Tämän vuoden 2014 pääsykokeet, kuinka meni

-StellaNella-

Hei!
Miten teillä meni tämän vuoden 2014 pääsykokeet? Ja mitä vastailitte kysymyksiin.

Itsellä on ainakin hiukan hapero olo, että mitä niissä kysymyksissä 1 ja 2 ajettiin takaa? Ja mitä asioita niissä olisi pitänyt käsitellä ja mistä näkökulmasta. Aika laajat kysymykset ja vähän vastaus tilaa.Mietin sitäkin kuinka tarkkaanniissä vasytauksissa piti mainita vuosilukuja raamatukohtia. Vai piti selittää yleisemmällä tasolla. Itse pääsääntöisesti selitin yleisemmällä tasolla.

Tässä pääkohtia mitä vastailin kysymyksiin 1. ja 2. Mitä te muut vastasitte?

1.
- mainitsin ettei kristityt/juutalaist olleet vahva yhtenäinen ryhmä, johtuen diasporasta, sodista.
- uskontoa harjoitettiin kodeissa ja synagookissa.
- käännynäiset, joustettiin ruokailusäännöissä ja ympärileikkauksissa.
- hellenistisessä yhteiskunnassa uhratttu liha oli ongelma kristityille. Paavalin 3. pääajatusta niihin.
- suhtautuminen filosofeihin ristiriitaista, pakanallisuudesta arvostukseen. Platon arvostettu.

2.
Kaksi pääajatusta synnistä, ihminen syntinen ja synnin läpi mädättämä jo syntymästään. Kaste ja usko Jumalaan voi pelastaa. Toinen ajatus, että ihminen tekee syntiä mutta voi pyytää syntinsä anteeksi. Paratiisikertomus ei ole syyntiinlankeemuskertomus.

Aineiston teksti vastaa tuota ensin mainitseemaani syntikäsitystä.

Kolmas tehtävä oli itselleni, ainakin mielestäni helppo. Ainut mitä mietin oli, että piti vastauksessa toistaa aineiston teksti vatauksessa vai kertoa asiat omin sanoin. Siis kumpaa ajatettii takaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksianne ja kokemuksianne.

37

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -StellaNella-

      Ja kyseessähän on siis Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan pääsykokeet.

    • epätoivo

      Hmm, pidin kahta ensimmäistä osiota suhteellisen helppoina, mutta tuntuu, että kirjoittamani vastaukset olivat huonommat kuin niiden olisi pitänyt olla. Kolmas osio meni taas niin huonosti, että taitaa ratkaista tiedekuntaan pääsyn. Harmittaa tosi paljon, sillä olen halunnut opiskelemaan teologiaa jo vuosia ja pärjäsin hyvin uskonnon yo-kirjoituksissa ja valmennuskurssilla. Olen vastavalmistunut yo, eli asiat ja oppi tuoreessa muistissa ja kävin myös valmennuskurssin - mietin, että jos en nyt pääse, niin onko tiedekuntaan pääseminen mahdollista koskaan? :(

      • -StellaNella-

        Kiva, että joku vastasi. Elä vaivu epätoivoon. JOs et nyt pääse niin sitten ensi vuonna. Tuonnehan näyttäisi olevan kuitenki hyvä sisäänpääsyprosentti.

        Mitä vastasit noihin kysymyksiin 1. ja 2. Ollanko oltu yhtään samoilla linjoilla?


    • Maria7

      Varmaan aika yleistä tollanen jälkikäteen "luovuttaminen" ja epätoivo :) ei stressata liikaa, kyllä elämä vie sinne minne pitääkin päästä. Jos ei tällä niin ensi kerralla.

      Itse vastasin suunnilleen samalla tavalla toiseen kysymykseen. Ekan kanssa taas piti vähän taistella kun päässä pyöri vaan nimenomaan Räisäsen pohdinnat kristikunnan sisäisistä ristiriidoista. Tuon urhilihan olisi kai pitänyt mainita, kun puhuin ainoastaan epäjumalanpalveluksesta ja kuvainpalvonnasta. Ja myös siitä miten kristityt aiheuttivat itse epäluuloa pakanoissa kun erosivat juutalaisia jyrkemmin joukosta. Kolmas kysymys oli suht. selkee ja helppo ,mutta sen kuvan analyysi oli jotenkin pirullista luulen ettei siitä mulle paljoo pisteitä heru, jotenkin teennäisesti kun yritin puhua siitä mitä haettiin vaikka mun vastauksesta paistoi läpi etten ollu ite kovin vakuuttunut :D mutta eka osio meni kai hyvin, niin toivottavasti se riittää :D

      • -StellaNella-

        Eli ollaan oltu samoilla linjoilla ainakin 2 kysymyksessä. Ja ykkösessäkin jollakin lailla. Käsitin itse juutalaisetkin kristityiksi. Tai ainakin kysymykseen kuuluviksi.

        3. tehtävässä se viimeinen kuva eli kuva 3 oli minusta se mitä haettiin? Entä itse, minkä laitoit Maria7?


      • Maria7
        -StellaNella- kirjoitti:

        Eli ollaan oltu samoilla linjoilla ainakin 2 kysymyksessä. Ja ykkösessäkin jollakin lailla. Käsitin itse juutalaisetkin kristityiksi. Tai ainakin kysymykseen kuuluviksi.

        3. tehtävässä se viimeinen kuva eli kuva 3 oli minusta se mitä haettiin? Entä itse, minkä laitoit Maria7?

        Musta se vika oli jotenkin liian räikeen ja jotenkin "yritti" olla taiteellinen, eli nimenomaan ei ollut autenttinen vaikka olikin uskonnollinen. Toisaalta siinä oli sitä väkivaltaa mistä puhuttiin. Mä valitsin tokan mutten oikeen osannut siihen mitään järkevää selitystä antaa ja aikakin loppui vähän kesken.. Se vaan toi niin paljon ajatuksia, ensin hämmennystä, sitten lempeän ja rauhaisan fiiliksenz. Siihen se sit rauhaisasti taitaa tyssää. :D No saa nähdä miten menee, tulispa jo vastaukset näen vieläkin valintakoepainajaisia :D


      • -StellaNella-
        Maria7 kirjoitti:

        Musta se vika oli jotenkin liian räikeen ja jotenkin "yritti" olla taiteellinen, eli nimenomaan ei ollut autenttinen vaikka olikin uskonnollinen. Toisaalta siinä oli sitä väkivaltaa mistä puhuttiin. Mä valitsin tokan mutten oikeen osannut siihen mitään järkevää selitystä antaa ja aikakin loppui vähän kesken.. Se vaan toi niin paljon ajatuksia, ensin hämmennystä, sitten lempeän ja rauhaisan fiiliksenz. Siihen se sit rauhaisasti taitaa tyssää. :D No saa nähdä miten menee, tulispa jo vastaukset näen vieläkin valintakoepainajaisia :D

        Näin hyvin ne ihmisten näkemykset voi erota toisistaan.

        Minusta taas viimeinen oli ainut joka sopi kuvaukseen. Muut toistivat jotakin raamatun / uskonnollisuuden teemaa, kuten 2 ehtoollispöytää pääsiäisen ajan tapahtumista.

        3 oli minusta alkukantaista ei esittävää ja toi esille taiteilijan oman tuskan ja etsinnän.

        Jospa olenkin ihan väärässä ja käsitin koko tekstin väärin.

        Joo sais tulla tulokset. En onneksi näe sentään painajaisia. Mutta olis mukava tietää kuinka kävi.


      • Maria7
        -StellaNella- kirjoitti:

        Näin hyvin ne ihmisten näkemykset voi erota toisistaan.

        Minusta taas viimeinen oli ainut joka sopi kuvaukseen. Muut toistivat jotakin raamatun / uskonnollisuuden teemaa, kuten 2 ehtoollispöytää pääsiäisen ajan tapahtumista.

        3 oli minusta alkukantaista ei esittävää ja toi esille taiteilijan oman tuskan ja etsinnän.

        Jospa olenkin ihan väärässä ja käsitin koko tekstin väärin.

        Joo sais tulla tulokset. En onneksi näe sentään painajaisia. Mutta olis mukava tietää kuinka kävi.

        Pyritkö ainoastaan valintakokeen perusteella vai onko hyvät lähtöpisteet? Oikeastaan nyt kun puhuttiin olen jo ihan varma, että vastasin väärin siihen vikaan..


      • -StellaNella-
        Maria7 kirjoitti:

        Pyritkö ainoastaan valintakokeen perusteella vai onko hyvät lähtöpisteet? Oikeastaan nyt kun puhuttiin olen jo ihan varma, että vastasin väärin siihen vikaan..

        Elä nyt... Asian näkee sitten, kun vastaukset tulee.

        Pääsykokeen pisteillä. Lähtöpisteitä ei taida tulla, kuin 4. Mulla on vanha yo-todistuskin, jo -80-luvulta. Eihän tuota pitänyt missään valita, että kummalla pyrkii? Ainakin ite käsitin niin, että automaattisesti valitaan ensin yhteispistemäärällä ja sitten loput pääsykokeiden perusteella.

        Kun tulokset on tullut tullaan kertomaan tänne kuinka kävi. Eikö?


      • Maria7
        -StellaNella- kirjoitti:

        Elä nyt... Asian näkee sitten, kun vastaukset tulee.

        Pääsykokeen pisteillä. Lähtöpisteitä ei taida tulla, kuin 4. Mulla on vanha yo-todistuskin, jo -80-luvulta. Eihän tuota pitänyt missään valita, että kummalla pyrkii? Ainakin ite käsitin niin, että automaattisesti valitaan ensin yhteispistemäärällä ja sitten loput pääsykokeiden perusteella.

        Kun tulokset on tullut tullaan kertomaan tänne kuinka kävi. Eikö?

        Juu tehdään näin! Ajattelin että haen elokuussa opiakelee itämaista teologiaa mikä oikeastaan kiinnostais enempi.. Mut se on pieni koulu vaikka korkeakouluksi lasketaankin.. Ihan vaan jos itseä varten :)


      • -StellaNella-
        Maria7 kirjoitti:

        Juu tehdään näin! Ajattelin että haen elokuussa opiakelee itämaista teologiaa mikä oikeastaan kiinnostais enempi.. Mut se on pieni koulu vaikka korkeakouluksi lasketaankin.. Ihan vaan jos itseä varten :)

        Kuulostaa mielenkiintoiselle tuo itämainen teologia.....


      • Maria7
        -StellaNella- kirjoitti:

        Kuulostaa mielenkiintoiselle tuo itämainen teologia.....

        Pääsin huh! Ja ihan reilusti yli pisterajan, ja kun olin niin varma että pieleen meni :) miten muille kävi?


      • -StellaNella-
        Maria7 kirjoitti:

        Pääsin huh! Ja ihan reilusti yli pisterajan, ja kun olin niin varma että pieleen meni :) miten muille kävi?

        Jäin kahden onnettoman pisteen päähän. Enkä ole edes varasijalla. Harmittaa ja toisaalta on siinämielessä onnellinen olo. Vähän väärä sana tuo onnellinen, mutta kuitenkin. Että oli noinkin lähellä. Ensi vunna uudelleen. Tosin olisin juuri nyt kaivannut tuota uutta suuntaa elämääni.... Ei malttais odottaa.


      • sivullinen.
        -StellaNella- kirjoitti:

        Jäin kahden onnettoman pisteen päähän. Enkä ole edes varasijalla. Harmittaa ja toisaalta on siinämielessä onnellinen olo. Vähän väärä sana tuo onnellinen, mutta kuitenkin. Että oli noinkin lähellä. Ensi vunna uudelleen. Tosin olisin juuri nyt kaivannut tuota uutta suuntaa elämääni.... Ei malttais odottaa.

        Harmi, ettet päässyt. En ole sillä tavalla perehtynyt aiheeseen, että voisin sanoa, mitä vastauksissasi meni pieleen, mutta voisi olla hyvä idea hankkia omat koevastauksensa ja analysoida, mikä niissä meni pieleen. Käytitkö esim. käsitteitä väärin/epätarkasti...jos näin, niin helposti tulee vastauksesta epälooginen ja epäselvä vaikutelma. Vai etkö vain muistanut asioita? Opiskelutekniikan kehittäminen voisi auttaa. Keskityitkö vastauksissasi sivuseikkoihin? Mind map- ym. tekniikat voivat auttaa olennaisen poimimisesta tekstistä.


      • -StellaNella-
        sivullinen. kirjoitti:

        Harmi, ettet päässyt. En ole sillä tavalla perehtynyt aiheeseen, että voisin sanoa, mitä vastauksissasi meni pieleen, mutta voisi olla hyvä idea hankkia omat koevastauksensa ja analysoida, mikä niissä meni pieleen. Käytitkö esim. käsitteitä väärin/epätarkasti...jos näin, niin helposti tulee vastauksesta epälooginen ja epäselvä vaikutelma. Vai etkö vain muistanut asioita? Opiskelutekniikan kehittäminen voisi auttaa. Keskityitkö vastauksissasi sivuseikkoihin? Mind map- ym. tekniikat voivat auttaa olennaisen poimimisesta tekstistä.

        Kiitos vinkeistä. Suurin syy ollee se, että luettua tuli melko vähän. Ei varmaan 20 tuntiakaan. eikä edes koko kirjaa kaikilta osin.


      • -StellaNella-
        -StellaNella- kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Suurin syy ollee se, että luettua tuli melko vähän. Ei varmaan 20 tuntiakaan. eikä edes koko kirjaa kaikilta osin.

        Ja se, että valmistauduin kahteen kolmeen pääsykokeeseen yhtä aikaa.


      • sivullinen.
        -StellaNella- kirjoitti:

        Ja se, että valmistauduin kahteen kolmeen pääsykokeeseen yhtä aikaa.

        Siinähän niitä syitä olikin...

        Ihmettelin hieman, ettet päässyt, kun kirjallinen ilmaisusi kuitenkin antaa viitettä siitä, että pääsemistä voisi pitää todennäköisenä. Lukumotivaatiota ja parempaa onnea sitten mahdollisiin ensivuoden pääsykokeisiin, jos mielestäsi opiskelupaikkaa ei tänä vuonna löytynyt!


      • -StellaNella-
        sivullinen. kirjoitti:

        Siinähän niitä syitä olikin...

        Ihmettelin hieman, ettet päässyt, kun kirjallinen ilmaisusi kuitenkin antaa viitettä siitä, että pääsemistä voisi pitää todennäköisenä. Lukumotivaatiota ja parempaa onnea sitten mahdollisiin ensivuoden pääsykokeisiin, jos mielestäsi opiskelupaikkaa ei tänä vuonna löytynyt!

        Voi kiitos kaunis sanoistasi, Antoivat voimaa. Rakastan kirjoittamista olen tehnyt sitä monissa erimuodoissa. Motivaatiota oli kyllä.Mutta liian onta asiaa yhtä aikaa. Ensi vuonna uudelleen. Tämä on se mihin kuitenkin haluan.


    • heiksanne

      Mistä ne pisteet voi kattoo? Hakijapalvelussa oli, et oon varasijalla?

      • -StellaNella-

        Kaikille tulee kotiin lappu, jossa ne on. Oli sitten hyväksytty tai hylätty. Sain omani tänään. En päässyt sisään.


    • -StelleNella-

      Niin ja hurjasti onnea sisään päässeille!

      Olisi joskus mukava kuulla kuulumisiasi vaikka täällä Maria7 miten opintosi etenee ja mitä olet tykännyt opiskelusta teologisessa.

    • 20+14

      Täällä yks hyväksytty! :) Teologinen oli tosin se viiminen vaihtoehto, joten joku saa täältä mun paikan itelleen. :D

    • ei enää epätoivoa!

      Jee, mäkin pääsin. :) Aineisto tuntui ihan kamalalta ja ajattelin sen vieneen mahkut, mutta se olikin mennyt tosi hyvin! Reilusti sisään pääsin minäkin, vaikka tärkeintähän se on, että olen tiedekunnassa. :)

    • helen4444

      Hei!
      Pääsin tiedekuntaan myös :)!
      Tietääkö kukaan entuudestaan millaista on ihan yleisten pakollisten kielten opiskelu yliopistossa? Ihan enkku ruotsi yms..? Onko niitä pakko opiskella jne..?

      T. Lukiossa vaivoin kielten opinnot läpi rämpinyt

      • teologi1

        Ymmärtääkseni on sekä englantia, että ruotsia opiskeltava. Englanniksi osa kirjoistakin kai on.


      • Jafvir
        teologi1 kirjoitti:

        Ymmärtääkseni on sekä englantia, että ruotsia opiskeltava. Englanniksi osa kirjoistakin kai on.

        Hei kaikille! Pääsin myös sisään 22 pistettä valintakokeista.Olen 2003 vuoden ylioppilas keskiarvolla 6.8 ja B papereilla, olen myös tradenomi. Ikää on jo nyt 30 vuotta. Uskossa en kai vai sanoa olevani toisaalta rukoilin pääseväni sisään ja niin kävi. Mun on pakko kiittää Jumalaa. Papiksi en varmaankaan lue, vaan itseäni kiinnostaisi lähinnä JOO-opinnoin kansainvälinenpolitiikka tai jopa maanpuolusturkorkeakoulun opinnot . Sivuaineena voisi olla myös venäjä tai valtio-oppi. Olin jämähtänyt elämässä paikoilleni ja nyt sisäänpääsyn kautta tuntuu, että kaikki on edessä, vaikka ikää on 30 tasan.


        Voimia tämän aloittaneelle.Olen monta kertaa jäänyt monesta asiasta rannalle, ja tiedän miltä tuntuu kun on elämän suunta hakusessa. Mulla se taitaa olla vieläkin. Mutta toi sisäänpääsy kyllä helpotti

        Noi vastaukset kyllä näky olevan aika haperia. Oma reseptini lukemiseen viime keväänä oli 4 tuntia joka ikininen päivä. Ne päivät olivat sitten ihan surkeita tai hyviä. Huomasin että ruokailun jälkeen oli vaikea lukea. 4 tuntia on just hyvä. En pystyisi lukeemaan 8 tuntia, ja siksi en varaan ikinä pääsisi lääkikseen.

        Tälläisiä ajatuksia, harmi että armeija on jo käyty, menisin ilman muuta palvelukseen varusmiespappina, johon riittää paikka teologisessa.Onko täälä muita "vanhoja"?


      • Jafvir
        Jafvir kirjoitti:

        Hei kaikille! Pääsin myös sisään 22 pistettä valintakokeista.Olen 2003 vuoden ylioppilas keskiarvolla 6.8 ja B papereilla, olen myös tradenomi. Ikää on jo nyt 30 vuotta. Uskossa en kai vai sanoa olevani toisaalta rukoilin pääseväni sisään ja niin kävi. Mun on pakko kiittää Jumalaa. Papiksi en varmaankaan lue, vaan itseäni kiinnostaisi lähinnä JOO-opinnoin kansainvälinenpolitiikka tai jopa maanpuolusturkorkeakoulun opinnot . Sivuaineena voisi olla myös venäjä tai valtio-oppi. Olin jämähtänyt elämässä paikoilleni ja nyt sisäänpääsyn kautta tuntuu, että kaikki on edessä, vaikka ikää on 30 tasan.


        Voimia tämän aloittaneelle.Olen monta kertaa jäänyt monesta asiasta rannalle, ja tiedän miltä tuntuu kun on elämän suunta hakusessa. Mulla se taitaa olla vieläkin. Mutta toi sisäänpääsy kyllä helpotti

        Noi vastaukset kyllä näky olevan aika haperia. Oma reseptini lukemiseen viime keväänä oli 4 tuntia joka ikininen päivä. Ne päivät olivat sitten ihan surkeita tai hyviä. Huomasin että ruokailun jälkeen oli vaikea lukea. 4 tuntia on just hyvä. En pystyisi lukeemaan 8 tuntia, ja siksi en varaan ikinä pääsisi lääkikseen.

        Tälläisiä ajatuksia, harmi että armeija on jo käyty, menisin ilman muuta palvelukseen varusmiespappina, johon riittää paikka teologisessa.Onko täälä muita "vanhoja"?

        Jaa että englanti ja ruotsi pistää miettiin? Ne on kuulkaas ihan diipadaapa, jos ootte lukiossa jo niistä selvinny. Kovimmat taistot teologiassa tulee oleen ihan jossain muissa jutuissa.


      • -StellaNella-
        Jafvir kirjoitti:

        Hei kaikille! Pääsin myös sisään 22 pistettä valintakokeista.Olen 2003 vuoden ylioppilas keskiarvolla 6.8 ja B papereilla, olen myös tradenomi. Ikää on jo nyt 30 vuotta. Uskossa en kai vai sanoa olevani toisaalta rukoilin pääseväni sisään ja niin kävi. Mun on pakko kiittää Jumalaa. Papiksi en varmaankaan lue, vaan itseäni kiinnostaisi lähinnä JOO-opinnoin kansainvälinenpolitiikka tai jopa maanpuolusturkorkeakoulun opinnot . Sivuaineena voisi olla myös venäjä tai valtio-oppi. Olin jämähtänyt elämässä paikoilleni ja nyt sisäänpääsyn kautta tuntuu, että kaikki on edessä, vaikka ikää on 30 tasan.


        Voimia tämän aloittaneelle.Olen monta kertaa jäänyt monesta asiasta rannalle, ja tiedän miltä tuntuu kun on elämän suunta hakusessa. Mulla se taitaa olla vieläkin. Mutta toi sisäänpääsy kyllä helpotti

        Noi vastaukset kyllä näky olevan aika haperia. Oma reseptini lukemiseen viime keväänä oli 4 tuntia joka ikininen päivä. Ne päivät olivat sitten ihan surkeita tai hyviä. Huomasin että ruokailun jälkeen oli vaikea lukea. 4 tuntia on just hyvä. En pystyisi lukeemaan 8 tuntia, ja siksi en varaan ikinä pääsisi lääkikseen.

        Tälläisiä ajatuksia, harmi että armeija on jo käyty, menisin ilman muuta palvelukseen varusmiespappina, johon riittää paikka teologisessa.Onko täälä muita "vanhoja"?

        Tarkoititko, että minun vastaukset oli pääsykokeissa haperoita? Eli ei hyviä?


      • jupsis
        Jafvir kirjoitti:

        Jaa että englanti ja ruotsi pistää miettiin? Ne on kuulkaas ihan diipadaapa, jos ootte lukiossa jo niistä selvinny. Kovimmat taistot teologiassa tulee oleen ihan jossain muissa jutuissa.

        Englanti ja ruotsi kuuluvat vaatimuksiin. Eivät ole ylivoimaisia, niihin eivät kenenkään opinnot kaadu. Tai ruotsi on kyllä joillekin kova paikka. Mutta töitä teettävät latina, kreikka ja heprea, ellei osaa ennestään.


      • jafvirta
        -StellaNella- kirjoitti:

        Tarkoititko, että minun vastaukset oli pääsykokeissa haperoita? Eli ei hyviä?

        Kunniotettu Stellanella,

        Joo sitä tarkoitin. Mun mielestä ne oli ihan asiallisia vastauksia, mutta niistä puuttui syventyminen, eli ainakin itselläni oli kaikki raamatun kohdat roomalaiskirjeistä yms. muut nippelitiedot. Sain 2 tehtävästä 10/10

        Toi synti jotenkin sattui kiinnostamaan mua lukuprosessin aikana todella paljon ja siinä vaan kävi niin että opettelin sen pilkkua myöten ulkoa ja en tiedä vastattiinko rukouksiini mutta juuri sitä kysyttiin sitten pääsykokeessa


      • hy-teologi

        Englantia on pakko osata, se on teologian 1. kieli saksan ohella ja äkkiä tulee tulemaan enkuksi kirjoja ja luentoja. Ennen heprean kirjat oli ruotsiksi, mutta nykyään suomeksi että se ei oo niin vakavaa, muut ruotsinkieliset tenttikirjat ja tutkimukset pystyy nimittäin kiertämään.
        Varsinaisia kielikursseja on englantia ja ruotsia yksi molempia, ne on lyhyitä ja lukiotasoisia.


      • hakija2015
        Jafvir kirjoitti:

        Hei kaikille! Pääsin myös sisään 22 pistettä valintakokeista.Olen 2003 vuoden ylioppilas keskiarvolla 6.8 ja B papereilla, olen myös tradenomi. Ikää on jo nyt 30 vuotta. Uskossa en kai vai sanoa olevani toisaalta rukoilin pääseväni sisään ja niin kävi. Mun on pakko kiittää Jumalaa. Papiksi en varmaankaan lue, vaan itseäni kiinnostaisi lähinnä JOO-opinnoin kansainvälinenpolitiikka tai jopa maanpuolusturkorkeakoulun opinnot . Sivuaineena voisi olla myös venäjä tai valtio-oppi. Olin jämähtänyt elämässä paikoilleni ja nyt sisäänpääsyn kautta tuntuu, että kaikki on edessä, vaikka ikää on 30 tasan.


        Voimia tämän aloittaneelle.Olen monta kertaa jäänyt monesta asiasta rannalle, ja tiedän miltä tuntuu kun on elämän suunta hakusessa. Mulla se taitaa olla vieläkin. Mutta toi sisäänpääsy kyllä helpotti

        Noi vastaukset kyllä näky olevan aika haperia. Oma reseptini lukemiseen viime keväänä oli 4 tuntia joka ikininen päivä. Ne päivät olivat sitten ihan surkeita tai hyviä. Huomasin että ruokailun jälkeen oli vaikea lukea. 4 tuntia on just hyvä. En pystyisi lukeemaan 8 tuntia, ja siksi en varaan ikinä pääsisi lääkikseen.

        Tälläisiä ajatuksia, harmi että armeija on jo käyty, menisin ilman muuta palvelukseen varusmiespappina, johon riittää paikka teologisessa.Onko täälä muita "vanhoja"?

        Hei Jafvir,
        olisi mukava kuulla miten opinnot sujuvat ja mitä sivuainevalintoja teit. Kiinnostuksen kohteet kuulostavat nimittäin ihan samoilta kuin minulla!
        Suorastaan hämmästyin kun luin kirjoituksesi, ikäkin kun on aika lähellä omaani.

        Itselläni haku on vasta edessä ensi keväänä, joten olisi kiva kuinka hyvin opinnot vastasivat odotuksia ym. fuksin elämään liittyvää :)


      • jafvir
        hakija2015 kirjoitti:

        Hei Jafvir,
        olisi mukava kuulla miten opinnot sujuvat ja mitä sivuainevalintoja teit. Kiinnostuksen kohteet kuulostavat nimittäin ihan samoilta kuin minulla!
        Suorastaan hämmästyin kun luin kirjoituksesi, ikäkin kun on aika lähellä omaani.

        Itselläni haku on vasta edessä ensi keväänä, joten olisi kiva kuinka hyvin opinnot vastasivat odotuksia ym. fuksin elämään liittyvää :)

        No, joo on tullut yllätyksenä ainakin että en juuri erotu 30 vuotiaana joukosta. Naamani perusteella ei voi sanoa olenko 25 vai 35. Itselläni ei ole mitään perinteistä opiskelijajuhlimista vastaan, mutta huomaan selvästi kuinka mieli yksinkertaisesti suuntautuu muihin asioihin.Esim viinin kittaamiseen vaimon kanssa.;) Professorien ja lehtorien silmissä taidan silti olla vaan "poika".

        Luulen että tää oli mun elämäni yksi parhaimmista ratkaisuista.

        Noita sivuaineita ei tarvitse vielä pitkään aikaan päättää, mutta mulla on jo aika hyvin tiedossa mitä ne voisivat olla.

        Kannattaa ihmeessä hakea, me 30 vuotiaat olla sellaista alempaa keski-ikää yliopistossa, ei todellakaan erotuta joukosta millään erityisellä tavalla.


      • lastulaine
        jafvir kirjoitti:

        No, joo on tullut yllätyksenä ainakin että en juuri erotu 30 vuotiaana joukosta. Naamani perusteella ei voi sanoa olenko 25 vai 35. Itselläni ei ole mitään perinteistä opiskelijajuhlimista vastaan, mutta huomaan selvästi kuinka mieli yksinkertaisesti suuntautuu muihin asioihin.Esim viinin kittaamiseen vaimon kanssa.;) Professorien ja lehtorien silmissä taidan silti olla vaan "poika".

        Luulen että tää oli mun elämäni yksi parhaimmista ratkaisuista.

        Noita sivuaineita ei tarvitse vielä pitkään aikaan päättää, mutta mulla on jo aika hyvin tiedossa mitä ne voisivat olla.

        Kannattaa ihmeessä hakea, me 30 vuotiaat olla sellaista alempaa keski-ikää yliopistossa, ei todellakaan erotuta joukosta millään erityisellä tavalla.

        Ottakaa huomioon että opiskelijoita on 40-50-60-70 vuotiaita ainakin ja yksityisesti sydämessään noita asioita pohtii vaikkapa vanhus vanhainkodissa. Eli sydämen sivistystä ystävät voi olla ilman tuota opiskelupaikkaakin. Toki toivotaan onnea kaikille elämämme reiteille mutta joskus voi olla vapauttavaa että ei ajattele ikäänsä. Mieli tai sielu, onko niillä ikää?


    • teologia?

      Ymmärsinkö oikein, että alimmalla mahdollisella pistemäärällä joku pääsi pelkän valintakokeen perusteella 14,25? Saiko kukaan täällä kyseistä pistemäärää? Miten koe meni?

      Tämän vuoden fuksit, lähetittekö hyväksymiskirjeen mukana tulleen lomakkeen sen lisäksi, että otitte paikan vastaan yliopistohaku.fi sivustolla? Käsittääkseni mitään lomakkeita (edes kys. lomaketta) ei tarvitse lähettää sillä oletuksella että käyttää sähköistä ilmoittautumista?

      Teologien työllistymistilanteesta liikkuu paljon lähinnä negatiivisia kertomuksia, mitkä ovat omat fiiliksenne sisäänpääsystä? Kysymys tarkoitettu lähinnä niille, joilla ei ole jo entuudestaan ammattia tai siihen tarvittavaa koulutusta.

    • Helen4444

      Kiitos kieli vastauksista!
      No mulle riittää, että opinnot ei kusahda kieli ongelmiin! Käsittääkseni niihin jotain apujakin voi saada..

      • hy-teologi

        Ainakin ruotsiin on vuosittain kertauskurssi, jossa saatetaan ruotsintaidot sen pakollisen kurssin vaatimalle lähtötalolle. Ei ne opinnot ole kellään siihen kaatunut. Tsemppiä vaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe