Mites meni?
Aika haastavat matikan soveltavat, mutta simppeli fysiikan/kemian osuus.
Itsellä jäi matikasta ainakin 3 tehtävää vajaaksi :/
veikkaan että pisterajat hieman nousee kun viimevuotinen taisi olla vaativampi
Tekniikan valintakoe
39
667
Vastaukset
- pääsykoe
Tuntu että tulisi ainaki 19 pistettä. Ainoa matematiikan tehtävien lisäksi jonka tein oli 7A. Oliko se oikeasti niinkin helppo kuin 40km/h 60km/h : 2? Ei voinut olla.
- puurtaja
tein itse sen juurikin noin ja mietin että ei voi olla noin yksinkertainen... toivottavasti oli :)
- asbassgb
Mitä ihmiset sai 1. Tehtävän yhtälöistä? eka taisi olla x= -1 mutta toiset jäi tekemättä
7A itse laskin ensin molempien matkojen kulunut aika t = s / v
josta taisi tulla 0,5h ja toisesta matkasta 1/3h( eli 0,33..h)
V(keskinopeus)= 40km / 0,5 0,33..h = 48km/h vissiin - tamk14
asbassgb kirjoitti:
Mitä ihmiset sai 1. Tehtävän yhtälöistä? eka taisi olla x= -1 mutta toiset jäi tekemättä
7A itse laskin ensin molempien matkojen kulunut aika t = s / v
josta taisi tulla 0,5h ja toisesta matkasta 1/3h( eli 0,33..h)
V(keskinopeus)= 40km / 0,5 0,33..h = 48km/h vissiin1 tehtävän b-kohta oli muistaakseni -5 ja c 20/7.
- peruskoulusta
puurtaja kirjoitti:
tein itse sen juurikin noin ja mietin että ei voi olla noin yksinkertainen... toivottavasti oli :)
En ole nähnyt tehtäviä, mutta lienee amislasku. Alumatka 20 km ajetaan nopeudella 40 km/h. Ja loppumatkamatka 20 km ajetaan nopeudella 60 km/h. Mikä on koko matkan keskinopeus.
Aikaa menee alkumatkaan 30 minuuttia ja loppumatkaan 20 minuuttia. Yhteensä 50 minuuttia = 5/6 tuntia.
nopeus = matka : aika = 40 km : 5/6 h = 48 km/h. Ei siis 50 km/h. - Luulen näin
peruskoulusta kirjoitti:
En ole nähnyt tehtäviä, mutta lienee amislasku. Alumatka 20 km ajetaan nopeudella 40 km/h. Ja loppumatkamatka 20 km ajetaan nopeudella 60 km/h. Mikä on koko matkan keskinopeus.
Aikaa menee alkumatkaan 30 minuuttia ja loppumatkaan 20 minuuttia. Yhteensä 50 minuuttia = 5/6 tuntia.
nopeus = matka : aika = 40 km : 5/6 h = 48 km/h. Ei siis 50 km/h.Merkitsevien numeroiden perusteella 50km/h pyöristys luulisi hyväksyttävän, jos laskussa näkyy että vaadittu 48km/h on saatu josta pyöristys on sitten tehty? Näin ainakin itse asian näen.
- ...
Ite tein 7A tehtävän tollen samalaittesti, mut kuulemma siinä olis pitäny laskee se jotenkin ajamiseen kuluvan ajan kautta. En oikee tiiä, mut toivottavasti hyväksyisivät myös tuon tavan :)
- aleksi3
Siis mitä höpötätte. Ensin meni puoli tuntia ja sitten kolmasosa tunti, eli 0.833h. 40km jaetaan tuolla niin saadaan se vauhti joka oli n. 48km/h.
- Tehtävä 3
muistaako ketään mikä oli kolmas tehtävä? Kaikki muut palaa mielee mut ei tuo :)
- asbnsd
Mitä muut sai pumpun ottotehoksi? Itsellä pyöristyi vastaus 1,9 tai 1,8kW
- bheewee4
mitä saitte 8b? kemia
- surursuruu
sen verran hyvin meni että metropolian sähköpuolella nähään!
- ggrgee
Kasin vastauksia kaivattaisiin sekä fysiikan että kemian.
- fashd
Mikäs kasin tehtävän antona oli fysiikassa?
- ggrgee
Kemiassa piti laskea mikä kolmesta näytteestä sisälsi massaltaan eniten kuparia.
Fysiikassa taas oli veden kuumentamiseen käytettävän energian laskeminen b)veden nopeuden laskeminen kun siihen kohdistetaan a):n energia ja c) sulamislasku.
Tuo b)kohta fysiikasta jäi epäselväksi kuten myös koko kemian tehtävä. - adalmiinaaleksanda
Kertokaa joku matikan oikeet vastaukset ?!
- simo6
Sain siitä ykköstehtävän c-kohdasta 0 = jotain, eli yhtälö on epätosi, ei ratkaisua. Saiko kukaan muu? Kemian tehtävät oli kaikki helppoja, tai ainakin tuntui.
Sähkötehtävä tuntui humoristisen helpolta, aloin jo epäilemään onko tämä oikeesti näin helppo. 12v jännite ja kaksi rinnan kytkettyä vastusta 15 ohmia ja 25 ohmia. Rinnankytkennässä on sama jännite joka paikassa, mutta virta muuttuu vastuksissa. Laske koko resistanssi, eli 1/15 1/25 = 9,xxx ohmia? Ja sitten kokonais virta. I = U/R. 12V/9,xxx ohmia? Ja sitten piti laskea toiselle vastukselle menevä virta.
Kuparitehtävässä oli oli eniten kuparimassaa siinä viimesessä eli kolmannessa pisimmässä rimpsussa? Laskin kuparimäärät prosentteina ja kerroin sitten massan määrällä kuinka paljon esim 7500 grammasta oli kuparia.
Siinä yhessä piti laskea paljon 250 grammasta syntyy typpeä. Kertoimet oli alussa 2 ja 3 typellä yhtälön toisella puolella. Tuntuu että meni väärin kun sain 130 litraa typpikaasua. :D Onko mahdollista?
Pakko ihmetellä niitä jotka teki kokeen mukamas kello yhteentoista mennessä. Joko eivät osanneet mitään tai sitten olivat hirveitä superkirjottajia. Ite käytin kaiken ajan, mutta ei tullut kiire. Viimeset 15 minuttia tarkastin kaikki tehtävät ja pyöristykset.- taiqquri
Tehtävä 1. Sain x:llä muistaakseni ihan jonkun x=jotain arvon.
Kuparitehtävä sain myös että kolmannessa vaihtoehdossa olisi eniten.
Typpitehtävästä sain 130 litraa. Ja se laskettiin kaavalla n*Vm=V.
- rrozi
Joo, tulipahan katottua tuo tekniikankin pääsykoe....
Luetunymmärtäminen naurettavan helppo! hohhoijaa, kun olisi ala-asteelle palannut :D = 5 p.
Ekasta tehtävästä sain kans: a) -1, b) en muista? c) 4?
Tokasta laskin väärän alffan, joo en ymmärrä miten möhlin noin pahasti... mut r=9,11m
4. tehtävästä sain x= 2,82e (muistaakseni) eli niitä kojerasioita ja y=5,85 valaisinkojeita vai mitä hittoja olikaan :D tarkistin yhtälöstä ja jeeep kai se myös sit meni oikein.
olikohan 6. tehtävä se naurettavan helppo ruutuneliöjuttu, missä piti sijoittaa oikeat numerot :D??
mutta mites se toinen logiikkatehtävä, missä oli niitä viivakoodeja? oon vissii tyhmä, mut sain a). 3?!?!? ja b) 1? :D:D:D:D:D:D LOOL
ja tosiaan tein vielä sen 7. tehtävän a-kohdan, johon vastauksen tosin pyöristin väärin 50km/h....
Itse hain Joensuuhun Kareliaan energia- ja ympäristötekniikkaa, viime vuoden keväänä sinne alimmilla pistemäärillä oli päässyt 26 PISTEELLÄ!? voikohan pisteraja nousta yli 10 pistettä viime vuoteen nähden? Mitä luulette?
Kertokaahan omia vastauksiannekin :) ! Onko kellään muuten tietoa, milloin oikeat vastaukset julkaistaan?- joooo gre
Katoin tota kakkostehtävää varmaan tunnin enkä tajunnu et miten lasketaan. Viis minuttii ennen kokeen päättymistä heitin jotain puol-randomia siihen ja sain vastaukseksi just ton r=9.11m.
- easy oli
mulla meni 99% varmasti kaikki matikan tehtävät oikein.
1. c) 20/7, kahta ekaa en muista mut ne oliki viel helpompia. b) tais olla -5
2. r=9,11 tais olla ja alfa jotai 41 astetta.
3. (tais olla se palkka tehtävä) lauralla jotai 2750 ja mikalla jotai reippaasti oli yli 4000.
4.kojerasiat 2,82 ja valotkytkimet 5,85
5. se naurettava laatikko, sori mut joku ei sitä osannu niin mulla on huonoja uutisia sille...
6.helpot viivakoodit, eka tais olla 4 tai 6 ja y=3
loput tein kemian tehtävinä, kun osa niistä fysiikan tehtävistä (2 ekaa) vaikutti niin lapsellisen helpoilta että ajattelin että niissä oli joku juju ja siks tein kemian :D
kemia ny oli pääasias moolien, ainemäärä kaavan pyörittelyä. ainaki ne pari eka tehtävää.
voipi olla että pisteet nousee tänä vuon ny.. - Easiest EU
easy oli kirjoitti:
mulla meni 99% varmasti kaikki matikan tehtävät oikein.
1. c) 20/7, kahta ekaa en muista mut ne oliki viel helpompia. b) tais olla -5
2. r=9,11 tais olla ja alfa jotai 41 astetta.
3. (tais olla se palkka tehtävä) lauralla jotai 2750 ja mikalla jotai reippaasti oli yli 4000.
4.kojerasiat 2,82 ja valotkytkimet 5,85
5. se naurettava laatikko, sori mut joku ei sitä osannu niin mulla on huonoja uutisia sille...
6.helpot viivakoodit, eka tais olla 4 tai 6 ja y=3
loput tein kemian tehtävinä, kun osa niistä fysiikan tehtävistä (2 ekaa) vaikutti niin lapsellisen helpoilta että ajattelin että niissä oli joku juju ja siks tein kemian :D
kemia ny oli pääasias moolien, ainemäärä kaavan pyörittelyä. ainaki ne pari eka tehtävää.
voipi olla että pisteet nousee tänä vuon ny..Jep, itsekin ihmettelen mikäli ei pamahda täydet pojot koko kokeesta. Tein ajan kuluksi ja opettajille pätemiseksi fysiikan ja kemian tehtävät molemmat, meni kuitenkin varmasti oikein. Noh, nyt odotellaan virallista varmistusta sisäänpääsystä ja pohditaan vielä tarkemmin, mille tekniikan alalle sitä menisi.
- mitäääääääöh
Easiest EU kirjoitti:
Jep, itsekin ihmettelen mikäli ei pamahda täydet pojot koko kokeesta. Tein ajan kuluksi ja opettajille pätemiseksi fysiikan ja kemian tehtävät molemmat, meni kuitenkin varmasti oikein. Noh, nyt odotellaan virallista varmistusta sisäänpääsystä ja pohditaan vielä tarkemmin, mille tekniikan alalle sitä menisi.
oliko teillä vaikeuksia saada kaikkia välivaiheita mahtumaan siihen vastauspaperiin? Minä ainakin jouduin jättämään muutaman ei-niin-tärkeän välivaiheen pois.
- sitäääääöh
mitäääääääöh kirjoitti:
oliko teillä vaikeuksia saada kaikkia välivaiheita mahtumaan siihen vastauspaperiin? Minä ainakin jouduin jättämään muutaman ei-niin-tärkeän välivaiheen pois.
ei ollu vaikeuksia jos on normaalin kokoinen käsiala. ja eikä noissa paljoa välivaiheita tarvitse kun muutenkin vain 3p tehtäviä ja osa jaettu vielä abc osioihin.
kunhan vastaus ja tarkastaja näkee että olet sen osannu laskea.
- Toivotaan 10 pistett
Itse sain 1 a. x=-1
2.en tehny
3. palkat oli muistaakseni 3750 ja 4625 EHKÄ jos muistan (valtaosalla muillakin näin)
4.en tehny
5.numero ruutu oli helppo
6 viivakoodit muistaakseni eka 4 ja toinen 1
7. Sähkö lasku a) 9.275 tai jotain
b) 1.xx A c)0.8a noin. - Tekniikka
Oli kyllä erikoisesti painotettu koe tänä vuonna, ainakin omasta mielestä, matematiikassa lähes pelkästään yhtälöitten ratkaisemista ja vain yksi geometrian tehtävä jonka senkin ratkaisi osaamalla laskea trigonometriaa ja kolmion pinta-alan. Ei mainintaakaan mistään monimutkaisten kappaleitten tilavuuksien tai pinta-alojen ratkaisemisesta?! Luetun ymmärtäminen tosiaan naurettavan helppo, tekstikin oli lyhyt (ehdin lukea sen lähes neljä kertaa kun aikasempina vuosina jäänyt johonkin kahteen kertaan).
Vastauksia sain niistä mitä nyt muistan:
1. a)-1 b) 5 c) 2/7 mutta taisi mennä väärin
2. r=9,10 alfa= muistaakseni 36,1 tai 31,6 astetta
3) a) muistaakseni 3750 (0,96x= x-150) b) jotain yli neljätuhattaviisisataa (0,96x=150 35
4. Jäi tekemättä
5. Numeroruudukku oli käsittämättömän helppo! Sen ratkaisemiseen meni max. minuutti
6. Viivakoodi tehtävä oli vähän outo mutta sain muistaakseni a)4 b)1
Loput= en tehny- qqqqqqqqqq
Onneksi olkoon, sait yli 10 pistettä.
- kysymys.
milloinkohan vastaukset tulee? tai edes ne kokeet nettiin?
tietääkö joku joka on aikaisemmin esim hakenut ja ootellut tuloksia.- Toivottavasti 10 pis
Moro toisesta ketjusta joku kopioineu vastaukset tehtävään nro 7 asti:
Tässä oikea rivi koulun ilmoitustaululta:
Luetunymmärrys:
VOVOVOOVOV
1. a) x=-1 (1p)
b) x=5 (1p)
c) x=2 6/7 (1p)
2. r=9,11 (tästä 2pistettä)
kulma 41,6 astetta (1p)
3. a) yhtälö Lauran palkalle 0,96x=x-150€ (1p)
Lauran palkka 3750€ (1p)
b) yhtälö ja mikan palkka (1p)
4. yhtälöpari hinnoille (1p)
kojerasia 2,82€ (1p)
valokytkin 5,85€ (1p)
5. 321
132
213
6. X=4
Y=1
7A. Idea, kokonaismatka jaettuna kokonaisajalla (1p)
käytetty kokonaisaika laskettu oikein (0,5h 1/3h) (1p)
oikea ratkaisu 48km/h (1p)
- bdfsgh
Oivoi kun taitaa pisterajat nousta kohisten :/ juuri kun aatteli että koe meni hyvin mutta niin on vissiin kaikilla muillakin mennyt :D
- hemmetti :/
sama homma :D
- epätietoinen9808
hemmetti :/ kirjoitti:
sama homma :D
jos pisterajat nousevat niin nousevatko silloin NE pisteet joilla pääsee sisään VAI valintakokeiden hyväksytyn pistemäärän (10.p.) raja?
- eka eka
epätietoinen9808 kirjoitti:
jos pisterajat nousevat niin nousevatko silloin NE pisteet joilla pääsee sisään VAI valintakokeiden hyväksytyn pistemäärän (10.p.) raja?
Se ensimmäinen.
- pyykkipäivä
Tuntuupä jännältä lukea tätä, kun itse olin viime kesänä samassa tilanteessa. Koetta tehdessä oli hemmetin kuuma hellepäivä. Onneksi oli shortsit jalassa. Hiki tippui koesalissa ja kaikki 30-40 henkilöä istuivat jäykkänä kuin seipäät koetta odottaen. Kainalot märkänä luin ensimmäisen tehtävän ja pohdin sitä 15 min kunnes tajusin etten osaa sitä. Katsoin toista tehtävää toiset 15 min, enkä osannut sitäkään. Sain kuitenkin tarpeeksi pisteitä ja nyt on jo eka vuosi mennyt :)
PS: Tehkää läksyt niin opiskelu on helppoa.- scumbag steve
Huhhu. Laskin että yhteispisteet tulee olemaan noin 55. Metropoliaan yritän päästä ja viime vuonna raja oli 51p. Tiukkaa tulee tekemään.
Bonus kysymys: jos olen ollut ruokakaupassa 3 vuotta töissä niin lasketaanko se työkokemukseksi kun haen sähköalalle? Vai pitääkö työkokemus olla jotenkin sähköhommiin liittyvä? - ...
scumbag steve kirjoitti:
Huhhu. Laskin että yhteispisteet tulee olemaan noin 55. Metropoliaan yritän päästä ja viime vuonna raja oli 51p. Tiukkaa tulee tekemään.
Bonus kysymys: jos olen ollut ruokakaupassa 3 vuotta töissä niin lasketaanko se työkokemukseksi kun haen sähköalalle? Vai pitääkö työkokemus olla jotenkin sähköhommiin liittyvä?Eikö siinä sanottu et huomioon otetaan yleinen työkokemus? Itse ainakin laitoin työkokemus kuukaudet 24kk vaikka olen myös ruokakaupassa ollut töisä.
- sko5
Mitä porukka höpöttää 15 minimipisteestä? "Valintakoe on 3-4 tuntia kestävä kirjallinen koe. Siinä mitataan opiskeluvalmiuksia ja soveltuvuutta teknilliselle alalle (loogista päättelykykyä sekä matematiikan ja fysiikan/kemian perusosaamista). Kokeessa on saavutettava vähintään 10 pistettä. Koe on yhteinen pohjakoulutuksesta riippumatta. Valintakoetulos on voimassa kyseisen haun ajan." Noin sanotaan monen amk:n sivuilla..
- Näin on
Sitten on niitä AMKeja, jotka mainostavat itseään "Riittää, kun löytää." Syksyn haussa ottavat paikat täyteen oppilailla, jotka ovat laittaneet paperinsa sisään.
- amkk
Kokeen tehtävät ja oikeat vastaukset:
http://opiskelu.keskustelu.info/viewtopic.php?f=8&t=5&p=8#p8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895