Paniikkihäiriön hoito lääkkeilla --> Paraneminen?

Tässäpä_pohdittavaa

Hei,

Kiinnostaisi keskustella kyseisestä aiheesta muiden paniikkihäiriöisten kanssa. Eli yksinkertaisesti kysymykseni on: Mitä mieltä ootte, paraneeko paniikkihäiriöstä vain lääkkeillä? Oma henkilökohtainen vastaukseni on, että ei parane.

Itselläni paniikkioireilu alkoi viime syksynä kovan stressin seurauksena. Lääkkeenä oon käyttänyt citalopramia nyt nykyisellä annoksella 20 mg/pvä. Talvella olo tuntui huonolta edelleen tuolla 20 mg:n annoksella, joten mielessä kävi nostaminen jo 30mg:aan. Niin en kumminkaan tehnyt vaan aloin selata nettiä ja löysin tietoa paniikkihäiriön hoidosta E-Epa kalaöljyn avulla. Innostuin heti asiasta ja päätin kokeilla. Alkuun otin 2 vko annoksella 1000 mg ja sitten seuraavat 2 vko annoksella 1500 mg ja nyt oon ottanut 9 vko annoksella 2000 mg. Täytyy sanoa, että olotila on kohentunut ja unenlaatu parantunut parempaan suuntaan.

Ymmärrän asian paniikkihäiriön kohdalla niin, että aivoista on tuhoutunut hermosoluja yms, jotka vaikuttavat serotoniinintuotantoon. Lääkkeillä pystytään kemiallisesti korjaamaan tätä vajetta, mutta mitään ne eivät paranna. Kun taas mielestäni tuo kalaöljy ihan selvästi synnyttää uusia hermosoluja aivoihin, jolloin myös serotoniinintuotanto alkaa toimimaan kuin normaalisti. Mitä mieltä ootte asiasta?

Mielelläni kuulisin muiden mielipiteitä juuri tuosta E-Epan käytöstä ja sen vaikutuksista ja miten ajallisesti alkoi näkymään vaikutukset parempaan suuntaan sekä miten aloit lopettaa lääkitystä?

1

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkkeen lopettanut

      Hei vain, itselleni puhkesi paniikkihäiriö vuoden alusta ja veti lähes työkyvyttömäksi. Aloin syödä Sertralinia aluksi 50mg ja sitten 75mg. Aloin myös käydä psykoterapiassa. Sitten n.2kk lääkkeide alotuksen jälkeen alettiin yhdistämään jatkuva ripulointi lääkkeeseen joten tultiin siihen tulokseen että lääke lopetetaan eikä uutta oteta tilalle. Sillä olin jo alkanut voimaan paremmin. Itse en usko että lääkkeet parantavat vaan syy täytyy etsiä ja hoitaa. Minulla oli myös suuria elämänmuutoksia tulossa joten taisipa siinä stressiä olla ja phuff paniikki päätti tulla :) .

      Minulla on auttanut paniikista pääseminen kun kuljin työmatkat pyörällä ja sai hetken rauhaa paniikkipelosta joita sain julkisissa ja ajaessa. Nämä jätin hetkeksi pois joten stressi taso laski. Palasin näihin (n.2vk myöhemmin) ja huomasin ettei hätää ollut ja jatkoin pyörällä kulkua joten urheilulla on tainnut olla osansa. :) (nykyään kuljen julkisissa jo aivan normaalisti)

      Mielenkiintoista kuulla tuo E-Epa kalaöljy ! Melkein voisin itsekkin kokeilla samaa. Eihän tässä olla täysin parannuttu vielä ja uusissa tilanteissa on pelko paniikista. Kärsin myös pakko-oireista joten voisi luulla että serotoniineissa on jotain häikkää mutta enpä ole miettinyt olevani erilainen... kaikillahan on varmasti jossain vaiheessa elämää serotoniinitaso erilainen.

      ja vielä lääkkeen lopetuksesta. Pikku hiljaa vaan.. kiukkunenhan on tullut oltua kun ampiainen mutta kyllä sen kestää hyvin kun tietää että jess kohta ollaan erossa lääkkeistä.

      Ja tosiaa jos jollain on kokemuksia lisää tuosta E-Epasta niin minuakin kiinnostaisi. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe