Pahoinvointi, pala kurkussa, kuumuus...

apua apua

Moi! Olen 18-vuotias nuori nainen ja olen kärsinyt pahoinvoinnista, palan tunteesta kurkussa, ahdistuksesta ja vatsavaivoista viimeisen puolen vuoden ajan. Oireet tulevat aivan puun takaa. En koskaan osaa varautua. Ensin alkaa ällötys/huono olo, sen jälkeen palan tunne kurkussa, usein alkaa vääntää myös vatsassa. Yritän rauhoitella itseäni,mutta en tiedä mikä auttaisi ja millä saisin oireet pois. Kärsin tästä todella paljon. Pelkään oksentamista ja sekin pelottaa kun huono olo tulee, se pahentaa oireita :/ pahoinvointi ja ällötys ovat aaltoilevia.. Pikku hiljaa olo alkaa helpottaa, mutta joskus voi mennä jopa muutama tunti.. En jaksa enää tätä. Yleensä tätä on öisin, mutta välillä myös päivällä ja illalla. Ei aamuisin. Olo on todella huono ja etova, mitään ruokaa ei tee mieli vaikka juuri hetki sitten olisikin ollut kauhea nälkä :s

Olen todella turhautunut. Tälläkin hetkellä jonkunlainen "kohtaus' päällä enkä tiedä kuinka toimia..

10

9564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17 vuotias nuorinainen

      Moikka ! Itselläni paniikkihäiriön oireisiin kuuluu kanssa huonovointisuus ja kertomasi pala kurkussa tunne on erittäin tuttu tunne. Itse olen kokenut helpottavaksi asiaksi kylmän veden juonti. Saatan juoda kohtauksen aikana monta lasillista vettä, mutta olen tuntenut että tämä olisi kohentanut oloani hieman paremmaksi.Toivottavasti kohtauksesi helpottavat pian :)

    • 18v paniikin kehästä

      moikka

      Oon 18 vuotias nuorinainen myöskin.

      Mullakin on samankaltaisia oireita ja siihen vielä lisäksi liuta muita oireita.

      Veden juonti voi auttaa itse juon aina paljon vettä tai maitoa kohtauksen jälkeen. Koska kun kohtaus on päällä en pysty nielemään normaalisti ja pelkään tukehtuvani. Eli huomio ennekö juot pystytkö nielemän normaalisti?

      Kehotan hakemaan ammatti apua ennekö paniikkihäiriö pahenee. Itse en hakenut apua heti ja kohtaukset menevät aina vaan pahempaan suuntaan ja kynnys avun hakemiseen kasvaa.

      Tsemmpiä ja voimia teille :)

      • apua apua

        Kiitos vastauksistanne! Olen myös itse huomannut nielemisvaikeuksia kun kohtaus OK päällä. Millaista apua olet saanut lääkäriltä? Kuinka on helpottanut? Lääkkeitä?


      • mmhm
        apua apua kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne! Olen myös itse huomannut nielemisvaikeuksia kun kohtaus OK päällä. Millaista apua olet saanut lääkäriltä? Kuinka on helpottanut? Lääkkeitä?

        suun kuivuminen on yksi paniikkikohtauksen oireista, kuulemma. mulla on ihan sama juttu, mutta heti kohtauksen pois mentyä suu kostui uudestaan. veden juonti autto pikkusen.


    • 18v paniikin kehästä

      niin tyhmältä kun tämä kuulostaakin ja on niin en ole itse mennyt lääkäriin.
      Joka kerta kohtaukset tulee pahempina ja paniikkihäiriö vaikuttaa jo töissä käymiseen ja kaupassa käymiseen samaten harrastuksissa käynti tuottaa vaikeuksia. Itselläni on koko ajan sellainen olo että haluain vain käpertyä ja olla rauhassa.

      Toivottavasti sinä olet rohkeampi ja menet ajoissa lääkärrin ja saat apua.

    • 18v paniikin kehästä

      Tässäpä vielä listaa oireistani

      Puristava tunne rinnassa ja muutekin todella ahdistava olo
      Tärinä
      Epätodellinen olo
      Tunne etten ole tässä hetkessä katson kaikkea aivain kuin lasisesta laatikosta
      Muiden ihmisten äänet kuuluu aivan kuin jostain kaukaisuudesta
      Jalat eivät kanna toisinaan ollenkaan tosiinana heikosti
      Tunto puutoksia jaloissa
      Kylmä ja kuuma vaihtelee todella nopeasti
      Hikoilen paljon
      Puheen tuottaminen vaikeaa ja nieleminen myöskin
      kohtauksen jälkeen saatta minulla olla mustikatkoksia etten muista mitä on tapahtunut minulle tai ympärilläni
      Hengitys vaikeudet saatan hyperventiloida ja siitä taas seuraa sitten pyörryttävä tunne

      Tässä nyt nopeasti listatttuna ainakin joitain oireita. Ja kierrän kehää tän homman kanssa eli pelkään saavani jossain kohtuaksen ja pelon takia saan sen ja jne. kehä on loputon.

      Toivottavasti tästä on sulle apua ! :)

    • Mies22vv

      Mulla on kanssa noi tossa yllämainitussa. Paitsi en hyperventiloi mutta muuten todella vaikea jotenkin hengittää, ku ilma mitä vetää niin ei vaan menis keuhkoihin.
      Sit tulee myös semmosia vilun väristyksiä ja hirvee kusihätä, joskus myös paskahätä, onks muilla semmosta?. Itellä kaikki nää oireet vielä vaan pahentaa sitä oloa. Ja mulla se menee nykyään aina siihen että luulen saavani sydärin. Sillon oon melkei varma siitä. Sekoan ihan täysin ja alan ulista ku pikku vauvva. Oma aivokin alkaa vaan ruokkiin sitä tunnetta kuolemisesta ja oikeastaan kaikki mitä kuolemasta tiedän, tulee sillon mieleen. Läheiset ihmiset päässä yms. tämmöset siis iha hirveet ajatukset. Itku kanssa meinaa tulla, mut ei oo vielä tullu. En oo ikinä ennen elämässäni kärsinyt paniikkikohtauksista, muutakun nyt sitte kaks viikkoa ollu melkein joka päivä. Ensiavusta sain onneks muutaman opamoxin mukaani. mut seki pitäis niin ennakoida, koska en haluais että sitä kohtausta tulee ollenkaa, eikä et ottaa lääkkee vast si ku silt tuntuu. Ja ku se iskee aina ihan puun takaa. Onneks on näköjään muitakin... mut eihän sitä sillon kohtaus päällä ajattele yhtään järkevästi.

      • apua apua

        Mulla ei oo niinkään epätodellista tunnetta tai tunnetta että kuolisin. Enemmänkin se pahoinvointi on se mikä on kaikista pahinta mitä on olemassa. Vaihtaisin sen mihin vain! Samoin palan tunne kurkussa, koska silloin en pysty kunnolla nielemään kun yritän esimerkiksi juoda vettä. Yritän aina keksiä asioita jotka rauhoittaisivat minut,mutta en ole löytänyt sopivaa sellaista. Rentouttavan musiikin kuuntelemisesta kuitenkin on ollut hieman apua. Ja tietysti alan aina etsimään tietoa netistä, se jotenkin rauhoittaa kun ei kiinnitä huomiota siihen oloon niinkään. Mutta sehän siinä onkin kun ei voi varautua siihen kohtaukseen, mulla ne kyllä tulee yleensä illalla/yöllä ja sitten on yöunet pilalla :/


    • 18v paniikin kehästä

      Mää ainakin oon ihan avuton toisinaan itken aivan hysteerisesti. Ja olen siis täysin kavereitten autettava eli mua ei uskalla jättää kohtauksen aikana eikä sen jälkeenkään vähään aikaan yksin.

      Mulla oloa helpottaa hiukan se että saan pitää jotain tuttua ihmisitä kädestä ja kuunnella jotain samalla toisiinaan kaverit kertoo tarinoita toisinaan läpisevät niitä näitä.
      Jos olen yksin puristan jotain kädessä esim.nenäliinaa tai vaikka lapasta :D ja pyrin ajattelemaan: ei mitään hätää !

      Mies22v Onko sulla myöskin noita muistikatkoja ? Mulla ne on sellasia ikään kuin filmistä olisi leikattu pätkä pois. Eli muistan saaneni kohtauksen ja saatan musita miten olen siitä selvinnyt mutta välissä on aukko mitä tapahtui minulle tai mitä tapahtui ympärillä.

    • Mies22vv

      On kyllä katkoksiakin ollut. Varsinkin sillon kun on paha kohtaus ollut päällä. oikeastaan enempi juuri tuota muistamattomuutta ympärillä tapahtuneista asioista kun itse on ollut kohtauksen kourissa. Ja siis jotenkin kohtauksen aikana on ihan tiedoton kaikesta. Kerran kaveri sano että olin ollut 1,5h kohtauksessa. Itse en olis yhtään pystynyt arvioimaan kauan siinä meni kun en ollu ns "läsnä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe