Isä vaatii rahaa

huolestunut18

Täytin toukokuussa 18, sain kesätöitä ja nyt isäni sanoo että minun pitää osallistua elinkustannuksiin, vaikka minulla ei ole vakituisia tuloja. Säästöjäkään ei ole, koska vanhemmat eivät oikeastaan ole koskaan antaneet muuta arvokasta kuin ajokortin. Mummolta sain 1100€ 18v lahjaksi. Voiko toisen vuoden lukiolaiselta vaatia, että käyttää säästönsä itsensä elättämiseen vanhempien luona.

Olen jo alkanut harkitsemaan poismuuttoa, koska saisin silloin kaikki tuet, ja jäisin ehkä jopa enemmän plussalle kuin kotona. Eikö jo vanhemman luona asuvan opintotuen määrä kerro oletuksesta, että vanhemmat hoitavat kulut.

14

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysi-ikäinen

      No isäsi elatusvastuu päättyy samalla hetkellä kun tulet täysi-ikäiseksi eli täytät 18 vuotta.
      Voit toki neuvotella isäsi kanssa miten osallistut itsesi elättämiseen. Uskon, että isäsi ymmärtää, ettet vielä pärjää omillasi. Voit osallistua esim. kotitöihin jne.
      Voit toki myös mennä sossun luukulle kerjuulle. Katsomaan mitä sieltä löytyy.

      Minusta tuntuu, etteivät välisi isäsi kanssa ole aivan hyvät, koska yleensä tästä ei perheessä tulee ongelmia. Voisitko laittaa ne välit kuntoon jos niissä on parantamisen varaa.

      • -00poika

        mäoon osallistunu kotitöihin joka viikko ja useamminki jo 9-v asti


      • DieÄpärä
        -00poika kirjoitti:

        mäoon osallistunu kotitöihin joka viikko ja useamminki jo 9-v asti

        Miten sä vittu liityt tähän jonne


    • pois kotoa

      Kyllä 18v on aikuinen ja on velvollinen itse elättämään itsensä.
      Isäsi vaatimus ei ole kohtuuton.

      On kai parasta,että muutat omillesi,saat tosiaan kaikki tuet ja voit itse tehdä omat valintasi.

    • Muuta

      Muuta pois, sanoisin.

      • Ei helppoa

        Toki muutto on aina ratkaisu, mutta myös menetät siinä määrättyjä etuja joita nyt nautit. Ei kaikki 18 v. ole vielä kypsiä elämään yksinäistä elämää. Siinä on toki hyviä puolia. mutta myös tukku huonojakin. Vähän vanhempana ja kypsempänä se on toki helpompaa. Toki tiedän, että jo osa 16 vuotiaitakin asuu yksin. Mutta olen myös nähnyt missä "sikolätissä" asuvat. Toki ei kaikkia saisi mollata, tiedän myös sen.


      • Toki.
        Ei helppoa kirjoitti:

        Toki muutto on aina ratkaisu, mutta myös menetät siinä määrättyjä etuja joita nyt nautit. Ei kaikki 18 v. ole vielä kypsiä elämään yksinäistä elämää. Siinä on toki hyviä puolia. mutta myös tukku huonojakin. Vähän vanhempana ja kypsempänä se on toki helpompaa. Toki tiedän, että jo osa 16 vuotiaitakin asuu yksin. Mutta olen myös nähnyt missä "sikolätissä" asuvat. Toki ei kaikkia saisi mollata, tiedän myös sen.

        Toki.


      • Muuta
        Toki. kirjoitti:

        Toki.

        Mielestäni sinun tulisi tilanteessasi muuttaa, vaikka tietysti siinä on riskejä. Elämässä on aina riskejä, eikä kukaan tekisi koskaan mitään, jos tavoitteena olisi vain minimoida riskit. Elämä opettaa vaikka kantapään kautta ja mikä ei tapa, se vahvistaa ja mitäs muita sanontoja aiheeseen liittyen olikaan. Anna palaa ja have fun.


    • 13-v

      Muuta kotoa.

    • Aikaisemmin harvoin pyydettiin rahaa tai velvollisuutta osallistua asumiskustannuksiin kun lapset asuivat kotona. Nykyisin on menty yhä enenevissä määrin siihen, että aikuisikään (18v) tulleet lapset joutuvat osallistumaan asumis- tai elinkustannuksiin koska yleinen hintataso on nossut jo niin korkealle ettei vanhempien raha ylipäätään ihan kaikkeen enää riitä. Myös toinen huolestuttava piirre on se, että aikuisikäiset lapset (ns. "vanhatpiiat ja vanhatpojat") jäävät helpommin kotiin jatkamaan asumistaan kun saavat sen tehdä ilmaiseksi (vanhemmat maksavat "viulut" kaikesta). Tiedän omasta tuttavapiiristäni useita tapauksia joissa 30-50v aikuinen asuu edelleen iäkkäänpien vanhempiensa luona maksamatta siitä mitään. Tämä aikuinen henkilö itse työelämässä ja saa siitä kohtuulllista palkkaa, mutta kotiin ei tuoda edes ruokakassia saatika että maksettaisiin vuokraa tai muuten osalistuta elinkustannuksiin.
      Mun oma ehdotus asian selvittämiseski on, että siitä puhutaan avoimesti ja sovitaan jonkinlaiset pelisäännöt mistä kukakin maksaa ja minkä verran. Toki jokaisen tulot ovat erilaiset, mutta maksaminen pitääkin sovittaa tulojen mukaan. Jos osallistuminen kodin asumis- ja elinkustannuksiin on vaikeaa, aina voi harkita muuttoa pois kotoa, mutta kalliiksi sekin tulee. Ihan jokaisessa asumispaikassa on ihan samat maksut kuin missä tahansa muuallakin (vuokra tai vastike mahdolliset lainat, vakuutukset, sähkö, puhelin, ruoka, terv.hoitokulut, vaatetus, harrastukset, mahdolliset autosta aih.kulut kuten huollot, ja polttoaineen ym jne).
      Kela tai sossukaan kun ei maksa kaikkea vaikka yleinen käsitys on sellainen.

    • asklfnskjldgnkzmv

      Opintotukeen ja asumislisään vaikuttavat vanhempiesi tulot siihen asti, kun täytät 21, riippumatta siitä, asutko vanhempiesi luona, vaiko yksin.

      • ---

        Niin no itse asiassa ei näin. Opintorahaan vanhempien tulot vaikuttavat 20-vuotiaaksi asti toisella asteella. Korkeakoulussa opiskelevalla ja itsenäisesti asuvalla vaikutus poistuu 18-vuotiaana. Asumislisään vanhempien tulot vaikuttavat vain 18-vuotiaaksi asti.


    • tyttö

      mielestäni hyvä juttu vaikka 100e kuukaudes tai kahes muttta jos ei oo viel vakituista nii puhu isällesi ja sano esim. kun saan vakituisen lupaan maksaa vuokraa esim. just sen satasen tämä hän on siis minun mieli piteeni mutta valintasi on sinun :)

      • 2+10

        itse muutin kotoa 16-vuotiaana. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      263
      2583
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1652
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1434
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1159
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1022
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      729
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    Aihe