
      2915
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2691
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      1884
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1523
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      72
      1041
    Aihe