Mikä ihme juttu tää on, että raskaana ollessa ei saisi olla sairas? Tai työkyvytön jonkun vaivan vuoksi? Tuleehan niitä kaikenlaisia kremppoja ei-raskaana olevillekin ja silloin on ok hakea saikkua lääkäriltä ja levätä ja yrittää saada itsensä kuntoon. Sitten kun on raskaana, yhtäkkiä töihin pitää raahautua vaikka puolikuolleena ja kivuista ja väsymyksestä kärsien, koska muuten joku on heti kommentoimassa, että "raskaus ei ole sairaus". Joo, raskaus ei ole sairaus, mutta raskauden aikana voi silti ilmetä kaikenlaista, joko raskaudesta johtuen tai siitä riippumatta. Miksi raskaana olevan pitäisi muuttua joksikin superihmiseksi, joka oman fyysisen ja henkisen terveytensä kustannuksella jättää sen saikun pyytämättä?
Ja turha tulla kommentoimaan, että raskaus on jokaisen oma valinta. Niin on moni muukin asia elämässä. Kutan vaikka autolla ajo. Liikenteessä voi joutua onnettomuuteen, vaikka ilman omaa syytä, ja onnettomuus voi johtaa hetkelliseen työkyvyttömyyteen. Ei tällaisessa tilanteessa silti käsketä unohtamaan sairaslomaa sillä perusteella, että "olisit voinut olla lähtemättä liikenteeseen".
Miksi raskaana ei saa olla sairas?
13
522
Vastaukset
- ihmettelen..
Kyllä minä ainakin raskaana ollessa hain sairaslomaa kun olin kipeä, eikä siitä kukaan mitään valittanut. Otatkohan nyt vähän turhan paljon itseesi? Raskaus ei ole sairaus, mutta raskaus voi tehdä sairaaksi!
Paljon on omasta asenteesta kiinni. Tottakai sinut poljetaan maahan jos annat sen tapahtua. En tiedä missä olet töissä, mutta on lähinnä järkyttävää jos työterveyslääkäri laittaa sinut töihin kipeänä. Tässä vaiheessa voikin kysyä, että onko tämä ajatus vain sinun päässäsi (ja keskustelupalstoilta luettua) vai oletko oikeasti käynyt lääkärissä joka on laittanut sinut kipeänä töihin? vai onko pomosi pakottanut sinut töihin? vai mistä tälläinen ajatusmailma kumpuaa?
On kuitenkin totta, että monet käyttää raskautta härskisti hyväksi. Raskauden takia saa lähes mistä syystä tahansa sairaslomaa ja nämä hyväksi käyttäjät sen todellakin tietää. Sitten ollaan tippaiitalla ties mistä kynnen katkeamisesta. Ei voida myöskään töissä nostaa mitään, ei jakseta kävellä mihinkää, voi voi kun supistaa.. Plaah..
Onneksi suurin osa kuitenkin hoitaa työnsä niin hyvin kun pystyy ja kun ei enää pysty, niin tajuaa hakea sairaslomaa. Mikään ei ole mielestäni ollut ärysttävempää kun raskaana oleva työpari joka sitten ei oikeasti enää pysty mitään tekemään, kärsii supistuksista saman tien kun fyysisesti rasittaa itseään, kävelee vaappuen eteenpäin kun ei enää pääse lujempaa, niin hän sittne vielä kituuttaa töissä ja oikeasti vaikuttaa muidenkin työntekoon ja kun on muutenkin kiire niin antaisi nyt itselleen armon ja jäisi kotiin, hänen tilalleen sairi sitten tuuraajan joka pystyy hoitaan hommat kunnolla. Ja ei, en hauku raskaana olevia naisia, itsekkin olen raskaana ollut, mutta kyllä sen verran työkavereita olen ajatellut että jäin kaksi viikkoa ennen äippäloman alkua pois, koska olin enää vain hidaste töissä ja työnjälki kärsi sen takia. (fyysinen työ jota tehdään pareittain) - Nainen...
Mäkin oletin aikanaan, että tuo hokema "raskaus ei ole sairaus" tarkoitti niitä ihmisiä, jotka lopettavat kaiken tekemisen raskaaksitulon jälkeen. Meillä oli tälläisiä töissä, siis tyyliin tuolia ei voinut nostaa, ku "mä oon kuitenkin raskaana" vaikka plussa oli tehty viikko sitten. Lattiaa ei voinut mopata, laatikoita ei voinut nostaa, leipää ei voinut paistaa, jne.
Mutta sitten tuli minun vuoroni. Alkuraskaus meni hyvin, keskiraskaus meni hyvin, vikalla kolmanneksella selkä alkoi hajoomaan. Kassatyöskentely (istualteen tai seisoen) aiheutti supisteluja ja selkäkipuja. Lääkäri kirjoitti viikon sairaslomaa ja todistuksen, jossa kielsi kassatyöskentelyn. No supistukset rauhoittui ja touhusin sitten myymälässä muutaman viikon, kunnes selkä ei kestänyt enää nosteluita, päivän aikana tuli nosteltua satoja laatikoita, painavimmat 20 kiloa, ja niitä painavimpia tuli paljolti nosteltua. Kroppa ei enää palautunut normaalisti, seuraavana päivänä töistä ei tullut mitään kun selkäranka oli kuin puuta. En saanut töitäni tehtyä kivuilta joten oletin että selkäkipu on sellainen "ihan oikea" saikun peruste, mutta olinpa väärässä. Hirveät vit.tuilut sai työterveydestä; raskaus ei ole sairaus. No jooo, mutta kun sattuu niin paljon, ettei pysty tekemään! Ei voi nostaa! Ei-raskaanaoleva työkaveri sai selkäkivuista 3 viikkoa sairaslomaa samoihin aikoihin, ongelma oli sinänsä sama; selkäkipu esti työnteon. Mutta koska minulla on 1,5 kiloa vauvaa mahassa, minun pitääkin kestää se, työkaverin ei. Ihan naurettavaa paskaa sanon minä. No kävin muutamalla lääkärillä aiheesta, aina koitin käydä töissä, yhden päivän päästä tilanne oli taas sama; selkään sattui, se säteili jalkoihin, en saanut nukuttua, enkä oikein pystynyt mitään tekemään. Naislääkäri ja ulkomaalainen mieslääkäri oli ihan ok asian kanssa ja antoi viikon, sanoen, että noi oireet voi loppua itestään ajan kanssa, joten kannattaa viikon välein koittaa. Mutta sitten kun pari päivää kävi taas kärvistelemässä, ja palasin lääkäriin, en saanutkaan muuta kuin päänaukomista. "Palaa takaisin jos oireet pahenee, syö särkylääkettä kipuun!" Joo, mun olis ihan oikeasti pitänyt syödä para-tabsia 1000mg tarvittaessa vaikka 3 kertaa päivässä loppuraskaus lääkärin mielestä. Kuitenkin sitten sain lääkäristä lapun, että hyllyttäminen on sitten kielletty loppuraskauden ajan, eli en saa nostella mitään :D Toisinsanoen lääkärit kaikki uskoivat, etten pysty enää tekemään töitäni, kun vuoronperään kielsivät kaiken mahdollisen työnteon vauvan turvallisuuteen viitaten, mutta silti minun piti töihin mennä patsastelemaan. No töissä sitten haahuilin ja pyyhin pölyjä loppuajan, työnantaja joutui kuitenkin hommaamaan tuuraajan, eli periaatteessa olin saikulla, mutta paikalla oli pakko olla. Onneksi kesäloma alkoi vihdoin.
Mutta ilmeisesti eräille mieslääkäreille on jäänyt joku päähänpinttymä tuosta "raskauseiolesairaus" hokemasta, siitä on muodostunut "raskaana et VOI olla sairas"- valitettavaa
Onhan tuollainen ihan suolesta, mutta pitää huomioida että niin moni käyttää raskauttaan hyväksi lusmuiluun että lääkäreilläkin loppuu jo usko.
- valitettavaa jatkaa
valitettavaa kirjoitti:
Onhan tuollainen ihan suolesta, mutta pitää huomioida että niin moni käyttää raskauttaan hyväksi lusmuiluun että lääkäreilläkin loppuu jo usko.
Ja siis lääkärillekkin voi sanoa että haluaa sairaslomaa, eikä vain tyytyä siihen että hän käskee sinun palata töihin. jos olet mielestäsi sellaisessa kunnossa et et voi töihin mennä ja lääkäri ei sairaslomaa kirjoita, niin se pitää riitauttaa. Potilasasiamiesheen vaan yhteytt ja kerrot tilanteen, menet toiselle lääkärille joka toteaa että sairas olet ja sairaslomaa tarvitset, niin asia lähtee eteenpäin. Se on myös itsestä kiinni. Ja myös siitä miten asian ilmaisee. On eriasia mennä lääkärille ja sanoa että "selkä on vähän kipeä, enkä oikein kunnolla pysty tekemään kaikkea" kun sanoa että "selkä on todella kipeä, en pysty olemaan töissä!!" jos lääkäri kysyy että haluatko sairaslomaa ja vastaat "en oikein tiedä.." niin eipä sitä sairaslomaa silloin kirjoiteta.
Mutta aina kun kokee että lääkäri on kohdellut väärin, niin siitä pitää tehdä kantelu eikä antaa vain asian olla! Ja yleisesti työterveyslääkäri ei ole se joka ottaa kantaa raskauteen liittyvissä asioissa. Eli jos työtehtävät saa kovat supistukset aikaiseksi, niin asiasta pitäisi jutella neuvolalääkärin kanssa ja neuvolalääkäri määrää nämä sairaslomat.
- odottaa...
Vihaan myös tuota lausetta "raskaus ei ole sairaus". Yleensä tätä hokevat miehet, tai joskus raskaana olleet naiset, jotka ovat kokeneet ensimmäiset supistuksensa vasta synnytyssalissa. Ei ole sairaus, mutta itsekin kotipotilaana ollut viikolta 28 asti supisteluiden ja paikkojen ennenaikaisten kypsymisten takia. Nyt mennään jo kyllä ihan täysillä viikoilla, mutta kyllä nämä vaivat ovat todellisia olleet. Ei se nyt tervettäkään ole, ettei pysty kävelemään muutamaa sataa metriä enempää, istumaan puolta tuntia pidempää, ajamaan autolla enempää kuin parin km matkoja, nukkumaan enempää kuin muutaman tunnin yössä.
Ei minulle mitään palkkiota olisi myönnetty, vaikka olisin marttyyrinä mennyt töihin loppuun asti, muiden riesaksi kun en enää normaaleista työtehtävistäni suoriutunut. Työterveyslääkäri ei välttämättä ole oikea paikka johon kääntyä, jos olet oikeasti estynyt selviytymään normaaleista töistäsi. Neuvolalääkäri arvioi tilannetta paremmin. - tysertse
Niin ja kun ne raskaudetkin voi olla NIIN erilaisia. Itsellä eka raskaus oli rankka, koska mulla oli supistuksia rv 20 lähtien, kärvistelin töissä rv 30 saakka, jonka jälkeen jouduin käymään sairaalassa tarkkailussa, koska lapsi meinasi syntyä ennen aikaisin, lääkäri määräs saikkua loppuajaksi (4 viikkoa ennen laskettua aikaa). Silti sain kotiin työtehtäviä töistä ja töissä puhuttiin (varsinkin miehet), että nehän ovat niitä normaaleja harjoitussupistuksia! Ihan kun lääkäri ei osaisi määritellä mun tilaa! Toka raskaus oli taas tosi helppo, ei mitään vaivoja juurikaan ja jaksoin hyvin.
- hgldfjhl
Raskaana voi olla sairas mutta itse raskaus ei ole sairaus!
Sairastaa voi uupumusta, diapetestä, kipeää selkää jnejnejne mutta se että odottaa lasta ei ole sairaus. Elkää hyvät ihmiset vedotko raskauteen vaan siihen mitä nyt satuttekaan sairastamaan raskaus aikaan kun haette sairaslomaa tai tarvitsette lepotaukoa!- odottaa...
"Raskaana voi olla sairas mutta itse raskaus ei ole sairaus!" No jaa, minullakaan ei näitä vaivoja olisi ilman raskautta. Raskaus voi aiheuttaa monia erilaisia tiloja, jotka vastaavat sairautta, esim. raskausajan diabetes, raskausmyrkytys, korkea tai liian matala verenpaine ja lonkka/selkäkivut, oksentaminen 3 viikkoa päivittäin -> sairaalaan tiputukseen. Lisäksi mahdollisuus lääkkeiden käyttöön on rajallinen. Joillakin voivat myös veriarvot mennä huonoiksi, josta aiheutuu kaikenlaista haittaa (kalium jos ei imeydy, tulee sydänongelmia). Ja ainiin, elimistössä noin neljäsosalla oleva streptokokki-virus voi helpommin aktivoitua juuri raskausaikana, ja aiheuttaa helposti toistuvia virtsatietulehduksia ja lisätä tulehduksen riskiä levitä myös munuaisiin. Nämä voivat tulla, vaikka ei keräisikään sitä 20 extrakiloa.
Eihän normaalitilassa olevankaan ihmisen esim. selkäkipu ole aina sairaus, sehän voi olla vain selkäkipua ilman sen kummempaa löydettyä syytä. Ja tuota uupumusta en käsitä sairautena ollenkaan. Jokainen "sairastuu" uupumukseen, jos ei osaa koskaan sanoa ei. Eikä siellä lääkärissä vedota mihinkään raskauteen, vaan kerrotaan raskauden aiheuttamista vaivoista jotka estävät työskentelyn, mutta silti neuvolalääkäri osaa arvioida paremmin raskausajan vaivoista johtuvaa työkyvyttömyyttä, kuin joku Teppo-Tapani työterveyslääkäri jonka vastaanotolla käy lähinnä flunssasta kärsiviä peruspotilaita ja näitä, jotka sairastavat yllättäen aina vain maanantaisin ja perjantaisin.
Mutta tottahan sekin on, että jos raskaana menee yleislääkärille vaikkapa poskiontelontulehduksen takia, lääkäri kirjoittaa automaattisesti sairaslomaa koska katsoo raskaana olevan tarvitsevan enemmän lepoa toipuakseen.
- miten niin?
Ai miten niin? Minä pyysin sairaslomaa ensin terveysasemalta flunssan ja raskauden yhteisvaikutukseen (uupumus)...sitten synnytyssairaala passitti minut sisätautilääkärille ja sisätautilääkäri määräsi minut sairaslomalle raskauden takia, raskaus oli vaikea...sitä lomaa jatkoi neuvolalääkäri ja lopuksi synnytyssairaala määräsi minut sairaslomalle loppuraskauden ajaksi raskausongelmien takia.
- odottaa...
Aivan, ja kyllä tuota raskauden ajan uupumusta sanoisin enemmän sairaudeksi kuin "normaalin" ihmisen uupumusta, koska raskausajan uupumus johtuu todennäköisesti juuri arvojen heikkenemisestä ja hormonien vaikutuksesta. Ravintoaineiden imeytyminen ei toimi kaikillla normaaliin tapaan raskausaikana, vaikka olisi lisäravinteet käytössä ja ruokavalio ok, silloin on konstit vähissä. Normaalitilassa oleva ihminen uuvuttaa itsensä lähinnä sillä, että haalii itselleen liikaa hommia, eikä muista huolehtia itsestään. Ja jos ei väsymys johdu siitä, niin kannattaa tosiaan tutkia olisiko merkki jostain oikeasta sairaudesta.
- Älä ärsyynny turhast
Juu, kyllä raskaus voi tehdä jotkut sairaaksi, mutta periaatteessa naisen täytyy olla melko terve tullakseen raskaaksi. Luonto on kuitenkin tässä suhteessa viisas. :)
- jhgljg
Jos raskaus luokitellaan sairaudeksi sen takia että se voi (joillakin) aiheuttaa sairauksia niin sillonhan esim huono työ asento olis kans sairaus (selkäkipuja yms aiheuttaa), tai ulkona kylmällä ilmalla oleminen olis sairaus (flunssaa, kuumetta ja kurkkukipua mm) ja monet muut asiat olis sairastamista mitä ei kuitenkaan sairastamisena pidetä vaikka ne aiheuttaa asioita mitä ei muutoin tulis :D
Raskaus ei itsestään ole sairaus mutta raskaana voi sairastaa, perus sairauksia ja monia asioita joita ei muulloin sairastais.- Joo.
Joillekin raskaus aiheuttaa kuitenkin työkyvyttömyyden, kuten jokin sairauskin, joten se vaan on niin turhaa jankata sitä "raskaus ei ole sairaus" -juttua. Seuraukset ovat olleet kuitenkin samat, eli poissa töistä joutunut viikko tolkulla olla vaikka en ole "sairas".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450