Paniikkihäiriön hoito lääkkeilla --> Paraneminen?

Tässäpä_pohdittavaa

Hei,

Kiinnostaisi keskustella kyseisestä aiheesta muiden paniikkihäiriöisten kanssa. Eli yksinkertaisesti kysymykseni on: Mitä mieltä ootte, paraneeko paniikkihäiriöstä vain lääkkeillä? Oma henkilökohtainen vastaukseni on, että ei parane.

Itselläni paniikkioireilu alkoi viime syksynä kovan stressin seurauksena. Lääkkeenä oon käyttänyt citalopramia nyt nykyisellä annoksella 20 mg/pvä. Talvella olo tuntui huonolta edelleen tuolla 20 mg:n annoksella, joten mielessä kävi nostaminen jo 30mg:aan. Niin en kumminkaan tehnyt vaan aloin selata nettiä ja löysin tietoa paniikkihäiriön hoidosta E-Epa kalaöljyn avulla. Innostuin heti asiasta ja päätin kokeilla. Alkuun otin 2 vko annoksella 1000 mg ja sitten seuraavat 2 vko annoksella 1500 mg ja nyt oon ottanut 9 vko annoksella 2000 mg. Täytyy sanoa, että olotila on kohentunut ja unenlaatu parantunut parempaan suuntaan.

Ymmärrän asian paniikkihäiriön kohdalla niin, että aivoista on tuhoutunut hermosoluja yms, jotka vaikuttavat serotoniinintuotantoon. Lääkkeillä pystytään kemiallisesti korjaamaan tätä vajetta, mutta mitään ne eivät paranna. Kun taas mielestäni tuo kalaöljy ihan selvästi synnyttää uusia hermosoluja aivoihin, jolloin myös serotoniinintuotanto alkaa toimimaan kuin normaalisti. Mitä mieltä ootte asiasta?

Mielelläni kuulisin muiden mielipiteitä juuri tuosta E-Epan käytöstä ja sen vaikutuksista ja miten ajallisesti alkoi näkymään vaikutukset parempaan suuntaan sekä miten aloit lopettaa lääkitystä?

1

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkkeen lopettanut

Hei vain, itselleni puhkesi paniikkihäiriö vuoden alusta ja veti lähes työkyvyttömäksi. Aloin syödä Sertralinia aluksi 50mg ja sitten 75mg. Aloin myös käydä psykoterapiassa. Sitten n.2kk lääkkeide alotuksen jälkeen alettiin yhdistämään jatkuva ripulointi lääkkeeseen joten tultiin siihen tulokseen että lääke lopetetaan eikä uutta oteta tilalle. Sillä olin jo alkanut voimaan paremmin. Itse en usko että lääkkeet parantavat vaan syy täytyy etsiä ja hoitaa. Minulla oli myös suuria elämänmuutoksia tulossa joten taisipa siinä stressiä olla ja phuff paniikki päätti tulla :) .

Minulla on auttanut paniikista pääseminen kun kuljin työmatkat pyörällä ja sai hetken rauhaa paniikkipelosta joita sain julkisissa ja ajaessa. Nämä jätin hetkeksi pois joten stressi taso laski. Palasin näihin (n.2vk myöhemmin) ja huomasin ettei hätää ollut ja jatkoin pyörällä kulkua joten urheilulla on tainnut olla osansa. :) (nykyään kuljen julkisissa jo aivan normaalisti)

Mielenkiintoista kuulla tuo E-Epa kalaöljy ! Melkein voisin itsekkin kokeilla samaa. Eihän tässä olla täysin parannuttu vielä ja uusissa tilanteissa on pelko paniikista. Kärsin myös pakko-oireista joten voisi luulla että serotoniineissa on jotain häikkää mutta enpä ole miettinyt olevani erilainen... kaikillahan on varmasti jossain vaiheessa elämää serotoniinitaso erilainen.

ja vielä lääkkeen lopetuksesta. Pikku hiljaa vaan.. kiukkunenhan on tullut oltua kun ampiainen mutta kyllä sen kestää hyvin kun tietää että jess kohta ollaan erossa lääkkeistä.

Ja tosiaa jos jollain on kokemuksia lisää tuosta E-Epasta niin minuakin kiinnostaisi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe